1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Tavallinen "parin euron" kiinalainen Bluetooth OBD-lukija ja ilmainen ohjelma kännykkään/tablettiin/läppäriin, niin saa aika hyvät perustiedot pihalle. Ihan kaikkea ei näillä eväillä saa pihalle, mutta ne tärkeimmät: lämpötilat, ilmamäärät, lambda-arvot, jne.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

EI SE S*piip*AN VEKOTIN korjaantunnu lisäilmaventtiilinkään vaihdolla - tilanne hiukan parani kyllä, sieltä
oli o-rengaskin unohtunnu edelliseltä asentajalta.

Tyhjäkäynti 'ontuu' lämpimänä edelleen ja liikkeelle esmes valoista lähtiessä täytyy kierrokset ensixi ikäänkun 'herätellä', niinkun vanhoissa
viri-viri-koneissa; eikä se edellenkään 'vedä kunnolla' maantienopeuksissakaan kiihdyttäessä, parempi on tosin. Kostea kelikin korostaa negatiivista toimintaa, eli liittimiäpä täytyy vaan - uudelleen - käydä läpi
kontaktisuihkeen kanssa. 'Aasinpotkua' ruiskuttelin mahollisiin ja vähän mahottomiinkin kohteisiin, jos olis
alipainevuoto ittensä ilmineerannu, mutta .....

Noh, eteenpäin, sano mummo lumikinoksessa.
Ladavaari
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

No ny se p#%&#@##n häkästin teki sitten totaalisen topin, eilen, työmaan parkkipaikalle. Eihän se kunnolla ole pelannu koko aikana mitä olen sen omistannu, noita aiemmin mainittuja häiriöitä on ollu. Nytpä sitten öylön lakkas penjtsiini tykkänänsä liikkumasta - eipä pyöriny pumppu, auto yöpy siellä ja hommasin itteni sattumakyydillä kotia ja tänään takas töihin repullinen erinäköstä 'ensiapumateriaalia', releitä-yleismittaria-piuhaa yms.,mukana. Keskikonsolin sisuksissa niitä kolmea relettä räpläsin ja yhden 'sokkona' vaihdoin, a'vot, käymään pärähti. Ajoin auton sisään elementtihalliin että voi lämpösessä/valosassa kasata erinäiset puretut. No nepä sai purkaa hetkohta uudelleen, kun EIHÄN se pirun kekotin lähteny, taaskaan, millään sieltä tulille,,,,,
Vaihtelin urakalla niitä releitä ja vaihdoinpa sitten vielä sen pensapumpunkin varoiks - jo kerran vaihdettuuun. Sepä toimitus käy kohta yhtä sutjakasti kun rynnäkkökiväärin purku ja kasaus muinon Suomen raskaassa... :) . Ei vaikutusta!!???? Koetin OBD-pistokkeen kautta hyppykytkennällä polttoaineen siirtymistä elvyttää. Ei tapahtunut mitään, kummallakaan pumpulla...!?! Alko kasvaa ky,,, ylimääränen uloke ottaan, tuuppasin kotelon pihalle ja painuin suihkuun.
Eli mikä se on se polttoainepumpun rele niistä kolmesta siellä ajupoksien seurana, vai onko mikään? Ja onkos kukaan törmänny vastaavaan demoniin?

Laitehan on 111 16v ja loppuvuodesta 2005 pantu kilpien väliin.

A-PU-VA !!! :? :shock:

PS. Lohdullista :? tietysti että nyt on ainakin vahva epäilys, mistä käyntihäiriköt on kokoajan johtuneet.
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos ei hyppylangallakaan käy, on vika jossain muualla kuin releessä. Hyppylanka ohittaa releen kokonaan, eli rajaa vian aika hyvin johtosarjaan tankin ja releen välille tai itse pumppuyksikköön.

Releissä on se ongelma, että eivät ole välttämättä aina samassa järjestyksessä. Bensapumpun rele on se, johon tulee ainoana harmaa johto.

Eli vikakohteita on joko musta johto, joka menee pumpulta maihin tai harmaa joka menee pumpulta releelle. Tai sitten itse siinä pumppuasetelman sisäisessä johdotuksessa (jos siis itse pumppu on varmasti ehjä).

Toimiiko bensamittari normaalisti?

Kokeile vetää irtojohto vaikka suoraan sieltä OBD-liittimen pinniltä 16, takapenkin alle bensapumpun harmaaseen johtoon. Eli ohittaa koko johto joka tulee sieltä edestä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Ohitus oli tarkotus tehdä jo eilen illalla, ei vaan ollut tullut mukaan, eikä työpaikaltakaa löytynny siihen hätään (eikä siinä v-tuksessa),
riittävää johdonpätkää. Sain Sergein tänään työpaikan nelikko-avolavalla kiskastua kotipihaan ja huomenna päivännäöllä taas painitaan
vikaa selville.
Onko siellä muuten liitintä johdossa releen pohjan ja pumpun stöpselin välissä?

Bensamittari on näyttänny enemmän/vähemmän 'perunoita' koko ajan, valo kyllä on älyissään.

Kiitos taas paneutumisesta ongelmaan.
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Jossain on yksi kaksinapainen liitos ainakin kaavion mukaan, siitä menee pelkästään harmaa ja pinkki johto läpi. Ilmeisesti jossain lähempänä tankkia kuitenkin.

Jos bensamittarikin tekee omiaan, niin sitten suurin epäilys voisi kohdistua tankin maadoitukseen, se on nimittäin yhteinen mittarilla ja pumpulla. Eli mustavalkoinen johto joka lähtee pumpulta pitäisi löytää tiensä maadoituspisteeseen jossain siinä tankin tietämillä. Ei nyt ole muistikuvaa mihin se tarkalleen maadoittuu, mutta löytynee seuraamalla johtoa tai sitten tekemällä uusi johonkin sopivaan paikkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Voi helevetti, etten paremminkaan sano, mua pökiöö. Sen maadotuksen tarkistus ei tullu mieleenkään, vaikka ihan selvät viitteet sen mittarin takia,,,,!
Muutenkin, kun joskus toimi paremmin ja - varsinkin kostealla kelillä - huonommin. Ne piuhat kulkee kai maton alla oikean kynnyksen vieressä missä muutkin taakse menevät, huomasin kun jouduin pikku paikan tinaamaan kynnykseen.

Ensimmäiseks tarkistan huomenna sen maadotuksen.
Ladavaari
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Nys loppuu taas järki. Maapiuhan 'oikasulla' tai muulla johtojen 'räpeltämisellä' ei ollu vaikutusta, siihen koko omistusajan 'mukana roikkuneeseen' vikaan, eli huonoon käynnistyvyyteen kylmänä - eikä lämmityksestäkään järin raposta ole - ja sytytyshäiriöiden ilmenemiseen kuormitettaessa - ja se tulee 'päälle' paikallaankin kaasua reippaasti tarjoomalla.

Pumpun pyörimään ja käyntiin kyllä sain - sahautti ja jyskytti kun antoi pikkasen kaasua(koskematta polkimeen ei luvannutkaan) ja kun laski kaasun pois hörähti tulille. Mitään yleispätevää tapaa ei ole, lähtee kun lähtee millon milläkin kikkailulla,,,,,,,,,,, . EI P-LE!!!!! Kohta lähtee naulatehtaan raaka-aineeks koko vekotin.

Voisko virtalukon pohja tehdä kiusaa,,, ei oikein, kun on se 'kuormittamisongelma'. Kahdella pa-pumpullakin kokeiltu.
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Pyörittäähän se reippaasti, ettei ole sinullekin osunut valkovenäläinen starttimoottori?

Tämä menee arvailun puolelle, mutta sugt helppoja tarkistuskohteita:

Onko kampiakselin hihnapyörän kumi ehjä ja onko kampiakselin asentotunnistin hyvin paikallaan (=hyvin lähellä niitä hihnapyörän hampaita, 0,7-1,1mm välys).

Käynnistyvyyteen vaikkutavat myös kaasuläpän asentotunnistin ja ilmamäärämittari. Lämpötila-anturin taisit jo vaihtaakin?

Tämä olisi hyvä saada piuhan päähän, niin näkisi lämpötilat, ilmamäärät yms. ruiskun vinkkelistä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Mielessä käynyt se startterin vaihtokin, mukana roikkunut melkein uusi(ainakin sen näkönen) vo-autosta purettu, jonkun aikaa. Laiskuus ja kiire - pääasiassa ensinmainittu - on jarrutelleet session toimeenpanoa
Kampiakselin anturin vaihdoin jo, myös B-osaan, nuhteetomasti toimineesta kaheksan naulasesta otettuun, välys on mainitsemasi 'noin silmämäärsesti'
pitää tsekata sekin vielä kunnolla, samoin sen värinänvaimentimen kunto.
Sopivaa nokka-akselin tunnistinta ei ole, kun on vanja nähnyt tarpeelliseksi sen tehdä omansa 16v moottoriin.

Tyhjäkäynnillä ilmamäärä on 2,5 ja kolmen välillä, se kun aaltoilee enemmän ja vähemmän,. Imuilman lämpötila on
korkeampi kuin ulkoilma, mutta niinhän sen pitänee olla. ECT ja auton oman lämpömittarin näyttö korreloivat kokolailla, lämpömittari
muutaman asteen optimistinen - lukematarkkuutensa rajoissa - jos lukulaitteen näyttämää pitää oikeana.
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Ihan hyvät arvot. Näetkö testerilläsi mitä tulee kaasuläpän asentotunnistimelta? Minulla kun oli rikkinäinen, niin heilui arvot joka paikkaan, vaikka kaasuun ei koskenutkaan. Tyhjäkäyntikin humppasi miten sattuu.

Nokka-akselin asentotunnistinta en epäilisi näillä oireilla.

Starteissa joissa lukee "OAO BATE" (kyrillisin), niin niistä voi tehdä verkonpainon saman tien.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Kokeilin jo toista kaasuläppäanturiakin tuossa taannon, sekin tosin varaosa autosta(en nyt muista niitä arvoja). Ei muuttanut mitään.
Sytytyshäiriköt tulee aina ykkös- ja kakkospyttyihin, joskus kolmoseenkin , P0304:ä en muista tulleen, eli olisko kuitenkin ne puolat kyseessä? Tai suuttimet?
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Voi toki olla. Tai sitten sähkö jää matkalle, kun noin sekoilee pumppukin. Tarkista vielä se akun plusnavalta lähtevä ohuempi johto, joka alkaa mustana ja jatkuu sitten punaisena. Sen kautta tulee koko ruiskun sähköt, kaikille antureille, bensapumpulle, suuttimille... Samalla vielä sitten käy maapisteet, osa löytyy ainakin kun kuskin puolen jalkatilasta avaa sen keskikonsolin sivulevyn.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Sekö 'mustana-startille-punasena-siitä-johonkin (eli nippuun)'?
Tämän sivuston käsikirjan kytkentäkaavion mukaan ainakin.
Ladavaari
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,

Viesti Kirjoittaja mush »

Tämä johto:
Kuva

Itse tappelin silloin kesällä vastaavanlaisen vian kanssa, kun kävin hakemassa varaosa-auton. Sähköt kyllä tuli, mutta johonkin hävisi sen verran ettei edes b-pumppu jaksanut aina pyöriä. Vaihdoin pääreleen ja kävin läpi monta liitosta ja alkoi ne virratkin löytyä. Sen kummemmin ei tullut diagnosoitua, kun piti vain saada vehje pois. Sen huomasi jo vikavalosta, kun se paloi jonkin verran himmeämmin kuin normaalisti. Suuttimille ja puolille tuli tällöin vain noin 7v, eivätkä ne toimi kunnolla tuolla jännitteellä, varsinkin kun se vielä putoaa startin aikana.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin