1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Tuossa vähän aiemmin kyselin 16v mosan puolista.
No nyt vaikuttais käyntihäiriöt ja vikavalon vilkahtelut/syttymiset olevan,
tälläerää ainakin, enimmälti ohi. Putsasin ilmamäärämittarin,
vaihdoin lämpöanturin(vanhaan, mutta toimivaan) ja tulpat
Nyt sitten ovvaan vedettävä kylmällä koneella
pirun 'pitkä veto vieteriin', ennenkun lähtee tulille.
No nyt vaikuttais käyntihäiriöt ja vikavalon vilkahtelut/syttymiset olevan,
tälläerää ainakin, enimmälti ohi. Putsasin ilmamäärämittarin,
vaihdoin lämpöanturin(vanhaan, mutta toimivaan) ja tulpat
Nyt sitten ovvaan vedettävä kylmällä koneella
pirun 'pitkä veto vieteriin', ennenkun lähtee tulille.
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Siis,,,, olisko kelään mitään ''vinkkiä'', mistä sitä
huonon kylmäkynnistymisen syytä ensmäiseks kannattais ettiä?
huonon kylmäkynnistymisen syytä ensmäiseks kannattais ettiä?
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Millä bensalla ajelet?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Ilmeisesti vaihdoit sen kaksinapaisen lämpöanturin, oliko se varmasti ehjä?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Ysi-viidellä ajan yleensä, nyt taisin hakiessani Sergeitä tankata ensimmäisen tankillisen -kasia. En - vielä, ja talvella varsinkaan - millään 'Rajamäen pensalla'.
Anturin nappasin toisesta sataykstoista-Laapanista, 8v. koneella joka muuten toimi hyvin, mutta yhen veivin liuska kiipes vaan toisen selkään.
Vielä ilmaantuu niitä 0300 sukusia koodejakin satunnaisesti, kun oikein 'vedättää', isommalla vaihteella antaa reilusti happea vaikka risteyksestä käännyttyä.
Anturin nappasin toisesta sataykstoista-Laapanista, 8v. koneella joka muuten toimi hyvin, mutta yhen veivin liuska kiipes vaan toisen selkään.
Vielä ilmaantuu niitä 0300 sukusia koodejakin satunnaisesti, kun oikein 'vedättää', isommalla vaihteella antaa reilusti happea vaikka risteyksestä käännyttyä.
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Eihän näissä 11x sarjalaisissa muuta lämpöanturia moottorissa olekkaa mun ymmärtääkseni, kun se yksi?
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Kaksi lämpöanturia samassa päässä kantta. Toinen ruiskulle (kaksinapainen, termostaattikotelossa) ja toinen mittarille (yksinapainen, suoraan kannessa).
Sinulla on ilmeisesti jokin laite jolla saat vikakoodit luettua, sillä varmaan näkee myös moottorin lämpötilan, tarkista että on järkevä lukema sekä kylmänä että lämpimänä.
Vaikuttaako mitenkään jos painat vähän kaasua startatessa?
Toki esimerkiksi bensapumppuvika voisi myös aiheuttaa kaikki nämä oireet, ei nosta paineita tarpeeksi startissa, ja jos pumppu pätkii niin menee seoskin laihalle -> sytytyskatkoja. Mutta tämä menee jo vähän hakuammunnan puolelle.
Paljonko autolla on ajettu?
Sinulla on ilmeisesti jokin laite jolla saat vikakoodit luettua, sillä varmaan näkee myös moottorin lämpötilan, tarkista että on järkevä lukema sekä kylmänä että lämpimänä.
Vaikuttaako mitenkään jos painat vähän kaasua startatessa?
Toki esimerkiksi bensapumppuvika voisi myös aiheuttaa kaikki nämä oireet, ei nosta paineita tarpeeksi startissa, ja jos pumppu pätkii niin menee seoskin laihalle -> sytytyskatkoja. Mutta tämä menee jo vähän hakuammunnan puolelle.
Paljonko autolla on ajettu?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Suodatin/pumppu tuli ittellekkin mieleen, vaan kun se hämää että ennen käynnin - noh, suht'koht - aisojen väliin saamista
Sergei käynnisty suht nohevasti, ei aina ekalla jääny tulille, mutta.....
Jepulis, sen kaksnapasen vaihdoin, tuolla vaan jossain voorumin syövereissä joku kerto saman anturin
'ruokkivan' lämpömittaria ja ruiskutusta??? Mutta olihan siellä toinenkin anturi, 16v padassakii, 'kuvvaan
otti silmän kätien ja katto' uudestaan.
Kaasupolkimen koskettelu kylmäkäynnistyssession aikana lähinnä huonontaa ennustetta liikkeellelähdön suhteen.
Kilometrejä on jotain 170'000 - 180'000.
Vm. -02-mallin 11x:n pa-pumppu/anturi härdeli lienee käypänen 2005 malliseen? Vai liekö jopa vm. -06, on lokak.-05 rekisteröity?
Olis meinaan kaks moista (vm. -02 ja 8v mosalla) elimenluovuttajaehdokasta - vaan onko veriryhmät kohallansa. En ole vielä tuohon
varaosakirjaan niin pal perehtyä ehtinny.
Ja, niijjoo, on semmonen hiano Bilteman 'ajotietokone' - mitä ne parivuotta takaperin kauppasvat, pariinkin otteeseen. Yllättävän toimiva peli.
Sergei käynnisty suht nohevasti, ei aina ekalla jääny tulille, mutta.....
Jepulis, sen kaksnapasen vaihdoin, tuolla vaan jossain voorumin syövereissä joku kerto saman anturin
'ruokkivan' lämpömittaria ja ruiskutusta??? Mutta olihan siellä toinenkin anturi, 16v padassakii, 'kuvvaan
otti silmän kätien ja katto' uudestaan.
Kaasupolkimen koskettelu kylmäkäynnistyssession aikana lähinnä huonontaa ennustetta liikkeellelähdön suhteen.

Kilometrejä on jotain 170'000 - 180'000.
Vm. -02-mallin 11x:n pa-pumppu/anturi härdeli lienee käypänen 2005 malliseen? Vai liekö jopa vm. -06, on lokak.-05 rekisteröity?
Olis meinaan kaks moista (vm. -02 ja 8v mosalla) elimenluovuttajaehdokasta - vaan onko veriryhmät kohallansa. En ole vielä tuohon
varaosakirjaan niin pal perehtyä ehtinny.
Ja, niijjoo, on semmonen hiano Bilteman 'ajotietokone' - mitä ne parivuotta takaperin kauppasvat, pariinkin otteeseen. Yllättävän toimiva peli.
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Koko pumppusysteemi ei sovi 1,5 <-> 1,6, koska ulkopuoliset liitokset on erilaiset, uudemmassa pikaliittimet ja lisäksi paineensäädin samassa nipussa siellä tankissa.
Periaatteessa pelkkä pumppu sopii, mutta uudemmassa on korkeampi paine, joten pumppu saattaa olla erilainen ominaisuuksiltaan tästä syystä, en nyt muista onko eri numerolla vai samalla molemmissa.
Mutta ennen kuin käyt pumpun kimppuun, tarkista bensan paine. Siinä suuttimien jakotukissa, jakopäänkopan ja imuputken välissä on pieni musta korkki. Ruuvaa se irti ja sen alla on renkaan venttiiliä muistuttava venttiili. Laita virrat päälle (jolloin pumpun pitäisi nostaa paine) ja paina jollain työkalulla venttiilin neulaa, sieltä pitäisi suihkaista bensaa topakasti. Varovasti vain sitten ettei tule silmille bensaa tmv.
Noilla kilometreillä se kyllä voisi olla jo pumppukin.
Periaatteessa pelkkä pumppu sopii, mutta uudemmassa on korkeampi paine, joten pumppu saattaa olla erilainen ominaisuuksiltaan tästä syystä, en nyt muista onko eri numerolla vai samalla molemmissa.
Mutta ennen kuin käyt pumpun kimppuun, tarkista bensan paine. Siinä suuttimien jakotukissa, jakopäänkopan ja imuputken välissä on pieni musta korkki. Ruuvaa se irti ja sen alla on renkaan venttiiliä muistuttava venttiili. Laita virrat päälle (jolloin pumpun pitäisi nostaa paine) ja paina jollain työkalulla venttiilin neulaa, sieltä pitäisi suihkaista bensaa topakasti. Varovasti vain sitten ettei tule silmille bensaa tmv.
Noilla kilometreillä se kyllä voisi olla jo pumppukin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Mulla lojunee jossain nurkissa ihan mittavärkkisarja, jossa on pa-painemittarikin!(Hyvä-kun-muistutit!)
Sen liitäntäletkuja en muista, millasia on. Varmaan joutuu soveltamaan, mutta 'ikuselle-ekonomisti-autoilijalle'
ei ole konsti eikä toinenkaan,,,,,
Paljonkos sen pa-linjan paineen muuten pitäis olla?
Se Bilteman pumppu jonka joku ''Omissa autoissa'' mainitsi soveltaneensa - olitko muuten sinä!? -
tilalle, on vissiin riittävä paineiltaan. Se paineensäädin tekis mieli korvata konehuneeseen
paluulinjaan asennetulla säädettävällä, kun olis Sergeissä tarkotus sitä ''Rajamäen pensaa'' seuraavana suvena kokeilla.
Sen liitäntäletkuja en muista, millasia on. Varmaan joutuu soveltamaan, mutta 'ikuselle-ekonomisti-autoilijalle'
ei ole konsti eikä toinenkaan,,,,,

Se Bilteman pumppu jonka joku ''Omissa autoissa'' mainitsi soveltaneensa - olitko muuten sinä!? -
tilalle, on vissiin riittävä paineiltaan. Se paineensäädin tekis mieli korvata konehuneeseen
paluulinjaan asennetulla säädettävällä, kun olis Sergeissä tarkotus sitä ''Rajamäen pensaa'' seuraavana suvena kokeilla.
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Kyllä, minä olen Bilteman pumpun viritellyt toimimaan molemman mallin kanssa. Muuten menee suoraan tähän uudempaan, mutta pumppu on aavistuksen liian lihava (alle 2mm eroa joka tapauksessa), vähän joutuu muoveja pumpun kehikosta viilaamaan. Tuo on melko yleinen Bosch-mallinen pumppu, muita/muualtakin varmasti löytyy. Alkuperäinen on Bosch 0 580 454 035
1,6 koneen polttoaineen paine pitäisi olla välillä 364... 400 kPa. (1,5:n vastaavasti 284...325 kPa).
Uudemmassa ei ole enää paluulinjaa tankkiin, jollaisen konehuoneeseen asennettava paineensäädin vaatii. Näkisin tähän kolme vaihtoehtoa toteutukseen:
1) Idänkävijöiltä valmiiksi korkeammalla paineella oleva säädin sinne tankkiin.
2) Pumpulta polttoainelinja heittää kiepin suodattimen läpi ja palaa sitten tankille säätimelle, josta myös haarautuu linja eteen moottorille. Tähän tankin paluun väliin säädin ja alkuperäinen pois tankista. Ulkoisen säätimen sijoituspaikka ???
3) Ulkoinen säädin konehuoneeseen ja paluulinjan nikkarointi.
1,6 koneen polttoaineen paine pitäisi olla välillä 364... 400 kPa. (1,5:n vastaavasti 284...325 kPa).
Uudemmassa ei ole enää paluulinjaa tankkiin, jollaisen konehuoneeseen asennettava paineensäädin vaatii. Näkisin tähän kolme vaihtoehtoa toteutukseen:
1) Idänkävijöiltä valmiiksi korkeammalla paineella oleva säädin sinne tankkiin.
2) Pumpulta polttoainelinja heittää kiepin suodattimen läpi ja palaa sitten tankille säätimelle, josta myös haarautuu linja eteen moottorille. Tähän tankin paluun väliin säädin ja alkuperäinen pois tankista. Ulkoisen säätimen sijoituspaikka ???
3) Ulkoinen säädin konehuoneeseen ja paluulinjan nikkarointi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Juu, kattelin tuossa vo-kirjan kuvista, että ''ylimääräset pensat'' menee uudemmassa versiossa
suoraan takasin tankkiin. Eli luultavasti tämä näpertely tulee ajankohtaseksi sitten (lähi-)tulevaisuudessa.
Paljonkos sulla muuten on RE85:lle säädettynä painetta, kysyn jo valmiiksi.
Kiitoksia myös neuvoista ja vinkeistä, muuten!
suoraan takasin tankkiin. Eli luultavasti tämä näpertely tulee ajankohtaseksi sitten (lähi-)tulevaisuudessa.
Paljonkos sulla muuten on RE85:lle säädettynä painetta, kysyn jo valmiiksi.
Kiitoksia myös neuvoista ja vinkeistä, muuten!

Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Se vanhemman pumppuversion kehikkohan sopii tämän uudemman tilalle, siinähän on
'normaali' paluukierto, pumpun siihen vaan pasinoi,,,,
'normaali' paluukierto, pumpun siihen vaan pasinoi,,,,
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Uudempien suuttimien kanssa en ole vielä päässyt paljoa paineita testaamaan, mutta hatusta sanoisin että neljän kilon pintaan kannattaa alkaa kokeilla.
Sitten kun on raakaa RE85:sta tankissa, niin paineen säätö niin, että kun lämpimällä koneella kun lyö kaasun pohjaan, alkaa nopeus nousta laskemisen sijaan. Vakiopaineella sen tuppaa tuntemaan missä kohtaa ruisku putoaa pois lambdaohjaukselta. Yleensä tulee selvä hyytyminen vakiopaineella siinä kohtaa. Siitä painetta ylös sen verran että alkaa kulkemaan.
Sitten voi trimmit (lähinnä "long term fuel trim") tarkistaa jonkin ajan kuluttua ohjaimelta. Ohjain oppii ajan kuluessa polttoainemääriä ja vikavalo syttyy kun viinalla tuo arvo nousee 25%:iin, eli ohjain ei enää ymmärrä miksi palaa niin paljon polttoainetta. Paineen pitää sitten olla sellainen että tuo arvio asettuu tuohon -25% ja +25% väliin sekä bensalla, että viinalla. Tuo väli on sen verran reilu, että ongelmaa tästä ei tule.
Vanha pumpun kehikko sopii kyllä tankkiin, mutta ongelmaksi saattaa muodostua miten liität painelinjan siihen. Uudessa on ne muoviset putket joita voi olla vaikea liittää taas vanhanmallisiin putkiin. Helpommalla pääset varmaan kun vaan kaivat sen säätimen sieltä uudemmasta ulos ja käytät sen. Ei sitten tarvitse koskea koko suodattimen linjastoon.
Tukit T-haaran tankille tulevan puolen jollain luotettavasti ja vedät uuden linjan edestä paluuseen. Kummoista painettahan siinä paluussa ei ole, joten vaikka letkukiristimellä se siihen muoviseen kansiosaan kiinni (tai otat varaosa-autosta liittimen moottorin ja korin välisestä bensaletkusta, pitäisi mielestäni sopia se pikaliitin).
Sitten kun on raakaa RE85:sta tankissa, niin paineen säätö niin, että kun lämpimällä koneella kun lyö kaasun pohjaan, alkaa nopeus nousta laskemisen sijaan. Vakiopaineella sen tuppaa tuntemaan missä kohtaa ruisku putoaa pois lambdaohjaukselta. Yleensä tulee selvä hyytyminen vakiopaineella siinä kohtaa. Siitä painetta ylös sen verran että alkaa kulkemaan.
Sitten voi trimmit (lähinnä "long term fuel trim") tarkistaa jonkin ajan kuluttua ohjaimelta. Ohjain oppii ajan kuluessa polttoainemääriä ja vikavalo syttyy kun viinalla tuo arvo nousee 25%:iin, eli ohjain ei enää ymmärrä miksi palaa niin paljon polttoainetta. Paineen pitää sitten olla sellainen että tuo arvio asettuu tuohon -25% ja +25% väliin sekä bensalla, että viinalla. Tuo väli on sen verran reilu, että ongelmaa tästä ei tule.
Vanha pumpun kehikko sopii kyllä tankkiin, mutta ongelmaksi saattaa muodostua miten liität painelinjan siihen. Uudessa on ne muoviset putket joita voi olla vaikea liittää taas vanhanmallisiin putkiin. Helpommalla pääset varmaan kun vaan kaivat sen säätimen sieltä uudemmasta ulos ja käytät sen. Ei sitten tarvitse koskea koko suodattimen linjastoon.
Tukit T-haaran tankille tulevan puolen jollain luotettavasti ja vedät uuden linjan edestä paluuseen. Kummoista painettahan siinä paluussa ei ole, joten vaikka letkukiristimellä se siihen muoviseen kansiosaan kiinni (tai otat varaosa-autosta liittimen moottorin ja korin välisestä bensaletkusta, pitäisi mielestäni sopia se pikaliitin).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Nehän on ns kovia muoviputkia ne linjat. Eiköhän niiden päällä pysy kumiletku lemmarilla.
Mondeossa oli vastaavat pikaliittimet (aivan p,,,sieltä syvältä) jotka jouduin, tai koko
pa-suodattimenkin, korvaamaan 'letkuproteesilla' ja toimi ihan pitävästi, sanamukasesti.
Vaan tuo sinun ehdottamasi 'konversio' on ihan yhtä helppo ellei helpompi.
Mitkäs suuttimet tilalle heitit?
Käyntihäiriöiden syy, tai sytytyshäirikkö, tais tuossa katsastuksen yhteydessä selvitä:
puuttuupi takapyörän kotelosta se höyryjen kierrätyksen 'välikannu', tai mikä kanisteri ny onkaan.
Letkujen/putkien päät auki avaraan maailmaan, toisesta tiputellu pentsiiniäki. Sehän saa sitten, voimalaite, hiilimukin kautta
ylimäärästä ilmaa just kiihdyttäessä, ymmärtääkseni(?) Täytynee anikoida jommankumman 'raadon' vanhempi malli purkkia sinne tilalle.
Kiitoksia, jälleen, tiedoista
Mondeossa oli vastaavat pikaliittimet (aivan p,,,sieltä syvältä) jotka jouduin, tai koko
pa-suodattimenkin, korvaamaan 'letkuproteesilla' ja toimi ihan pitävästi, sanamukasesti.
Vaan tuo sinun ehdottamasi 'konversio' on ihan yhtä helppo ellei helpompi.
Mitkäs suuttimet tilalle heitit?
Käyntihäiriöiden syy, tai sytytyshäirikkö, tais tuossa katsastuksen yhteydessä selvitä:
puuttuupi takapyörän kotelosta se höyryjen kierrätyksen 'välikannu', tai mikä kanisteri ny onkaan.
Letkujen/putkien päät auki avaraan maailmaan, toisesta tiputellu pentsiiniäki. Sehän saa sitten, voimalaite, hiilimukin kautta
ylimäärästä ilmaa just kiihdyttäessä, ymmärtääkseni(?) Täytynee anikoida jommankumman 'raadon' vanhempi malli purkkia sinne tilalle.
Kiitoksia, jälleen, tiedoista
Ladavaari