
Kallistuksen vakaajat...
Kallistuksen vakaajat...
Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin... 

sitä mäkin aattelin...vähä samaa sarjaa ku et madalletaan autoo enemmän ni otetaan vaikka renkaat pois..tai jotain..pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa ja pidetään lipareet paikallaan..
Ja vaikka niitten pois ottaminen vaikuttaiskin jotain ni tuskin se kuitenkaan mitään ihan hirveitä auttais....kaikkee ne keksii... 


-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
kallistuksen makaajat
Muistan, kun kaverin toyotasta katkesi takaa "Panhard tanko" (vaimikäsenyoli), niin kiesi oli "sikayliohjautuva".
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Re: Kallistuksen vakaajat...
Onko sulla jo kuulalaakeroitu apusimpukka?LyDååPower kirjoitti:Kuulin tossa et ku ottaa kallistuksen vakaajat veks ni se helpottaa ajamista/kääntämistä...Pitääkö paikkansa...ite hieman kyllä epäröin...
Jos ei niin hommaa se, vaikuttaa juuri kääntämiseen ja ratin palautumiseen ihan kivasti...
Tyylillä ei taidolla!
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kallistuksen vakaajan tarkoitus on pitää kori suht suorassa pyörien ja edelleen tukivarsien liikkuessa eri aikaan. Kun esim vasen etupyörä nousee ylöspäin, siirtyy nostovoimaa auton koriin tukivarsien ja iskareiden kautta. Jos autossa ei olisi kallistuksenvakaajaa, pyrkisi oikea puoli samalla painumaan alas päin. Kun kallistuksenvakaaja tällöin kiertyy, syntyy myös oikealle puolelle nostava voima.
Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.
Suurin piirtein tämä on kait sen tarkoitus.
Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.
Suurin piirtein tämä on kait sen tarkoitus.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.Mosse-Aksu kirjoitti:Ladassa vakaaja toimii myös reaktiotankona, jonka tehtävä on vähentää pyöränripustukseen tulevia kiihdytysten ja jarrutusten tuomia pitkittäisvoimia. Eli pyöränripustus ei pääse liikkumaan eteen ja taaksepäin. Päällekkäiset kolmiotykivarret ovat tietenkin jo itsessään vakkaammat tässä mielessä, kuin joustintukijousitus.
Mutta panhard tanko ei kuitenkaan ole mikään kallistuksen vakaaja, vaan poikittaistuki.mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosestija sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
[quote="Jankos"[Tuolla vakaajalla ei takavedossa ole mitään merkitystä reaktiotankomielessä. Kyllä se pyörän paikallaan pysyminen on ihan pelkästään kolmiotukien varassa. Eihän siellä tukivarsien päässä ole mitään muuta kuin se kumi missä vakaaja liikkuu.[/quote]
Minähän arvasin, että Jankos korjaa, jos jotain menee pieleen.
Tottakai se on näin, reaktiotankohan pitää olla kiinni sekä korissa että tukivarressa, jotta se pitäisi ripustusta paikallaan. Kiitos oikaisusta.
Minähän arvasin, että Jankos korjaa, jos jotain menee pieleen.

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
mites ne jouset pohjaan menee?mika kirjoitti:Takavetosessa kyl tuo takana oleva "Panhard tanko" on melko tärkee ajettavuuden osalta ku se napsahtaa poikki nii sillon mennää jouset pohjassa ja taka-akseli eli siis perä tekee sivuttaisliikettä melekosestija sit menee alkaa menemään poikki tukiraudat
Molemmista kokemusta. Sekä panhardin katkeamisesta (tai no repesi irti korista..) että etuvakaajen irtoamisesta (ravisti pari kiinnikettä irti). Voin hyvällä omallatunnolla sanoa ettein kumpikaan vaikuta ajettavuuteen todellakaan mitenkään positiivisesti. Panhard nyt aivan selvä ja kun etuvakaaja oli irti niin lada lakkasi kääntymästä kunnolla.
Vauhdin tae - alamäki