Projekti: Räkänaama racer

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Eipä se orkkisläpyskä näytä riittävän vaikka itsellänikin nykyään se paikoillaan. Kun ränni on kunnolla kuuma niin n. 5 min sammutuksesta ei toivoakaan. 10 min niin lähtee asap.

Sen rämmäleen pitäisi mennä enemmän startin alle eikä vain kylkeä kohti koska putki hohkaa sielä altakin niin s**tanasti lämpöä.

NAKS NAKS :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Mulla ei ainakaan saa oikein mihinkään kiinni sitä orkkisläpyskää, enkä vaivautunut askartelemaan sille kiinnikkeitä. Mulla on muutenkin sen verran tiukka rako tossa, ettei se edes mahdu siihen. Eilen kokeilin pikahätänä tunkea sen raon täyteen Thermotecciä, kun ei mahtunut käärimään sitä kunnolla siihen ympärille. Tuo auttoi jo paljon ja starttasi hyvin kuumanakin. Nyt irrotin pakosarjan väliputket, jotta saan ensiö- ja toisioputkien liitokset kunnolla kiristettyä. Vähän joutuu putkia taivuttelemaan. Samalla vois vähän kääriä tuota nauhaa oikein kunnolla siihen startin kohdalle.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hieno homma että käypi 8) Näyttää hyvältä kyllä kaikinpuolin
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Dodiin, pitkästä aikaa taas päivitystä. Homma on vähän nikotellen edennyt. Sisäänajoa ei ole suoritettu kuin reilu 100 km. Pyörijä tosiaan oli edellisessä virranjakajassa viallinen, mutta huomasinpa sitten muutakin vikaa kyseisessä jakajassa. Ne kierteet, joilla pyörijä tulee kiinni siihen jakajan levyyn, oli vedetty vinoon. Tämä aiheutti sen, että kiristettäessä pyörijää, keskipakoennakko ei enää toiminut kunnolla. Ne keskipakopainot jotenkin kanittivat siihen levyyn kiinni, kun vinoon vedetyt kiinnityspultit väänsivät sitä levyä. No, Naco laittoi takuuseen koko jakajan ja nyt toimii sytkäpuoli.

Seuraava onkelma olikin sitten venttiilinvarsien kumit. Ihmettelin kovaa savutusta ja kolmospytyn tulpan karstaantumista. Ensimmäinen epäilys oli tietenkin imuventtiilin varren tiiviste, ja sehän se syypää sitten olikin. Vaihdoinpa sen, mutta sama homma jatkui. Savua tuli melkoisesti eli öljyä paloi ja karstaantumistakin esiintyi vielä. Eikun venakoppa uudelleen mäelle, nokka irti ja tarkkailemaan lisää. Nyt oli pari muutakin kumia hajonnut ja kolmospytyn kumi uudelleen ja rupesi jo melkoisesti ihmetyttämään koko touhu. Tilasin sitten uudet kumit ja päätin tarkastaa kaikkien kumien kunnon oikein huolella. Kahdeksasta kumista vain 3 oli jollakin tapaa ehjiä :O Päätin tietenkin vaihtaa kaikki kumit samantien ja teinkin tarkoitukseen sopivan työkalun, kun ei kaupoista löytynyt. Entiset kumit olivat mallia Victor Reinz ja vihreitä väriltään, uudet taas oranssit ranskalaiset Elringit. Jo ekaa kumia vaihtaessa huomasin, että tämän uuden satsin kumi meni paikalleen todella helposti verrattuna noihin Victorin kumeihin. Mittasinpa uteliaisuuttani molempien sisähalkaisijat ja niissähän oli jopa millin verran eroa. Vihtorin kumit olivat tietysti pienempiä. Victorin kumeistä oli näköjään jo asennusvaiheessa kuoritunut melko radikaalisti kumia pois sieltä metallivahvikkeen alta, ja tämä kumi oli kasaantunut mytyksi sinne tiivisteen sisään. Eipä ihme, että oli hajoillut. Näitä Victorin kumeja tuli muuten 16 kpl paketissa. Voiskos nää olla johonkin muuhun malliin, kun ei ainakaan takavedon ohjureihin istu sitten mitenkään järkevästi? No, uudet kumit menivät todella nätisti paikalleen ja nyt luulisi pysyvän ehjinä.

On muuten todella kätevä tuollainen nokkapukin pinnapultteihin kiinnitettävä venajousipuristin. En tiedä tehdäänkö näitä jossain itänaapurissa tai pussihousujen pajoissa, mutta korjausoppaan erikoistyökaluluettelosta pongasin tuollaisen ja päätin tehdä vähän saman tapaisen.

Kuvaa:
Tässä pahiten hajonnut venavarren kumi. Kumiosa irronnut kokonaan metallista.
Puristin
Puristin käytössä

Löytyy muuten tarvikkeet vielä kahteen tuollaiseen puristimeen. Voin hitsailla kasaan ja myydä, jos tarvetta on. Voin myös lähettää osat, jos haluaa itse kasata ja päästä halvalla.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

oiskoha sulle myyty 16 tappisen kumisarja ja niissä on yleensä ohuemmat venttiilin varret ku 8 venasessa.
onko sulla osanumeroo jäljellä noista kumeista?
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Jepulis, homma selvisi. 16-tappisen sarjahan se oli. No, asia on ratkaistu ja homma hoidossa. 30 km ajeltu uusilla kumeilla ja savuttaa vieläkin samalla tavalla, mutta kai se siellä jonkun aikaa palaa se möhnä.

Kysymys: Mihin huohotinhöyryt kannattaa ohjata? Nyt mulla tulee tyhmästi suoraan konetilaan noi. Kannattaako ohjata maahan ja laittaa erillinen filtteri vai pitäiskö ohjata imuilmansuodattimen sisään? Heikentääkö nuo höyryt seoksen laatua?
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja naco »

separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

naco kirjoitti:Laita esim. tuollainen-> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/UNIVERSA ... 3a68462ef1
Tuommonen pönttö pitää varmaan laittaa kyllä. Kiitos vinkistä.

Projekti etenee hitaasti ja epävarmasti. Koneella on ajettu vasta 500 km sisäänajoa. Ohjurikumien vaihdon jälkeen ajettu noin 250 km, mutta kolmospytty se yhä vain polttaa öljyä. Savupilvi on melkoinen ja tuluppaan kertyy melkoinen mämmikerros. Muut pytyt eivät tätä tee. Uudet ohjurikumit myös tarkastettu ja ehjiä ovat ja paikallaan. Ajoin viime viikolla larppanalla Mäntsälästä Espooseen ja menomatkalla toimi moitteetta. Paluumatkan ajoinkin lähes kolmella pytyllä, kun kolmospytty oli rakentanut mahtavan karstapallon elektrodin päälle. En osannut aluksi epäillä tuota, kun tyhjäkäynnillä kolmonenkin pysyi mukana, mutta ongelma selvisi sitten tallilla Mäntsälässä. Ei muuten kone savuttanut ollenkaan, kun kolmospytty oli pois pelistä. Näin kuriositeettina mainittakoon, että samainen kolmosen tulppa oli ainoa, joka karstaantui myös ennen ohjurikumien vaihtoa. Mielenkiintoista. Voiskos jumiutunut öljyrengas aiheuttaa tällaista? Asennuksessa kaikki männänrenkaat kyllä liikkuivat herkästi, eikä ne varmaan ihan helposti hoonatussa pytyssä noin vain rikkoudu? Ruiskautin pyttyyn vähän tiisseliä likoamaan, jos sieltä vaikka jotain irtoaisi.

Muuten pata pelaa hyvin. Kovin nälkäinen kyllä on, kun joutuu aina vain isompia suuttimia tilailemaan. Jokarin ja laajakaistan avulla on kaasareita säädetty kohti parempia seoksia. Nyt on kiinni 34 kurkut, 145 pääsuuttimet, 200 ilmasuuttimet ja 56 tyhjäkäynnit. Tyhjäkäyntipiiri on ok, mutta pääsuuttimia joutuu vielä isontamaan. Laihalle pukkaa menemään isommalla kaasulla. 155 pääsuuttimet ja 190 ilmasuuttimet on tilattu.

Uusi nokka on myös saatu. GT-motorin nokka on muuten ok, mutta nostoa on melkoisen vähän eli 10,1-10,2 mm venavälyksistä riippuen. Tilasimme Jokarin kanssa nokat unkarilaisesta Havassy Motorsport -putiikista. Meikäläisen uusi nokka on 296-asteinen(imu sekä pako) ja nostoa suoraan nokalta on 7,2 mm. GT-motorin nokassa asteita imulla on 295 ja pako 290. Nostoa 6,9 mm nokalta. Tämä Havassyn nokka on siis vakiosta hiottu ja lämpökäsitelty hionnan jälkeen kovan pinnan aikaansaamiseksi. Vielä en ole uutta nokkaa kerinnyt testailemaan. Hintaa nokalle kertyi melko vaatimattomat vajaa 120€. Tuo sisältää puolet toimituskuluista, nokka-aihion ja itse hionnan ja lämpökäsittelyn. Ei paha siis.

Laitan vielä linkin kuva-alpumiin: Täältä voi selailla uusia ja vanhempiakin rojektikuvia.

Korin työstämistä on myös aloitettu. Loota, taka-akseli ja kardaani on nyt irti. Pohjasta pitäis kuivuneita massoja rapsutella pois ja laittaa uutta.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

separi kirjoitti:
Muuten pata pelaa hyvin. Kovin nälkäinen kyllä on, kun joutuu aina vain isompia suuttimia tilailemaan. Jokarin ja laajakaistan avulla on kaasareita säädetty kohti parempia seoksia. Nyt on kiinni 34 kurkut, 145 pääsuuttimet, 200 ilmasuuttimet ja 56 tyhjäkäynnit. Tyhjäkäyntipiiri on ok, mutta pääsuuttimia joutuu vielä isontamaan. Laihalle pukkaa menemään isommalla kaasulla. 155 pääsuuttimet ja 190 ilmasuuttimet on tilattu.
aika isot on suuttimet kurkun kokoon nähen. mun kirjan mukaan oikea koko olis 135 joka on tähän mennessä pitänyt 90% paikkaansa.
millä alueella menee laihalle? tyhjäkäynti piiri on aika pitkälle mukana kierosluku alueella.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Yllättävän isot kyllä joutuu laittamaan. Minäkin laskeskelin alunperin pääsuuttimien kooksi 135 ja siitä sitten suurensin vielä 145 kokoon. Pääsuutinpiirillä se menee laihaksi, kun siinä vaiheessa saa painaa jo ihan kunnolla kaasua ja kierroksiakin on jo koneessa. Tyhjäkäyntipiirillä pysyy seos hyvänä.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

niin no aika yllättävän isolta kuulostaa munki mielestä, meillä on 132:set pääsuuttimet ja tuntuu silti käyvän hivenen rikkaalla läpi skaalan... vaan näähän on mosakohtasia juttuja vaikuttaa monet asiat mm. seosputket...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

tyhjäkäynti alle 3000, pääsuutin 3000 ja 4000 välissä. ilmasuutin vaikuttaa ylempänä. ainakin free techniksin kirjan mukaan menee noin.
sulla voi olla väärät seosputket.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

saatkos siitä kirjasta johonki näkysälle niitten seosputkien eroja siis vaikutuksia vaihdettaessa putkia. meillä muistaakseni seiskat mutta satavarmaksi en mee sanomaan tarvittaessa voin kurkata... kannattasko kuitenkin ensin koettaa pienempää vaikka jotakin 170 ilmasuutinta?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Seiskan putki on yleensä lähtökohta viritetyille 400-500cc/kurkku-moottoreille. Vitonen taas 300-500cc/kurkku. Nuo on ne yleisimmät Lortoissa ja kummatkin pelaa.

Kyllä mieluummin pienentäisin pääsuuttimia niin että seos osuu läpi yläkierrosten n. 12.5-12.7 maihin joka antaa yleensä parhaan väännön ja sitä myöten tietenkin suurimman tehon.
Nämä nyt on kuitenkin niitä halvimpia hevosia, kun yleensä nämä tuplakaasarivehkeet puskee mustaa yläkierroksilla kun ei ole säädetty kuin varmuudeksi sinnepäin niin rikkaalle että paras teho on vain haave...en varmasti koskaan tule ymmärtämään mitä järkeä tällaisessa "virittelyssä" on.

Ja suositukset on todellakin vain suosituksia ja ennenkaikkia lähtökohtia, yksi vehje tarvitsi taannoin 10 numeroa pienemmät pääsuuttimet kuin "suositus" heittää kurkkukoolle ja taas toinen tapaus taas halusi 20 numeroa isommat mitä lähtökohta. Molempien ilmasuuttimet heittää myös 10-20 numeroita kurkkukoon päälle lasketusta "suosituksista".
Luota mittaustuloksiin ja jätä arvailut vaikka sinne paikallisen Veikkaus-pisteen äärelle.

Eiköhän tässä taas ollut tälle tunkiolle tarpeeksi faktaa, loput jääköön taas näkymättömiin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tarkootat kai suurentaa pääsuuttimia jos kerta yläkierroksilla vetää laihalle...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin