samarai kirjoitti:kyllä toi murre alkaa olla hanskassa. Virolaisissa (ei kaikissa) on kuitenkin se ihmeellinen piirre, että vaikka osaat paremmin heidän kieltään (ja yrität jopa ilmaista sen) niin heillä on pakonomainen tarve puhua joko huonoa suomea tai englantia. Tästä on ollut jopa lehdissä artikkeleita. Jokin alemmuuskompleksi ilmeisesti tms. Heidän on vaikea käsittää, että joku "ulkomaalainen" osaa heidän kieltään. Paradoksaalista on taas se, että heillä on erittäin vaativat kieli/kulttuuritestit kansalaisuuskokeessa.
Mun vironkielen taito on hyvin puutteellinen, yksi talvi kansalaisopistossa. Silti yritän käyttää sitä aina Viron matkoilla. Viimevuoden kesällä vietin viikon Kuresaaressa. Huvitti ihan (tilannekomiikka mielessä), kun minä olin puhuvani heidän kanssaan viroa ja he minun kanssa suomea. Toki täytyy sanoa, että hyvin jo sielläkin suomea puhutaan. Ja kuresaaressa ei niin särähdä, vaikka ei onnistuisikaan kovin hyvin se õ-äänne.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
itselle tuosta Viron kielen osaamisesta on ehkä eniten hyötyä kotona television ja tietokoneen takana Katselen nimittäin päivittäin televisiosta virolaisia ohjelmia. Liikenne/auto-ja poliisiohjelmat ovat mielestäni erittäin laadukkaita. Samoin virolaisista internetportaaleista löytyy paljon sellaisia uutisia, mitä Suomen "sensuuri" ei läpäise.
eilen oli muuten yksi pääuutinen, että virolaiset bussikuskit lakkoilevat Suomessa
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»