Tuommonen pönttö pitää varmaan laittaa kyllä. Kiitos vinkistä.
Projekti etenee hitaasti ja epävarmasti. Koneella on ajettu vasta 500 km sisäänajoa. Ohjurikumien vaihdon jälkeen ajettu noin 250 km, mutta kolmospytty se yhä vain polttaa öljyä. Savupilvi on melkoinen ja tuluppaan kertyy melkoinen mämmikerros. Muut pytyt eivät tätä tee. Uudet ohjurikumit myös tarkastettu ja ehjiä ovat ja paikallaan. Ajoin viime viikolla larppanalla Mäntsälästä Espooseen ja menomatkalla toimi moitteetta. Paluumatkan ajoinkin lähes kolmella pytyllä, kun kolmospytty oli rakentanut mahtavan karstapallon elektrodin päälle. En osannut aluksi epäillä tuota, kun tyhjäkäynnillä kolmonenkin pysyi mukana, mutta ongelma selvisi sitten tallilla Mäntsälässä. Ei muuten kone savuttanut ollenkaan, kun kolmospytty oli pois pelistä. Näin kuriositeettina mainittakoon, että samainen kolmosen tulppa oli ainoa, joka karstaantui myös ennen ohjurikumien vaihtoa. Mielenkiintoista. Voiskos jumiutunut öljyrengas aiheuttaa tällaista? Asennuksessa kaikki männänrenkaat kyllä liikkuivat herkästi, eikä ne varmaan ihan helposti hoonatussa pytyssä noin vain rikkoudu? Ruiskautin pyttyyn vähän tiisseliä likoamaan, jos sieltä vaikka jotain irtoaisi.
Muuten pata pelaa hyvin. Kovin nälkäinen kyllä on, kun joutuu aina vain isompia suuttimia tilailemaan. Jokarin ja laajakaistan avulla on kaasareita säädetty kohti parempia seoksia. Nyt on kiinni 34 kurkut, 145 pääsuuttimet, 200 ilmasuuttimet ja 56 tyhjäkäynnit. Tyhjäkäyntipiiri on ok, mutta pääsuuttimia joutuu vielä isontamaan. Laihalle pukkaa menemään isommalla kaasulla. 155 pääsuuttimet ja 190 ilmasuuttimet on tilattu.
Uusi nokka on myös saatu. GT-motorin nokka on muuten ok, mutta nostoa on melkoisen vähän eli 10,1-10,2 mm venavälyksistä riippuen. Tilasimme Jokarin kanssa nokat unkarilaisesta Havassy Motorsport -putiikista. Meikäläisen uusi nokka on 296-asteinen(imu sekä pako) ja nostoa suoraan nokalta on 7,2 mm. GT-motorin nokassa asteita imulla on 295 ja pako 290. Nostoa 6,9 mm nokalta. Tämä Havassyn nokka on siis vakiosta hiottu ja lämpökäsitelty hionnan jälkeen kovan pinnan aikaansaamiseksi. Vielä en ole uutta nokkaa kerinnyt testailemaan. Hintaa nokalle kertyi melko vaatimattomat vajaa 120€. Tuo sisältää puolet toimituskuluista, nokka-aihion ja itse hionnan ja lämpökäsittelyn. Ei paha siis.
Laitan vielä linkin kuva-alpumiin:
Täältä voi selailla uusia ja vanhempiakin rojektikuvia.
Korin työstämistä on myös aloitettu. Loota, taka-akseli ja kardaani on nyt irti. Pohjasta pitäis kuivuneita massoja rapsutella pois ja laittaa uutta.