Lada + turbo taas kerran
1 bmw ja 1 datsun on tullu tehtyä imupuolen turbolla. pelasivat melkohyvin ainoastaan bmw oli kylmällä vaikea käynistettävä kun kaasarilta oli yli 1m putkea turbolle josta sitten vielä koneen yli ylämäkeen toiset samanverran imusarjaan. Turbo oli täynnä pensaa mutta ei sitä koneelle asti mennyt, ja sitten kun meni ja kone hörähti ja turbo pyörähti niin meni liikaa ja sammu. Datsuni pelasi hienosti siinä kun on imu ja pakosarja samalla puolen niin sai putket lyhyemmiksi.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Datsuni ainakin reakoi kaasuun ihan kohtuu hyvin, mutta bmw hieman hitaammin johtuen tosipitkistä putkista siinä oli viivettä molemminpäin eli jäi kierrokset päälle vielä hetkeksi kaasun päästämisen jälkeen. Molemmissa oli kyseisen bemarin alkuperäis solex merkkinen rakennelma.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Tuli tuossa mieleen että voisiko sitä imupuolen kaasarista johtuvaa viivettä pienentää asentamalla jostain ruiskuautosta otettu kaasuläppä imusarjaan. Sitten kun kaasuttimesta jumittaisi läpän auki niin kierroksia säädettäisiin sillä imusarjassa olevalla läpällä. Mitäs mieltä olette? Voisiko systeemi toimia, tai olisiko siitä jopa jotain hyötyä?
Kiintäe kurkkuisella kaasarilla tuskin toimisi ainakaan pienillä kierroksilla mutta muuttuva kurkkuinen periaattees toimisi, eli siis vaikka saabin kaasari. Ja noin ei kyllä tarvitsisi turbonkaan tarvitsisi olla normaalista poikkeavilla tiivisteillä. cooleria en silti suosittelisi tuommoiseen rakennelmaan.Jooseppi kirjoitti:Tuli tuossa mieleen että voisiko sitä imupuolen kaasarista johtuvaa viivettä pienentää asentamalla jostain ruiskuautosta otettu kaasuläppä imusarjaan. Sitten kun kaasuttimesta jumittaisi läpän auki niin kierroksia säädettäisiin sillä imusarjassa olevalla läpällä. Mitäs mieltä olette? Voisiko systeemi toimia, tai olisiko siitä jopa jotain hyötyä?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Tehoissa ei pitäisi olla mitään eroa, coolerin pois jättäminen on ainoa jonka takia tehoa vähän menettää. Kaasarin sätäminen on yhtä helppoa kuin vapasti hengittävässä, eli 2kurkun suuttinta pitää hieman isontaa jotta saadaan seos vakiota rikkaammalle jotta männät ei sula. Kun taas painepuolella joutuu taistelemaan tosissaan.Henkku kirjoitti:Jeps, ok.
Eli, jos laitan ladan vakiokaasarin imupuolelle, niin tuoko se paljonkin vähemmän tehoa, kun vertaa systeemiin missä kaasari on painepuolella?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Jos kerran seoksen säätö imupuolen kaasarilla on noin helppoa niin nyt varmistui sen kaasarin paikkakin. Omaa turboviritelmää alan rakentaa seuraavilla konsteilla:
-Mitsubishi tc05 ahdin
-Saabista otettu Strömberg 175 45mm kurkulla turbon imupuolella, kaasuläppä jumitettu auki
-Alkuperäiseen imusarjaan vanhalle kaasarin paikalle jostain kutos bemarin K-jetronikista otettu kaasuläppä.
Kuinkas muuten tuo dumppi pitäis laittaa tälläseen systeemiin ettei ole bensasumut pitkin konehuonetta? Vai onko By-pass ainoa kelvollinen systeemi? Ja kuinka suurilla paineilla yleensä dumppi tulee todella tarpeeseen?
-Mitsubishi tc05 ahdin
-Saabista otettu Strömberg 175 45mm kurkulla turbon imupuolella, kaasuläppä jumitettu auki
-Alkuperäiseen imusarjaan vanhalle kaasarin paikalle jostain kutos bemarin K-jetronikista otettu kaasuläppä.
Kuinkas muuten tuo dumppi pitäis laittaa tälläseen systeemiin ettei ole bensasumut pitkin konehuonetta? Vai onko By-pass ainoa kelvollinen systeemi? Ja kuinka suurilla paineilla yleensä dumppi tulee todella tarpeeseen?
Unohda koko dumppi tuommoisen systeemin kanssa! Mahtaako kalvotyyppiset venttiilit edes tykätä bensasumusta..Jooseppi kirjoitti:
Kuinkas muuten tuo dumppi pitäis laittaa tälläseen systeemiin ettei ole bensasumut pitkin konehuonetta? Vai onko By-pass ainoa kelvollinen systeemi? Ja kuinka suurilla paineilla yleensä dumppi tulee todella tarpeeseen?
Itse kyselin dumppia eräältä turbogurulta ja se meinasi ettei kannata laittaa kilon ahdoillakaan käytettäessä Service-Turbon ahdinta. Muutenkin tuntuu olevan enemmänkin noiden tuunaajien touhuja laittaa dumppeja jokaikiseen diisselikolffiin ym.
En tosin kiellä etteikö dumpista hyötyä olisi kovilla ahtopaineilla ja etteikö IHI:n ahtimista saisi akselia kierteille jos venttiiliä ei käytä isoilla paineilla.
Voishan siihen jättää omasta kaasarista läpät vakio imusarjan päälle ja sit pistää sromberin imu puolelle. Sais vaiheittain aukeevat läpät eikä niistä paine puolla olis suurta virtaus vastusta. dumppi kannattaa tosissaankin unohtaa koska bensan syöttö ei lopu vaikka kaasusta päästää eli sitä sumua olisi tulossa aika paljon.