Kytkinakselista ja kytkimestä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
kettu

Kytkinakselista ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja kettu »

Otin 1200l:stä moottorin pois suuremman tilalle vaihtamiseksi. Iski pelko puseroon, koska moottoria pois nostettaessa taisi päästä vaihteiston paino yksin kytkinakselin varaan :shock: . Onko kellään käynyt vastaavaa tai jotenkin muuten onnistunut saamaan kytkinakselin vääräksi? Silmämääräisesti ei vääntymistä ollut havaittavissa, kun laitoin tukevasti viivottimen n.1mm päähän akselista ja pyörittelin sitä ( tarkoitus katsoa pieneneekö/suureneeko väli).
Toinen asia, joka ihmetytti on, kun kaukalo johon vauhtipyörä/kytkin- asetelma tulee oli yltä päältä öljypaskan peitossa. Eihän kytkinlevyn läheisyydessä saisi olla merkkiäkään öljystä ?? Ensimmäisinä epäilyksinä tietysti kampiakselin tai kytkinakselin stefa.
Kolmas asia. Saako kytkinlevyn keskitettyä vauhtipyörälle jollain kikalla,vai joudunko ostamaan erikoistyökalun? Mitähän ko. työkalu maksaa, jos joku sattuu tietämään?
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ei se kytkinakseli kyllä tuosta lootan painosta väärään mene, mutta sitä putkea minkä päällä painelaakeri on niin se voi vääntää ja siitäkään ei ole haittaa kunhan ei akseliin kiinni ota ja kahnaa.

Se öljy mitä siellä on on todennäköisesti tullut laatikosta ja en kyllä yhtään vanhaa ladaa tiedä missä ei siellä öljypaskaa olisi. Mutta vaihda varmuudeksi kampuran stefa (jos siinä toisessa koneessa ei ole uutta) kun se kerran auki sulla melkein jo kerran on ja voihan sen laatikonkin stefan vaihtaa mikä on siinä kytkinakselin ympäri. Voi olla että lootasta joutuu sitten ottamaan kykinkopan irti, en muista mutta sekään ei ole paha homma ja samalla jos otat lootasta kopan auki saat siitä kytkinakselin lainaan (varo sitä laakeri mikän on siellä sisällä) jotta voit keskittää kytkinlevyn paikalleen.

Noita keskitystyökaluja on varmaan aika yleisesti kaupan, koska rikkeimestä laatikosta sellanen kannattaa ottaa parempaan käyttöön.
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mä olen tehnyt itselleni keskittimen metalli tangosta ja sen päälle vedetystä putkesta. Mulla sattui olemaan sopivankokoista romua kotona, joista sen pystyi tekemään.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tsenobiili

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Paras ja tarkin on mun mielestä rikkimenneestä laatikosta irti rälläköity kytkinakselin pätkä.On muuten 1.6 litrasen Ford Taunuksen kytkinakselin poori ja silmälaakerin reikä just saman kokoiset kun Ladassa. 8)
Se ei skulaa joka skagaa
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eikä sitä kannata rälläköidä, vaan purkaa sitä laatikkoa sen verran, on kutenkin riittävän v-mäinen rälläköidäkin ja sitten se kytkinakselin ratas on mukavan kokoinen mistä vetää sen pois jos vaikka poori tahmaa...
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kaveri kerran Ladaan kytkinremppaa tehdessään haki ojasta vanhan lootan, löi lekalla kopan halki ja luikautti laikkakoneella kytkinakselin talteen. Sillä on tähän asti pärjätty.
Kerran olen amitsussa Hiacen kytkytintä keskittänyt bilhelvetin vimpaimella (myös mallia "sopivankokoista romua"), joka sekin on toimiva, joskin hieman merkillinen kokoonpano, josta osat putoili lattialle. :roll:

Moottorin irrotuksessa saattaa unohtua vaihdelaatikon tukeminen. Tällöin moottoria irti vedettäessä loota retkahtaa alaspäin kun boori irtoaa levystä, jolloin akselin pää saattaa repäistä rikki sen asetelmassa olevan lätyskän, johon painelaakeri vastaa kytkintä painettaessa.
Itse tunkkaan hallitunkin kytkinkopan alle, ennenkuin alan erottaa moottoria lodjusta.
v.paasio

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

itte keskitin kytkimen katsomalla siitä levyn reiästä että boorit on noin klohdalla ja hyvin toimii.
Vastaa Viestiin