ladan moottorien erot/vaihteistot?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

no joo,mä menin ja ostin ton turbotoffilta sen ladan :lol:
se 200hv siinä on ja sitä oon alkanut vielä parantelemaan tosta lisää.

nyt on paikalla levylukko perä ja vfts kardaani.
ne on vaihdettu oston jälkeen,mun toimesta.

se kytkin on toffin mukaan vakio ja alkaa luistamaan jo.
minkälaista kytkin kompleksia sinne sitten kannattaisi lyödä?
moposportista sintteri ja ladan oma paineasetelma,vai onko muita ideoita.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja START »

no joo ei vissiin pidä vakio kytkin noilla tehoilla.
sintteri ja jotain kunnon asetelmaa, ja kyllä rupee loota ja peräkin oleen kovilla kun mennään tosta ylöspäin. (rupee jo ihan välityskin antautuun noilla tehoilla)
ite siirtyisin eri valmistajan vaihelaatikkoon ja siinä samlla isompaan vauhtipyörään ja kytkimeen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei se teho sitä kytkintä rassaa vaan vääntö... Että sikäli herkästi kiertävä pikkulohko on kytkimelle mukava kumppani. Tehohan on vääntö kertaa kierrokset. Itseasiassa sintterin kitkakerroin ei ole massalevyä parempi, vaan hyöty tulee suuremmasta paineenkestosta, eli sintteri ja tuplajousiasetelma voisi olla hyvä veto. Tosin sit kytkin on melko äkkiväärä eikä kärsi yhtään luistattaa. Ajettavampi versio olisi isompi massalevy. Moposport taisi jotain sport-asetelmaa myydä, joten se ja massalevykin riittäisi varmaan johonkin ja mukavuus säilyisi. Tai sitten 215 tai 228 levy ja sitten mennäänkin jo pitkälle, voi vaan vaatia vauhtiksen tekoa. TC:n vauhtiksen saa kyllä modattua ladaan jolloin saa tuon 228 kytkimenkin. Vaihdelaatikkoon kannattaa pohjalevy tehdä paksusta ja jäykästä kamasta niin kuoret pysyy paremmin kuosissaan ja kestää vähän paremmin. Tietty hyvät öljyt ja rauhalliset vaihdot jeesaa kanssa. Pääasiana se levy ei nosta kytkimen kestoa, vaan asetelma.
Vauhdin tae - alamäki
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

toffin mukaan toi laatikko on kestänyt mukisematta ton rääkin,eikä se kyllä vaikuta siltä et ois antautumassa.
ei rutise,tai potki vaihteita pois.
ainoa vaan että sisä meteli on helvetin kova kun on vauhtia 100km/h.
5lovinen aski olis kova sana sinne ja ajattelin sen vaihtaa samalla kun uusin ton kytkimen sitten.
eikä toi kytkin tunnu tällä kelillä luistavan kun tyhjää se piru kokoajan lyö. :lol:
liikkuu kyllä kun pieni kautta profeetan parran tolla tekniikalla.
suunnitelmissa ois että vaihtaisi iso lohkon tonne keulalla ja siirtäisi tosta koneesta kaikki romut sen kylkeen,mutta saa nähdä?
miten noissa ladoissa kansi eroaa toisistaan,onko ne keskenään vaihtokelpoisia?
1200-1600cc moottoreissa?
kun tossa on nyt portattu kansi,niin saisi senkin hyödynnettyä jos koneen vaihtaa.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kaikkien takavetosten Ladojen kannet käy keskenään ristiin.
1200:sen ja 1600:sen kannet taitaa olla samanlaiset.
1700i:n kansi on muita vissiin jotain millin matalampi ja vahvempi kuin kaasarivehkeiden kannet, muuten samanlainen kuin muut.

Joku voi korjata jos jostain syystä olen käsittänyt väärin :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja START »

jaa niin se oli pikkulohko? nyt kun enemmän miettii, niin kai se olikin.
se tuplajousi asetelma on kanssa ihan hyvä budjettiratkasu.
ootat kesään ja kokeilet nelosella tai kolmosella veättää että rupeeko rivaamaan kytkimestä.
ja kannet on tosiaan keskenään vaihtokelposia kaikissa ketjukoneissa.
ajamalla vika pihalle jos ei kerrasta halua tehä oikeesti kestävää. (vaatii sen lottovoitto budjetin :lol: )
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

jep,pikkulohko se oli.
moposportista alan maanantaina kyseleen tota sintteriä tai jotain vakiota rajumpaa levyä.
öljyvuotoja korjatessa on aika kulunut,nyt alkaa oleen konehuone puhdas kun ei öljyä tipu mistään ja pesin sen liuottimella.
kannen nostin pois ja tarkastin kaikki.uudet tiivisteet paikalleen ja menoks taas.
ei toi ladan kone kyllä kovin heikkoa tekoa ole kun tollasta rääkkiä kestää.

himottaisi toi 5 lovinen aski tuntea paikalleen,mutta kestääkö se sitten tuolla?
onko toi 4 lovinen vahvempi kuin 5 lovinen?
en jaksaisi alkaa kardaani tunnelia/kardaania muuttamaan että sais fiatin laatikon sinne.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vie Lada Jämsään päiväksi niin hajoaa suorakytkykin... :lol:

Samat sisäkalut niissä lootissa on ja mielestäni urbaanilegendaa toi nelivaihteisen parempi kesto. Ihan samalla tavalla niistä hajoaa esim. kakkosen synrot jos revitetään jatkuvasti niitä tuhannesosasekunnin vaihtoja. Eräskin nelilovinen rupesi hylkimään myös kolmosta normaalissa käytössä...
Nuo viisvaihteiset kärsii monesti siitä että ne on olleet isompien koneiden kanssa = porukka jurnuttaa kuin viimeistä päivää niillä liika pienillä kierroksilla kun sitä "vääntöä" on :lol:
Saati että niitä öljyjä koskaan viitsittäisi kattoa tai vaihtaa kun nuo monasti hikoilee maslaa pihalle.

On kyllä tullut huomattua että Venäjän aikaan tehdyt vitoslootat tuntuu hajoavan helpommin jos ovat hajotakseen.

Mitä tulee tuohon välityksen kestävyyteen niin ehjä ja oikein kasattu ja säädetty välitys ei ihan hevillä antaudu. Jos poskilaakereiden säätö jätetään liika löysälle (uusilla osilla ne voidaan vetää ihan p*rkeleen tiukalle, silti laakerilla ei vielä häävi esijännitys ole) niin voiman alla hammaskosketus siirtyy helposti aivan hampaan kärkeen ja silloin sitä silppua rupeaa tulemaan. Mikään rataspari ei kestä kärkikosketuksessa kuin huonosti....

Näinhän se menee että asiallisella käytöllä moni osa kestää aika hyvin. Toisilla ei sitten kestä se mursunnahkainen persekkään, mitenkään topikin aloittajaan viittaamatta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja START »

joo ei muuta kun kokeilee vaan miten se kestää, sillä se selviää.
omat kokemukset on ettei ladan voimansiirto ihan hirveen hyvin kestä, vetarit on toistaseks ainoot jotka ei oo vielä hajonnut :roll: ja kun ei puhuta edes kovin huimista tehoista. tottakai otan suurimman osan omaan piikkiin, oma perjaate on se että pitää kestää vaikka kuinka repii ja rempoo.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

minkäs kokoinen kytkinlevy tollaisessa 1200cc 86vm larpassa on,siis halkaisijaa tarkoitan? 190mm vai 200mm?
tietää alkaa sitten tilaamaan sintteriä.
onko kannattavaa vaihtaa uusi paine asetelma samalla,kun ton levyn uusii?
onko tossa jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa samalla kun laatikon rykäisee pois?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

- 200 mm

- On

- Kampuran takasfefa jos vuotaa, kampuran silmälaakeri jos tökkii
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

mitäs asetelmaa porukka tohon suosittelisi,vakio vai joku muu?
kaikki aina meuhkaa ton sintterin shimmauksesta ja oon noita levyjä paikalleen laittanu ilman mitään ja on toiminut hyvin.esim.mk1 golffeihin kun kilpaa ajoin sellaisella aikoinaan.
niin miten toi shimmaus sitten koti konstein tapahtuu?
kuinka paksu on ladan vakio kytkinlevy uutena,kun moposportin sintteri on 7,5mm paksu ja ajattelin että ostaisin uuden vakio paineasetelman ja kokoaisin sen niillä.jos noi levyjen paksuudet vain täsmäis????????
AvtoBa3

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja AvtoBa3 »

Laita Nivan asetelma jos jostakin sellaisen käteesi saat
mikko80

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja mikko80 »

eipä tunnu löytyvän nivan asetelmaa mistään.kysytty on useammastakin osa putkasta.ilmoittaa saman asetelman nivaan kun takapotku ladaankin.
niin osaako joku sanoa tota että kuinka paksu on takavedon 200mm vakio kytkin levy uutena?
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: ladan moottorien erot/vaihteistot?

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

En laittas tuplajousiasetelmaa, vaikka sellaisen itelle teinkin :) Tuon kun laittaa paikalleen ja odottelee liikenevalojen vaihtumista, niin alkaa kierrokset laskemaan ja lastua lähtemään.. on nimittäin aivan järkyttävän jäykkä verrattuna vakioon..

Tuplalevy asetelman voisi tehdä vakiosta kytkimestä ja kestäisi varmaan kohtuu hyvin..
Jokari kirjoitti:Motonetistä saat Nivaan tilaamalla vain tavallisen takavedon kytkinpaketin, todennäköisen vihreässä laatikossa oleva italialainen joka ainakin 96 hp vaparissa luisti niin että vauhtipyörästä näki peilailla itseään...
Tässä motonetin vihreessä oli muistaakseni ~0,3mm paksumpi jousi.. Kun vertasin takavedon oletettavasti alkuperäiseen asetelmaan (ainakin siinä jotain venäjää luki)..
Olisiko Nivan asetelma sen järeämpi? Itse mutuilisin, että tämä Motonetin asetelma olisi se Nivan tarvikeasetelma..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Vastaa Viestiin