Kallistuksen vakaajat...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
LydååPower

Kallistuksen vakaajat...

Viesti Kirjoittaja LydååPower »

Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin... :?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joo ja rattikin pyöri älyttömän nopeasti kun ratin irrottaa...

Väittäisin kyllä että ei se mitenkään ajamista helpota eikä edes kääntämistä. Vaarantaa vaan ajamista, kun ulkokurvin jouset pohjaa mutkissa ja pito irtoaa joka töyssyssä.
LydååPower

Viesti Kirjoittaja LydååPower »

sitä mäkin aattelin...vähä samaa sarjaa ku et madalletaan autoo enemmän ni otetaan vaikka renkaat pois..tai jotain..pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa ja pidetään lipareet paikallaan.. 8) Ja vaikka niitten pois ottaminen vaikuttaiskin jotain ni tuskin se kuitenkaan mitään ihan hirveitä auttais....kaikkee ne keksii... :roll:
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

kallistuksen makaajat

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Muistan, kun kaverin toyotasta katkesi takaa "Panhard tanko" (vaimikäsenyoli), niin kiesi oli "sikayliohjautuva".
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä olen sitä mieltä,että alustassa ei ole paljon liikoja osia poistettavaksi.Se on jopa liikenneturvallisuuden vastaista."Mikkihiiri merihädässä" tunnelmaa voi koeilla kesällä jossakin huvipuiston vempaimessa :lol: .
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Re: Kallistuksen vakaajat...

Viesti Kirjoittaja dadaa »

LyDååPower kirjoitti:Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin... :?
Onko sulla jo kuulalaakeroitu apusimpukka?
Jos ei niin hommaa se, vaikuttaa juuri kääntämiseen ja ratin palautumiseen ihan kivasti...
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kallistuksen vakaajan tarkoitus on pitää kori suht suorassa pyörien ja edelleen tukivarsien liikkuessa eri aikaan. Kun esim vasen etupyörä nousee ylöspäin, siirtyy nostovoimaa auton koriin tukivarsien ja iskareiden kautta. Jos autossa ei olisi kallistuksenvakaajaa, pyrkisi oikea puoli samalla painumaan alas päin. Kun kallistuksenvakaaja tällöin kiertyy, syntyy myös oikealle puolelle nostava voima.

Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.

Suurin piirtein tämä on kait sen tarkoitus.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mosse-Aksu kirjoitti:Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.
Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(
Lujaa Laatua Larva!
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(
Mutta panhard tanko ei kuitenkaan ole mikään kallistuksen vakaaja, vaan poikittaistuki.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

[quote="Jankos"[Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.[/quote]

Minähän arvasin, että Jankos korjaa, jos jotain menee pieleen. :D Tottakai se on näin, reaktiotankohan pitää olla kiinni sekä korissa että tukivarressa, jotta se pitäisi ripustusta paikallaan. Kiitos oikaisusta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosesti :oops: ja sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat :(
mites ne jouset pohjaan menee?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Molemmista kokemusta. Sekä panhardin katkeamisesta (tai no repesi irti korista..) että etuvakaajen irtoamisesta (ravisti pari kiinnikettä irti). Voin hyvällä omallatunnolla sanoa ettein kumpikaan vaikuta ajettavuuteen todellakaan mitenkään positiivisesti. Panhard nyt aivan selvä ja kun etuvakaaja oli irti niin lada lakkasi kääntymästä kunnolla.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin