Tervehdykset.
Aikoinaan 30v sitten hankin elannon itselleni perhelleni kuorma-autoja korjaamalla. Silloin ei ollut muita rajoittimia kuin moottorin kierrosluvunrajoitin (sinetöity) Missä nopeusrajoittimet säädetään ja mitataan. Onko mahdollista kaverin yhdistelmään tälläisen tarkastuksen jälkeen seuraavaan syyniin asti säätää "parijengaa vauhtia lisäävään suuntaan" Ennen laitettiin 100-150r lisää vastamäkeen vauhdinottoon, kun sattui reitille melkoiset Vaaramaisemat > Ennen katsastusta säädettiin varvit kohdalleen. Tämä vain kavereille ja niille joilla olimme ns. Hoviasentajia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Armeijassa Sisun Raseissa, Maseissa, SK:issa ja jopa joissain E-Sisuissa ei ollut kaikissa rajoitinta (tais olla vaan, joku mekaaninen rajoitin ruuvi tms... joka "ohitettu") oli aika hurjia pelejä kaikkineen väljineen, kun motarilla pääsi 120 km/h mittariin, joissan oli velä syöttöäkin ruuvattu, niin savukin oli mahtava
Jep eihän niissä ollu. Muistaakseni laki ei vaadi pv:n kuorma-autoihin rajottimia. Oli muuten pirun huonoja lähtemään kylmänä käyntiin nuo Valmetin koneella olevat SK:t. Vissiin olivat niin pilotilla raiskattuja kaikki. Mutta Masi oli varma lähtemään ku siinä oli Thermostart. Joskus joutu vängellä laittamaan SK:n käyntiin pakkosyöttöä ja pilottia yhtäaikaa käyttäen kun leirillä Eberi teki tenän ja pelkkä pilotti ei auttanu. Sillon puhalsi kyllä niin mustat hatsit että ei ollu tukehtuminen kaukana mutta käyntiin lähti
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
En tiedä mitä mopoja teillä on ollut puolustusvoimissa ajettavina, mutta motohuuhaan kanssa koettua että 190SL Sisu veti mittariin 140km/h kärrin kanssa täysi kuorma päällä. Älyvapaata näin jälkeen päin ajateltuna, mutta lomille oli kiire
Uitukki kirjoitti:Oli muuten pirun huonoja lähtemään kylmänä käyntiin nuo Valmetin koneella olevat SK:t. Vissiin olivat niin pilotilla raiskattuja kaikki. Mutta Masi oli varma lähtemään ku siinä oli Thermostart. Joskus joutu vängellä laittamaan SK:n käyntiin pakkosyöttöä ja pilottia yhtäaikaa käyttäen kun leirillä Eberi teki tenän ja pelkkä pilotti ei auttanu. Sillon puhalsi kyllä niin mustat hatsit että ei ollu tukehtuminen kaukana mutta käyntiin lähti
Onneksi itse en saanut kuitille SK:ta oli ihan hirveitä pelejä. Käynnistys oli aina pakkasella (varsinkin kovalla) kova suoritus. Voi sitä pilotin määrää mitä meni talvella ja sitä valkosavua mikä tuli, kun viimein Valmetti heräsi ominvoimin käymään Parhaiten lähti pakkasella kuin pakkasella Rasit ja Krazit (ei ollut ikinä ongelmia ja muutenkin olivat kaikista kovimmat autot menee maastossa ) itsellä oli ajokkina alkuun Rasi, kun tuli Panssari Tiedustelijoiden CV:den perässä möngittyä panssari urilla ja muualla maastossa. Loppun ajan ajelin uudella 4x4 Ategolla kun ei ollut enää tarvetta kunnon "maasturille" kun seuraavat tiedustelijat oli ns."Tossu-Timppoja" niin pärjäs huonommilla maasto ominaisuuksilla olevalla autolla, muutenkin ajoin paljon VAK-ajoa...
lada combi kirjoitti:Armeijassa Sisun Raseissa, Maseissa, SK:issa ja jopa joissain E-Sisuissa ei ollut kaikissa rajoitinta (tais olla vaan, joku mekaaninen rajoitin ruuvi tms... joka "ohitettu") oli aika hurjia pelejä kaikkineen väljineen, kun motarilla pääsi 120 km/h mittariin, joissan oli velä syöttöäkin ruuvattu, niin savukin oli mahtava
SK:t oli uusia pelejä silloin, kun itse armeijassa olin. Olivat pirun mukavia ajella ja kyllä ne ihan kohtuullisesti käyntiin lähtivät. Valmet pukkasi paljon enemmän savua kuin amerikkalaiset tai venäläiset dieselit, ja eihän Valmet niin hyvä ollut käynnistymään, mitä nämä muut, mutta ei sitäkään ihmeemmin tarvinnut käyntiin houkutella.
Yhden SK:n ajopiirturi oli piirtänyt 120-135km/h viivaa Tampereelta, motarin alusta Nurmijärvelle saakka.
8009 oli rekkari. Se oli hyvä vehje kulkemaan ja aina yritin sen leirille saada autokseni.
Melkein sata taulussa painelin tänään tuonne kylälle päin niin vielä tunki joku pakettiraketti ooppelvivarolla tiukassa paikassa ohi melkein vastaantulijan keulaan ja hetikohta meinasi rintterikuski tulla kolmion takaa eteen.
Täytyykö tässä nyt itsekin umpipakettiauto ostaa jos ja kun sillä voi ajaa kuin jakomielitautinen?
Pitkäkilpisiäkin on saanut koko viikon väistellä kun kaikki Himoksen lomaläävät on ryssiä täynnään. Kolme kertaa on tällä viikolla meinannut tulla romua kun on ajolinjat leikanneet.
Ja yksi ryssälauma puski mistään välittämättä jalkakäytäviä pitkin liikenneympyrän suojatielle, neljän sitimaasturin letkassa...
Zilit oli mahtavia pelejä ku Lohtajan ilmatorjuntaleirillä pääsi viikon niillä ajamaan. Noita itäautoja ei meillä Rovaniemellä varuskunnassa hirviästi ollu ku vain muuan Uaz ja pari pikku Gazia olikohan malli 63 tai joku vastaava
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käytiin perjantaina Orivedeltä hakemassa Ladan osia niin voi helevetti minkälaisia yläkertavikaisia torvia oli liikkeellä. Ökyvolvot paineli ohi miten sattuu ( ) ja joku audikuski sooloili aikansa siinä eessä. Noh tulihan noita hinausautojakin useita vastaan ja kyytillä oli aika rusentuneita autoja.
Tänään oli yllättävä pace car liikenteessä: tämä kauppakassi päästi mut ohitse Siuron mäessä! Siis ihan väen vängällä, en edes yrittänyt, mutta tää himmas vauhtinsa niin että pääsin vielä 60:ä ohi! Harvemmin pace carilla on pelisilmää. No hyötyä tuosta ei juuri ollut, koska mun mäkeen hiipuneen vauhdin takia lauma henkilöautoja rynni musta ohi ja jäi sitten eteen nutaamaan.
Kävinpä tänään Kuopion kylillä kun tuo koulu alkaa jälleen ja loma loppui.
Oikaisinpa Vaajasalon jäätien kautta. Koska koulumatka lyhenee noin 30%, pyrin ajamaan jäätietä säästeliäästi ja mahdollisimman turvallisesti.
Oloja tuntemattomille kerrottakoon:
-Tiehen saatu avustuksia Kuopion kaupungilta -> julkinen jäätie
-Nopeusrajoitus 30 km/h
-Ajo omalla vastuulla.
-Massa max. 2 tonnia.
-Rinteet jyrkkiä
-Kolareita sattuu joka talvi, johtuen väärien kaistojen ajelusta, ohittelusta mäissä, sivuluisutellessa...
Ajelin kaikessa rauhassa noin 30 km/h. Takaa tuli Honda CR-V huomattavaa ylinopeutta, hiljensi kuitenkin hieman ennen kuin ohittti sitten juuri mäen alla, jossa näkyvyys tasan 10 m. Kumpikin auto oli 100% katveessa edestä katsoen!
Väistin niin paljon kuin suinkin uskalsin - uran oikeaan laitaan siten että oikea etu- ja takapyörä ajautuivat penkanpuolle.
Kyseisellä kohdalla tienleveys on just kahden auton levyinen.
Honda ajaa rummuutti siis koko mäen vastaantulijan kaistaa ja suorastaan hyppäsi rantaan ajaessa.
Rinteen päällä näkyi kuski vetelevän liinoja kiinni ja juuri kun itse matelin rinteen päälle kakkosvaihteella, painaa rumautti lapun lattiaan ja kaikki neljä vetävää näkyivät kyntävän tyhjää, kun honda kuski iloisesti kaasutti nyt alamäkeen, jatkaen arviolta kahdeksankymmenen kilometrin tuntivauhdilla pitkälle jääntien pätkälle...
Sen verran ehdin nähdä Hondan kabiiniin: Totesin kuljettajan olevan vanhanko naisihminen.
Minulla ei ole mitään Hondia/naisia/vanhoja vastaan mutta voinen perustellusti kysyä:
Olikohan täysillä puilla? Mitä helvettiä se ajatteli kun ohitti mäessä?