Axtec-kysymys

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Solenoidisuuttimen sisällä olevan sulkutapin katkaisemista.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Messinkinen, taikka ainakin sen värinen suutin lähtee vetämällä irti solenoidista. Sisältä paljastuu jousikuormitteinen vaalea muovinen sulkutappi.

Tätä kirjoitettaessa tuli mieleen, että suuttimenhan saisi auki-asentoon myös tarjoilemalla liittimelle 12V jännitettä jatkuvasti, silloin kun sytytysvirrat on kytkettynä. Ei tarvitsisi särkeä solenoidisuutinta pysyvästi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja mush »

Ainakin kaikista minun käsissäni olleista on se muoviosa lähtenyt ihan vetämällä irti, ei tarvitse rikkoa. Aikoinaan tuli yhdisteltyä em. tavalla katkottuja ja sähköisesti pimahtaneita solenoideja ehjiksi vaihtamalla ehyet sulkutapit tuhottuihin solenoideihin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

mush kirjoitti:Ainakin kaikista minun käsissäni olleista on se muoviosa lähtenyt ihan vetämällä irti, ei tarvitse rikkoa...
Tämä oli minulle uusi tieto, hyvä jos tappikin on vaihdettava osa. Tämä sulkutappihan jostain systä kuluu ja alkaa aikaamyöten vuotamaan ja siksikin on solenoideja jouduttu vaihtamaan. Toki nyt mietin että voiko se tappi painua syvemmälle ja siksi solenoidi jäisi vuotamaan (vaikka sähköisesti muuten toimisikin)? On hiukan jo aikaa kun viimeksi axteckkien kanssa pelannut.
Tuo 12v pakko-ohjaus esin puolalta on yksi mahdollisuus, mutta aikaamyöten palaa solenoidi (tai ainakin tuossa mihin tehtiin niin pian paloi...) eli oma kokemukseni perustuu yhteen.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ulkosestihan solenoidi vaikuttaa jälkikäynninesto solenoidilta. Jos se semmoinen on, niin se olisi alkujaankin tarkoitettu pysymään jatkuvasti auki aina kun moottori käy.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja mush »

Mekaanisestihan Axtecin solenoidi on aivan sama sisuskaluiltaan kuin Samaran Solexin tyhjäjäkäyntipiirin sulkusolenoidi. Sulkusolenoidi on vain huomattavasti tukevampi ulkomitoiltaan käämipäästä, mikä antaa syytä epäillä että sähköisesti niissä saattaa olla eroa. Ehkä toinen on suunniteltu olemaan auki pysyvästi ja toinen ei.

Toisaalta jossakin kuvissa uusissa Samaran ei-axtec kaasuttimissa on juurikin Axtecin solenoidin näköinen tyhjäkäyntipiirissä:
Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minulla on varaa antaa periksi tässä ennekuin edes väittely alkaa. Siis yksinkertaisin on vetää suora sähkö solenoideille jolloin ovat 100% auki. Kestävät sen ajan kuin kestävät...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Eipä tässä kai tarvetta väittelyyn ollutkaan, kunhan keskustellaan. Lukijat saavat sitten itse valita itselleen sopivimman lopputuloksen. :)

Itse olen arvellut tämän Axtec:in olevan semmoinen järjestelmä, joka on pakon edessä mahdollisimman halvalla tehty. Mahdollisuuksien mukaan jo olemassa olevista osista -> jälkikäynninesto solenoidin käyttö polttoaineen määrän ohjaukseen. Jos solenoidisuutin olisi vain ja ainoastaan Axtecia varten tehty, olisi se varmaankin tullut niin kalliiksi, että olisi jo kannattanut laittaa suoraan oikea yksipisteruisku.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

No miksi sitten ei käytetty niitä isorunkoisia solenoideja joita oli ennen axteckia? Mistään lähteestä en löydä tätä ohutrunkoista solenoidia ennen axtec-aikaa?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tekniikka kehittyy, osaset pienenee, ja niiden kesto ja odotettu käyttöikä lasketaan tarkemmin. Varmuuskerrointa pienennetään. säästöjen toivossa. Ja pienempi käämi, pienempi virrankulutus. Osaa ei kannata tehdä kestävämmäksi kuin on tarpeen. Nämä nyt lähinnä arvailuja ja pohdintaa, kun ei ole suunnittelija itse kertomassa tarkoitusperiään. Myös solenoideja tekevä alihankkija on saattanut muuttua jossain vaiheessa.

Nimim. "Mush":in kuvassahan näkyy kaasutin, jossa tyhjäkäyntipiirin sulkusolenoidi, eli toiselta nimeltään jälkikäynninesto solenoidi.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja jta »

Axtec varaosa kirjaa kun kattelin niin jos oikein ymmärsin niin kaikki viittaukset tuohon solenoidi venttiiliin ois samara peräisiä mutta kahdella eri numerolla.Pää ja seos suutin erikseen. Pääsuuttimelle antaa numeroa 2108-1107336-85 ja seos (ilmeisesti tyhjäkäynti?) suuttimelle 2108-1107340. Harmi kun näistä ei varsinaisesti kuvaa ole mutta sen mitä noihin kuviin on laitettu niin ovat näitä ohuita. 2108 varaosakirja taas antaa tuonne jälkikäynnineston suuttimelle eri numeron 2018-1107420 mikä on kuvasta kateltuna se paksu versio eli tämän perusteella uskaltaisin väittää ettei ole samat osat.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Axtec-solenoidi kaiketi niille markkinoille, joilla vaadittiin katalysaattoria, ja sitä kautta edes hiukan säätyvää polttoaineensyöttöä. Venäjän markkinoilla sama solenoidi saattoi estää jälkikäynnin sulkemalla tyhjäkäyntipiirin polttoaineen virtauksen.

Kuvahaulla "idle cut off" löytyy hyvin samankaltaista solenoidia kuin Axtec-ladassa: http://www.webercarbsdirect.com/product_p/43914.060.htm Toki niitä paksujakin solenoideja löytyy samalla haulla.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt alkaa menemään jo epätoivoiseksi kun otetaan muut automerkit ja niiden toteutukset mukaan. Eikö kuitenkin ollut kysymys Ladan solenoideista. Koskaan en kuitenkaan ole nähnyt takavetoisissa ladoissa ohutrunkoista tyhjäkäyntisolenoidia, enkä axteckeissa paksuja.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Voi kun on kapeakatseinen näkemys sulla. Tosissasiko meinaat, että Lada tekee ja teki kaiken itse, ottamatta mallia mistään, ja ostamatta mitään alihankkijoilta. :lol:

Oletko nähnyt kaikki eri ladamallit, joita on tehty eri markkina-alueille? Tai ei tarvitse vastata, etpä tietenkään ole.

(Miksi valvojana toimii henkilö, joka ei ymmärrä keskustelupalstan tarkoitusta ja toimintaa?)

(Lisäys klo. 9.01: Vai onko tämä "pressa" edes valvoja, ei tainnut olla? Sittenhän saakin sammakoita suustansa päästellä vapaammin.)
Viimeksi muokannut E.P., 19.9.2011 9:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec-kysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voi kun sinulla on sitten laajakaistainen näkemys. Onko todellakin niin ettet voi uskoa ryssän laittaneen jatkuvasti auki tarkoitetun solenoidin paikalle isoarunkoista kestävämpää solenoidia, kuin taas tuohon pulssittain ohjattavaan ei jatkuvasti auki olevaan paikkaan? Toki myös tuo ohjaus solenoidi pitää olla "sielultaan" kevyt että seuraa nopeasti pulssi ohjausta.
Vastaa Viestiin