kokemuksia liikenteestä
- Lada-Jussi
Re: kokemuksia liikenteestä
sunnuntai iltana alkanut yllättävä teiden jäätyminen ja lumisade ei hirvittänyt kovinkaan monia. ite ajelin axteekilla moottoritiellä ja pienikin kaasun lisäys sai auton perän liikehtimään epämääräisesti, ajelin sitten tasaista 90 km/h ja linja-autoja myöten oli ohittelijoita jotka koukkaili suoraa eteen, harvat osasi ajaa reilusti ohi ennen paluuta kaistalle, mikä siinä jos itsensä tappaavat, mutta siinä on muutkin vaarassa jos vaikka hätäsesti lumivallin ylitse kaistalle palaava auto lähteekin käsistä ja pyörähtää suoraa eteen, ei olis kivaa.

Tuollaisia "pois alta" -rekkakuskeja sattuu aina silloin tällöin minunkin kohdalleni. Viime vuoden puolella ajellessani eräänä pimeänä aamuna töihin eräs sorakuski menetteli takanani juuri noin Hanko-Mäntsälä -tiellä vähän ennen, kuin minun piti kääntyä Loppi-Klaukkala -tielle. Hänkin painosti ajamalla ihan takapuskurissa kiinni, vaikka ajoin suunnilleen rajoitusten mukaan enkä olosuhteiden vuoksi (säkkipimeää, loskaa, paljon vastaantulijoita ym) olisi uskaltanut enää kovempaa ajaakaan. Vilkutteli pitkiä ja tuuttasi torvea vielä silloin, kun pistin vilkun palamaan oikealle merkiksi, että jospa herra rekkakuski ei ajaisi päälleni, kun minun tästä nyt täytyy kääntyä ja joudun vähän hiljentämään, ettei pikku pikku autoni karkaisi lapasesta ja ajautuisi päin liikenteenjakajaa.AI kirjoitti:Köröttelin mittarin mukaan yhdeksääkymppiä eli aavistuksen yli 80 km/h oli todellinen nopeus ja perään ilmestyi em. rekka. Ajeli pari kilometriä ihan takapuskurissa kiinni vaikka mittarissa oli jo 95. Sitten aloin tulla perille ja piti kääntyä oikealle, laitoin vilkun päälle ja ajoin ihan asfaltin reunaan ja hiljensin. Torvea rekkakuski ainakin osasi painaa, itseä hieman jo hirvitti kun hiljentää piti kun risteys läheni. Mieli teki pysäyttää ja käydä rekkakuskilta pyytämässä anteeksi kun olen olemassa ja satuin samaan suuntaan olemaan menossa.
Tänään, ajellessani Karkkilasta Vihtijärven suuntaan ilmestyi taas eräs vauhdinnälkäinen rekka taakseni. Mittarinopeutta oli tuolloin noin 90 km/h, joten tosinopeuden täytyi olla karvan verran päälle 80 km/h, ja rekka lähestyi. Painoin vähän lisää kaasua, 95 km/h ja rekka seurasi ketterästi perästä. Tuumasin, pitäisikö se laskea reilusti vain ohitse, sillä vaikka tuollakin tienpätkällä harvoin poliisipartioita vastaan tulee, niin olisi se aika kurjaa ottaa kahjon rekkakuskin takia sakot (ts. olemalla itse yhtä kahjo). Sattuipa sitten traktori peräkärryineen eteen, ja jouduin hidastamaan vauhtia, ja rekka oli jo aika lähellä. Kun vastaantulijat olivat menneet, painoin liukkaasti traktorista ohitse kuvitellen, että rekkamies ei heti uskalla seurata, koska ei siinä kovin paljoa kuitenkaan ollut näkyvyyttä eteen ennen seuraavaa mutkaa, ja yhdistelmän kiihtyminen ja sillä ohittaminen kestää kuitenkin aina kauemmin kuin ketterällä henkilöautolla, mutta eikö mitä, perässä tuli. Mutta sitten, jostain kumman syystä, kaveri rauhoittui ja alkoi pitää kunnon turvaväliä, ja minäkin sitten vähän hillitsin vauhtia tuumien edelleen, että jos vielä tunkee perseeseen kiinni, niin pysäytän lähimmälle bussipysäkille ja annan koohon mennä menojaan. Ennen Loppi-Klaukkala -tietä luulin sen jo kääntyneen jonnekin, kun ei taustapeilistä enää näkynyt, mutta sieltä se tuli kuitenkin, ja ajellessani kohti Hanko-Hyvinkää -tietä se oli taas hyvää vauhtia hissautumassa taakseni. Nyt olisi ollut hyvät mahdollisuudet saada ne sakotkin vastaantulleelta poliisipartiolta, sillä sellainenkin tuli vastaan, mutta vauhti oli sallitun rajoissa. Kun käännyin Hanko-Hyvinkää -tielle, ei välissämme ollut enää turhan paljon ilmaa, kun rekka helpotuksekseni jatkoi matkaansa Klaukkalan suuntaan...
"Takanasi ajava autoilija haluaa aina ajaa hieman kovempaa kuin sinä."
t. Mikko
- Lada-Jussi
Huonoissa olosuhteissa tuohon on aika hyvä syykin, jos näkyvyys on huono, silloin perässä tulijan on helpompi seurailla etummaista ja pystyy täten ajamaan lujempaa, usein käykin niin, että jos perässä roikkujan päästää ohi, niin ei se sitten niin lujaa enää ajakaan kun on jonon keulilla.Mikojan kirjoitti:"Takanasi ajava autoilija haluaa aina ajaa hieman kovempaa kuin sinä."

Mikojan kirjoitti:Tuollaisia "pois alta" -rekkakuskeja sattuu aina silloin tällöin minunkin kohdalleni. Viime vuoden puolella ajellessani eräänä pimeänä aamuna töihin eräs sorakuski menetteli takanani juuri noin Hanko-Mäntsälä -tiellä vähän ennen, kuin minun piti kääntyä Loppi-Klaukkala -tielle. Hänkin painosti ajamalla ihan takapuskurissa kiinni, vaikka ajoin suunnilleen rajoitusten mukaan enkä olosuhteiden vuoksi (säkkipimeää, loskaa, paljon vastaantulijoita ym) olisi uskaltanut enää kovempaa ajaakaan. Vilkutteli pitkiä ja tuuttasi torvea vielä silloin, kun pistin vilkun palamaan oikealle merkiksi, että jospa herra rekkakuski ei ajaisi päälleni, kun minun tästä nyt täytyy kääntyä ja joudun vähän hiljentämään, ettei pikku pikku autoni karkaisi lapasesta ja ajautuisi päin liikenteenjakajaa.AI kirjoitti:Köröttelin mittarin mukaan yhdeksääkymppiä eli aavistuksen yli 80 km/h oli todellinen nopeus ja perään ilmestyi em. rekka. Ajeli pari kilometriä ihan takapuskurissa kiinni vaikka mittarissa oli jo 95. Sitten aloin tulla perille ja piti kääntyä oikealle, laitoin vilkun päälle ja ajoin ihan asfaltin reunaan ja hiljensin. Torvea rekkakuski ainakin osasi painaa, itseä hieman jo hirvitti kun hiljentää piti kun risteys läheni. Mieli teki pysäyttää ja käydä rekkakuskilta pyytämässä anteeksi kun olen olemassa ja satuin samaan suuntaan olemaan menossa.
Tänään, ajellessani Karkkilasta Vihtijärven suuntaan ilmestyi taas eräs vauhdinnälkäinen rekka taakseni. Mittarinopeutta oli tuolloin noin 90 km/h, joten tosinopeuden täytyi olla karvan verran päälle 80 km/h, ja rekka lähestyi. Painoin vähän lisää kaasua, 95 km/h ja rekka seurasi ketterästi perästä. Tuumasin, pitäisikö se laskea reilusti vain ohitse, sillä vaikka tuollakin tienpätkällä harvoin poliisipartioita vastaan tulee, niin olisi se aika kurjaa ottaa kahjon rekkakuskin takia sakot (ts. olemalla itse yhtä kahjo). Sattuipa sitten traktori peräkärryineen eteen, ja jouduin hidastamaan vauhtia, ja rekka oli jo aika lähellä. Kun vastaantulijat olivat menneet, painoin liukkaasti traktorista ohitse kuvitellen, että rekkamies ei heti uskalla seurata, koska ei siinä kovin paljoa kuitenkaan ollut näkyvyyttä eteen ennen seuraavaa mutkaa, ja yhdistelmän kiihtyminen ja sillä ohittaminen kestää kuitenkin aina kauemmin kuin ketterällä henkilöautolla, mutta eikö mitä, perässä tuli. Mutta sitten, jostain kumman syystä, kaveri rauhoittui ja alkoi pitää kunnon turvaväliä, ja minäkin sitten vähän hillitsin vauhtia tuumien edelleen, että jos vielä tunkee perseeseen kiinni, niin pysäytän lähimmälle bussipysäkille ja annan koohon mennä menojaan. Ennen Loppi-Klaukkala -tietä luulin sen jo kääntyneen jonnekin, kun ei taustapeilistä enää näkynyt, mutta sieltä se tuli kuitenkin, ja ajellessani kohti Hanko-Hyvinkää -tietä se oli taas hyvää vauhtia hissautumassa taakseni. Nyt olisi ollut hyvät mahdollisuudet saada ne sakotkin vastaantulleelta poliisipartiolta, sillä sellainenkin tuli vastaan, mutta vauhti oli sallitun rajoissa. Kun käännyin Hanko-Hyvinkää -tielle, ei välissämme ollut enää turhan paljon ilmaa, kun rekka helpotuksekseni jatkoi matkaansa Klaukkalan suuntaan...
"Takanasi ajava autoilija haluaa aina ajaa hieman kovempaa kuin sinä."
t. Mikko
- Sinulla oli aivan sama meininki kuin Dennis Weaverilla elokuvassa 'Kauhun kilometrit (Duel)' jossa Valiant sai kyytiä kun 'flammable' vaan tulee ja tulee perässä, no puoliperävaunu meni selälleen loppujen lopuksi...
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Tänään tuli ajeltua Suomen halki, pikkuisen jännitystä toi viikko sitten alle vaihdetut kesärenkaat. Lumipyrystä huolimatta matka sujui yllättävän mukavasti.
ВАЗ-21053 Жигули
Viisaammin olisin tehnyt, kun olisin päästänyt sen ohitse samantien.OA5599 kirjoitti: - Sinulla oli aivan sama meininki kuin Dennis Weaverilla elokuvassa 'Kauhun kilometrit (Duel)' jossa Valiant sai kyytiä kun 'flammable' vaan tulee ja tulee perässä, no puoliperävaunu meni selälleen loppujen lopuksi...
Mainitsemastasi elokuvasta oli jossakin Mobilistin numerossa juttua, ei mielestäni kauempaa kuin vuosi pari kolme sitten. Olen tainnut nähdä siitä jossakin pätkiä, mutta en kokonaan. Eikös Dennis Weaver näytellyt myös 1970-luvun alun sheriffi McCloudia? Ja jos en väärin muista, niin McCloudkin ajeli Valtterilla, vieläpä juuri sillä mallilla, joka oli täälläkin yleinen, ja josta oli se coupé-malli Barracuda, tunnettu myös nimellä "Lasimestarin unelma".
Mikko
- Lada-Jussi
Joo toi kauhun kilometrit kai julkaistiin dvd:nä joskus vuosi sitten ja silloin oli mobilistissakin juttu, olen elokuvan aikanaan nähnyt ja jos sattuisi toi dvd jossain prisman tarjouskorissa tulee vastaan niin ostaisin kyllä

- lada-juntti
Sananen vielä turvavälistä.
Oletetaan kuvitteellinen tilanne. Maantietä kulkee pikkuinen rellu nopeutta 81km/h ( todellista nopeutta, tarkastettu sateliittipaikannuksella ja tutkalla). Tuon huolettoman rellun perässä tulee Hurjan iso rekka . Nopeusrajoitus on 80 km/h. Rekkakuski katsoo nopeusmittaristaan lukeman 81, joka ilmoittaa samalla tuon turvavälin etäisyyden edellä kulkevaan pikkuiseen, huolettomaan relluun. Eli rekkakuski pitää relluun 81cm pituisen turvavälin. Vai pitikö se olla metriä? vai millimetriä?
Oletetaan kuvitteellinen tilanne. Maantietä kulkee pikkuinen rellu nopeutta 81km/h ( todellista nopeutta, tarkastettu sateliittipaikannuksella ja tutkalla). Tuon huolettoman rellun perässä tulee Hurjan iso rekka . Nopeusrajoitus on 80 km/h. Rekkakuski katsoo nopeusmittaristaan lukeman 81, joka ilmoittaa samalla tuon turvavälin etäisyyden edellä kulkevaan pikkuiseen, huolettomaan relluun. Eli rekkakuski pitää relluun 81cm pituisen turvavälin. Vai pitikö se olla metriä? vai millimetriä?
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
- Lada-Jussi
voi herranjumala taas menoa moottoritiellä, jengi paahto hulluna ohitse ja sit on tien varressa jotain huomiomerkkejä jossa lukee alla poliisi (jotain rekkaratsioita kai), sit porukka alkaa jarrutta ja kaikki tunkee pois ohittavien kaistalta ajamaan 80 km/h, siinä sitten ajoin niistä ohi ihan nopeusrajoituksen mukaan, vähän ajan päästä porukka taas intoontu ajaa. pakko taas todeta, että poliisin näkyminen liikenteessä aiheuttaa vaaratilanteita.
joku oli tuusulassa jokela-purola välillä hienosti kipannu S40 Volvon ojaan katolleen, ei riittänyt ominaisuudet, mä selvitin tuon paikan axteekilla hienosti
joku oli tuusulassa jokela-purola välillä hienosti kipannu S40 Volvon ojaan katolleen, ei riittänyt ominaisuudet, mä selvitin tuon paikan axteekilla hienosti

Se o kato sitä, kun vollella pitää ajaa vähintään puolitoista kertaa nopuesrajoitus kelistä ja kanssa autoilijoista riippumatta... Kaikki hienot ajonvakautukset ja muut kilkkeet päällä vedellään ihan miten sattuu.Lada-Jussi kirjoitti: joku oli tuusulassa jokela-purola välillä hienosti kipannu S40 Volvon ojaan katolleen, ei riittänyt ominaisuudet, mä selvitin tuon paikan axteekilla hienosti
Oma pikkuveli hyvänä esimerkkinä... vuosikausia se ajeli itse kasaamalla -82 dexterillä ja sitten piti isolla rahalla ostaa V70:n. Joka kerta kun se motarilla ajaa, pitää kuulemma koittaa ottaako se sen 200 ja muutenkin vedellään miten sattuu. Ainetta menee niin helvetisti mutta kait se vaan köyhästä tuntuu

Mutta elämä on... pakko tosin myöntää, että itsekin ajoin aamulla ylinopeutta. Autona rakas harraste 2105:n ja kyllä se vaan niin komiasti kulkee, kun vain saa vähän jenkaa tauluun

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Ajelin tuota 9-tietä 60 kilomeetriä. Ei tunnu olevan mitään tolkkua noissa ajonopeuksissa... Navigaattorin mukaan hiukan pidin ylinopeutta, toisten jaloissahan minä olin. Kameran kohdalla ajellaan sitten kiltisti sallittua vaauhtia.
Tuolla minun japsilla helposti pysyy tarvittaessa toisten matkassa, olen vaan tottunut noudattamaan noita nopeusrajoituksia.
Tuolla minun japsilla helposti pysyy tarvittaessa toisten matkassa, olen vaan tottunut noudattamaan noita nopeusrajoituksia.
warre 353w sedan,
Pyörällä ajelin taas 9-tietä reilu 30 km. Yhtään Ladaa ei näkynyt sen puolentoista tunnin aikana liikenteessä. Järkyttävän iso ero on primeran ja lada 1200s:n kulkupuolessa tuolla tien päällä. Automaatti primera 2 litran koneella näkyy kiihtyvän eleettömästi, vääntöä tuntuu olevan...Ladalla aloin kiihdyttämään hiukan ylämaahan, sisä-äänet oli varmaan yli kaikkien suositusten, vauhtia vaan ei alkanut löytyä. Hyvin lada kuitenkin kulki kun vauhtiin sain houkuteltua.
warre 353w sedan,
Äsken meinas mennä Lada päreiks kun ajelin Vesitorninkadulta Sammonkadulle päin, joku ~40v nainen olis tullut Karhulan torilta kolmion takaa punaisella Vw Golf variantilla kylkeen.. Jarruttaa tuossa tilanteessa ei olisi ehtinyt, mutta onneksi viereinen kaista oli vapaa niin ehdin väistää sinne. Ruuhka-aikana peltiä olis tullut aivan varmasti kun tuossa on aina autoja, nyt jäi sentti tai kaks pelivaraa..
Njet problem, normal katastroof 

Tänä aamuna meinasi joku herra päästä 500-Bemaristaan ja hengestään eroon Nastola-Lahti leveäkaistatiellä
Oikealle kaartuva mutka ja lähti ohittamaan minua ja rekkaa, ei varmaan nähnyt että puiden takaa vastaan tuli toinen ohittaja.
Mie katoin jo että nyt tulee ahdasta kun molemmat oli puoliksi keskiviivan päällä, hiljensin reilusti vauhtia.
Kerkisi vastaantuleva Bemarin alta pois, väliä jäi parikymmentä metriä...
Taisi olla Bemarikuskilla aamiaismuroja päässä vielä
Ja vielä...:
Käyttäkää hyvät ihmiset sitä vasenta vilkkua koko ohitustilanteen ajan.Ja ylipäätään käyttäkää sitä leveäkaistatiellä
Siten vastaantulevan on helpompi huomata että mikä on tilanne.

Oikealle kaartuva mutka ja lähti ohittamaan minua ja rekkaa, ei varmaan nähnyt että puiden takaa vastaan tuli toinen ohittaja.
Mie katoin jo että nyt tulee ahdasta kun molemmat oli puoliksi keskiviivan päällä, hiljensin reilusti vauhtia.
Kerkisi vastaantuleva Bemarin alta pois, väliä jäi parikymmentä metriä...
Taisi olla Bemarikuskilla aamiaismuroja päässä vielä

Ja vielä...:
Käyttäkää hyvät ihmiset sitä vasenta vilkkua koko ohitustilanteen ajan.Ja ylipäätään käyttäkää sitä leveäkaistatiellä
Siten vastaantulevan on helpompi huomata että mikä on tilanne.
kyllä oli taas tänään... ajelin salpakankaalla tiellä jossa 40km rajoitus.. itsellä todellista nopeutta noin 45km/h ja vasemmalta mäkkärin pihalta on tulossa 2 autoa ensin joku uusi sitimaasturi ja perässä amis pemari no ei siinä mitään maasturi kuski päätti pujahtaa ennen minua ja kerkesikin hyvin mutta perässä tullut pemari päätti rynnätä myöskin ennen minua ja meni alle metrin päästä että siinä oli kyllä lähellä etten jysäyttänyt takakulmaan mutta kerkesin jarruttamaan ja väistämään onneksi pemarin..(olis kyllä päin pitäny ajaa ni ois saanu vakuutuksista uutta osaa ja pemari kuskia olisi hitsit.. on meinaan derbistä keula aivan paskana stefoja ja puslia myöten, sekä etuvanne hieman soikea...
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''