Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ruiskuvekottimien Ihanteellisuus verrattuna johonkin muuhun käyttöautona on mielenkiintoinen näkökulma. TakaPotkuissa ainakin tästä voidaan olla montaa mieltä. Tiedä sitten Samaroista.

Niin ja mikä on kenellekin halpaa. 700e on joillekin KärpäsenPaska tuulilasissa ja toiselle se on 3auton hinta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Omasta puolesta voin sanoa, että ei ole kyllä yhtään kaasarikonetta ikävä vuoden -96 jälkeen, jolloin ostin tuon ruiskuSamaran - tuskinpa tulee niitä kaasareita enää ikänä rassattua :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:No HUH! 700e Sedanista. Minun pitää siis aloittaa viestiketju: Kokemuksia PilkkaHintaisesta Sedanista. :lol:
Lada-Jussi kirjoitti:no mutta silloin oli kyse vain 11 vuotta vanhasta ruiskusedanista, on mulla yksi pilkkahintainen axtec sedankin, mutta se on sitten jo ihan eriasia jos puhutaan käyttöautoista
Voisin kai liittyä pilkkahintaisten kerhoon? Ostohetkellä 16 vuotias 85 000 km ajettu AXTEC (sedan) ja hintaa 400 euroa. Ja toimii talviajan käyttöautona, kesät pois liikennekäytöstä. En jaksa ymmärtää mikä noista axtec malleista tekee toisten mielestä niin kamalia ettei muka mene enää edes käyttiksenä???
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sehän on melkein jokaisen mielipide mikä on sopiva käyttöauto. Joku saattaa tykätä ajaa päivittäin jotain Elite 1300M mallia jossa pitää joka päivä katsoa öljynputsari ettei vaan mene kone rikki. Itse arvostan ruiskumallin helppohoitoisuutta, vähän huoltokohteita verrattuna kaasutin autoon. Kokemukset axtec järjestelmästä ja tieto varaosien saatavuudesta, ei nosta itsellä niitä kovin suureen arvoon päivittäisenä käyttöautona, mutta olen kakkosautona pitänyt myös axtec-Ladaa (takavetoista). Pidän itse ruiskua pidemmälle kehittyneenä ratkaisuna kuin sähkökaasutinta. Miksi en sitten osta uutta 117 Ladaa, siinä olisi vielä kehittyneempää tekniikkaa? En näe 12000 euron hintaerolla saavani tarpeeksi uutta kivaa ja mukavaa, joka tekisi käytöstä helppoa tai mukavaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuosta Jussin puheenvuorosta saa sen käsityksen, että kaasutinauto=Axtec.
Toki lähes nykyiset kaasutinautot saattavat ollakin vaikeasti huollettavia, mutta minä lasken kaasutinautoiksi myös senaikaiset, jolloin vähäpäästöisyydestä ei oltu kuultukaan.
Melkoisen monta sellaista ajaneena ja omistaneena en allekirjoita tuota vaikeaa huollettavuutta. Enpä myöskään ymmärtänyt tarkistaa tuosta muutamia kertoja ajamastani Elitestä sitä öljysuodatinta. Varmaan se Elite sitten hajosi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Omat kokemukset kaasuttimista on ihan positiivisia, ei ole juuri tarvinnut mokomia korjailla sen verran hyvin ovat toimineet, ruiskuautoa en vielä ole omistanutkaan.
Tosta axtecista sanoisin että ei se nyt niin ihmeellinen ole ylläpitää, perus kaasariin on laitettu vähän sähköä sekaan ja sitten tietty ne alipaineet jne. Osien saanti voi sitten olla jotain muuta, siitä en tiedä. Hyvin on axtecin kanssa pärjätty, ei se ainakaan minun halpaa Samaraa ole huonontanut.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ainakin ruiskusta puuttuu seuraavat huoltotoimenpiteet: polttoainepinnan korkeuden tarkastus/säätö, seoksen tarkastus/säätö, kaasuttimen purkaminen ja puhdistaminen. Ilman näitä (huoltoa) auto ryytyy aikanaan. Huoltovapaa ruisku ei tarvitse näitä töitä ja ryytyy aikanaan.

Mossen käyttöohjekirjassa ihan oikeesti käskettiin putsata se suodatin aina ennen ajoa. Moni ei varmaan putsannu ja siksi varmaan mosseilla ei paljon yli 100 tkm koskaan ajettu, kuten monilla muilla vastaavanikäisillä autoilla, joissa oli kehittyneempää tekniikkaa. En väitä etteikö mossellakin olisi ajanut, sehän oli huippuauto, kuten kaikki neuvostoautot.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Ei kyllä kunnon kaasareilla tartte tehdä mitään sen kummempaa kun ne laittaa kerran kuntoon. Bensapinta ei omiaan muutu, katsastusta varten käydään vanhoilla romuilla erikseen päästömittauksessa ja samalla voi säätää inssille kelpaavat lukemat. Edellyttäen tietenkin että sytytysjärjestelmät on kunnossa yms.
Eikä sitä kaasaria tartte todellakaan 10 tkm välein purkaa ja huoltaa.

Asteekit on taas ihan oma lukunsa eikä niitä pidä sotkea juttuun kun puhutaan tavallisista, hyvintoimivista kaasareista.

Se on vaan se juttu jos ruiskusta hajoaa jotain tai ei meinaa saada päästöistä läpi, niin sen korjaaminen ei harvemmin ole kovin halpaa tai ylipäätään mukavaa.
Kaasariromujen kanssa selviää pikku työllä ja ennenkaikkea halvalla.

En ainakaan takavetoruiskua pidä yhtään minään verrattuna kaasarilaitteisiin. Monella todella ärsyttävällä ominaisuudella varustettu vikaherkkä paketti jonka osat ei ole mitään halpoja tai ylipäätään helposti saatavilla.
Enemmän siitä on ollut harmia alle puolella ajosuoritteella verrattuna kaasarivekottimeen. Uutuuttaan anturivika ja kauhea bensankulutus + tehottomuus, liki 100€ uusi anturi, toinen kerta päästöissä ongelmia ja kolmas kerta kun ei suostunut käynnistymään pariin päivään ollenkaan. Vika jäi selvittämättä.
Kaasarilaitteessa vastaava vika olisi selvitetty alle aikayksikön eikä se olisi sen jälkeen enää toistunut koskaan.

Siinä nyt kaasarimiehen mietteitä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

ens lauantaina tulee kuluneeksi 5 kuukautta siitä kun aloitin lada harrastuksen ostamalla tuon samaran ja olen ajanut sillä melkein 5000km (samaran lasissa120 100 km) kokemukset samarasta on melko positiiviset vikoja ei ole paljoa ollut.

ostaessani auton oli edelliseltä omistajalta jäänyt seuraavat viat

chekc engine palaa ei kuitenkaan mitään haittaa ajon aikana :)

pakoputki vuoti ja kolisi koria vasten. korjattiin irrottamalla liitos kohta ja korvaamalla se putken pätkällä ja sitten vaan vähän rauta kangella säätää putkea alemmas
keskus lukituskaan ei toiminut täysin moiteettomasti yksi orja moottori ei toiminutlainkaan joten ostin 15€ uuden.
naarmuinen tuulilasi ja vähän pinta ruostetta ovien helmoissa taka kontissa jne...

ainoa varsinainen vika joka tuli auton ostamisen jälkeen oli tyhjä käynti/käynnistys ongelma (vika löytyi helposti polttoaine pumpun sulake oli vain irronnut sen jälkeen on toiminut hyvin)

jakopään hihnan, kiristimen ja vesipumpun vaihdatin 117 300 km kohdalla (edellisen vaihdosta oli tasan 60 000 km)
tuulilasin vaihdoin tänään ja tässä joku päivä vois alkaa tekemään ruoste korjauksia.

maksoin samarasta 750 € ja olen tyytyväinen.Vaikkei se täydellinen olekkaan on siitä silti ollut todella paljon hyötyä ja tällä kokemuksella tulee seuraavakin auto olemaan lada :)
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

aika paljon vikoja alle puolen vuoden ja vain 5000 km:n aikana. toisaalta aina kun ostaa käytetyn, niin edellisen jäljiltä on usein paljon pikkuvikoja korjattavana, samoin oli itsellä Samarassa, mutta sen jälkeen olikin paljon huolettomia kilometrejä.

mun sedanissa ryytyi kuljettajan oven mekanismi. ovi ei aukea ulkopuolelta ollenkaan, erikoista, ehkä voitelun puutetta. autolla ajettu nyt noin 236400 km, jossain vaiheessa muistelin että tässä tulisi jo 100 tkm omaa ajoa täyteen, mutta tarkistin että hankkiessa auton 3 vuotta sitten olikin mittarissa 147000 km, eli kohta 90 tkm omaa ajoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eilen korjasin tuon kuljettajan oven kahvan, ei ollutkaan irronnut tanko, tai oli, mutta oli murtunut kahvasta irti. Olen aina kuvitellu, että ei kai noi oven kahvat voi hajota, mutta voi näköjään. Itsellä on iso nippu uusiakin oven kahvoja, mutta yllätys yllätys kuljettajan oveen vain yksi kpl. Seuraava yllätys olikin, että 3-ovisessa on erimittainen avaaja tanko (lukko korkeammalla ovessa) ja mun osa oli 3-oviseen eikä sitä voi ainakaa helpolla modifioida. Piti sitten lopulta lainata ehjä kahva -97:sta pihalla lojuvasta 5-ovisesta. Mutkikas juttu, mutta taas oppi kaikkea uuttakin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokari kirjoitti:^^ Ei kyllä kunnon kaasareilla tartte tehdä mitään sen kummempaa kun ne laittaa kerran kuntoon. Bensapinta ei omiaan muutu, katsastusta varten käydään vanhoilla romuilla erikseen päästömittauksessa ja samalla voi säätää inssille kelpaavat lukemat. Edellyttäen tietenkin että sytytysjärjestelmät on kunnossa yms.
Eikä sitä kaasaria tartte todellakaan 10 tkm välein purkaa ja huoltaa.

Asteekit on taas ihan oma lukunsa eikä niitä pidä sotkea juttuun kun puhutaan tavallisista, hyvintoimivista kaasareista.

Se on vaan se juttu jos ruiskusta hajoaa jotain tai ei meinaa saada päästöistä läpi, niin sen korjaaminen ei harvemmin ole kovin halpaa tai ylipäätään mukavaa.
Kaasariromujen kanssa selviää pikku työllä ja ennenkaikkea halvalla.

En ainakaan takavetoruiskua pidä yhtään minään verrattuna kaasarilaitteisiin. Monella todella ärsyttävällä ominaisuudella varustettu vikaherkkä paketti jonka osat ei ole mitään halpoja tai ylipäätään helposti saatavilla.
Enemmän siitä on ollut harmia alle puolella ajosuoritteella verrattuna kaasarivekottimeen. Uutuuttaan anturivika ja kauhea bensankulutus + tehottomuus, liki 100€ uusi anturi, toinen kerta päästöissä ongelmia ja kolmas kerta kun ei suostunut käynnistymään pariin päivään ollenkaan. Vika jäi selvittämättä.
Kaasarilaitteessa vastaava vika olisi selvitetty alle aikayksikön eikä se olisi sen jälkeen enää toistunut koskaan.

Siinä nyt kaasarimiehen mietteitä :lol:
Olen jokarin kanssa samaa mieltä.Ajoin lähes 20 vuotta peruskaasariautoilla 300 000km.Kun ostin vaihdokin vaihdoin kaasarin tuloletkuun suodattimen.Mitään säätöjä en yleensä tehnyt.Rasvasin nivelet,tarkistin kaasuläpän tiiveyden kaaasarin runkoon nähden.Yhden automaatttirikastimen muutin käsikäyttöiseksi.Ruuvien kiristelyä kaasarin kannessa.Yksi tiivisteenvaihto imusarjan lohkon välissä DX Corolla.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

tapahtumia:

Törmäsin aika kovassa vauhdissa risteykseen tehtyyn liikenteenjakajan jälkeiseen reunakivetykseen. En huomannut kääntää rattia tarpeeksi ja etupyörä törmäsi korkeaan reunakivetykseen. Seurauksena oli että auton etupää hyppäsi päinvastaiseen suuntaan. Onneksi vanne ei rikkoutunut eikä rengaskudoskaan näyttänyt saavan vaurioita. Toivottavasti aurauskulmat eivät muuttuneet.

Korotetusta peräpäästä samarassa on ainakin sen verran hyötyä, että takalasi ei likaannu niin helposti kuin aiemmin. Alusta on nykyisellään jäykkä, auto ei niiaa edes jarrutuksissa kuten joskus aiemmin oli tapahtunut.

Innostuin hetkeksi ajatuksesta ostaa vuosimallin 2005 satakympin jossa olisi ollut ohjaustehostinkin. Vaikka sen olisi saanut kolmella tonnilla, päätin kuitenkin että jatkan vielä tällä vanhalla Samaralla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

katselitko jouska kans sitä lohjan 110:ä, aika halpa ikäisekseen ja kun on 1,6 koneella ja ohjaustehostimella kaiken lisäksi. On alkanut uudempien 110:en hinnat tippua alas, mutta en minäkään vielä ole valmis Samaraa sellaiseen vaihtamaan. Samara on paras.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä Lohjalta katselin. On toi Lohjan PP auto myynyt aikanaan myös tämän samaran vuonna 95 silloiselle omistajalle. Tiedättekös mistä toi PP pn lyhenne? No aikanaan autoliike toimi nimellä "Piispa & Pölönen".

Joo, en olisi minäkään antanut samaraa pois jos olisi tuon satakympin ostanut. Mulla sattuu olemaan varaosia samaraan sen verran paljon. En tiennytkään että se satakymppi olisi ollut 1,6 litran moottorilla. Siinä on vaan se, että jos satakympistä joskus haluaisi eroon, on se perin hankalaa. Luulisi että Samaralla on parempi vaihtoarvo.

"Kun järki ja tunne loppuvat, on Lada kaikki mitä tarvitset"

Kävin Sunnuntaina Espoon automuseossa. On siellä varmaan lähemmäs sata henkilöautoa. Siellä on kaikki muut itäautot edustettuna mutta ei ensimmäistäkään Ladaa. Trabanttikiakin löytyy 2-3 kappaletta ja monta Moskvitshia,Skodaa, yksi Tshaikka ja EMW, hyväkuntoinen farmari Watburg. Voiskos joku lahjoittaa hyväkuntoisen Lada aihion Espoon automuseoon?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin