Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!
Miten noi vanhat tiivisteet kannattaa ottaa pois?
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!
juu kyllä omasta mielestä ne ihan hyvin putsasin, kaavin pois vanhaa tiivistettä. No nyt kun tietää mistä se vuotaa niin on helppo tarkistaa että onko siinä jotain moskaa kun aukaisee sen uudelleen. ja jos siinä on moskaa niin voihan sitä olla niin hurja että heittää kannen taas kiinni ja koittaa, näkee sitten vuotaako ja viekö kannen plaanattavaksi.kai putsasit tiiviste pinnat hyvin?
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!
lohkosta vaikka mattopuukol rapsuttaa+ hiekkapaperil karhentaa... kansi kannattaa liottaa jossain mömmös mikä pehmentäis tiiviste ainatta, esim. polttoöljy ja sitten varovasti rapsutella sillä mattopuukon teräl ne tiiviste jämät pois...Arthur kirjoitti:Miten noi vanhat tiivisteet kannattaa ottaa pois?

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...
Kyllä varmasti käy muuten, mutta pitää ottaa huomioon että 1600:n männänhalkaisija on 79 mm ja 1700:n 82 mm. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun noita kansipahveja miettii. Ja noita 1700:n kansipahveja löytää itärajan takana jokaisesta varaosaputkasta.START kirjoitti:ainakin 1600 tiiviste käy 1700 koneeseen. eli luulis niiten toiste päinkin sopivan
ja vuotaako se varmasti siitä tiivisteestä?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!
nii-i kyllä sitä on ajateltu, ja ihmetelty, mutta kyllä se pikkasen lasketun kannen kanssa vaparissa yhen talven kovaa ajoa on kestänyt, vaikka mittari on väittänyt lämpöjä jatkuvasti n100asteessa (ja vesi siitä huolimatta ei polta, että mittari vissiin pitää hienosti kutinsa
)
jos en ihan väärin muista niin ton tiivisteen reiät oli hyvin lähellä sitä mitä se oli 1700tiivisteessä, tosin tämä on jo aika mutuilua, siitä on melkeen vuos kun tota kasattiin.
totta kai 1700 tiiviste parempi siihen 1700koneeseen kuin 1600tiiviste

jos en ihan väärin muista niin ton tiivisteen reiät oli hyvin lähellä sitä mitä se oli 1700tiivisteessä, tosin tämä on jo aika mutuilua, siitä on melkeen vuos kun tota kasattiin.
totta kai 1700 tiiviste parempi siihen 1700koneeseen kuin 1600tiiviste
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!
Tänään hain hiotun kannen koneistamolta. Kunhan tässä olen ehtinyt syödä niin käyn asentamassa kannen paikoilleen. Eilen ja tänään aamupäivällä modasin hukkaporttia jotta se on nyt avattavaa mallia. Vähän leikkaa ja liimaa ja oikein hyvä tuli. Lyhensin siis hukkaportin jousta saadakseni sen aukeamaan alemmilla paineilla.
Tuosta operaatiosta yritän illalla laittaa kuvia tänne. Toivottavasti saisi tänään vedettyä taas hieman koeajoa, ilman että mitään särkyy
Tuosta operaatiosta yritän illalla laittaa kuvia tänne. Toivottavasti saisi tänään vedettyä taas hieman koeajoa, ilman että mitään särkyy

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
Noniin tänne taas vähän updeittiä. Kuvia en ole vielä laittanut kun en ole ollut kotona turussa. En jaksa alkaa täältä uploadaamaan kuvia sinne jne jne jne, niitä tulee kunhan pääsen turkuun.
Nyt on siis kansi käynyt koneistamolla ja nyt ei enää kuse! JEEE! Suurta iloa ja riemua on siis havaittavissa. Venttiilien ajoituksen ja sytkän kanssa leikittiin eilen. Ainakin venttiilien ajoitukset pitäisi nyt olla niin hollilla kun ketjulla nyt saa. Sytkä voi kyllä hieman heittää kun ei ollut stroboa millä tarkistaa. Käyn tänään biltemassa niin ehkä ostan sieltä semmoisen.
Mutta suurempana ongelmana tässä on nyt se että kone käy helvetin rikkaalla. Lambda arvot ovat sielä 900mV paikkeilla ja tulpat myös ihan mustat. Tämä sekä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. No kierroksia se ei myöskään tahdo ottaa kunnolla, kun luultavasti saa liikaa soppaa.
Epäilen tässä vaiheessa että bensapaineet ovat liian korkeat. En nimittäin ole säätänyt bensapaineensäädintä ollenkaan, käytössä Malpassin bensapaineensäädin. Uskoisin että nuo ovat tehtaalta tullessa vaan lätkästy jollekin paineelle ja ei sille 0,25bar mikä nyt pitäisi olla. Joten tämä nyt otetaan tänään syynin, jos saisi sen kuriin.
Sitten se ennakon säätö... Kannattaako sytkän ennakko säätää tuohon 5-7 astetta (ihan siis nyppäämällä virranjakaja ylös jne) kuten manuaali kertoo? Vai pitäisikö ihan alusta alkaen laittaa myöhäsemmälle, vaikka 0 astetta, ja sitten käsisäädöllä etsiä missä ei nakuttaisi?
En ole mikään sytkä ekspertti joten kaikki vinkit ovat tervettulleet. Haulla olen myös yrittänyt ammenttaa tietoisuuttani
EDIT: Niin senhän unohdin kirjoittaa että lambdan pitäisi pysyä siinä 450mV.
EDIT 2: Mites muilla turbohemmoilla lämpöjen kanssa. Ei siis koneen lämpöjen kanssa vaan turbon säteilylämmön kanssa. Oletteko rakentaneen jonkunlaista lämpösuojaa turbon ympärille vai? Itse vähän pelkään että se musta mikäliekangas konepellin katossa ei ehkä oikein kestä sitä lämpöä. Tulee nimittäin aika pirun lämpimäksi juuri turbon kohdalta.
Nyt on siis kansi käynyt koneistamolla ja nyt ei enää kuse! JEEE! Suurta iloa ja riemua on siis havaittavissa. Venttiilien ajoituksen ja sytkän kanssa leikittiin eilen. Ainakin venttiilien ajoitukset pitäisi nyt olla niin hollilla kun ketjulla nyt saa. Sytkä voi kyllä hieman heittää kun ei ollut stroboa millä tarkistaa. Käyn tänään biltemassa niin ehkä ostan sieltä semmoisen.
Mutta suurempana ongelmana tässä on nyt se että kone käy helvetin rikkaalla. Lambda arvot ovat sielä 900mV paikkeilla ja tulpat myös ihan mustat. Tämä sekä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. No kierroksia se ei myöskään tahdo ottaa kunnolla, kun luultavasti saa liikaa soppaa.
Epäilen tässä vaiheessa että bensapaineet ovat liian korkeat. En nimittäin ole säätänyt bensapaineensäädintä ollenkaan, käytössä Malpassin bensapaineensäädin. Uskoisin että nuo ovat tehtaalta tullessa vaan lätkästy jollekin paineelle ja ei sille 0,25bar mikä nyt pitäisi olla. Joten tämä nyt otetaan tänään syynin, jos saisi sen kuriin.
Sitten se ennakon säätö... Kannattaako sytkän ennakko säätää tuohon 5-7 astetta (ihan siis nyppäämällä virranjakaja ylös jne) kuten manuaali kertoo? Vai pitäisikö ihan alusta alkaen laittaa myöhäsemmälle, vaikka 0 astetta, ja sitten käsisäädöllä etsiä missä ei nakuttaisi?
En ole mikään sytkä ekspertti joten kaikki vinkit ovat tervettulleet. Haulla olen myös yrittänyt ammenttaa tietoisuuttani

EDIT: Niin senhän unohdin kirjoittaa että lambdan pitäisi pysyä siinä 450mV.
EDIT 2: Mites muilla turbohemmoilla lämpöjen kanssa. Ei siis koneen lämpöjen kanssa vaan turbon säteilylämmön kanssa. Oletteko rakentaneen jonkunlaista lämpösuojaa turbon ympärille vai? Itse vähän pelkään että se musta mikäliekangas konepellin katossa ei ehkä oikein kestä sitä lämpöä. Tulee nimittäin aika pirun lämpimäksi juuri turbon kohdalta.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
jos on jotain sähkö johtoja lähellä niin sillein että ne eristeet ei sula ja tietysti jos on jotain muuta lämmölle herkkää niin pois tai jotain suojia, ja revit sen maton siitä kone pellistä pois. ja ei mikään termotekkikään huono juttu olis pakosarjaan ja downpaippiin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
Piuhat ja muut lämmölle arat jutut jotka ovat turbon lähistöllä on suojattu termotecillä, joten niillä ei ole riskiä sulaa. Downpipen ympärillä on niinkin paljon ilmaa että sitä ei kyllä sen enempää tarvitse suojata. Niin voisihan sen maton sieltä repiä helvettiin, ei se varmaan hirveän paljon ääntä eristä
Nyt on muuten säädetty bensapaineet kohdalleen, noin 0,22 bar, muistaakseni freetechnicsin mika puhui 0,2-0,25bar paineista. Joten istuu aika hyvin haarukkaan. Ennen säätöä ne olivat lähemmäs 0,3bar. Tämä siis koneen käydessä tyhjäkäynnillä. Ahdoilla pitäisi toki sitten muuttua.
Sytkä oli kyllä myös päin metsiä, mutta sekin on nyt säädetty tehtaan vakio arvoille, siis siinä 5-7 astetta ennakkoa.
Nyt kone kyllä taas kiertää (ilman vastusta) mutta vieläin on lambda arvot aivan katossa. Heiluu siinä 800mV paikkeilla. Tämä ihmetyttää suuresti. Olen koittanut lambdaa uazissa ja se näytti samaa mitä uazin lambda näytti. Joten kait se myös kunnossa on. Mistäköhän kiikastaa?
EDIT: Tuli ajatusvirhe sytkän kanssa, poistun tuosta osan joka koski sitä


Nyt on muuten säädetty bensapaineet kohdalleen, noin 0,22 bar, muistaakseni freetechnicsin mika puhui 0,2-0,25bar paineista. Joten istuu aika hyvin haarukkaan. Ennen säätöä ne olivat lähemmäs 0,3bar. Tämä siis koneen käydessä tyhjäkäynnillä. Ahdoilla pitäisi toki sitten muuttua.
Sytkä oli kyllä myös päin metsiä, mutta sekin on nyt säädetty tehtaan vakio arvoille, siis siinä 5-7 astetta ennakkoa.
Nyt kone kyllä taas kiertää (ilman vastusta) mutta vieläin on lambda arvot aivan katossa. Heiluu siinä 800mV paikkeilla. Tämä ihmetyttää suuresti. Olen koittanut lambdaa uazissa ja se näytti samaa mitä uazin lambda näytti. Joten kait se myös kunnossa on. Mistäköhän kiikastaa?
EDIT: Tuli ajatusvirhe sytkän kanssa, poistun tuosta osan joka koski sitä

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
Tuosta lämpö asiasta, että jos haluat saada turbon jäähtymään, tee sen kohdalle imevä skuuppi, niin saat ilman laskeutumaan alaspäin turbon kohalla, jolloin se lämpö karkaa alaspäin, eikä se silloin hohda lämpöä ympäristöön niin paljoa... Alumiini pellistä on hyvä tehdä lämpösuojia turbon ympärille, mutta kannattaa muistaa että ei se turbolle hyväksi ole, jos se koteloidaan koteloon jossa ei ilma kierrä. Että mielummin koittelee saada turbon ympärillä oleva ilma vaihtumaan.. Ja jos ilma saadaan virtaamaan ladassa alaspäin niin se jäähdyttää imusarjaa/kaasariakin paremmin, ja turbo värkeissä tästä on vain hyötyä...
Jos siinä neulaventtiili kusee? tai vaikka suuttimet raakasti liian isot?
Jos siinä neulaventtiili kusee? tai vaikka suuttimet raakasti liian isot?
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
Nyt ollaan ajettu sipoosta turkuun ilman suurempia ongelmia. Lämpö ei osoittautunut ongelmaksi kun repi sen maton sieltä konepellin alta pois.
Kulutusta en osaa sanoa kun siitä tuli hetkellisesti hyvinkin suuri. Bensapaluu letku nimittäin meni poikki kun se päätti ottaa matsia kardaanin kanssa. Ja näköjään sähköinen bensapumppu pumppaa aikasen tehokkaasti bensat pihalle
Eipä siinä mitään, pientä MacGuiverismia kehiin ja taas oli Lada ajokunnossa. Pitää vetää letkut jotain toista kautta näköjään kun tuolla lailla pääsi tapahtumaan.
Pitää käydä Freetechnicsiltä hakemaan vähän toisia suuttimia kun ei nuo lambdat tahdo tulla alas.
Kulutusta en osaa sanoa kun siitä tuli hetkellisesti hyvinkin suuri. Bensapaluu letku nimittäin meni poikki kun se päätti ottaa matsia kardaanin kanssa. Ja näköjään sähköinen bensapumppu pumppaa aikasen tehokkaasti bensat pihalle


Pitää käydä Freetechnicsiltä hakemaan vähän toisia suuttimia kun ei nuo lambdat tahdo tulla alas.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..
Tässä lupaamani kuvat hukkaportin modifikaatiosta. Kun ei saksan perkuleet osanneet tehdä hukkaportin avattavaksi alusta alkaen niin tehdään se sitten itse
Hukkportti silpottuna, pieni taitettu reuna rälläköity pois:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4373.jpg
Hukkportti noin niinkun periaatessa koottu, aikasen helppo rakennelma:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4374.jpg
Hukkaportin osat pöydällä, vasemmalta--> oikealle: Kansi, jousen istukka, jousi, kalvo, joku kuppi, pötikkä (huomatkaa viralliset nimet
):
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4375.jpg
Jousi, joka joutui lyhentämisen kohteeksi:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4378.jpg
Itse hukkaportin venttiili sai jäädä pakopesään möllöttämään, tässä sen akseli:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4382.jpg
Ei ihan hukkaportiiin liittyvää, mutta Ladan omasta pakoputken lähdöstä modattu turboon menevä putki:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4383.jpg
Toiselta puolelta:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4384.jpg
Tehdään hukkaportti avattavaksi:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4385.jpg
Hukkaportin alempi puolisko, levy hepattuna kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4387.jpg
Toinen kuvakulma:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4388.jpg
Hukkaportin kansi, levy hepattuna kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4389.jpg
Nurkat siloteltuna, kokonaan hitsattu ja koepultattu kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4391.jpg
Sivulta sama:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4392.jpg
Syy miksi modasin hukkaporttia oli se että tuo jousi avautui vasta 0,9bar paineilla. Mutta kun siinä on esijännitys niin sitä lyhentämällä sen saa avautumaan pienemmällä paineella. Tällä hetkellä taitaa aueta about 0,7bar paineilla, lyhensin noin 1/3 jousesta. Joten pitää kyllä vielä ottaa siitä sitten pois. Koska tuossahan on sitten säätöruuvi millä pystyy kiristämään jousta tarvittaessa.
Piti kyllä sitten tehdä tuohon vielä tiivistelevy väliin. Pääsi nimittäin hitsauksen seuraksesta vetelemään niin paljon plootu että muuten ei oikein ollut tiivis. Mutta nyt pitäisi olla aika hyvä.

Hukkportti silpottuna, pieni taitettu reuna rälläköity pois:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4373.jpg
Hukkportti noin niinkun periaatessa koottu, aikasen helppo rakennelma:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4374.jpg
Hukkaportin osat pöydällä, vasemmalta--> oikealle: Kansi, jousen istukka, jousi, kalvo, joku kuppi, pötikkä (huomatkaa viralliset nimet

http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4375.jpg
Jousi, joka joutui lyhentämisen kohteeksi:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4378.jpg
Itse hukkaportin venttiili sai jäädä pakopesään möllöttämään, tässä sen akseli:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4382.jpg
Ei ihan hukkaportiiin liittyvää, mutta Ladan omasta pakoputken lähdöstä modattu turboon menevä putki:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4383.jpg
Toiselta puolelta:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4384.jpg
Tehdään hukkaportti avattavaksi:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4385.jpg
Hukkaportin alempi puolisko, levy hepattuna kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4387.jpg
Toinen kuvakulma:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4388.jpg
Hukkaportin kansi, levy hepattuna kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4389.jpg
Nurkat siloteltuna, kokonaan hitsattu ja koepultattu kiinni:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4391.jpg
Sivulta sama:
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4392.jpg
Syy miksi modasin hukkaporttia oli se että tuo jousi avautui vasta 0,9bar paineilla. Mutta kun siinä on esijännitys niin sitä lyhentämällä sen saa avautumaan pienemmällä paineella. Tällä hetkellä taitaa aueta about 0,7bar paineilla, lyhensin noin 1/3 jousesta. Joten pitää kyllä vielä ottaa siitä sitten pois. Koska tuossahan on sitten säätöruuvi millä pystyy kiristämään jousta tarvittaessa.
Piti kyllä sitten tehdä tuohon vielä tiivistelevy väliin. Pääsi nimittäin hitsauksen seuraksesta vetelemään niin paljon plootu että muuten ei oikein ollut tiivis. Mutta nyt pitäisi olla aika hyvä.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..uusia kuvia
hieno on.
komee turbosarja sulla
on vissiin joku tehas tekonen
ei vaan, ajattelitko joskus ihan oikeeta turbosarjaa vai meinasitko tolla pakosarjan jatkeella pärjätä? ei muutakun rautakaupasta 90asteen mutkia ja suoraa putkee ja vähän kempin liimaa 
komee turbosarja sulla



21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Lambdat katossa..uusia kuvia
Tuo saa nyt toimia ainakin toistaiseksi. Pitää ensin saada nuo lambdat kohdalleen, ja turbon paineet, jotta voi ajella ihan normaalisit hetken aikaa ainakin
Toihan on siis pakosarjan ja turbon välissä. Turbolta lähtee sitten 2" putkea about auton keskelle asti, siitä sitten vakio rööriä.
Kun ei nyt olla mitään surma tehoja olla hakemassa niin pelataan näillä ensiksi. Toki nälkä ehkä mahdollisesti kasvaa syödessä

Toihan on siis pakosarjan ja turbon välissä. Turbolta lähtee sitten 2" putkea about auton keskelle asti, siitä sitten vakio rööriä.
Kun ei nyt olla mitään surma tehoja olla hakemassa niin pelataan näillä ensiksi. Toki nälkä ehkä mahdollisesti kasvaa syödessä

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Ihme juttu..
Viime sunnuntaina tapahtui ihmeitä. Piti lähteä sipoosta ajamaan turkuun illan suussa. Kytkin siinä lambdamittarin autoon ja annoin käydä tyhjäkäyntiä jotta lambda lämpenisi ja saisi jotain lukemaa. Pakkasin siinä samalla kamoja, ja kun tulin ulos niin eikös lada pukkaa valkoista savua putkesta oikein iloisesti. Seison siinä silmät pyöreinä että mitä helvettiä.
Aukaisin syylärin korkin ja välillä sieltä tuli jokunen ilmakupla, blub. Mutta aika harvoin kuitenkin. Ulkoisia vuotoja en huomannut.
Onko kansipahvi taas päässyt palamaan?? En oikein keksi muutakan syytä tuohon valkoiseen savuun, ja oikeen veteen joka pakoputkesta tuli ulos. Tai no jos kansi olisi halki, mutta en nyt oikein usko. Auto toimi ihan hyvin (paitsi että kävi rikkaalla) pari viikkoa, ja en tehnyt edes mitään kovia vedätyksiä, pidin koko ajan turbon paineita silmällä että ei mennyt yli 0,5bar. Ei ole käynyt normaalia kuumempana kaan. Ja launtaina niin ajettiin kaverin kanssa peräkanaa ja kaveri sanoi että mitään erikoista savutusta tai hajua ei ilmennyt.
Mutta nyt tyhjäkäynnillä alkoi puskea valkoista.. Siinä surun suuressa hetkessä aloin jo miettiä että pitäisikö konvertoida takaisin vapariksi. Ja säästää turbo kilkkeet johonkin projektiin, ja pitää tuo nappis käyttiksenä. Kun aika pitkälti on suoraan bolt-on turbo kamaa nyt.
Ideoita, ajatuksia, sympatiaa?!?
Aukaisin syylärin korkin ja välillä sieltä tuli jokunen ilmakupla, blub. Mutta aika harvoin kuitenkin. Ulkoisia vuotoja en huomannut.
Onko kansipahvi taas päässyt palamaan?? En oikein keksi muutakan syytä tuohon valkoiseen savuun, ja oikeen veteen joka pakoputkesta tuli ulos. Tai no jos kansi olisi halki, mutta en nyt oikein usko. Auto toimi ihan hyvin (paitsi että kävi rikkaalla) pari viikkoa, ja en tehnyt edes mitään kovia vedätyksiä, pidin koko ajan turbon paineita silmällä että ei mennyt yli 0,5bar. Ei ole käynyt normaalia kuumempana kaan. Ja launtaina niin ajettiin kaverin kanssa peräkanaa ja kaveri sanoi että mitään erikoista savutusta tai hajua ei ilmennyt.
Mutta nyt tyhjäkäynnillä alkoi puskea valkoista.. Siinä surun suuressa hetkessä aloin jo miettiä että pitäisikö konvertoida takaisin vapariksi. Ja säästää turbo kilkkeet johonkin projektiin, ja pitää tuo nappis käyttiksenä. Kun aika pitkälti on suoraan bolt-on turbo kamaa nyt.
Ideoita, ajatuksia, sympatiaa?!?

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР