Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo se on kyllä mahdollista ja vaikka ei kaikki sisuskalut, mutta jotain ilmeisesti sieltä paloi pihalle? Oli kuulemma pamahtanutkin putkessa.
Tuo 110 oli ostettaessa aikoinaan täysin "tyhjällä kattipöntöllä", silloin siinä oli kuitenkin selvästi havaittavat oireet: bensanhaju ja moottorivalo paloi, nyt niitä ei kuitenkaan ole.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Ei kai pelkkä katin puuttuminen tuo bensanhajua, vaikka pakokaasujen haju katin läpi matkatessa muuttuukin. Jotain muutakin on täytynyt olla pielessä, joka kai on alkuperäisen katin tuhonkin aiheuttanut.

Kerran olen nähnyt katin tuhon liikenteessä, mutta silloin taisi mennä kuoria myöten palasiksi - aivan tajuton pamaus ja sitä seurannut savupilvi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kesyttäisin vähän tov. mush'in villiä arvausta; melko varmaa on, että katalysaattori antoi henkensä.

Katin kennosto on nimittäin sellaista ruskeahkoa keraamia, joka näkyy putken päässä juuri nimenomaan ruskeana värinä. Toinen ruskeaa väriä putken suuhun tekevä asia voisi olla rautapitoinen bensiini, mutta sellaista ei Suomessa saa, Venäjältä voi yrittämällä löytyä.

Keraamikatalysaattori on kovin arka tärinälle ja iskuille, joten rikkoutuminen voi johtua myös mekaanisesta rasituksesta.

Pamaus putkessa voisi johtua siitä, että kennosto on ensin irronnut ja tukkinut katin poistoputken, pakokaasun paine on sitten posauttanut sisäkalut liikkeelle.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tänään tossa ajeltiin niin 110 näyttää kaikesta huolimatta toimivan täysin moitteetta, joten Erkki Tuomiojaa mukaellen "tässä vaiheessa ei kannata tehdä mitään". Reipas puoli vuotta vielä katsastukseen, jos se sinne asti muuten kestää, niin sitten aletaan vasta enempi ihmettelemään. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

No jos se katin tyhjentyminen on vaarallista ja päästöjä lisäävää, niin eipä tuo ukon 110 olisi mennyt katsastuksesta läpi milloinkaan. Ei siellä ole ollut vajaaseen seitsemään (khj-582 täsmentää jos väärin) vuoteen mitään sisällä. Ja aina on ollut hyvät päästöarvot sekä toiminta hyvää.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä tota mun 110 STW raatoa tutkailin, siinä kun oli kytkin ja lootakin rikki ja päättelin että tuningin syy, siellä oli joku valeon kytkinlevy ja oli aika hyvin jumissa levy ja astelmakin vauhtipyörään yhdeltä kohdalta. vazinterservisin kytkimellä ei varmaan vastaavaa ongelmaa olisi päässyt syntymään.

Huomasin sitten samalla, että 110:ssä on kahta erillaista kytkintä ja samalla erillaiset vauhtipyörät, 2109 tyyppistä on käytetty myös samararoissa, mutta sitten on 110:n oma 2110 versio. Kataloogin mukaan 1,5i 8v voi olla sekä, että, joten kytkintähankkiessa on hyvä ensin selvittää oikea malli
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Noin äkikseltä veikkaisin, että Samaroissa ja 8-venttiilisissä 110-sarjalaisissa on sama kytkin.

Sen sijaan 16-venttiilisen kytkin on erilainen: jäykempi painejousi kytkinasetelmassa ja erilaiset jouset kytkinlevyssä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ladani 111 seissyt viikon pihalla ja nyt tänään käynnistin, niin moottorivalo syttyi palamaan.
Nyt en ota akunkengää irti, vaan tarvii tilata ajotietokone, jotta vika selviää.
Onko näissä Ladaan saatavilla ajotietokoneissa selkeät ohjeet ja onko käyttö yksinkertaista.?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ainakin mikä Samarassa on oliko se BK 16 niin on helppo käytää senkun selailee nuolilla ylös tai alas. Tuleehan tuon matkassa suomenkieliset ohjeet ainain jos sopista tilaa vai onko asia muuttunut :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Tutkiskelin tänään tuota lämmityslaitten ohjausta vähän lisää. Kattoanturilta tulee ihan järkeviä lukemia ihan säätimelle asti, joten se lienee kunnossa. Ongelman täytyy siis piillä itse säädinyksikössä. Pitää sitäkin, jos ei muuten, niin ihan mielenkiinnosta tutkia tarkemmin.

Muuten tulee kohta 1000km täyteen, eli jotakuinkin sama määrä mitä edellisellä omistajlla on perimätiedon mukaan tullut viimeisen vuoden aikana.

Eräänä aamuna oli startin solenoidin johto irronnut ja oli kovin hiljaista - meinasi kirosana päästä. No vika onneksi löytyi nopsaan, eikä johto tuntunut mitenkään löysältä, joten lienee ollut jotenkin huonosti paikoillaan.

Lisätty bensaa, se onkin ainoa neste mitä tuntuu kuluvan. Mitään tarkkaa kulutusmittausta ei ole suoritettu, mutta tuntuu nykyhinnoilla kulkevan reilu 100km / kymmenen euroa, eli seiskan tietämille maantiepainoitteisessa seka-ajossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja aon »

Sain tuossa eilen vetonivelen suojakumiremontin näillä näkymin valmiiksi. Jos kestää Pori-Tampere-Pori-ajelun tänä viikonloppuna, niin julistan homman onnistuneeksi. Vaihdoin myös etusivuvilkkujen polttimot, paikallaan oli toisella puolella joku nimetön ja toisella puolella Osram. Kun sitä riittävän keltaista Osramiakin katseli niin lakkasi harmittamasta, että ostin tuollaiset suhteen kalliit Philipsin polttimot, oli nimittäin siitäkin maali sen verran pahasti kesinyt. Jos nuo kestäisivät hieman paremmin.

Viime tankillisen keskikulutus on ollut 6.18l/100km, 2.3dl tippunut edellisestä. Tosin mittarivirheestä ei ole mitään tietoa.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tietääkö kukaan, onko vielä nykyään missään autossa sellaisia suojakumeja mallia "halkeava", jotka pystyi vaihtamaan nivelen ollessa paikallaan. Ainakin Fiat 127:ssa oli sellaiset. Tuollaisethan voisivat sopia useampaankin autoon, kunhan molempien päiden halkaisijat olisivat samat ja nivel mahtuisi pyörimään sisällä.
Tuollaisen suojakumin vaihto oli viidentoista minuutin homma.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Biltemassa pällistelin liimattavaa yleismallista kumia, eli kumi vetoakselin ympärille ensin ja sitten liimataan kasaan. Ei kyllä hirveästi vakuuttanut kun mallikappale oli jo liimoistaan auki.

Motonetissä on vastaavasti kumia jonka pitäisi venyä nivelen yli, mutta tämä vaatii ainakin yhden pään avaamisen.

Itse en kyllä näihin kumpaakaan ryhtyisi, ellei vanha kumi ole vielä tiivis. Tapana on ollut ottaa nivel auki, purkaa se ja pestä. Sitten kasaus uusilla rasvoilla ja uudella kumilla. Jos nivel on autossa kiinni ja vanha kumi revennyt, niin siellähän on valmiiksi kaikki oravaa pienennät moskat välissä ja voi jäädä melko lyhytaikaiseksi remontiksi.

Joskus on tullut kokeiltua kaikenlaista noiden kumien kanssa ja loppupeleissä ei se ole niin kummoinen homma tehdä kunnolla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuossa Fiiun kumissa oli siinä halkeaman liitoksessa alumiiniliuskat, jotka puristettiin noin sentin välein olevilla ruuvi/muttereilla . Siis ensin kumipinnat vastakkain, sitten liuskat, sitten ruuvit/mutterit.
Vaikea selitää. Minulla ne kestivät sen kaksi vuotta, jotka Fiiu minulla oli.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Siis onko näitä ruuvattuja ollut ihan pyörivissäkin akseleissa? Sellaista en ole ikinä nähnyt, mutta kupla-tyyliin laatikon ja vetoakselin suojaputken välissä kyllä. Luulisi että joustamaton metalli paikassa jonka on tarkoitus joustaa paljonkin (pyörä linkussa suditellaan - muodonmuutokset nopeita) ei ole paras yhdistelmä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin