Lootan vaihto
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Lootan vaihto
2106 seisoo pukeilla ja odottaa päivää jolloin on aikaa aloittaa vanhan laatikon irroitus ja uuden laatikon kiinnitys.
Mitähän olisi hyvä ottaa huomioon ja minkähänlaisia kikkoja olisi hyvä soveltaa työnkuluessa.
Mutterit ja pultit on irroitettava... mutta mitä muuta juttuja on?
nimim. kerta se on ensimmäinenkin
Mitähän olisi hyvä ottaa huomioon ja minkähänlaisia kikkoja olisi hyvä soveltaa työnkuluessa.
Mutterit ja pultit on irroitettava... mutta mitä muuta juttuja on?
nimim. kerta se on ensimmäinenkin
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Vaihdekeppi on luonnollisesti irrotettava, se on kiinni sellaisella hitsi muovisokalla joka täytyy kaivaa jollain piikillä veke. Myös kepin juuressa oleva kumi on poistettava, sekä se muoviläpyskä jossa kumi on kiinni. Läpyskän alta paljastuu pitkulainen aukko, joka on oltava avoin, että vaihdekepin tynkä mahtuu liikkumaan tarpeeksi taaksepäin ennenkuin loota irtoaa kytkimestä.
Kardaanin irroitus laatikon perästä saattaa olla kiusallinen homma, jos sen joutuu tekemään maassa. Kuminivelen ruuvit on todennäköisesti lujassa ja kardaania pitäisi päästä pyöräyttämään työn aikana homman helpottamiseksi. Itse olen irrottanut koko kardaanin perästä ja kannattimesta ja vetänyt kardaanin boorista irti. Tällä keinolla saa lisäksi enemmän tilaa voimistella laatikon kanssa. Siinä boorissakin on sellainen sokkatyyppinen ratkaisu, jonka kynnet on syytä muistaa taivuttaa auki ennen irrotusta painokelvottomuuksien ehkäisemiseksi.
Loota irrallaan sen kuminivelen pultit on helpompi aukaista vaikka lyömällä ja vaihtaa nivel toiseen laatikkoon.
Itse moottorissahan loota on kiinni vain neljällä isolla ruuvilla. Ylemmät mahtuu löysäämään konehuoneen puolelta hyvällä lenkkiavaimella ja löysättynä ne pyörinevät sorminkin kunhan alempia ruuveja ei aukaise ennenkuin ne on poistettu. Moottorin takapellin pienet ruuvit (4 kpl) kannattaa myös muistaa irrottaa kytkinkopan alareunasta ennen laatikon irrotusta, muuten tulee taas turhia perkeleitä.
Myös kytkimen työsylinteri täytyy irrottaa. Letkua ei kannata irrottaa, sylinteri vaan irti kopasta ja rautalangalla johonkin syrjään kiikkumaan. Maakaapelia tietysti unohtamatta...
Sitten vain loota irti pohjasta ja vetäen taaksepäin. Kannattaa varoa ettei pääse putoamaan, kun irtoaa kytkimestä, koska kytkinakseli saattaa repiä asetelmasta hajalle sen painelaakerin vastinpinnan.
Kardaanin irroitus laatikon perästä saattaa olla kiusallinen homma, jos sen joutuu tekemään maassa. Kuminivelen ruuvit on todennäköisesti lujassa ja kardaania pitäisi päästä pyöräyttämään työn aikana homman helpottamiseksi. Itse olen irrottanut koko kardaanin perästä ja kannattimesta ja vetänyt kardaanin boorista irti. Tällä keinolla saa lisäksi enemmän tilaa voimistella laatikon kanssa. Siinä boorissakin on sellainen sokkatyyppinen ratkaisu, jonka kynnet on syytä muistaa taivuttaa auki ennen irrotusta painokelvottomuuksien ehkäisemiseksi.

Itse moottorissahan loota on kiinni vain neljällä isolla ruuvilla. Ylemmät mahtuu löysäämään konehuoneen puolelta hyvällä lenkkiavaimella ja löysättynä ne pyörinevät sorminkin kunhan alempia ruuveja ei aukaise ennenkuin ne on poistettu. Moottorin takapellin pienet ruuvit (4 kpl) kannattaa myös muistaa irrottaa kytkinkopan alareunasta ennen laatikon irrotusta, muuten tulee taas turhia perkeleitä.

Myös kytkimen työsylinteri täytyy irrottaa. Letkua ei kannata irrottaa, sylinteri vaan irti kopasta ja rautalangalla johonkin syrjään kiikkumaan. Maakaapelia tietysti unohtamatta...
Sitten vain loota irti pohjasta ja vetäen taaksepäin. Kannattaa varoa ettei pääse putoamaan, kun irtoaa kytkimestä, koska kytkinakseli saattaa repiä asetelmasta hajalle sen painelaakerin vastinpinnan.
Lisävinkkejä jusun selostukseen:
Vaihdekepin juuresta pitää sun ottaa se pussikin irti taitaa olla ruuveilla kiinni?
Ennen keppiä kannattaa irroittaa se kumi muoveineen (4 ruuvia) lattiasta ja nostaa pussin seuraksi vaihdekepin yläosaan. Kun muovi ja kumi on irti saa sen lukituksen pienella tasapäällä (mahdollisimman pieni) irti kun työntää sen sinne kepin alapäästä sisälle kepin peltiä pitkin ja sitten vääntää sitä sisällä olevaa kappaletta ulospäin.
Kardaani kannattaa ottaa nimenomaan pois ei kannaa sohlata sen kumin kanssa aikaa, kun sulla on vaihtolaatikossa se kuitenkin paikoillaan.
Starttikin kyllä kannattaa irrottaa, on kolmella pultilla kiinni joista kaksi saa yläpuolelta irti kiintoavaimella ja yhden saa alapuolelta räikällä, mutta aloita siitä alimmaisesta ja lopeta viimeiseen niin taas saa kiertää sormin. Akunkenkä myös irti ennen startin irroitusta ettei kipinöi lohkonkylkeen.
Kun vedät laatikkoa pois niin poispäin niin vedä kytkimen vivusta niin tulee helposti ja vakaasti ulospäin.
Niin ja täytyy ne laatikon takapään kannatin irroittaa myös korista...
Takaisin laittaessa kannattaa koneen öljypohjan alle laittaa tukea jotta kone ei pääse heilumaan, helpottaa huomattavasti kytkinakselin kulkua levyn läpi.
Vaihdekepin juuresta pitää sun ottaa se pussikin irti taitaa olla ruuveilla kiinni?
Ennen keppiä kannattaa irroittaa se kumi muoveineen (4 ruuvia) lattiasta ja nostaa pussin seuraksi vaihdekepin yläosaan. Kun muovi ja kumi on irti saa sen lukituksen pienella tasapäällä (mahdollisimman pieni) irti kun työntää sen sinne kepin alapäästä sisälle kepin peltiä pitkin ja sitten vääntää sitä sisällä olevaa kappaletta ulospäin.
Kardaani kannattaa ottaa nimenomaan pois ei kannaa sohlata sen kumin kanssa aikaa, kun sulla on vaihtolaatikossa se kuitenkin paikoillaan.
Starttikin kyllä kannattaa irrottaa, on kolmella pultilla kiinni joista kaksi saa yläpuolelta irti kiintoavaimella ja yhden saa alapuolelta räikällä, mutta aloita siitä alimmaisesta ja lopeta viimeiseen niin taas saa kiertää sormin. Akunkenkä myös irti ennen startin irroitusta ettei kipinöi lohkonkylkeen.
Kun vedät laatikkoa pois niin poispäin niin vedä kytkimen vivusta niin tulee helposti ja vakaasti ulospäin.
Niin ja täytyy ne laatikon takapään kannatin irroittaa myös korista...
Takaisin laittaessa kannattaa koneen öljypohjan alle laittaa tukea jotta kone ei pääse heilumaan, helpottaa huomattavasti kytkinakselin kulkua levyn läpi.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Siis kepin juuresta otetaan vain se yksi muovi irti ja keppi on irti, mutta miten sen muovin saa sinne kepin sisään takasin?Jankos kirjoitti:Eihän se kepin takaisin laitto ole kuin kolmen minuutin homma...
Eli kaikki irroittaa siitä kepinjuuresta ne kepin kiinnitysosat ja laittaa sinne kepin sisälle samassa järjestyksessä. Kun kaikki on siellä sisälla niin sitten vaan törkkää kepin paikalleen.

Ite rassasin pari tuntii ja sitten pistin muovin hajaalle ja keppi paikoilleen ilman mitään kiinnitys osia, eli keppi jää käteen kun sitä vetää...

Pitää ottaa kaikki osat mitä siihen alaosaan jää eli siihen ei jää yhtään muoviosaa, pelkkä rautatappi.
Ylin kumirengas toimii sen pitkulaisen kiilan kiristimenä ja alempi kumirengas tukee kiilan ja lukituksen. Kun ne on tunkenut kepin sisään tuossa järjestyksessä ja tunkee kepin paikalleen niin pitäisi pysyä...
Ylin kumirengas toimii sen pitkulaisen kiilan kiristimenä ja alempi kumirengas tukee kiilan ja lukituksen. Kun ne on tunkenut kepin sisään tuossa järjestyksessä ja tunkee kepin paikalleen niin pitäisi pysyä...
Minä käytin kahta erikokoista lenkkiavainta sen muovijönssin tunkemiseen kepin sisälle. Pienempi sinne muovin alle ja isompi pitää ne "viilekkeet" kasassa, kaveri painaa keppiä alas ja eikun sisälle.. 2min. Pakoputki oli mulla se kinkkisin siinä laatikon irrotus ja takasinlaitto vaiheessa, ei meinannu millään mahtua aski tippumaan. Ois helpottanu kummasti jos ois ottanu putken pois.