voiko lada jäätyä?
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: voiko lada jäätyä?
No onhan tuo nyt kumma jos ei 125A pyöri. Onko moottorin maajohto varmasti ehjä ja liitokset myös virtaa läpivievät. Kyllähän tuollaisella Amppeerimäärällä pitäisi vääntyä runko tai startti solmuun jos virta kulkee.
Miten kävi vai kävikö mitenkään?
Juha
Miten kävi vai kävikö mitenkään?
Juha
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Re: voiko lada jäätyä?
Jos meillä on kaksi akkua joiden varaus on kohtuullinen eli kuormittamaton napajännite 12,4Volttia niin kuormitettaessa se tippuu tuonne kahdentoista alle. Laskekaapa paljonko puolan toisiojännite laskee (eli se millä se iskee kipinää), siksi kun toisella käynnissä olevalla autolla (latausjännite 14 Volttia) antaa lisävirtaa niin lähtee paljon helpommin käyntiin (kun se jännite ei laske niin paljon). Ja ei se tuollainen 125Ah akku vielä takaa mitään ellei sitä ole juuri ladattu täyteen, silti saattaa pörähtää heti jos vaikka jollain micralla antaa lisävirtaa.
Re: voiko lada jäätyä?
Ainakaan yksikään omista 1200 nappiksista ei ole koskaan "jäätynyt" vaikka ajeltu kesät talvet. (eteläsuomessa, mutta kyllä täälläkin on lunta ja pakkasia)
Ainoat viat mitkä ovat estäneet ajamisen/käymisen ovat olleet kärkien palaminen tai muu vastaava jakajan ongelma (noh, tämähän nyt ei lohduta kuusamossa paukkupakkasessa kyhjöttävää Ladistia...). (Ja okei, on niitä muitakin vikoja ollut, mutta eivät ole varsinaisesti estäneet ajamista/matkan jatkumista)
Mutta tarkista kärkiväli, aukeavatko kärjet. Akun maadoitus koriin ja runkoon myös hyvä varmistaa.
Joskus myös akusta loppunut ajossa virta, vaikka latauksen valo ei ole syttynyt, syytä en vielä tähän päivään mennessä osaa sanoa.
Menipäs avautumiseksi, mutta omaa oloa ainakin helpotti. =)
Ainoat viat mitkä ovat estäneet ajamisen/käymisen ovat olleet kärkien palaminen tai muu vastaava jakajan ongelma (noh, tämähän nyt ei lohduta kuusamossa paukkupakkasessa kyhjöttävää Ladistia...). (Ja okei, on niitä muitakin vikoja ollut, mutta eivät ole varsinaisesti estäneet ajamista/matkan jatkumista)
Mutta tarkista kärkiväli, aukeavatko kärjet. Akun maadoitus koriin ja runkoon myös hyvä varmistaa.
Joskus myös akusta loppunut ajossa virta, vaikka latauksen valo ei ole syttynyt, syytä en vielä tähän päivään mennessä osaa sanoa.
Menipäs avautumiseksi, mutta omaa oloa ainakin helpotti. =)
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: voiko lada jäätyä?
farkkuladasta leikkas joskus jakajan laakeri kiinni ja meno hyyty siihen.
mulla o vieläki se rempattu jakaja hyllyssä
varmaa 18v sitten sattu.
mulla o vieläki se rempattu jakaja hyllyssä

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: voiko lada jäätyä?
Nyt on larppa lämmityksessä. Seurataan jännityksellä miten käy. Jos ny ens alkuun pitäis yhen 3 tuntia lämpiämässä ja kävis sitte kokeilemassa lupaako... pakkasta tällä hetkellä -25.
Re: voiko lada jäätyä?
Eipä palio auttanu vaikka oli varmaan viis tuntia roikassa ku startti ei enää pyöritä. Ja veivillä ei lähe käymään. Tais nyt joululoma lapissa vähä venähtää. Ja maanantaina pitäis olla työmaalla. Ei auttanu startin kuumentaminen eikä koputtaminen... kohta joku muu saa vaivokseen tuon auton...
Re: voiko lada jäätyä?
mulle kävi just sama muutama vuosi sit, ku oli menos työssäoppimaan, nii kesken luisunheiton tökkäsipavlik morozov kirjoitti:farkkuladasta leikkas joskus jakajan laakeri kiinni ja meno hyyty siihen.
mulla o vieläki se rempattu jakaja hyllyssävarmaa 18v sitten sattu.

Re: voiko lada jäätyä?
Samara 1300:sta oli jäätynyt startti, ollut useamman päivän 20-25 asteen pakkasia, ja auto ollut sitäkin ennen käyttämättä pitkään. "TRRRR" vaan kuuluu, vaikka akkua lataisi, ei siis ala edes pyörittää konetta. Ovet aukesi muttei menneet kiinni. Sitten astelin Peugeot 505:n luokse, se hörähti heti, kävi vähän aikaa ja sammui. Bensapumppu ei aluksi suostunut imemään uutta bensaa kaasariin (Kannattaako nykybensojenkin aikana kaataa Masinolia bensan sekaan?) Kun laitoin hiustenkuivaajan puhaltamaan bensapumpun suunnille, niin hetken päästä pesonen käynnistyikin. Corolla käynnistyi heti normaaliin tapaansa; "Toiijotata.. brumm!", kuskin ovi vaan ei suostunut pysymään kiinni.. Kaikki koekäynnistelyt siis tänään -25 lämpötilassa, lämmitysroikka hajalla joten ei esilämmitystä. Pari päivää sitten jäin kaverin kaasarisamaralla kaupan pihaan, pakkasta silloin jotain 20. Onneksi bensapumpussa oli käsivipu ja sitä pumppaamalla lähti taas käymään. Täällä Suomussalmen ja kuusamon rajoilla on ollut koko syksyn kosteita kelejä, ja autot oireilee nyt kun tuli yhtäkkiä pakkaset. Tänään menin sitten Toyotalla kauppaan, sinne saapui papparainen kaljan ostoon -71 Ladalla, ja ihmetteli kun jotkut uskaltaa jollain tojotilla lähteä tällaisilla pakkasilla..
Kuusamo ei ole kaukana (90km), mutta tuskimpa pystyn auttamaan kun en omaakaan Ladaa saanut käymään. Ja taitaapa aloittaja olla pian jo etsinyt muun kulkuneuvon ja lähtenyt työmaita kohti. Kaipa se lada lähtisi lämmittämällä ihan joka paikan autossa bensalinjoja myöten, jos vaan virtaa olisi rajattomasti. Nykimisestä tuli mieleen, että Peugeot 505 ainakin oireilee hajoamispisteessä/väärissä säädöissä olevia katkojan kärkiä nykimällä raivokkaasti. Lopulta ei käy pikkukierroksilla mitenkään jos ei kärkiä säädä.
Kuusamo ei ole kaukana (90km), mutta tuskimpa pystyn auttamaan kun en omaakaan Ladaa saanut käymään. Ja taitaapa aloittaja olla pian jo etsinyt muun kulkuneuvon ja lähtenyt työmaita kohti. Kaipa se lada lähtisi lämmittämällä ihan joka paikan autossa bensalinjoja myöten, jos vaan virtaa olisi rajattomasti. Nykimisestä tuli mieleen, että Peugeot 505 ainakin oireilee hajoamispisteessä/väärissä säädöissä olevia katkojan kärkiä nykimällä raivokkaasti. Lopulta ei käy pikkukierroksilla mitenkään jos ei kärkiä säädä.
Re: voiko lada jäätyä?
Ettei vaan olis jotakin virtajuttuja? Pakkasella nuo säätöjen tarkkuudet korostuu. Mitä mulla on ladoja ollut niin kyllähän ne pakkasella on toiminut...
warre 353w sedan,
Re: voiko lada jäätyä?
kuppionladisti kirjoitti:ku startti ei enää pyöritä...
Lisävirtaako ei kokeiltu missään vaiheessa antaa? Onko nyt vain pienellä jännitteellä pyöritelty ja saatu joi starttin käämit sulamaan tai hiilet loppumaan? Onko startti savunnut? Jos ei ole eikä pyöritä niin tarkista paksut johdot, eli myös maajohto korista moottoriin (on se tärkein ja useiten viallinen).pressa kirjoitti:kun toisella käynnissä olevalla autolla (latausjännite 14 Volttia) antaa lisävirtaa niin lähtee paljon helpommin käyntiin
Onko mitään mahdollisuutta hinaamiseen? Silloin ei ainakaan jännite laskisi ja kipinä olisi vahva.
Re: voiko lada jäätyä?
Hinaamalla olis tarkotus kokeilla kunhan on ollu riittävästi lämmityksessä. Eli joskus parin tunnin päästä. Tässä kävi yks huoltomies eilen mutta ei saatu sille mitään. Eikä tosiaan päästy hinaamaan ku ei ollu köyttä mukana. Lupas että pojat tulee tänään isommalla autolla köyden kans. Luulis sen vetämällä viimestään lähtevän. Ja jos ei niin kevättä odotellessa...
Re: voiko lada jäätyä?
Niin ja ei oo kokeiltu oikeen lisävirralla. Sillä isolla akulla ja kaapeleilla kerran. Kyllä johtojen pitäis olla kunnossa. Ainakin noin päällisin puolin. Maadotuksessa sen vian on pakko olla kun ei kunnolla pyörittäny, sillon kun vielä pyöritti... uutta starttia vaan ettimään ku kotopuoleen pääsen... ja samalla larppa menee todella tiukkaan syyniin ja tarvittaessa vedän niin palio uusia kaapeleita kun on tarvis. Tämä tapaus ei saa enää toistua. Sen verta on loman ajan syöny miestä ku ei oo mihinkää päässy.
Re: voiko lada jäätyä?
Vaa eipä kerenny huoltomiehet vetämään tänään. Pitääköhän tässä alkaa pyllistelemään mekkaan päin (anteeks vaan jos loukkaa jotakuta) jotta saadaan jotai apua tuon kans... noh, huomenna paremmalla onnella. Se nyt on enää tähän aikaan turha lähteä kotio päin vaikka sen käymään saiski. Menis taas yömyöhään ennenkö olis kotona...
Re: voiko lada jäätyä?
Olethan huomannut että siellä on vaihdelaatikon ja rungon välillä tuo maajohto? Kokeileppa vielä sitä jippoa että laitat sen akkukaapelin moottoriin kiinni ja akun miinukseen ja sitten startaten. Voisi sulkea tuon maadoitusvian pois kun maadoittaa moottorin suoraan akkuun. Ja tietenkin ne akunnapojen puhdistukset kannattaa myöskin tehdä. Tuokin voi aiheuttaa aika erikoisia vikoja.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: voiko lada jäätyä?
Yksi asia mikä voi olla myös syynä ettei lisäakulla auto käynnisty on se että jos lisävirtaa annetaan tyhjään akkuun, virta "katoaa" sinne eikä startille välttämättä tule riittävästi virtaa. Kannattaa ottaa tyhjä akku pois välistä tai jos haluaa antaa sen olla kytkettynä, niin odotella esim. 15 min ja sitten koittaa uudelleen. Tosin jos vanha akku on pahasti oikosulussa, silloin saattaa olla jo kaksi akkua tyhjänä. Käynnissä olevasta autosta lisävirtaa antaessa tilanne on toinen.
Pyydä ison auton porukkaa ottamaan kanisteri bensaa mukaan tullessaan, niin saatte kaataa siitä suoraa kaasuttimeen ja jos ei lähde käyntiin lisävirralla, niin ehkä hinaamalla. Jos tavarasäiliöstä tai hanskalokerosta löytyy uusi polttoainesuoratin, niin sen voi ottaa nyt käyttöön. Jos ei löydy, niin ehkä ison auton porukka pystyy senkin huoltoasemalta ostamaan? Tai "lainaa" esim. ruohonleikkurista (ja toivoo että suoratin on siihenkin joskus uusittu). Auton käsipumpulla voi myös koittaa pumpata polttoainetta tankista johonkin astiaan ja kaataa siitä kaasuttimeen.
Katkojan kärjet kun vielä puhdistaa johtojen tarkistamisen lisäksi, niin kyllä jotain pitäisi tapahtua. Säätämään en itse rupeaisi pakkasessa jos kärjet silmämääräisesti ovat kunnossa ja kiinni paikallaan. Jos sähköjärjestelmässä jotain vikaa olisi, niin kyllä auto todennäköisesti silti käyntiin lähtisi ainakin hetkeksi kun kerran se on ajamalla pihaan tullut, vaikka hiukan ontuenkin. Kaasutinkin yleensä jäätyy käsittääkseni nollan tuntumassa, joten polttoainesuorattimen tukkeutuminen jäästä ja muusta liasta on minusta todennäköisempää (tai laturin/jännitteensäätimen hajoaminen).
Vilkaise myös ettei polttoaineletku ole vanhuuttaan kuivanut ja puolet siitä varissut pois. Samalla kun kaadat bensaa kaasuttimeen, tulee myös tarkistettua ettei ilmanpuhdistin ole täynnä lunta. Syttyyhän latauksen valo kun virrat kääntää päälle? Jos moottori saa riittävästi bensaa, virtaa ja ilmaa, niin kyllä savun pitäisi jostakin alkaa nousemaan. Onko se pakoputkesta vai jostakin muualta, auttaa taas eteen päin vian etsimisessä.
Kun nyt kuljet keulavisiiri auki kohti elämän tyrskyjä, niin muista että monimutkaisemmissa autoissa ei kaikissa ole edes avattavaa konepeltiä, vaan automaattisesti joutuisit soittamaan hinausauton paikalle ja viemään lähimmän merkkihuollon jonoon. Perusauton kanssa ei kovin monimutkaisia vikoja kuitenkaan ole.
Pyydä ison auton porukkaa ottamaan kanisteri bensaa mukaan tullessaan, niin saatte kaataa siitä suoraa kaasuttimeen ja jos ei lähde käyntiin lisävirralla, niin ehkä hinaamalla. Jos tavarasäiliöstä tai hanskalokerosta löytyy uusi polttoainesuoratin, niin sen voi ottaa nyt käyttöön. Jos ei löydy, niin ehkä ison auton porukka pystyy senkin huoltoasemalta ostamaan? Tai "lainaa" esim. ruohonleikkurista (ja toivoo että suoratin on siihenkin joskus uusittu). Auton käsipumpulla voi myös koittaa pumpata polttoainetta tankista johonkin astiaan ja kaataa siitä kaasuttimeen.
Katkojan kärjet kun vielä puhdistaa johtojen tarkistamisen lisäksi, niin kyllä jotain pitäisi tapahtua. Säätämään en itse rupeaisi pakkasessa jos kärjet silmämääräisesti ovat kunnossa ja kiinni paikallaan. Jos sähköjärjestelmässä jotain vikaa olisi, niin kyllä auto todennäköisesti silti käyntiin lähtisi ainakin hetkeksi kun kerran se on ajamalla pihaan tullut, vaikka hiukan ontuenkin. Kaasutinkin yleensä jäätyy käsittääkseni nollan tuntumassa, joten polttoainesuorattimen tukkeutuminen jäästä ja muusta liasta on minusta todennäköisempää (tai laturin/jännitteensäätimen hajoaminen).
Vilkaise myös ettei polttoaineletku ole vanhuuttaan kuivanut ja puolet siitä varissut pois. Samalla kun kaadat bensaa kaasuttimeen, tulee myös tarkistettua ettei ilmanpuhdistin ole täynnä lunta. Syttyyhän latauksen valo kun virrat kääntää päälle? Jos moottori saa riittävästi bensaa, virtaa ja ilmaa, niin kyllä savun pitäisi jostakin alkaa nousemaan. Onko se pakoputkesta vai jostakin muualta, auttaa taas eteen päin vian etsimisessä.
Kun nyt kuljet keulavisiiri auki kohti elämän tyrskyjä, niin muista että monimutkaisemmissa autoissa ei kaikissa ole edes avattavaa konepeltiä, vaan automaattisesti joutuisit soittamaan hinausauton paikalle ja viemään lähimmän merkkihuollon jonoon. Perusauton kanssa ei kovin monimutkaisia vikoja kuitenkaan ole.