Bensan lisäaine

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
paskajaakko

Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja paskajaakko »

Pitääkö -79vm ladassa käyttää bensan lisäainetta? Edellinen omistaja oli kuulemma käyttänyt, mä oon kohta vuoden ajanu ilman. Venttiilit raksuttaa ihan sikana ja nelospytyn tulppa on ruennu kastumaan. Onkohan venttiili palanu?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

se mitää lisäaineita tarvii, mut voi niitä venttiileitä säädellä silloin tällöin, mielellään aika usein.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vielä kun jaksaisin opetella tuon säätämisen tosiaan. Ei varmaan mahdoton rasti mutta... Niin, lopultahan se on kuitenkin opeteltava. Paljoko muuten maksatte NyrkkiPajalla tehdystä säädöstä, siis tarkoitan jotakin YhdenMiehen korjaamoa. Eli paljonko säädöstä on maksettava? Ja tämähän ei mene Aiheen ohi. Saa kyselijäkin tietoa säädöstä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

markka aikana takavetoladaan venttiilien säätö merkkihuollossa teboililla oli 120 mk, muutama vuosi sitten Samaraan venttiilien säätö merkkihuollossa Deltassa 120 euroa, tosta voinee vetää jotain suuntalinjoja. Venttiilien säätö on yllättävän helppoa, eikun vaan puuhaamaan. takavedossa siihen on hyvä olla se levee liuskamitta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja jta »

Lada-Jussi kirjoitti:markka aikana takavetoladaan venttiilien säätö merkkihuollossa teboililla oli 120 mk, muutama vuosi sitten Samaraan venttiilien säätö merkkihuollossa Deltassa 120 euroa, tosta voinee vetää jotain suuntalinjoja. Venttiilien säätö on yllättävän helppoa, eikun vaan puuhaamaan. takavedossa siihen on hyvä olla se levee liuskamitta.
Eli euron tulohan ei sitten hintaa ole nostanut- :lol: Mutta ihan asiaankin. Mistä noita leveitä liuskoja olis saatavilla kun itellä ei tuota säätöliuskaa ole koskaan noissa työkaluissa ollut.

Ja sitten tuo nelos sylinterin tulpan kastuminen voi johtua ihan vaan tulpasta itsestäänkin. Eli ei lyö enää kunnolla kipunoita.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko se leveä liuska siinä pienessä kiintoavaimessa, missä on se koukkukin, jonka käyttötarkoitus on taas päässyt unohtumaan. Virranjakajaanhan se liittyi. Alkaa mennä ohi otsikon, mutta eiköhän tuo aloittaja tarvi tietoa näistä säädöistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja pressa »

takavedon venttiilin säätö on noin yhdestä puoleentoista laskutustuntia, Rahassa 45-100e.
onko kärjet, pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpanjohdot kunnossa?? mihin tahansa näistä saattaa kipinä hukkua tulpan lisäksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Joo tosiaan mikään takavetoinen Lada ei kaipaa tankkiin muuta kuin bensaa.

Ja Pöyhöselle ja muille: kyllähän nyt takavetoilijan täytyy hanskata hermojaraastava venttiiliensäätö :lol:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko se leveä liuska siinä pienessä kiintoavaimessa, missä on se koukkukin, jonka käyttötarkoitus on taas päässyt unohtumaan. Virranjakajaanhan se liittyi. Alkaa mennä ohi otsikon, mutta eiköhän tuo aloittaja tarvi tietoa näistä säädöistä.
Ei ole. Se on 0,40 mm liuska katkojan kärkiväliä varten.

Tärkeintä on hommata se leveä liuskamitta (kapeallakin pärjää kun mittaa vaan tarkasti), HYVÄ 17 mm kiintoavain (hyvä siksi että huonolla eli halvalla kiintoavaimella sorvaa vaan lukitusmutterien kannat pyöreiksi) sekä 13 mm kiintis. Venttiilikopan tiivisteestäkään ei ole haittaa.
Siitä vaan sit sääteleen, hermot siinä nyhrätessä kyllä palaa mut se kuuluu asiaan :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eikös ruutassa tarvitse sitten pakoventtiileille eri liuskan, oliko se 0,15?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti: Siitä vaan sit sääteleen, hermot siinä nyhrätessä kyllä palaa mut se kuuluu asiaan
mikä siinä on niin vaikeaa?? Mutteri löysälle, välys siten että liuska klepajaa ja kiristys. Kiristäessä välys pienenee sopivaksi, muutaman kerran kun on säätänyt niin homma on helppoa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niin, ennakkoa siinä on opittava ottamaan, kun pari on saanut säädettyä, loput menee helpolla.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonnis kirjoitti:Eikös ruutassa tarvitse sitten pakoventtiileille eri liuskan, oliko se 0,15?
Juu paperilla 0,20 mm, mut oliko se nyt larssi joka oli säätänyt ne 0,15 ja ajellut jotain 60000 km eli kai se 0,15 mm pelittää siinäkin. Turhaa vaan kälkättää venat jos jättää sen 0,20 mm.
pressa kirjoitti:mikä siinä on niin vaikeaa?? Mutteri löysälle, välys siten että liuska klepajaa ja kiristys. Kiristäessä välys pienenee sopivaksi, muutaman kerran kun on säätänyt niin homma on helppoa.
Aijaa taasko tää alkaa :lol:

On kyllä kummallisia venttiileitä siellä päin. Täälläpäin ainakin välykset heittää joka suuntaan aina, säädit miten tahansa. Jos laitat välyksen naftiksi ja kiristät, niin ei sinne saa edes 0,10 liuskaa väliin. Vähänkään jätät löysemmäksi niin 0,20 mm liuska senkun läpättää välissä.
Sori vaan mut näin meillä.
En ole enää aikoihin viittinyt venttiileitä katella, kun ne on jokatapauksessa aina ihan perseellään parin tonnin ajon jälkeen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei kun siis miten se meni, 0,15:ko on tavallinen? Oliko se sitten 0,15 imu ja 0,20 pako?

Ja oon kyl Jokarin kanssa samaa mieltä, ettei se säätö niin hirveen kivaa ja helppoa oo, aina tuntuu menevän persiilleen ja tulee semmonen teletappi-fiilis, uudestaan!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Joo vanhemmissa laappanoissa molemmat 0,15 ja ruutassa 0,15 imu ja 0,20 pako.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 2A#p109599

Tuossahan tuo oli.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Bensan lisäaine

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mitenkähän mä ton teen, kun hyvin harvoin kiristys muuttaa välystä mitenkään, joskus näin käy mutta harvemmin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin