Bensan lisäaine

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Näitä ohjeita venttiilien säätämiseen on vaikka millaisia. Itse olen yksinkertainen ja yksinkertaisin tapa on tämä:

1) Napataan venttiilikoppa auki
2) Napataan virranjakajasta kansi auki
3) Pyöritetään konetta veivillä, kiintoavaimella tai vaihde päällä lykkien
4) Koneen pyöritystä niin kauan, että pyörijä on sellaisessa asennossa, että on antamassa sytytysvirtaa jollekin tulpalle
5) Virranjakajan kannesta seurataan tulpanjohtoa tulpalle/sylinterille
6) Tarkastetaan ja tarvittaessa säädetään kohdassa 5) löydetyn sylinterin venttiilien välykset

Toistetaan kohtia 3)-6) siten, että kaikki venttiilit on läpikäyty.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
paskajaakko

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja paskajaakko »

Venttiilit säädin kaks viikkoo sitten (ei ollu niin ihme homma, varsinki kun voi kammella pyörittää konetta), nelospytyn imuventtiili oli löysällä, kasteli sillonkin tulppaa joka olikin mennyt jo sököks. Samalla vaihdoin puolan, pyörijän, virranjakajan kannen, tulpanjohdot ja tulpat. Nyt on alkanu taas nykimään, johtuu ilmeisesti siitä nelospytystä, mut pitäis vaan saada selville mikä sen tulpan kastelee. Aattelin vaan että jos se venttiili olis palanu? Eikös siellä oo muuten jotku venttillin kumitkin? pääsisköhän se vuotamaan öljyä sinne tulppaan?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja jta »

Toimii myös ihan hyvin kun kammella konetta pyörittää että kun ykkösessä venttiilit "saksaa" eli siis kun pako sulkeutuu ja imu alkaa avautuun niin silloin säädetään nelos sylinteristä molemmat venttiilit ja ku kakkonen saksaa niin kolmonen säädetään. Kolmonen saksaa kakkonen säädetään ja nelonen saksaa niin ykkönen säädetään.

Mutta mittaa puristuspaineet niin selviää ainakin että onko vuotoa tuossa nelosessa. Öljyä jos vuotaa sylinteriin tulppa kyllä kertoo sen olemalla öljyinen ja musta. Venttiilivarren kumit on mahdollinen ja todennäköisin vuotopaikka kun öljyä sylintereihin menee.

Se on merkillinen tuo nelos sylinteri kun sen kans tuntuu monilla olevan ongelmia. Itelläkin meinaa tuon kans olla ongelmia aina väliin. Muistelisin että jos sattuu se alipaine letku vuotaan mikä tulee imusarjalle niin vetäis nelosta laihemmalle kuin muita. Nämä on ihan vain mun muistin varassa olevia eli viisaammat (ja parempi muistiset) kertokoot tuosta lisää.
Vastaa Viestiin