HUOMIO!Puskuri special TV2 Klo:20:00

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

samarai kirjoitti:kyllä toi murre alkaa olla hanskassa. Virolaisissa (ei kaikissa) on kuitenkin se ihmeellinen piirre, että vaikka osaat paremmin heidän kieltään (ja yrität jopa ilmaista sen) niin heillä on pakonomainen tarve puhua joko huonoa suomea tai englantia. Tästä on ollut jopa lehdissä artikkeleita. Jokin alemmuuskompleksi ilmeisesti tms. Heidän on vaikea käsittää, että joku "ulkomaalainen" osaa heidän kieltään. Paradoksaalista on taas se, että heillä on erittäin vaativat kieli/kulttuuritestit kansalaisuuskokeessa.
Mun vironkielen taito on hyvin puutteellinen, yksi talvi kansalaisopistossa. Silti yritän käyttää sitä aina Viron matkoilla. Viimevuoden kesällä vietin viikon Kuresaaressa. Huvitti ihan (tilannekomiikka mielessä), kun minä olin puhuvani heidän kanssaan viroa ja he minun kanssa suomea. Toki täytyy sanoa, että hyvin jo sielläkin suomea puhutaan. Ja kuresaaressa ei niin särähdä, vaikka ei onnistuisikaan kovin hyvin se õ-äänne. :D
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Höh.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
metusala

Viesti Kirjoittaja metusala »

Mosse-Aksu kirjoitti: Ja kuresaaressa ei niin särähdä, vaikka ei onnistuisikaan kovin hyvin se õ-äänne. :D
Saaremaa on Virossa ainoa paikka missä Õ – kirjainta ei käytetä vaan Ö:tä sen sijaan.
R-J

Viesti Kirjoittaja R-J »

Se ois veikeä murre osata tuo "rapakontakainen" murre. Vuan eepä ossoo. :?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

itselle tuosta Viron kielen osaamisesta on ehkä eniten hyötyä kotona television ja tietokoneen takana 8) Katselen nimittäin päivittäin televisiosta virolaisia ohjelmia. Liikenne/auto-ja poliisiohjelmat ovat mielestäni erittäin laadukkaita. Samoin virolaisista internetportaaleista löytyy paljon sellaisia uutisia, mitä Suomen "sensuuri" ei läpäise.

eilen oli muuten yksi pääuutinen, että virolaiset bussikuskit lakkoilevat Suomessa 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
metusala

Viesti Kirjoittaja metusala »

Telkkaria katsottaessa oppii kieltäkin aika hyviin, mun suomikin on näin opittu.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tällaista pukkaa tänään. Suomalaiset esiintyvät ylimielisinä isäntinä Virossa.
---
Ykkösdokumentti: Teretulemast Soome
TV1 klo 21.15
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin