Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Vielä ei ole oikein selvinnyt miksi on alkanut aina vain useamin ampumaan liekkiä kaasarista ja käy useimmiten kolmella pytyllä. Tässä on nyt tullut vinkkiä imusarjan tiivistevuodosta kaasarin laihalla käymiseen ja venttiilivikaankin.
Puristukset kuitenkin mittasin ja tasaista 9 baria oli joka pytyssä, joten ehkei vika kuitenkaan venttileissä ole.
Kokeilin toisella kaasuttimellakin ja ei ainakaan vähentynyt yskiminen, mutta pitänee laittaa vanha kaasutin takaisain, kunhan saan korjaussarjan siihen. Uudessa kaasuttimsessa olisi vielä pitänyt modata kaasuvivustoakin ja ilmanputsarikoteloa niin menee vähän turhan työlääksi vielä näin ensialkuun.
Puristukset kuitenkin mittasin ja tasaista 9 baria oli joka pytyssä, joten ehkei vika kuitenkaan venttileissä ole.
Kokeilin toisella kaasuttimellakin ja ei ainakaan vähentynyt yskiminen, mutta pitänee laittaa vanha kaasutin takaisain, kunhan saan korjaussarjan siihen. Uudessa kaasuttimsessa olisi vielä pitänyt modata kaasuvivustoakin ja ilmanputsarikoteloa niin menee vähän turhan työlääksi vielä näin ensialkuun.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Tarkemmissa tutkimuksissa jarrukliinerin kanssa selvisi, että juurikin kolmos-nelospytyn tienoolla on imuvuotoa, joten imusarjan tiivisteen vaihdoin.
Ja nyt alkoi käymään jo niin hyvin, että ehkä tähän vielä joku päivä päästömittauksenkin uskaltaa suorittaa, kunhn vielä kertaalleen säätää jarrut, kun se homma jäi vähän puolitiehen käyntivian takia.
Ja nyt alkoi käymään jo niin hyvin, että ehkä tähän vielä joku päivä päästömittauksenkin uskaltaa suorittaa, kunhn vielä kertaalleen säätää jarrut, kun se homma jäi vähän puolitiehen käyntivian takia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Jarrut uudelleen ilmaamalla tähän tuli jo tosi pitävät jarrut, joskin laahaa ja puoltaa, että täytyy vielä säätää.
Vaihdoin myös etuperään ja vaihdelaatikkoon öljyt, muuallekin oli tarkoitus öljyt vaihdella mutta ei sillä kertaa riittänyt öljy muualle, kun ostin niin vähän. Vaihdelaatikossa oli ehkä pari desiä eli oli käytännössä lähes kuiva, mutta etuperä oli pysynyt ihan maksimissa.
Kytkinkin alkoi luistamaan entistä pahemmin ja nyt kun lootassa on öljyä niin on etustefan kautta roiskinut ympäri pohjaa öljyä, eli lootaremonttia tiedossa. Vuoto jo niin rajua että haitannee pian leimansaantiakin.
Uudet fin-tunnuksettomat rekisterikilvetkin saapui ja tuli laitettua samantien paikalleen. Ja vaikka elämmekin vuoden valoisinta aikaa niin yritin rassata kattovaloa toimimaan mutta en saanut. Tuli kuitenkin vaihdettua rikkinäisen valokuvun tilalle uusi, joten näyttää ainakin siistimmälle.
Mittasin sulakerasiasta niin kaikki kolme sulaketta oli ehjiä mutta en sitten tiedä meneekö kattovalo edes sulakerasian kautta. Mitään ovitunnistimia ei ainakaan ole, vain pelkkä katkaisin katossa lampun vieressä. On vaan kaikki pultit ja mutterit hapettuman peitossa niin kovin luotettavia mittauksiakaan ei saanut. Mutta yritin mitata eikä näyttänyt virtaa tulevan lampun johtoon.
Sitten kojelaudan alta läheltä sulakerasiaa löytyi yksi katkennut johto, jossa vieläpä säikeet näkyvissä ja toiseen johdon päähän tuli jatkuva virta kaiken kukkuraksi. Väri täsmäisi kattovalon johdoksi mutta autosta kun on löytynyt vaikka mistä irtonaisia johdon päitä niin ei mitään varmuutta ollut että se valon johto olisi ollut, joten en mennyt yhdistämään johtoja.
Imu- ja pakosarjantiivisteen vaihdon yhteydessä Lada.h.s hitsasi umpeen tuon imuilman lämmitysaukon. Siinähän on tuollainen läppä mikä ohjaa kuumaa ilmaa kaasarille mutta etenkin kesällä käy vähän turhankin kuumana niin tukittiin koko aukko ja selvästi kylmemmältä tuntuu kaasari nyt ajon jälkeen. Enkä oikein usko että talvellakaan mitään jäätymistä ilmenee..
Vaihdoin myös etuperään ja vaihdelaatikkoon öljyt, muuallekin oli tarkoitus öljyt vaihdella mutta ei sillä kertaa riittänyt öljy muualle, kun ostin niin vähän. Vaihdelaatikossa oli ehkä pari desiä eli oli käytännössä lähes kuiva, mutta etuperä oli pysynyt ihan maksimissa.
Kytkinkin alkoi luistamaan entistä pahemmin ja nyt kun lootassa on öljyä niin on etustefan kautta roiskinut ympäri pohjaa öljyä, eli lootaremonttia tiedossa. Vuoto jo niin rajua että haitannee pian leimansaantiakin.
Uudet fin-tunnuksettomat rekisterikilvetkin saapui ja tuli laitettua samantien paikalleen. Ja vaikka elämmekin vuoden valoisinta aikaa niin yritin rassata kattovaloa toimimaan mutta en saanut. Tuli kuitenkin vaihdettua rikkinäisen valokuvun tilalle uusi, joten näyttää ainakin siistimmälle.
Mittasin sulakerasiasta niin kaikki kolme sulaketta oli ehjiä mutta en sitten tiedä meneekö kattovalo edes sulakerasian kautta. Mitään ovitunnistimia ei ainakaan ole, vain pelkkä katkaisin katossa lampun vieressä. On vaan kaikki pultit ja mutterit hapettuman peitossa niin kovin luotettavia mittauksiakaan ei saanut. Mutta yritin mitata eikä näyttänyt virtaa tulevan lampun johtoon.
Sitten kojelaudan alta läheltä sulakerasiaa löytyi yksi katkennut johto, jossa vieläpä säikeet näkyvissä ja toiseen johdon päähän tuli jatkuva virta kaiken kukkuraksi. Väri täsmäisi kattovalon johdoksi mutta autosta kun on löytynyt vaikka mistä irtonaisia johdon päitä niin ei mitään varmuutta ollut että se valon johto olisi ollut, joten en mennyt yhdistämään johtoja.
Imu- ja pakosarjantiivisteen vaihdon yhteydessä Lada.h.s hitsasi umpeen tuon imuilman lämmitysaukon. Siinähän on tuollainen läppä mikä ohjaa kuumaa ilmaa kaasarille mutta etenkin kesällä käy vähän turhankin kuumana niin tukittiin koko aukko ja selvästi kylmemmältä tuntuu kaasari nyt ajon jälkeen. Enkä oikein usko että talvellakaan mitään jäätymistä ilmenee..
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Nyt taas vastustaa oikein urakalla. mutta tätä se on, kun pitkään seissyttä autoa alkaa kunnostamaan eikä tiedä että onko se ollut edes kunnossa aikoinaan seisomaan jäädessäkään.
Otin puuhakilvet tiistaiksi ja keskiviikoksi kun kaikki tuntui toimivan niin hyvin.
Tiistaina ei mitään ihmeempää ilmennyt paitsi aina sillointällöin hieman booasi ja kertaalleen sammuikin mutta lähti heti käymään kun pumppasi kohokammion täyteen bensaa. Tämän pistin osittain kuuman kelin syyksi mutta jotain vikaa bensapuolella silti oli jos kohokammio tyhjenee.
Olin päättänyt, että jos tiistai sujuu hyvin niin ajan keskiviikkona töihin ja niin päädyin tekemäänkin. No tämä oli Uazille jo kovasti liikaa. Aamulla viiden kilometrin ajon jälkeen sammui täysin varoittamatta. Vaikka auton saikin uudestaan käyntiin, niin kaasuun ei kärsinyt koskea tai sammui. Sain jotenkin huijattua Uazin liikkeelle hitaasti kierroksia nostaen enkä edes myöhästynyt töistä, kiitos 15 minuuttia aikaisemman lähtöajan ja sen, että loppumatkan toimi ilman ainuttakaan nykäisyä tai booausta.
Työpäivän päätteeksi avasin kaasarin ja yllätyin kun kohokammioon ei ollut kertynytkään mitään töhnää. Neulaventtiilikin toimi.
Ja turhaa tämä putsaus olikin, en päässyt edes kilometriä ajamaan kun sammui ensimmäisen kerran. Neljän ruuhkan takia en lähtenyt menemään suorinta tietä vaan kiersin pidempää mutta hiljaisempaa tietä pitkin. Välillä aina sammui mutta sitten sammumisväli kävi niin harvaksi, että päätin oikaista Vaajakosken moottoritien kautta, kun silloin vältti liikennevalot ja pitkän ylämäen.
Pääsinkin aina moottoritien poistumisrampille asti jossa sitten sammui. Takajarrun laahauskin oli pahentunut, joten liikkeellelähdöt muuttuivat vaikeammiksi ja sammui herkemmin. Otin kikkakakkosen käyttöön eli jarrukliinerin minkä avulla auton sai pysymään käynnissä. Nyt päänvaivaa aiheutti edessä lähestyvä liikenneympyrä, kun siitä piti päästä vasemmalle ja liikenne oli viiden aikaan vielä tosi vilkasta.
Jarrukliinerin yhtäaikainen suihkiminen kaasariin ja ajaminen vilkkaassa liikenteessä oli sen verran vaikeaa, että ajamisesta ei tullut mitään vaan sammui tosi monta kertaa. Sitten, kun tuli tilaa liittyä ympyrään niin eikös vaan sammu. Sittenpä oltiin aika pahasti tientukkeena. Takaa mahtui tosi huonosti ohi ja edestäkin juuri ja juuri. Starttikin mykistyi. Veivistä ei ollut hyötyä kun olisi jonkun pitänyt olla suihkimassa jarrukliineriä. Sattumalta lada.h.s ajoi ohi ja tuli hinaamaan kotiinsa, että päästiin tutkimaan mikä on vialla.
Startin releen johto oli irti, joten ihan mitätön vika siihenkin tuli huonolla hetkellä. Kurkattiin bensapumppuun ja siellä ei ollut mitään vikaa, joten sammuminen ei nyt sitten johtunut kaasarista eikä pumpusta. Vaihdettiin myös uusi bensasuodatin ja sitten muistinkin, että auton orkkissuodatin on jäänyt putsaamatta kokonaan.
Orkkissuodattimesta löytyikin reippaasti töhnää, eli toisinsanoen oli täysin tukkeutunut.
Innokkaina testilenkille, että nyt varmasti toimii mutta samat sammumiset jatkui. Jarrulkiineriäkin meni pullollinen että päästiin takaisin. Sitten ei ollut enää kuin tankin imusihti vaihtoehtona ja siihen putsaukseen ei enää ryhdytty vaan otettiin irtokanisteriin bensaa ja letku sinne niin jo vain lähti toimimaan ja sain ajettua Uazin ladaritarin farmille, jossa olen tätä toistaiseksi säilyttänyt. Matkalla ilmeni vielä uusi vika, eli 80kmh vauhdissa alkoi nelonen pomppia pois päältä mitä ei ollut aiemmin tehnyt.
Torstaina oli aikomuksena putsata imusihti ja ehkä irrottaa koko tankkikin jos näyttää kovin likaiselta.
Olin siirtämässä autoa lähemmäs tallia, että saan haettua tunkin. Matkalla oli pieni alamäki välissä jonka rullasin vaihdepäällä ja kytkinpohjassa. Kun yhtäkkiä kuuluu kolaus, kytkin muuttuu jäykäksi ja takarenkaat käy lukossa ja vaihde hyppää vapaalle. Auto sammuksiin ja katsomaan että mitä oikein tapahtui. Joko kytkin, asetelma tai vaihdelaatikkohan siitä meni. Mutta mitään ulospäin näkyvää vikaa ei näkynyt.
Yritin saada jotain vaihdetta silmään, että josko olisi mäkilähdöllä saanut ajettua pois mutta ei saanut vaihdetta päälle mikä nyt muutenkin on vaikeaa ilman kytkintä ja auto sammuksissa. Traktorilla hinattiin Uaz sivuun ja nyt pitäisi sitten alkaa vaihdelaatikkoa irrottamaan kaiken muun lisäksi.
Otin puuhakilvet tiistaiksi ja keskiviikoksi kun kaikki tuntui toimivan niin hyvin.
Tiistaina ei mitään ihmeempää ilmennyt paitsi aina sillointällöin hieman booasi ja kertaalleen sammuikin mutta lähti heti käymään kun pumppasi kohokammion täyteen bensaa. Tämän pistin osittain kuuman kelin syyksi mutta jotain vikaa bensapuolella silti oli jos kohokammio tyhjenee.
Olin päättänyt, että jos tiistai sujuu hyvin niin ajan keskiviikkona töihin ja niin päädyin tekemäänkin. No tämä oli Uazille jo kovasti liikaa. Aamulla viiden kilometrin ajon jälkeen sammui täysin varoittamatta. Vaikka auton saikin uudestaan käyntiin, niin kaasuun ei kärsinyt koskea tai sammui. Sain jotenkin huijattua Uazin liikkeelle hitaasti kierroksia nostaen enkä edes myöhästynyt töistä, kiitos 15 minuuttia aikaisemman lähtöajan ja sen, että loppumatkan toimi ilman ainuttakaan nykäisyä tai booausta.
Työpäivän päätteeksi avasin kaasarin ja yllätyin kun kohokammioon ei ollut kertynytkään mitään töhnää. Neulaventtiilikin toimi.
Ja turhaa tämä putsaus olikin, en päässyt edes kilometriä ajamaan kun sammui ensimmäisen kerran. Neljän ruuhkan takia en lähtenyt menemään suorinta tietä vaan kiersin pidempää mutta hiljaisempaa tietä pitkin. Välillä aina sammui mutta sitten sammumisväli kävi niin harvaksi, että päätin oikaista Vaajakosken moottoritien kautta, kun silloin vältti liikennevalot ja pitkän ylämäen.
Pääsinkin aina moottoritien poistumisrampille asti jossa sitten sammui. Takajarrun laahauskin oli pahentunut, joten liikkeellelähdöt muuttuivat vaikeammiksi ja sammui herkemmin. Otin kikkakakkosen käyttöön eli jarrukliinerin minkä avulla auton sai pysymään käynnissä. Nyt päänvaivaa aiheutti edessä lähestyvä liikenneympyrä, kun siitä piti päästä vasemmalle ja liikenne oli viiden aikaan vielä tosi vilkasta.
Jarrukliinerin yhtäaikainen suihkiminen kaasariin ja ajaminen vilkkaassa liikenteessä oli sen verran vaikeaa, että ajamisesta ei tullut mitään vaan sammui tosi monta kertaa. Sitten, kun tuli tilaa liittyä ympyrään niin eikös vaan sammu. Sittenpä oltiin aika pahasti tientukkeena. Takaa mahtui tosi huonosti ohi ja edestäkin juuri ja juuri. Starttikin mykistyi. Veivistä ei ollut hyötyä kun olisi jonkun pitänyt olla suihkimassa jarrukliineriä. Sattumalta lada.h.s ajoi ohi ja tuli hinaamaan kotiinsa, että päästiin tutkimaan mikä on vialla.
Startin releen johto oli irti, joten ihan mitätön vika siihenkin tuli huonolla hetkellä. Kurkattiin bensapumppuun ja siellä ei ollut mitään vikaa, joten sammuminen ei nyt sitten johtunut kaasarista eikä pumpusta. Vaihdettiin myös uusi bensasuodatin ja sitten muistinkin, että auton orkkissuodatin on jäänyt putsaamatta kokonaan.
Orkkissuodattimesta löytyikin reippaasti töhnää, eli toisinsanoen oli täysin tukkeutunut.
Innokkaina testilenkille, että nyt varmasti toimii mutta samat sammumiset jatkui. Jarrulkiineriäkin meni pullollinen että päästiin takaisin. Sitten ei ollut enää kuin tankin imusihti vaihtoehtona ja siihen putsaukseen ei enää ryhdytty vaan otettiin irtokanisteriin bensaa ja letku sinne niin jo vain lähti toimimaan ja sain ajettua Uazin ladaritarin farmille, jossa olen tätä toistaiseksi säilyttänyt. Matkalla ilmeni vielä uusi vika, eli 80kmh vauhdissa alkoi nelonen pomppia pois päältä mitä ei ollut aiemmin tehnyt.
Torstaina oli aikomuksena putsata imusihti ja ehkä irrottaa koko tankkikin jos näyttää kovin likaiselta.
Olin siirtämässä autoa lähemmäs tallia, että saan haettua tunkin. Matkalla oli pieni alamäki välissä jonka rullasin vaihdepäällä ja kytkinpohjassa. Kun yhtäkkiä kuuluu kolaus, kytkin muuttuu jäykäksi ja takarenkaat käy lukossa ja vaihde hyppää vapaalle. Auto sammuksiin ja katsomaan että mitä oikein tapahtui. Joko kytkin, asetelma tai vaihdelaatikkohan siitä meni. Mutta mitään ulospäin näkyvää vikaa ei näkynyt.
Yritin saada jotain vaihdetta silmään, että josko olisi mäkilähdöllä saanut ajettua pois mutta ei saanut vaihdetta päälle mikä nyt muutenkin on vaikeaa ilman kytkintä ja auto sammuksissa. Traktorilla hinattiin Uaz sivuun ja nyt pitäisi sitten alkaa vaihdelaatikkoa irrottamaan kaiken muun lisäksi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Vaihdelaatikon ja kytkimen kun irrotti niin paljastui särkynyt kytkinlevy. Niitit pettäneet parista kohtaa mutta muuten oli ihan ehjä ja pintaakin olisi vielä ollut vaikka kuinka. Painelaakeri ja asetelma oli ihan ehjiä eli pelkällä kytkinlevyn vaihdolla selviää.
Öljyvuodon syytä en oikein vielä varmaksi tiedä. Kytkinakselilla kun ei ole edes mitään stefoja, vaan ainoastaan spiraalimainen ura minkä pitäisi pitää öljyt lootan sisäpuolella.
Irroitin huohottimet ja olihan ne hieman tukossakin mutta Ladaan verrattaessa niissä näyttää olevan tehokkaampi takaiskuventtiili ja jos kara on vielä vähän jumissa niin sittenhän öljy etsii jonkun muun reitin ulos. Katsoin niin Ladan vaihdelaatikossa huohottimen kierre on pienempi ettei sellaistakaan voi kokeeksi laittaa.
Sitten nelosvaihteen hyppimisen takia avasin laatikon ja synkrosta puuttui ihan pala, eli lootaremonttiin pääsee. Muutenhan tämän laatikko näyttää aika simppeliltä etenkin kun vain kolmos- ja nelosvaihteet on synkronoituja. Öljyvuodon syytä en oikein vielä varmaksi tiedä. Kytkinakselilla kun ei ole edes mitään stefoja, vaan ainoastaan spiraalimainen ura minkä pitäisi pitää öljyt lootan sisäpuolella.
Irroitin huohottimet ja olihan ne hieman tukossakin mutta Ladaan verrattaessa niissä näyttää olevan tehokkaampi takaiskuventtiili ja jos kara on vielä vähän jumissa niin sittenhän öljy etsii jonkun muun reitin ulos. Katsoin niin Ladan vaihdelaatikossa huohottimen kierre on pienempi ettei sellaistakaan voi kokeeksi laittaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Noniin, laatikkoon vaihdoin synkrot ja kytkentärenkaan sekä kolme laakeria. Se kytkentärengashan oli sitten ihan kunnolla rikki eikä vain että oisi vähän lohjennut. Pari vasenkätistä kierrettä lootassa ihmetytti mutta huomasin ihan heti enkä ehtinyt hampaat irvessä väärään suuntaan vääntämään.
Ja kuten aina, niin vaikka kuinka varovasti osat järjestykseen laittaakin niin jossain vaiheessa jostain irtoaakin jotain välirenkaita ja sitten pitääkin ihmetellä että olikos ne missä välissä mutta tässä tapauksessa osissa oli sen verran kiinnileikkaamisjäkiä niin hyvin näki että mitkä pinnat olleet vastakkain. Olikohan nyt pääakseli nimeltään vai mikä mutta kuitenkin kytkentärengasta vasten oli n.27mm seger-rengas ja 2,4mm paksu, ja kun se oli jo ennestään rikki jä väljisyi irroituksessa vielä lisää niin piti yrittää löytää uusi ja sellaista kokoa kun ei saanut niin piti tyytyä kahteen 1,2mm paksuun 26mm segeriin jotka täpärästi sain pingotettua paikalleen. Jakolaatikkoa en lähtenyt aukomaan mutta hieman siinäkin joku laakeri kangertaa, kun kardaanin laipasta niin nihkeästi pyörii.
Lootan sain monta päivää sitten kasattua mutta vasta eilen sain sen paikalleen, kun sain nostoväkeä tarpeeksi. Jakolaatikon kanssa on niin painava ja toispuoleinen nostettava ettei oikein tunkinkaan päällä pysy ilman apukäsiä. Ainoat omat moat tuli siinä että irrottelin vähän vääristä liitoksista painelaakeriin kiinni tulevan rasvausletkun niin joutui ahtaasta huoltoaukosta näprätä letkun takaisin paikalleen.
Jätin asetelman ruuvien kiristämiset viimeiseksi, jotta sai lootan paremmin paikalleen, kun kytkin pääsee keskittymään. Mutta jotenkin onnistuin katkaisemaan yhden ruuvin vauhtipyörän sisään. No ruuvin jämä pyörii siellä, joten helpohkosti se sieltä lähtee, kunhan saa paremmat vehkeet irroitukseen.
Se kytkinakseli spesiaali kierre ei muuten ollutkaan tuossa akselissa niinkuin muistelin vaan sen päälle tulevassa holkissa. Testasin käyntiinkin ja pakoputki näemmä irronnut pakosarjasta asennuksen tiimellyksessä. ja eihän se enää kiristämällä asettunut tiiviiksi vaan vaatii enemmän asentamista. Ja kytkintä en varmaan uskaltanut säätää tarpeeksi tai sitten työsylinteri päätti hajota, koska ei irrota kunnolla. Paikallaan kyllä pysyy kytkin pohjassa mutta vaihteita ei saa laitettua silmään.
Ja kuten aina, niin vaikka kuinka varovasti osat järjestykseen laittaakin niin jossain vaiheessa jostain irtoaakin jotain välirenkaita ja sitten pitääkin ihmetellä että olikos ne missä välissä mutta tässä tapauksessa osissa oli sen verran kiinnileikkaamisjäkiä niin hyvin näki että mitkä pinnat olleet vastakkain. Olikohan nyt pääakseli nimeltään vai mikä mutta kuitenkin kytkentärengasta vasten oli n.27mm seger-rengas ja 2,4mm paksu, ja kun se oli jo ennestään rikki jä väljisyi irroituksessa vielä lisää niin piti yrittää löytää uusi ja sellaista kokoa kun ei saanut niin piti tyytyä kahteen 1,2mm paksuun 26mm segeriin jotka täpärästi sain pingotettua paikalleen. Jakolaatikkoa en lähtenyt aukomaan mutta hieman siinäkin joku laakeri kangertaa, kun kardaanin laipasta niin nihkeästi pyörii.
Lootan sain monta päivää sitten kasattua mutta vasta eilen sain sen paikalleen, kun sain nostoväkeä tarpeeksi. Jakolaatikon kanssa on niin painava ja toispuoleinen nostettava ettei oikein tunkinkaan päällä pysy ilman apukäsiä. Ainoat omat moat tuli siinä että irrottelin vähän vääristä liitoksista painelaakeriin kiinni tulevan rasvausletkun niin joutui ahtaasta huoltoaukosta näprätä letkun takaisin paikalleen.
Jätin asetelman ruuvien kiristämiset viimeiseksi, jotta sai lootan paremmin paikalleen, kun kytkin pääsee keskittymään. Mutta jotenkin onnistuin katkaisemaan yhden ruuvin vauhtipyörän sisään. No ruuvin jämä pyörii siellä, joten helpohkosti se sieltä lähtee, kunhan saa paremmat vehkeet irroitukseen.
Se kytkinakseli spesiaali kierre ei muuten ollutkaan tuossa akselissa niinkuin muistelin vaan sen päälle tulevassa holkissa. Testasin käyntiinkin ja pakoputki näemmä irronnut pakosarjasta asennuksen tiimellyksessä. ja eihän se enää kiristämällä asettunut tiiviiksi vaan vaatii enemmän asentamista. Ja kytkintä en varmaan uskaltanut säätää tarpeeksi tai sitten työsylinteri päätti hajota, koska ei irrota kunnolla. Paikallaan kyllä pysyy kytkin pohjassa mutta vaihteita ei saa laitettua silmään.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Taisi vain huonontua vaihdelaatikko remontissa. Pari kilometriä ajoin ja vetopäällä pysyi nelosvaihde ainakin suurimmaksi osaksi silmässä mutta etenkin moottorijarrutuksissa pomppii pois päältä. Myöskin pitää melkoisen rääkäisyn kun kytkee nelosvaihteen. eli synkrot ehkä vähän hakee paikkaansa mutta tuo vaihteen päältä pois hyppiminen ei tunnu sellaiselta mikä ajan kanssa voisi parantua.
Vahva epäilys että on jokin lootan sisäinen juttu, mahdollisesti öljyn vähyydestä johtuvaa kulumista, kun tällein oli pari osaa muuttanut väriä.
Sain vivuston säätöön ohjeet, niin pitää nyt katsoa onko sen säätämisestä mitään apua mutta en oikein usko. Tuli myös pestyä bensatankki ja aika ruosteinenhan se sisältäpäin oli ja imusihti ihan tukkeutunut. Saas nähdä auttoiko pesu vai onko bensalinjat jatkossakin heti tukossa.
Tein vain nopean painepesurilla pesun ja hölskyttelin tankkia. En alkanut millään sitruunahapolla vielä pesemään, kun tankin irrotus tässä niin helppoa että pitää se tehdä sitten vasta jos ei muu auta. Ja bensat oli myöskin hävinneet viime katsomiselta, että vuotaisiko sitten kuiteskin päältäpäin ehjännäköinen tankki. Yön aikana ei ainakaan vesi hävinnyt mutta eipä se totuutta kerro. Irroitin myös bensalämmittimen bensalinjan kun mielessä kävi sekin, että voisiko lappona tyhjentyä sitä kautta. Ja niin tulipaloarka muutenkin tuollainen lämmitin mikä kaikenlisäksi on irrallaan kuskin penkin alla pomppinut.
Samalla tietty herkistelin jumissa olleen bensa-anturin ja näytti siinä kosketusvikaakin olevan, se korjaantui kun laitoin yhteen väliin prikan. Startin releen johtojen kiinnityksiä myöskin parantelin, kun eihän ne olleet käytönnössä mitenkään kiinni. Nyt on ruuvikiinnitys, joten luulisi pysyvän.
Vahva epäilys että on jokin lootan sisäinen juttu, mahdollisesti öljyn vähyydestä johtuvaa kulumista, kun tällein oli pari osaa muuttanut väriä.
Sain vivuston säätöön ohjeet, niin pitää nyt katsoa onko sen säätämisestä mitään apua mutta en oikein usko. Tuli myös pestyä bensatankki ja aika ruosteinenhan se sisältäpäin oli ja imusihti ihan tukkeutunut. Saas nähdä auttoiko pesu vai onko bensalinjat jatkossakin heti tukossa.
Tein vain nopean painepesurilla pesun ja hölskyttelin tankkia. En alkanut millään sitruunahapolla vielä pesemään, kun tankin irrotus tässä niin helppoa että pitää se tehdä sitten vasta jos ei muu auta. Ja bensat oli myöskin hävinneet viime katsomiselta, että vuotaisiko sitten kuiteskin päältäpäin ehjännäköinen tankki. Yön aikana ei ainakaan vesi hävinnyt mutta eipä se totuutta kerro. Irroitin myös bensalämmittimen bensalinjan kun mielessä kävi sekin, että voisiko lappona tyhjentyä sitä kautta. Ja niin tulipaloarka muutenkin tuollainen lämmitin mikä kaikenlisäksi on irrallaan kuskin penkin alla pomppinut.
Samalla tietty herkistelin jumissa olleen bensa-anturin ja näytti siinä kosketusvikaakin olevan, se korjaantui kun laitoin yhteen väliin prikan. Startin releen johtojen kiinnityksiä myöskin parantelin, kun eihän ne olleet käytönnössä mitenkään kiinni. Nyt on ruuvikiinnitys, joten luulisi pysyvän.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Eilen kävin katsastuksessa ja vähän arvelinkin ettei läpi mene. Etujarrut sain pitämään tosi hyvin 4% erolla mutta takajarrun laahauksen takia takana oli 39% ero. Päästöistä osasin myös odottaa hylkyä. Vähän yllättäin korjauskehoitus moottorin öljyvuodosta, jotain tippoja tuli kutenkin lattialle, että olkoot ansaittu sitten.
Konttorilla ei ollut ruuhkaa niin sai takajarrua yrittää säätää mutta ei se auttanut. Samoin kaasaria sai säätää mutta pakko oli luovuttaa, kun ei pelkällä ruuvaamisella mennyt edes lähellekään alle rajojen.
Nyt on sitten tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu ja putsasinpa vielä kaasarinkin kun suodattimista huolimatta ruosteinen bensa menee kaasariin asti.
Laitoin taas bensan imemään kanisterista niin saa ainakin puhdasta bensaa. Pitää vaan vielä parannella kanisterin kiinnitystä ja laittaa letku paremmin niin voi senkin kanssa mennä sitten uusintakatsastukseen jossain vaiheessa.
Varapyörä on myöskin tyhjä ja venttiili sukeltanut renkaan sisään niin pitää rengasliikkeesssä käydä asioimassa.
Konttorilla ei ollut ruuhkaa niin sai takajarrua yrittää säätää mutta ei se auttanut. Samoin kaasaria sai säätää mutta pakko oli luovuttaa, kun ei pelkällä ruuvaamisella mennyt edes lähellekään alle rajojen.
Nyt on sitten tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu ja putsasinpa vielä kaasarinkin kun suodattimista huolimatta ruosteinen bensa menee kaasariin asti.
Laitoin taas bensan imemään kanisterista niin saa ainakin puhdasta bensaa. Pitää vaan vielä parannella kanisterin kiinnitystä ja laittaa letku paremmin niin voi senkin kanssa mennä sitten uusintakatsastukseen jossain vaiheessa.
Varapyörä on myöskin tyhjä ja venttiili sukeltanut renkaan sisään niin pitää rengasliikkeesssä käydä asioimassa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Eilen paikallinen korjaamo avasi ovet Uazille ja päästöt saikin ruuvattua tosi hyviksi. Co 2,98 ja HC 132.
Ainoa miinus, että jostain syystä on nyt käynnistyminen vaikeutunut. Ensin luulin että on vaikeaa vain kuumalla moottorilla mutta yön yli jäähtyneenäkin saa sahata. Ei auta kaasupohjassa starttaaminen eikä kaasun pumppaaminen eikä starttipilotillakaan lähde. Kipinä tulee mutta pitää vielä vähän mittailla että tuleeko starttiasennossakin.
Kuskinpuolen takajarrun laahaamisen takia vaihdoin uuden sylinterin. Ja katkesipa jarruputkikin sitä vaihtaessa. Mutta yllättäin uuden sylinterin poraus olikin erilainen, joten ei olisi vanha jarruputki paikalleen käynytkään. Sattumalta sitten Ladan kytkintyösylinterin juntturi oli oikeanlainen ja putkikin juuri oikeanmittainen, joten sellaista sitten paikalleen sovittamaan. T-haaraan menevä pää piti tietty tehdä itse ja käytinkin vanhaa juntturia siinä.
Innokkaana sitten jälkinäyttöön ja päästölappu kelpasi mutta takajarrujen ero oli kasvanut. Takaisin jarruja auki ottaessa huomasin sitten että ojanpuoleinen sylinterihän oli ihan jumissa, eli ilmankos puoltaa. Sen vain herkistelin liikkeelle, eli luultavasti alkaa vuotaa mutta yritän ennen vuotamista ehtiä leiman saamaan.. Nyt jo crc:tä liitoksiin laittaessa huomasin kyllä, että välissä taitaa olla jonkinlainen adapteri eli ehkä tähän päähän saa sylinterin vaihdettua ilman jarruputken tekoa, mikäli vaan auki lähtee hajoamatta.
Ainoa miinus, että jostain syystä on nyt käynnistyminen vaikeutunut. Ensin luulin että on vaikeaa vain kuumalla moottorilla mutta yön yli jäähtyneenäkin saa sahata. Ei auta kaasupohjassa starttaaminen eikä kaasun pumppaaminen eikä starttipilotillakaan lähde. Kipinä tulee mutta pitää vielä vähän mittailla että tuleeko starttiasennossakin.
Kuskinpuolen takajarrun laahaamisen takia vaihdoin uuden sylinterin. Ja katkesipa jarruputkikin sitä vaihtaessa. Mutta yllättäin uuden sylinterin poraus olikin erilainen, joten ei olisi vanha jarruputki paikalleen käynytkään. Sattumalta sitten Ladan kytkintyösylinterin juntturi oli oikeanlainen ja putkikin juuri oikeanmittainen, joten sellaista sitten paikalleen sovittamaan. T-haaraan menevä pää piti tietty tehdä itse ja käytinkin vanhaa juntturia siinä.
Innokkaana sitten jälkinäyttöön ja päästölappu kelpasi mutta takajarrujen ero oli kasvanut. Takaisin jarruja auki ottaessa huomasin sitten että ojanpuoleinen sylinterihän oli ihan jumissa, eli ilmankos puoltaa. Sen vain herkistelin liikkeelle, eli luultavasti alkaa vuotaa mutta yritän ennen vuotamista ehtiä leiman saamaan.. Nyt jo crc:tä liitoksiin laittaessa huomasin kyllä, että välissä taitaa olla jonkinlainen adapteri eli ehkä tähän päähän saa sylinterin vaihdettua ilman jarruputken tekoa, mikäli vaan auki lähtee hajoamatta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Onnistumisia ja epäonnistumisia mahtui tähän päivään.
Aamulla ei jaksanut kovin kauaa startti pyöriä eikä tietysti käyntiin lähtenyt. Kaupasta hain kaapelit ja yleismittarin mutta tosi laiskasti pyöritti apuvirrankin kanssa. Mä jo arvelin startin kyykähtäneen pitkiin starttauksiin. No kun ei kerta lähtenyt niin lähdin sitten syömään ja muille asioille ja ajattelin tulla päivällä uudestaan kokeilemaan. Pääasia kuitenkin että pyörän alla ei näkynyt lammikkoa eli jarrut olivat yön yli pysyneet ehjänä.
Myöhemmin sitten combista lainatulla akulla lähti käymään. Ja siitä sitten kertaakaan sammuttamatta katsastuksen jälkinäyttöön, jossa takajarruille tuli kohtalaisen hyvät arvot ja vuodeksi sain ajoaikaa. Mittarilukema tässä vaiheessa 23501km.
Tästä riemastuneena sitten ajelemaan Lada.h.s:n kanssa mutta eipä ehditty kuin 51km ajella niin katosi kipinä ja samoin tuli sähkön hajua ohjaamoon.
Onneksi on päävirtakytkin orkkisasennuksena näissä, joten virrat sai nopeasti pois ja auton rullattua tien laitaan.
Jonkin aikaa Lada.h.s yritti saada hyppyjohdoilla tätä ajokuntoiseksi mutta kärjettömän sytkän takia jäi kipinä tulematta, joten kuorma-auto piti soittaa hakemaan.
Ilmeisesti jostain virtalukosta tms meni oikosulkuun. Nopeasti katsoen ei mitenkään pitkältä matkalta sulaneet mutta saa nyt nähdä miten on, kun purkamaan pääsee.
Aamulla ei jaksanut kovin kauaa startti pyöriä eikä tietysti käyntiin lähtenyt. Kaupasta hain kaapelit ja yleismittarin mutta tosi laiskasti pyöritti apuvirrankin kanssa. Mä jo arvelin startin kyykähtäneen pitkiin starttauksiin. No kun ei kerta lähtenyt niin lähdin sitten syömään ja muille asioille ja ajattelin tulla päivällä uudestaan kokeilemaan. Pääasia kuitenkin että pyörän alla ei näkynyt lammikkoa eli jarrut olivat yön yli pysyneet ehjänä.
Myöhemmin sitten combista lainatulla akulla lähti käymään. Ja siitä sitten kertaakaan sammuttamatta katsastuksen jälkinäyttöön, jossa takajarruille tuli kohtalaisen hyvät arvot ja vuodeksi sain ajoaikaa. Mittarilukema tässä vaiheessa 23501km.
Tästä riemastuneena sitten ajelemaan Lada.h.s:n kanssa mutta eipä ehditty kuin 51km ajella niin katosi kipinä ja samoin tuli sähkön hajua ohjaamoon.
Onneksi on päävirtakytkin orkkisasennuksena näissä, joten virrat sai nopeasti pois ja auton rullattua tien laitaan.
Jonkin aikaa Lada.h.s yritti saada hyppyjohdoilla tätä ajokuntoiseksi mutta kärjettömän sytkän takia jäi kipinä tulematta, joten kuorma-auto piti soittaa hakemaan.
Ilmeisesti jostain virtalukosta tms meni oikosulkuun. Nopeasti katsoen ei mitenkään pitkältä matkalta sulaneet mutta saa nyt nähdä miten on, kun purkamaan pääsee.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Hyvä tuuri kävi, kun vaikka yksi johto paloikin niin saman johtonipun muut johdot säästyivät, hieman oli joistain kohdin toisiinsa kiinni tarttuneet mutta ei muita vaurioita. Lisäksi paloi virtalukolle menevä johto, josta johtui ensimmäinen epäilys virtalukkovikaan mutta taitaakin oikeampi syy olla irrallaan pomppinut eberi joka nojasi johonkin releboksiin ja juurikin tämän sulaneen johdon liittimeen.
Eberin revin nyt piuhoineen irti ja samoin tein kojetaulun lisälatausgeneraattorin ja lisämättimen kytkimien kanssa että kaikki johdot pois.
Vaurioituneen johdon vaihdoin uuteen, melkoinen homma purkaa johtonippu ja pujotella takaisin paikalleen. Kasatessa laitoinkin vielä suojakuoren sisään johdot kulkemaan, kun melkoisen lähellä kulkee liikkuvia vivustoja ettei sitten ainakaan pääse nirhautumaan mistään poikki.
Aika pitkälle ehdin jo kasaamaan mutta vähän jäi vielä kesken. Jännä nähdä lisäksi hajosiko oikosulussa sytkäboksi, ja Sallaan lähtökin lähenee.
Eberin revin nyt piuhoineen irti ja samoin tein kojetaulun lisälatausgeneraattorin ja lisämättimen kytkimien kanssa että kaikki johdot pois.
Vaurioituneen johdon vaihdoin uuteen, melkoinen homma purkaa johtonippu ja pujotella takaisin paikalleen. Kasatessa laitoinkin vielä suojakuoren sisään johdot kulkemaan, kun melkoisen lähellä kulkee liikkuvia vivustoja ettei sitten ainakaan pääse nirhautumaan mistään poikki.
Aika pitkälle ehdin jo kasaamaan mutta vähän jäi vielä kesken. Jännä nähdä lisäksi hajosiko oikosulussa sytkäboksi, ja Sallaan lähtökin lähenee.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Torstai-iltana sain sähköt siihen malliin tehtyä että auto käynnistyi ja sammui avaimesta. Sytkäboksi olikin säilynyt ehjänä mutta ilmeisesti puolan esivastus oli mennyt rikki, kun puolan plusnapaan ei tullutkaan virtaa, joten piti esivastus ohittaa käytöstä ja vetää suora johto siitä puolalle.
Kaikki oli valmista Sallaan lähtöä varten ja olihan minulla kärjellinenkin jakaja ja puola varuilta mukana, kun osa sanoi ettei puola kestä pitkälle ilman esivastusta. Itse epäilin enemmän laturin tai renkaiden kestävyyttä mutta vararenkaitakin oli matkassa ja laturin hiiliäkin löytyi.
20km testilenkin tein vielä illalla ja kaikki toimi ilman ongelmia joten aamulla joskus seitsemän aikaan nokka kohti Sallaa.
Eipä vaan Uaz kestänyt edes Keski-Suomesta pois kun Hankasalmen kohdalla kytkin ei enää irrottanut ja mikäs muukaan kuin levy taas kappaleina.
Onneksi Ladaritari oli lähtenyt omalla autollaan matkaan joten saatiin hinattua auto Jari-Pekan huoltoasemalle odottamaan kuorma-autokyytiä. Minä itse jatkoin Sallan reissun onnistuneesti läpi Ladaritarin kyydissä istuen.
Nyt on taas sitten kytkin irti ja sehän kävi nopeasti, etenkin kun nyt ei ollut tarkoitus remontoida laatikkoa, joten sen sai jätettyä ilmaan tunkin ja parin alustapukin varaan.
Kun hajoamisen syy ei ollut selvillä niin tuli hankittua uusi asetelma ja painelaakerikin. Uutta kytkinlevyä ei ollut, joten piti tyytyä ehjään käytettyyn. Mutta mukavampi se on käytetty levy sinne laittaakin, niin ei tunnu niin pahalta jos taas hajoaa.
Asetelmissa ei eroa tuntunut olevan joten hajoamisen aiheuttanee jokin muu ja se saattaisi tämän hetken tietämyksen mukaan olla kytkinkäpälän liikkeen pituudessa. Sen kun olen säätänyt vain niin että tuntuu pieni välys mutta nyt taitaakin olla niin, että painelaakeri painaa asetelmaa niin syvälle, että asetelman käpälät ylettää osumaan levyyn räjäyttäen sen.
Siihen paineasetelman säätöönkin löytyi ohjeet, joten ehkä seuraava kytkin on jo pitkäikäisempi.
Kaikki oli valmista Sallaan lähtöä varten ja olihan minulla kärjellinenkin jakaja ja puola varuilta mukana, kun osa sanoi ettei puola kestä pitkälle ilman esivastusta. Itse epäilin enemmän laturin tai renkaiden kestävyyttä mutta vararenkaitakin oli matkassa ja laturin hiiliäkin löytyi.
20km testilenkin tein vielä illalla ja kaikki toimi ilman ongelmia joten aamulla joskus seitsemän aikaan nokka kohti Sallaa.
Eipä vaan Uaz kestänyt edes Keski-Suomesta pois kun Hankasalmen kohdalla kytkin ei enää irrottanut ja mikäs muukaan kuin levy taas kappaleina.
Onneksi Ladaritari oli lähtenyt omalla autollaan matkaan joten saatiin hinattua auto Jari-Pekan huoltoasemalle odottamaan kuorma-autokyytiä. Minä itse jatkoin Sallan reissun onnistuneesti läpi Ladaritarin kyydissä istuen.
Nyt on taas sitten kytkin irti ja sehän kävi nopeasti, etenkin kun nyt ei ollut tarkoitus remontoida laatikkoa, joten sen sai jätettyä ilmaan tunkin ja parin alustapukin varaan.
Kun hajoamisen syy ei ollut selvillä niin tuli hankittua uusi asetelma ja painelaakerikin. Uutta kytkinlevyä ei ollut, joten piti tyytyä ehjään käytettyyn. Mutta mukavampi se on käytetty levy sinne laittaakin, niin ei tunnu niin pahalta jos taas hajoaa.
Asetelmissa ei eroa tuntunut olevan joten hajoamisen aiheuttanee jokin muu ja se saattaisi tämän hetken tietämyksen mukaan olla kytkinkäpälän liikkeen pituudessa. Sen kun olen säätänyt vain niin että tuntuu pieni välys mutta nyt taitaakin olla niin, että painelaakeri painaa asetelmaa niin syvälle, että asetelman käpälät ylettää osumaan levyyn räjäyttäen sen.
Siihen paineasetelman säätöönkin löytyi ohjeet, joten ehkä seuraava kytkin on jo pitkäikäisempi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Tiistasina sain kytkinremontin tehtyä valmiiksi ja nyt on toiminut jo useamman sata kilometriä.
Mutta nyt on säädetty ohjeen mukaan paineasetelma ja työsylinteri. Paineasetelman käpälät oli millin eri korkeudella toisistaan, kun ohjeessa käsketään säätämään maksimissaan 0,2mm eroilla toisistaan. Ja myöskin mitta vauhtipyörään oli monta milliä pielessä.
Aika pahasti jäi kytkin ravistamaan että ehkä olisi pitänyt malttaa hioa pinnat hiomapaperilla jos olisi vaikka auttanut.
Puolan esivastuksenkin sain uuden, joten nyt toimii taas niinkuin on suunniteltu toimivan.
Tässä vielä särkyneen vastuksen sisältä kuva. Moottorin öljyvuotokin on korjattu kierreteipillä, kun öljynjäähdyttimelle menevä liitin vuoti kartiokierteestä, eikä liitosta voinut kiristää enempää kun muuten olisi siitä lähtevä lähtö alkanut sojottaa väärään suuntaan. Tuntuu jotenkin oudolta että liitos pitää jättää löysään, mutta en ainakaan huomannut muuta paikkaa mistä liitintä aukoa ja suuntaa olisi voinut säätää.
Vähän jäi arvoitukseksi mikä kytkintä on rikkonut ja voihan se vieläkin yhtäkkiä särkyä mutta toivottavasti ei.Mutta nyt on säädetty ohjeen mukaan paineasetelma ja työsylinteri. Paineasetelman käpälät oli millin eri korkeudella toisistaan, kun ohjeessa käsketään säätämään maksimissaan 0,2mm eroilla toisistaan. Ja myöskin mitta vauhtipyörään oli monta milliä pielessä.
Aika pahasti jäi kytkin ravistamaan että ehkä olisi pitänyt malttaa hioa pinnat hiomapaperilla jos olisi vaikka auttanut.
Puolan esivastuksenkin sain uuden, joten nyt toimii taas niinkuin on suunniteltu toimivan.
Tässä vielä särkyneen vastuksen sisältä kuva. Moottorin öljyvuotokin on korjattu kierreteipillä, kun öljynjäähdyttimelle menevä liitin vuoti kartiokierteestä, eikä liitosta voinut kiristää enempää kun muuten olisi siitä lähtevä lähtö alkanut sojottaa väärään suuntaan. Tuntuu jotenkin oudolta että liitos pitää jättää löysään, mutta en ainakaan huomannut muuta paikkaa mistä liitintä aukoa ja suuntaa olisi voinut säätää.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto
Tuonne kuoreen kun vaihtaa uuden/t vastukset niin säilyy alkuperäisen näköisenä. Onkohan jotain 1,5 ohmia puolellansa tai jotain kun on kaksi erillistä kytkentää. Lähtikö keskeltä puolalle ja toiseen tulee sähkö kokoajan kun virrat päällä ja toisen startatessa? Ja kumpi tuo kuvan oikea puoli on joka palanut?