VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vappuun kuukausi, mahtaako ehtiä?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ei ennätä mitenkään vapuksi. Nyt on akselistot paikoillaan, eli renkaita vaille että voisi laskea maahan.
Jarrut, jouset, iskarit siis asennettuna. Sisusta vielä aloittamatta, samoin moottorin asennus.
On mennyt taas monta viikkoa että on inspiraatio ollut hakusessa projektiin.

Mutta pikku hiljaa. Kokeillaan että tälle vuodelle valmistuisi!

Hyvää pääsiäistä kaikille!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kannustusta tähän projektiin. Jotta auto valmistuu.:?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pitkästä aikaa jotain. Ovien kasaus aloitettu ja yksi jo valmis ovipahveja lukuunottamatta.
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Mitenkäs tämä projekti edistyy?
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pikku hiljaa edistyy, välillä mennyt viikkoja ilman mitään tapahtumia. Tässä tilannepäivitystä:

- Kolme ovea täysin valmiina ja paikoillaan
- Yksi ovi odottaa ikkunahissisysteemiä, ei ole vielä löytynyt. Muuten kasattu ja paikoillaan.
- Ajovalot paikoillaan
- Kattoverhoilu asennettu pari päivää sitten. Pesin vanhasta homeet pois, tuli todella hyvä.
- Takapilarien verhoilut piti maalata vaaleaksi, ne oli aruonko polttanut liian tummiksi.
- Eilen laitoin takaikkunan paikoilleen. Tuli myös haettua hattuhyllyyn kangasliikkeestä ruskeaa keinonahkaa.

Tänään hain Motonetistä lattiaan äänieristeitä, pitää lähiaikoina liimailla paikoilleen.
Seuraavaksi laitan todennäköisesti tuulilasin paikoilleen. Tavoite on että nyt loman aikana saisi ainakin sisustuksen valmiiksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tänään ostin autoon renkaat. Ne kun saa vanteille niin projekti on "omilla tassuilla" ekaa kertaa sitten neljään vuoteen. Niin se vain aika kuluu..

Eilen avasin konetta sen verran että venttiilikopan kannen irrotin. Ei ainakaan yläkerrassa ole 20 vuoden metsäsäilytys aiheuttanut ongelmia eli mitään ruostetta ei ollut havaittavissa. Sen sijaan venakopan kansi oli jonkin verran noessa tai vastaavassa sisäpuolelta, eli jostakin on huohotellut. Pitää ainakin venttiilinvarren tiivisteet vaihtaa. Muutenkin taidan käyttää levällään koko koneen. Katsotaan nyt.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Loppusuoralla ollaan projektin kanssa.
Nyt on moottori työn alla. Ensin oli ajatus että en teelle sille mitään, mutta päätin avata.
Hyvä niin sillä nokkaketjun ohjuri oli hajonnut ja palasina öljypohjassa. Ketju oli säilynyt ehjänä.
Nokka-akseli on naarmuilla, samoin keinuvivut ohjuripinnoilta. Venttilit ovat ok, samoin kansi.
Kampiakseli ja sylinterit mäntineen ovat erittäin hyvässä kunnossa.

Viime yönä putsasin lohkon vesikanavat ruosteesta ja kattilakivestä sitruunahapolla, tuli erittäin puhdas, kuin suoraan valimolta.

Vaihdan koneeseen alakerran laakerit, ketjun, männänrenkaat ja nokka-akselin. Porailla ei tarvi mitään, sylinterit kun hoonaa niin avot.

Ei kukaan tietäis mistä löytyyuudet vakio keinuvivut?

PS: Vappuun kaksi kuukautta ja rapiat. Kokeillaan ehtiikö.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2011
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Itse ostin keinuvivut mansemotorsilta. Ostin jotkut kalliimmat mitä perus venäläiset ja tuli kyllä hiljanen kone.
Vaihdatko ketjupyöriä samalla kun uusit ketjun?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Joo katselinkin Mansemotorssin sivulta niitä parempia vipuja. Nekö siis sopii yhteen vakionokan kanssa?
Pitäisköhän nuo tilata... Toinen vaihtoehto olisi hioa varovasti vanhoista vivuista pintaa sileäksi mutta
onkohan siinä joku pintakarkaisu eli onko kovinkaan pitkä ikäinen ratkaisu?

En ajatellut ketjupyöriä vaihtaa. Ketjun vain jos on ottanut vauriota siinä ohjurin irtoamisessa.
Koneellahan ei ole ajettu kuin se 74.000km.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2011
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt en kyllä enää muista kummat noista minulla on. Kannattaa laittaa sinne viestiä ja kysyä kummat on järkevämmät.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mitenkähän mahtaa uusi ketju ja vanhat rattaat sopia yksiin?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Kannattaahan ne ketjupyörät uusia kun kerran kone levällään.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2011
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tää olis kyllä hyvää Classic Motorshow ainesta. Hyvin tehty ja hyvin valokuvattu niin olisi kyllä mukava nähdä livenä. Ehdottaisin tätä sinne mikäli valmistuu toukokuulle.
Oletko vanteita maalannut. Omat pitäisi niin mietin, sattuisitko tietämään oikean värisävyn.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jaa nyt tuli suorituspaineita :lol: En uskalla ainakaan vielä luvata kun vaput on tulleet ja menneet tässä projektissa.
Pitääpä vielä tosiaan miettiä myös rattaiden vaihtamista. Nokka-akseli löytyi vakiona ja nuo sporttivivut tilasin ManseMotorssilta. Nyt on palikkaa mitä asentaa: Koneen kaikki laakerit, nokka, keinut, männänrenkaat jne. Ja onpa uusi pakoputkikin hommattu. Eilen laittelin sisustaa läjään. Hyvä pöhinä projektissa.

Vanteet maalasin valkoiseksi, en muista tarkkaa sävyä. Natsaa hyvin punainen auto, valkoiset vanteet ja kromikapselit.
Vastaa Viestiin