--> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
jeesma
Viestit: 124
Liittynyt: 29.7.2007 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja jeesma »

En ole ajanut vielä 5000:ta. 2000 vuoden mallin 111:sellä Marraskuun hankinnan jälkeen, ainoastaan jarrut tarvinnut laittaa.

ps. vaihdoin startin, kun en viitsinyt selvittää vikaa, onpahan ehjä startti tossa kirjahyllyssä.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikan

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Jaska HKI kirjoitti:Mun Lada 110 HB:llä on ajettu 23000km.
-useita vikoja korjattiin takuuseen.
-ilmansuodatin,polttoainesuodatin,sytytystulpat,parit öljyt ja suodatin,takavalojen poltttimo,ajotietokoneen osto,keskuslukituksen tangon hitsaus.
-alle 200 €uroa pitäisi olla,mutta eihän autokaan ole kuin reilut kaksi vuotta vanha.
Ahaa :D
Viimeksi muokannut lada-juntti, 7.4.2010 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuohon -85 1500 Combiin on viimeisen 50.000 km aikana vaihdettu kerran öljyt (5,95) ja suodatin (2 euroa Viipurista tuotuna) sekä kuskin puolelle pyyhkijänsulka (9,90 pari eli 5 euroa). Aika halvalla huolloissa päässyt, 13 eurolla. Akun vaihto ei liene huoltokustannus. Korjauksiin on kyllä mennyt vähän enemmän, vähänlaisesti niihinkin. Hitsaukset ovat tainneet tehdä suurimman loven kukkaroon.

Edit:
Ai niin, onhan pari lamppua vaihdettu, 2 H4:sta (7 euroa) ja takavalolamppu (1,50 euroa), jos nekin lasketaan huoltokustannuksiksi niin 21,50 euroa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Bemulla on tullut 14kk aikana kilometrejä 25tkm. Autolla ajettu yhteensä 330tkm. Huoltoja tehty seuraavasti, hinnat muisteltuna päästä.

- Termostaatti, jäähdytysnesteet 20e
- Isot apurungon puslat 20e
- Takaiskarin ylätukikumi 15e
- Apukuskin etupyöränlaakeri 64e
- Ilmansuodatin 10e
- Venttiilikopan huohotusletku 15e
- Moottorin öljyt ja suodatin 30e
- Etuiskunvaimentimet + suojakumit 100e
- Kiilahihna 7e
- Tulpat 24e
- Moottorin öljyt ja suodatin 30e
- Vasen takaiskarin ylätukikumi 15e
- Oikea ja vasen takapyöränlaakeri 45e
- Oikea takaiskarin ylätukikumi 15e
- Lähivaloumpiot 90e
- Moottoriöljyt ja suodatin 30e
- Venttiilikannen tiiviste 14e
- Kaasuvaijeri 16e

Eihän tuohon ole paljoa osia laitettu, noista laskettuna noin 560 euron edestä. Bemariahan ei tarvitse korjata, sitä vain huolletaan ;)
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

BME316 kirjoitti:Bemulla on tullut 14kk aikana kilometrejä 25tkm. Autolla ajettu yhteensä 330tkm. Huoltoja tehty seuraavasti, hinnat muisteltuna päästä.

- Termostaatti, jäähdytysnesteet 20e
- Isot apurungon puslat 20e
- Takaiskarin ylätukikumi 15e
- Apukuskin etupyöränlaakeri 64e
- Ilmansuodatin 10e
- Venttiilikopan huohotusletku 15e
- Moottorin öljyt ja suodatin 30e
- Etuiskunvaimentimet + suojakumit 100e
- Kiilahihna 7e
- Tulpat 24e
- Moottorin öljyt ja suodatin 30e
- Vasen takaiskarin ylätukikumi 15e
- Oikea ja vasen takapyöränlaakeri 45e
- Oikea takaiskarin ylätukikumi 15e
- Lähivaloumpiot 90e
- Moottoriöljyt ja suodatin 30e
- Venttiilikannen tiiviste 14e
- Kaasuvaijeri 16e

Eihän tuohon ole paljoa osia laitettu, noista laskettuna noin 560 euron edestä. Bemariahan ei tarvitse korjata, sitä vain huolletaan ;)
Valinta on vapaa...vanhalla tulee edulliseksi jos on paikka,missä huoltaa.Uudehkossa huollot on edulliset,mutta pääomakulut
(arvon aleneminen) on suuri menoerä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

lada-juntti kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Mun Lada 110 HB:llä on ajettu 23000km.
-useita vikoja korjattiin takuuseen.
-ilmansuodatin,polttoainesuodatin,sytytystulpat,parit öljyt ja suodatin,takavalojen poltttimo,ajotietokoneen osto,keskuslukituksen tangon hitsaus.
-alle 200 €uroa pitäisi olla,mutta eihän autokaan ole kuin reilut kaksi vuotta vanha.
Jaska, onko hesan Deltassa määräaikaishuollot ilmaisia? Jos on, mä varaan seuraavan määräaikaishuollon samasta paikasta. Mun on nääs pitänyt maksaa S.joen Deltassa n. 700 ekkerendeä tähän astisista määräaikaishuolloista ( 110, ajettu 36 000 km). Muita kuluja ei ole ollut, paitsi aika useen on pitäny halapiaaskaupasta osta pissapojan täytettä.
Eihän mulla ollut kuin vuoden takuu,noilla kilometreillä oli autolla ajettu jo yli 2 vuotta.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Jaska HKI kirjoitti:Valinta on vapaa...vanhalla tulee edulliseksi jos on paikka,missä huoltaa.Uudehkossa huollot on edulliset,mutta pääomakulut
(arvon aleneminen) on suuri menoerä.
Tuon auton hankintahinnan saa 10 kertaistaa ennenkuin sillä saa edes uudehkon auton. Eikä tuollaisissa vm 95-00 autoissa hinnat alene niin kovaa vauhtia kuin muutaman vuoden ikäisissä. Ei voi varmaankaan verrata vanhan auton ja uuden auton käyttökustannuksia. Kyllä niissä "uusissa" (vm 00->) alkaa myös esiintymään kaikenlaista yli 200tkm ajettuina.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

AI: oikeastaan pyyhkimen sulat, kuten noi polttimotkin, ei ole varsinaisia huoltokustannuksia, ne on huollossa havaittujen vikojen ja puutteiden korjausten kustannuksia, eli korjauskustannuksia.

BME316: tota huoltolistaa lukiessa alkaa ihmetyttää bemarin laatu, onko siinä huolto-ohjelmassa oikeesti määritelty vaihtoväli iskareille ja umpioille yms? :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti: BME316: tota huoltolistaa lukiessa alkaa ihmetyttää bemarin laatu, onko siinä huolto-ohjelmassa oikeesti määritelty vaihtoväli iskareille ja umpioille yms? :lol:
No ei todellakaan ole, mut jokainen vähänkään tervejärkinen vaihtaa umpiot kun ne on tummuneet niin paljon että lähivalot on lähinnä kuin kynttilät.

Muutenhan tuo lista on ihan normaalia 19-vuotiasta autoa...ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa.

Ite en viiti alkaa edes listaamaan oman käyttökinnerin huoltokustannuksia, listasta tulisi pitkä kuin nälkävuosi.
Viimeksi muokannut Jokari, 15.3.2008 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Lada-Jussi kirjoitti:AI: oikeastaan pyyhkimen sulat, kuten noi polttimotkin, ei ole varsinaisia huoltokustannuksia, ne on huollossa havaittujen vikojen ja puutteiden korjausten kustannuksia, eli korjauskustannuksia.

BME316: tota huoltolistaa lukiessa alkaa ihmetyttää bemarin laatu, onko siinä huolto-ohjelmassa oikeesti määritelty vaihtoväli iskareille ja umpioille yms? :lol:
Haluan nähdä 19 vuotta vanhan ladan jolla on ajettu yli 300tkm johon ei ole vaihdettu muita kuin kulutusosia ja joka on viaton :D Eiköhän nuo iskunvaimentimet ole ihan kuluvia osia, eikä mitään tyyppivikoja. Umpiot eivät voi olla kovin hyvät ladassasikaan, jos ne ovat olleet 330tkm hiekkapuhalluksella. Näitäkään ei olisi tarvinnut vaihtaa, mutta ihan jo näkyvyyden takia vaihdoin nuo.

P.S. missään merkkihuollossa en ole tuota käyttänyt, kun itsekin voi vaihtaa.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mutta rakkaat kymeenlaakson toverit, osien vaihtaminen ei ole enää huoltoa, vaan korjaustoimenpiteitä. Huollot on määritelty auton huolto-ohjelmassa, niitä tekemällä pyritään välttämään ennen aikaiset korjaustoimenpiteet. Huolto-ohjelmaan kuuluu usein paljon tarkistuksia, jotka saattaa auton vanhentessa ja kuluessa johtaa korjaustoimenpiteisiin, mutta nehän huollossakin laskutetaan erikseen, ne on korjaustoimenpiteitä ei huoltoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Miten voit vaikuttaa siihen miten edelliset omistajat on autoa pitäneet? Et yhtään mitenkään. Siinä ei paljon katkojan kärkivälin tarkastus auta kun kytkin porsii tai vesipumppu leikkaa kiinni (näin esimerkkeinä vaan).
Sulla on kyllä ihän älyttömiä käsityksiä asioista.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja sakke »

Jos kaikki muu paitsi huoltokirjan mukainen huoltaminen on korjaamista, niin sittenhän periaatteessa voisi kysyä vain "paljonko teitin Ladoilla on ajeltu" Tokihan vuonna -92 on huolto ollut erihintainen kuin -07 ja kaipa Ypäjän Konela on ollut erihintainen kuin Lauttasaaren vastaava mutta että jotta täältä tähän.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada-Jussi kirjoitti:no nythän on Samara Sedanilla kertynyt ylikin 50tkm, kustannuksia noin:
moottoriöljyä 3 x 4litraa a 16 euroa (Teboil 5W40) yhteensä 48 euroa
öljynsuodattimet 3 x a 5 euroa yhteensä 15 euroa
polttoaine suodattimet 2 x 15 euroa yhteensä 30 euroa
ilmansuodattimet 2 x 5 euroa yhteensä 10 euroa
nokkahihna olikohan 15 euro yhteensä 15 euroa
sytytystulpat 4 x a 2 euroa yhteensä 8 euroa
vaihteistoöljy 1 x 12 euroa (Teboil 10W40) yhteensä siis 12 euroa
jarruneste yhteensä noin 5 euroa
jäähdytysneste yhteensä noin 15 euroa
venttiilien säätökiekot 2 x 3 euroa yhteensä 6 euroa
venttiilikopan tiiviste 12 euroa

Huolto kustannukset yhteensä 176 euroa noin puolitoista vuotta ja 50000 km, kaikki huollot tehtynä, suomesta hankittu osat ja tarvikkeet. hinnat noin arviolta, mutta keskimäärin varmaan ihan kohdillaan. huollossa havaittuihin korjauksiin onkin sitten mennyt vähän enempi, mutta se onkin eri juttu
ynnätään nyt tähän korjauksetkin mukaan, kun kaikki muutkin niin tekee

huoltotoimenpiteistä on kertynyt ainakin seuraavia korjauksia:
- jarrupalojen vaihto uusiin paloihin (motonet)
- 2 x vetonivelen ja suojakumin vaihto, ensin vaihto varaosaraadosta koko vetoakseli aj. 30tkm ulommalla nivelellä, noin 70tkm ajettuna meni nivel uudestaan vaihtoon.
- jarrutehostimen letkun vaihto, otettu ehjä letku varaosa-autosta
- tulpan johtimien vaihto, otettu ehjät johtimet varaosa-autosta
- pakoputken vaihto (keskiosa), otettu ehjä putki varaosa-autosta (nyt taas rikki toi putki)
- laturin hihnanvaihto, uusi hihna vääränmallisen tilalle
- kytkimen vaihto, kytkin lopussa noin 200tkm ajettuna, vaihdatettu uudet osat
- korin paikkamaalaukset, vähän maalia ja tarvikkeita

muita korjauksia, hajonnut hultojen välillä (tullut päivät täyteen) tai todettu katsastuksessa tai johtunun virheelllisestä käsittelystä/korjauksesta:
- mittariston vaihto (rikki nopeusmittari), käytetty varaosa varastosta
- pyörän laakeri, koko pyörännapa varaosa-autosta
- vaihdelaatikon vaihto, laakerit korkkasi öljynvaihdon seurauksena, vaihdatettu käytetty laatikko varaosa-autosta
- nopeusanturin vaihto, anturin akseli ei kestänyt laatikosta toiseen siirtoa vaan katkesi aika pian vaihdon jälkeen, otettu käytetty anturi varaosa-autosta

noista on vaikea laskea kustannuksia, kun osat on usein käytetyistä autoista jo kertaalleen maksettuja tai pitää laskea pois varaosaraadon arvosta. teetetyt työt on usein tehty muina työsuorituksina takaisin tms. osien hintoja mm. vetonivel noin 45 euroa/kpl, jarrupalat noin 20e, kytkin noin 150e, osat ostettu suomesta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: --> Autosi huoltokustannukset viimeisen 50000 km aikana

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

aiheen otsikossa puhutaan huoltokustannuksista ja tietyn ajokilometrimäärän aikana.

käsittääseni aiheen on avannut joku toyota mies (idän ihme, jonka viestit on poistunut), hän on ehkä halunnut viestissään verrata miten FX pron ja eri Lada mallien huoltohinnat poikeaa toisistaan. hintaanhan vaikuttaaa:
- kilometrien aikana erääntyvät huollot, jos autossa on pitkät huoltovälit, ei 50tkm:n aikana tarvitse kuin kerran öljyt vaihtaa, vanhemmssa on tehty jo vaikka mitä säätöjä viisikin kertaa eli 10tkm:n välein. toyotan, takavetoladan ja samaran omistajilla on varmasti eroja huoltotarpeessa
- ajettumäärä, eli ajallisesti erääntyvien huoltojen määrä, jos ajaa niin vähän, että 50tkm on kertynyt 10 vuoden aikana, on huollot jouduttu kilometreihin nähden tekemään useammin (yleensä vuosittain) tällöin 50tkm:n huoltokustannuskertymä kasvaa, kun se täytyy laskea niin pitkältä ajalta.
- huollossa tarvittavat aineet ja tarvikkeet, eli mitä mihinkin autoon maksaa mm. suodattimet, paljonko tulppia tarvii, minkälaatuista öljyä tarvitsee vaihtaa
- missä tekee? se vaikuttaa myös siihen paljon työlle tulee hintaa, jotain autoa ei yksinkertaisesti voi huoltaa kotona, tarvitsee esim. erikoistyökaluja moottoridiagnostiikkaan tai venttiilien säätöön tms.

näihin kustannuksiin ei siis voi vaikuttaa se miten edellinen omistaja on auton huoltanut, ne vaikuttanee lähinnä korjaustarpeeseen, huoltoonkin ehkä sen verran, että aiemmin laiminlyöty huolto saattaa aiheuttaa tarkastuksen lisäksi myös säädön (venttiilien säätö tms. huoltotoimenpide)

mun mielestä huolto ja korjaus on kaksi eri asiaa ja tämä aihe käsittelee huoltoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin