Latausmittarin vipotus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Latausmittarin vipotus

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo, tiedän, että on normaalia, että latausmittarin viisari vipottaa vilkun tahdissa, silleen vähän.

Mutta nyt se välillä hyppää oikein kunnon loikan, punaista aluetta hipoen, niin että latauksen merkkivalokin vilahtaa.

Eli missäköhän vika lymyää?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

HImmeneekö ajovalot samalla?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Vika on suurella varmuudella mittariston takana olevassa vilkkureleen kiinnitysmutterin löystymisessä.
Releen kiinnitysmutterin alla on myös maadoitusjohto ja kun se yhdistää huonosti maahan, niin latausvalo alkaa vilkkumaan ja jännitemittari heilumaan.
Omassani oli juuri samanlainen vika että latausvalokin alkasi vilkkumaan samalla kun suuntavilkku oli päällä... ja myös jännitemittari notkahti hirmu alas.

Ollut löysällä myös muissa ladoissa.. Mahtaa olla tehtaalta asti huonosti kiristetty.

Joten ei muutaku mittaristo käteen ja 10mm hylsyllä ja pitkällä jatkovarrella kiristät sen releen!!!!
Viimeksi muokannut nanno, 19.11.2003 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vanja-eno kirjoitti:HImmeneekö ajovalot samalla?
Mistäs mä sen tietäisin... :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

No vaikka ajamalla valot päällä pimeällä ja katsomalla tuulilasista läpi :lol: Ja sitten kun rupeaa latausmittari viipottamaan niin katsot mitä tapahtuu ajovaloille. Vai etkö aja pimeällä :?:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vanja-eno kirjoitti:No vaikka ajamalla valot päällä pimeällä ja katsomalla tuulilasista läpi :lol: Ja sitten kun rupeaa latausmittari viipottamaan niin katsot mitä tapahtuu ajovaloille. Vai etkö aja pimeällä :?:
No katsos kun ajan pimeällä JA käytän vilkkua, tapahtuu se yleensä kaupunkialueella, jossa märkä asfaltti ja katuvalot aiheuttavat sen että valoja ei juuri nää. Ja jos rupeen jossain pimeellä maantiellä vilkutteleen varta vasten niin tuskinpa sillon mitään ilmenee. Ei check enginekään koskaan tilauksesta pala!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

koska aina "soppii eppäillä", niin epäilen sitten vikaa jännitteensäätäjässä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
sumppa

Viesti Kirjoittaja sumppa »

Mulla oli sama vika, latausmittari hyppi ja pomppi ja valot vilkku samaan tahtiin. Latauksen merkkivalo ei tosin palanut. Hiilet olivat laturissa ihan hyvät, joten vaihdoin koko jännitteensäätäjän ja ongelma hävisi.
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

ihan oikeesti.. kiristä se maadoitusjohto ennekuin rupeet ostamaan jännitteensäätimiä...
Rafu

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Eli kyse on nyt sit samasta asiasta josta ehdin perustaa uuden aiheen hetki sitten. No kuitenkin. Miten perusladan pitkä mittaristo irrotetaan? Ja missä kohtaa siellä on se rele, joka pitää kiristää? Ja vaikuttaako vilkkurele siihen latausvalon vilkahteluun, ihan kuin se ois oireillu välillä vilkkua käytettäessä? Samalla vois vaihtaa mittarivalot.
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Rafu kirjoitti:Eli kyse on nyt sit samasta asiasta josta ehdin perustaa uuden aiheen hetki sitten. No kuitenkin. Miten perusladan pitkä mittaristo irrotetaan? Ja missä kohtaa siellä on se rele, joka pitää kiristää? Ja vaikuttaako vilkkurele siihen latausvalon vilkahteluun, ihan kuin se ois oireillu välillä vilkkua käytettäessä? Samalla vois vaihtaa mittarivalot.
Jep vaikuttaa just siihen latausvalon vilkahteluun ja jännitemittarin hervottomaan pomppimiseen.

Mittaristo irtoaa kun avaat mittariston reunoilta keskikohdasta muovisuojat ruuvien päältä ja irroitat niiden alla olevat ruuvit. Jos mittaristo ei mahdu tulemaan pois vaan tökkää rattiin, niin löysää ratin alta kahta 13mm mutteria että ratti hieman laskee... sitten mittaristo sopii välistä. Voit joutua irroittelemaan liittimiä valo+tuuletin+takalasinlämppärin kytkimistä... kun mittariston taakse pääsee kurkkaamaan siellä on musta ( ainakin omassani) rele, joka on 10mm mutterilla kiinni. Mutteri oli ihan löysä eikä maadoitusjohto saanut kunnolla maita... Kiristyksen jälkeen latausvalo lakkas vilkkumasta ja jännitemittari rauhoittui, kun suuntavilkku on päällä... Sehän on normaalia että jännitemittari hieman heiluu kun vilkku on päällä.
Omastani korjasin tämän vian noin 2 viikkoa sitten.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tuossa yön pimeinä tunteina otin mittariston irti, mutta ei sen takaa vikaa löytynyt. Mutteri oli ihan kireellä. Nyt täytyy vikaa etsiä muualta. Vaikka eihän se vielä ajoa haittaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

ok... kerrohan sitten jos/kun saat vian korjattua, että mikä oli vikana..
Rafu

Viesti Kirjoittaja Rafu »

No niin, taas on vettä virrannu Vantaanjoessa ja vilkkuun liittyviä ongelmia painaa päälle. Auto kylläkin on eri. Olisko tällasesta tietoa - 2107 vm. -88?
Vilkku päälle, niin latausmittari vipottaa. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Useimmiten käy näin: katoaa vilkut, lataus-, kierros-, bensa ja lämpömittarit menee nollille ja muut merkkivalot paitsi ajovalojen sammuvat. Joskus saa vilkku olla päällä pitkiäkin jaksoja ja joskus taas häiriö ilmenee jo eka vilkahduksella. Säännöllisen epäsäännöllisesti asiaan auttaa virtojen kiertäminen pois ja päälle (ikävää ajon aikana) Vilkun releen kiinnitys on kiristetty ja virtalukon pohjan liitintä trimmattu tiukemmalle.
Vastaa Viestiin