Nokkahihna

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Nokkahihna

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Entäs jos käy tosi huono säkä ja Larpasta katkeaa nokkahihna. Tuleeko pahaakin jälkeä ja ja kalliskin remppa?

Hihnan kiristys ei liene kovin aikaa viepä toimenpide ja aika helppokin? Mutte entä hihnan vaihto, onnistuuko kotiaasentajalta helposti ja mitä pitää huomioida erityisesti.

t. nimim "kyä ketju ois paree"
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tietämäni mukaan Ladassa ei tuu pahaa jälkeä, venttiilit ei osu mäntiin vai miten se meni. :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla on kans se tieto että ei käy kovin huonosti jos katkeaa, mutta olis kai se helpompi vaihtaa vapaaehtoisesti 60 tkm:n välein, mieluummin kuin katsoa miten käy. Luulisin hihnan vaihdon olevan vähän helpompaa kuin ketjun?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Niin itsekin oletan. Tossa mun 2104 on saletti todiste siitä, että hihna on vaihdettu ainakin 83 tkm kohdalla. Nyt mittarissa 157 tkm eli olis pitänyt vaihtaa 143 tkm kohdalla. Kotelon välistä kurkittuna hihna näyttää ihan hyvältä (kuten jasukin sanoi), joten luulen, että se on sitten kai vaihdettu n. 10-20 tkm. sitten. Eli seuraava kysymys lisäksi, että ootteko nähneet miltä näyttää ainakin 60 tkm ajettu hihna? Eli ns. näkeekö jo otsallaann että se on huonossa iskussa?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin välttämättä sen hihnan ei tarvitse katketa. Ostin joskus vuosia sitten kaveriltani Fiat 128:n, joka myi sen takia tosi halvalla kun se ei enää lähtenyt käyntiin, vaikka "hinattiin korttelin ympäri kilometrikaupalla". Jonkin aikaa itsellekin kesti tutkia jakohihna tarkemmin (joka päälle päin näytti hyvältä), josta olikin useita hampaita hävinnyt "sisältä" ja näin ollen jako "päin h:ttiä". Uusi hihna ja auto starttasi käyntiin avainta näyttäessä. Tämmönen tapaus.
Kannatan vaihtoa kilometrien mukaan, en silmämääräisen tutkimisen perusteella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

joo,kyllä samarai on oikeassa että kantsii vaihtaa ennemmin kuin katua. Ei ladassa pitäis olla kovin vaikea itsekkään hihnaa vaihtaa.Eli huomioitavaa on vaihtaa kiristäjä samalla ja katsoa että jako tulee oikein uutta hihnaa asentaessa, suojan irti saamiseksi joutuu varmaan irroittamaan kampiakselin hihna pyörän.(en ole ihan varma).Mutta ei pitäisi kokonaisuudessaan olla mikään vaikea homma.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samarassa joutuu ainakin kampuran hihnapyörän irrottaa. Jakomerkit on kanssa aika ovelat löytää kohdalleen. Ei paha homma kuitenkaan. Vesipumppu kannattaa ehkä vaihtaa samalla, silloin joutuu konetta vähän nostaa (kumityyny irti) muuten ei mahdu ulos (ottaa lokariin kiinni).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Serkkupojalla meni Taunuksesta nokkahihna poikki. Ei siitä mitään vauriota syntynyt joten ei kai Ladallakaan synny. Ensin ajattelimme bensan loppuneen Taunuksesta, mutta tankattuamme aloimme etsiä vikaa muualta.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Katselin tuossa kirjastosta haettua korjausopasta, niin kampuran hihnapyörää ei tarvitse irroittaa, vain nokka-akselin, mutta epäilen sitäkin, sillä jos ajoitusmerkit ovat paikallaan, niin riittää kun ottaa kirístimen pois, niin silloinhan hihna on riittävän löysällä ja lähtee pois hihnapyörien päältä. Näin niinkuin Keravalaisella maalaisjärjellä ajateltuna.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
warremies

Viesti Kirjoittaja warremies »

Juuri viime sunnuntaina Samaraan vesipumpun ja jakohihnan vaihtaneena voin sanoa ettei ainakaan vielä ole mitään vaurioita tullut, vaikka vesipumpun laakerointi oli lentänyt kokonaan poispoikkeen ja jako oli samalla hypännyt 90 astetta myöhäiselle..
Vaikeinta hommassa oli saada entinen vesipumppu pois, kun se akseli turbiinipyörineen karkasi koko irroitustyön ajan lohkon sisään. Tilaa moottorin ja lokasuojan välissä EI OLE yhtään liikaa!!

1. laita esim. kakkosvaihde päälle
2. auton oikea etukulma KUNNOLLISELLA tunkilla ylös
3. oikea etupyörä pois
4. moottorin alapellit pois
5. jakokoppa pois
6. kampiakselin hihnapyörä pois
7. moottorin alle tunkki
8. löysätään kiristinrulla
9. ruuvataan hihnan toinen taempi suojuspelti pois
10. nostetaan moottoria hieman
11. irroitetaan moottorin etukiinnikkeen kumin keskipultti
12. nostetaan moottoria paljon
13. uusitaan vesipumppu
14. kiinnitetään taempi suojuspelti
15. lasketaan moottoria ja laitetaan se kumityynyn kiinnityspultti takaisin
16. otetaan se tunkki moottorin alta pois
17. laitetaan jakomerkit kohdalleen pyörittämällä rohkeasti jakopyöriä tarvittavaan suuntaan
18. asennetaan hihna, kun on ensin tarkistettu että se uusi on vastaavaa mallia kuin entinen, vain kunto parempi..
19. heitetään entinen hihna pois, mikäli sitä sitten ei aiota käyttää jossakin muussa tarkoituksessa. Siinä tapauksessa se on hyvä laittaa siihen uuden hihnan laatikkoon, että sitten joskus ei muista onko se uusi vai mikä jne.
20. kun jako on kohdallaan, kiristetään hihnaa kiristinrullalla TARVITTAVAAN kireyteen ja kiristetään keskimutteri
21. laitetaan loput vielä kiinnittämättömät osat omille paikoilleen
22. lasketaan auto alas ja otetaan tunkki pois auton alta..
23. laitetaan sitä JÄÄHDYTYSNESTETTÄ sinne koneeseen
24. käynnistetään moottori tarvittavine toimenpiteineen
25. kuunnellaan, miten mukavasti se moottori taas pyörii ja (surisee/kolisee/rohisee tai miten se nyt oman auton moottori sitten pyöriikään kun se on normaalissa toimintakunnossa..)

[Jos jotain unohtui, en ota vastuuta minkäänlaisesta vahingosta tai vauriosta joka saattaa ilmaantua rakentajalle, korjaajalle, toiselle, kolmannelle tai millekkään muullekaan osapuolelle, vastuu on kokonaan kuuntelijalla]
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

koskas savolainen on jutuistaan vastuuta itselleen ottanut. :P :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Kamaz kirjoitti:Serkkupojalla meni Taunuksesta nokkahihna poikki. Ei siitä mitään vauriota syntynyt joten ei kai Ladallakaan synny. Ensin ajattelimme bensan loppuneen Taunuksesta, mutta tankattuamme aloimme etsiä vikaa muualta.
Jos tanaris oli OHC kone ni yleensä männät käy sanomassa kättäpäivää venttiileille. Teille kävi hyvä tuuri
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

dadaa kirjoitti:
Kamaz kirjoitti:Serkkupojalla meni Taunuksesta nokkahihna poikki. Ei siitä mitään vauriota syntynyt joten ei kai Ladallakaan synny. Ensin ajattelimme bensan loppuneen Taunuksesta, mutta tankattuamme aloimme etsiä vikaa muualta.
Jos tanaris oli OHC kone ni yleensä männät käy sanomassa kättäpäivää venttiileille. Teille kävi hyvä tuuri
Noh noh. Kyllä se o fakta että ei ne venttiilit ja männät moikkaa toisiaan Tanarissa. Meinaa on tästä itelläki kokemusta että meni remmi poikki ja ei mitää särkynyt. Ja isot pojatki sano että onneks oli vanha Voorti että ei osunu. DOHC:t yms. o sit oma lukunsa. Mut Tanarissa ei osu. Piste.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Joo Lada 2105 hihnakoneessa pitäis olla varmistettu ettei venttilivaurioita tule jos hihna katkeaa, mutta Samarassa ja 110:ssä taitaakin käydä huonommin. Uusimmasta 110:n 1,8 16v moottorista on kehuskeltu että siinä ei vaurion tullessa mäntä ja venttiilit kohtaa toisiaaan. Koskahan noi koneet tulee Suomeen?
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

veli alexei kirjoitti:
dadaa kirjoitti:
Kamaz kirjoitti:Serkkupojalla meni Taunuksesta nokkahihna poikki. Ei siitä mitään vauriota syntynyt joten ei kai Ladallakaan synny. Ensin ajattelimme bensan loppuneen Taunuksesta, mutta tankattuamme aloimme etsiä vikaa muualta.
Jos tanaris oli OHC kone ni yleensä männät käy sanomassa kättäpäivää venttiileille. Teille kävi hyvä tuuri
Noh noh. Kyllä se o fakta että ei ne venttiilit ja männät moikkaa toisiaan Tanarissa. Meinaa on tästä itelläki kokemusta että meni remmi poikki ja ei mitää särkynyt. Ja isot pojatki sano että onneks oli vanha Voorti että ei osunu. DOHC:t yms. o sit oma lukunsa. Mut Tanarissa ei osu. Piste.
Sit oon nähny näkyjä! Oon meinaan hopalla duunis mut jos isot pojat sanoo ni pakko se on uskoa.
Tyylillä ei taidolla!
Vastaa Viestiin