Lootan vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Lootan vaihto

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

2106 seisoo pukeilla ja odottaa päivää jolloin on aikaa aloittaa vanhan laatikon irroitus ja uuden laatikon kiinnitys.
Mitähän olisi hyvä ottaa huomioon ja minkähänlaisia kikkoja olisi hyvä soveltaa työnkuluessa.
Mutterit ja pultit on irroitettava... mutta mitä muuta juttuja on?

nimim. kerta se on ensimmäinenkin
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Vaihdekeppi on luonnollisesti irrotettava, se on kiinni sellaisella hitsi muovisokalla joka täytyy kaivaa jollain piikillä veke. Myös kepin juuressa oleva kumi on poistettava, sekä se muoviläpyskä jossa kumi on kiinni. Läpyskän alta paljastuu pitkulainen aukko, joka on oltava avoin, että vaihdekepin tynkä mahtuu liikkumaan tarpeeksi taaksepäin ennenkuin loota irtoaa kytkimestä.

Kardaanin irroitus laatikon perästä saattaa olla kiusallinen homma, jos sen joutuu tekemään maassa. Kuminivelen ruuvit on todennäköisesti lujassa ja kardaania pitäisi päästä pyöräyttämään työn aikana homman helpottamiseksi. Itse olen irrottanut koko kardaanin perästä ja kannattimesta ja vetänyt kardaanin boorista irti. Tällä keinolla saa lisäksi enemmän tilaa voimistella laatikon kanssa. Siinä boorissakin on sellainen sokkatyyppinen ratkaisu, jonka kynnet on syytä muistaa taivuttaa auki ennen irrotusta painokelvottomuuksien ehkäisemiseksi. :roll: Loota irrallaan sen kuminivelen pultit on helpompi aukaista vaikka lyömällä ja vaihtaa nivel toiseen laatikkoon.

Itse moottorissahan loota on kiinni vain neljällä isolla ruuvilla. Ylemmät mahtuu löysäämään konehuoneen puolelta hyvällä lenkkiavaimella ja löysättynä ne pyörinevät sorminkin kunhan alempia ruuveja ei aukaise ennenkuin ne on poistettu. Moottorin takapellin pienet ruuvit (4 kpl) kannattaa myös muistaa irrottaa kytkinkopan alareunasta ennen laatikon irrotusta, muuten tulee taas turhia perkeleitä. :roll:

Myös kytkimen työsylinteri täytyy irrottaa. Letkua ei kannata irrottaa, sylinteri vaan irti kopasta ja rautalangalla johonkin syrjään kiikkumaan. Maakaapelia tietysti unohtamatta...

Sitten vain loota irti pohjasta ja vetäen taaksepäin. Kannattaa varoa ettei pääse putoamaan, kun irtoaa kytkimestä, koska kytkinakseli saattaa repiä asetelmasta hajalle sen painelaakerin vastinpinnan.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Lisävinkkejä jusun selostukseen:

Vaihdekepin juuresta pitää sun ottaa se pussikin irti taitaa olla ruuveilla kiinni?

Ennen keppiä kannattaa irroittaa se kumi muoveineen (4 ruuvia) lattiasta ja nostaa pussin seuraksi vaihdekepin yläosaan. Kun muovi ja kumi on irti saa sen lukituksen pienella tasapäällä (mahdollisimman pieni) irti kun työntää sen sinne kepin alapäästä sisälle kepin peltiä pitkin ja sitten vääntää sitä sisällä olevaa kappaletta ulospäin.

Kardaani kannattaa ottaa nimenomaan pois ei kannaa sohlata sen kumin kanssa aikaa, kun sulla on vaihtolaatikossa se kuitenkin paikoillaan.

Starttikin kyllä kannattaa irrottaa, on kolmella pultilla kiinni joista kaksi saa yläpuolelta irti kiintoavaimella ja yhden saa alapuolelta räikällä, mutta aloita siitä alimmaisesta ja lopeta viimeiseen niin taas saa kiertää sormin. Akunkenkä myös irti ennen startin irroitusta ettei kipinöi lohkonkylkeen.

Kun vedät laatikkoa pois niin poispäin niin vedä kytkimen vivusta niin tulee helposti ja vakaasti ulospäin.

Niin ja täytyy ne laatikon takapään kannatin irroittaa myös korista...

Takaisin laittaessa kannattaa koneen öljypohjan alle laittaa tukea jotta kone ei pääse heilumaan, helpottaa huomattavasti kytkinakselin kulkua levyn läpi.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jollei näillä ohjeilla irtoa, niin ei sitten millään! :D
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Niin kannattaa nopeus mittarikin myös irrottaa, ettei ihmetellä että mikä piru siellä vielä on kiinni... Ei se kardaanin kumi nivel ole paha irrotta... :lol: Mutta siinä saattaa hermot mennä jos vika järjestyksessä niitä irrottelee...

Tosin itse irrotin lootan silloin kun kone ei oolut paikalla... :lol:
Viilettäjä

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

:(
Voi voi, jos AX;än märkäkytkimeen haluaa käsiksi päästä, tarvii nostaa moottori pois ja halkoa se. Ens kerralla ostan bemarin käyttöautoks.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

Onko kukaan keksinyt toimivaa menetelmää sen vaihdekepin kinnite renkaan takaisin saamiseksi meillä meni appiukon kanssa takaisin pujotuksessa 1 tunti ja pari sormea verille kun ruuvarilla yritettiin painaa.

(ensi kerralla katkon kepin rälläkällä ja hitsaan taas takaisin kasaus vaiheessa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eihän se kepin takaisin laitto ole kuin kolmen minuutin homma...

Eli kaikki irroittaa siitä kepinjuuresta ne kepin kiinnitysosat ja laittaa sinne kepin sisälle samassa järjestyksessä. Kun kaikki on siellä sisälla niin sitten vaan törkkää kepin paikalleen.
Valko

Viesti Kirjoittaja Valko »

Kuulostaa helpolta ja sitähän se onkin jos vielä on hyvä remonttipukki jottei tarvi lattialla kieriskellä..
Ja sitten siihen tarvittava aika jos vielä löytyy...kolmisen tuntia kun harvoin tekee ja vielä monessa osassa :roll:
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Jankos kirjoitti:Eihän se kepin takaisin laitto ole kuin kolmen minuutin homma...

Eli kaikki irroittaa siitä kepinjuuresta ne kepin kiinnitysosat ja laittaa sinne kepin sisälle samassa järjestyksessä. Kun kaikki on siellä sisälla niin sitten vaan törkkää kepin paikalleen.
Siis kepin juuresta otetaan vain se yksi muovi irti ja keppi on irti, mutta miten sen muovin saa sinne kepin sisään takasin? :?
Ite rassasin pari tuntii ja sitten pistin muovin hajaalle ja keppi paikoilleen ilman mitään kiinnitys osia, eli keppi jää käteen kun sitä vetää... :oops:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Pitää ottaa kaikki osat mitä siihen alaosaan jää eli siihen ei jää yhtään muoviosaa, pelkkä rautatappi.

Ylin kumirengas toimii sen pitkulaisen kiilan kiristimenä ja alempi kumirengas tukee kiilan ja lukituksen. Kun ne on tunkenut kepin sisään tuossa järjestyksessä ja tunkee kepin paikalleen niin pitäisi pysyä...
Rawepawe

Viesti Kirjoittaja Rawepawe »

Minä käytin kahta erikokoista lenkkiavainta sen muovijönssin tunkemiseen kepin sisälle. Pienempi sinne muovin alle ja isompi pitää ne "viilekkeet" kasassa, kaveri painaa keppiä alas ja eikun sisälle.. 2min. Pakoputki oli mulla se kinkkisin siinä laatikon irrotus ja takasinlaitto vaiheessa, ei meinannu millään mahtua aski tippumaan. Ois helpottanu kummasti jos ois ottanu putken pois.
Vastaa Viestiin