110:n kaasu panee hanttiin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Larsoni

110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Morjens,

jälleen pitää kysyä neuvoa, kun ei oikein ymmärrys riitä. Tuossa taannoin tuli ongelmaa satakympin tyhjäkäynnin kanssa. Se aaltoili 800-1200 välissä. Putsasin kaasuläpän, ja tyhjäkäynti asettui. Meni muutama viikko, ja nyt auto ei kylmänä vastaa kaasupolkimeen kunnolla. Lisäksi tyhjäkäynti aaltoilee jälleen moottorin ollessa lämmin.

Eli kaasua hieman painettaessa, paikallaan tai liikkeelle lähtiessä, auto ikäänkuin pyrkii tukehtumaan. Vasta reilumalla polkaisulla ottaa kierroksia. Kun normaali käyntilämpötila on saavutettu, kaasu toimii lähes oikein.
Nimittäin sellainen juttu siinä on vielä, että kierrokset ei oikein nätisti nouse esim. risteyksestä lähtiessä. Se ikäänkuin ihan vähän "röpöttää" tai panee hanttiin kihdyttäessä. Asiantilaan ei vaikuta se, onko ulkona pakkasta vai lämpöasteita. Tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu viime syksynä.
Mitäs tuumaatte, mistä tuota kannattaisi alkaa penkomaan?
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Ehkäpä kaasuläpän asennontunnistin, tyhjäkäyntimooottori tai ilmamäärämittari viallinen tai niissä kontaktihäiriöitä. Vaikea sanoa tarkkaa syytä. Itselläkin aaltoilee tyhjäkäynti, kun moottori on noin 50 asteinen, eikä ole asettunut, vaikka oonkin vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän tunnistimen.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Tuo röpöttely ja vastustelu viittais ilmamäärämittariin
Larsoni

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Onkos se ilmamäärän mittari se laite, joka on tuossa ilmanputsarin yhteydessä? Olisi nurkissa yksi Samarasta ylijäänyt. Jos se vaikka kävisi tuohon...
Larsoni

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Sepi kirjoitti:Ehkäpä kaasuläpän asennontunnistin, tyhjäkäyntimooottori tai ilmamäärämittari viallinen tai niissä kontaktihäiriöitä. Vaikea sanoa tarkkaa syytä. Itselläkin aaltoilee tyhjäkäynti, kun moottori on noin 50 asteinen, eikä ole asettunut, vaikka oonkin vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän tunnistimen.
Tuon läpän asentotunnistimen mittailin läpi silloin, kun tyhjäkäynti alkoi oireilla ensimmäisen kerran. Oli ainakin silloin ok, mutta lienee syytä jälleen tarkistaa.
Larsoni

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Ans kattoa... näpläsin liittimiä, otin hetkeksi akun irti, ja ainakin pihassa kaasu pelaa nyt normaalisti. Huomasin, että suutinsiltaan menevä bensaputki heiluu, kun sitä heiluttaa. Ei varmaan kuuluisi olla tommottis löysällä.
Edit: ei pysty kiristämään, kun se suutinsillan puoleinen mutteri pyörii mukana. Enkä saa siitä toisesta mutterista otetta viilaamatta suutinsillan päätyä matalaksi.

Muuten vaan kirjoitan tähän ylös, että Samaran ilmamäärämittari ei ainakaan heittämällä sovi, liittimessä on kolme johtoa. Satakympissä taas on neljä johtoa.

Katsotaan nyt, miten tuo yleensä pelaa tämän viikonlopun.

Edit 2: Tänä aamuna (23.2) lähti aivan normaalisti käyntiin, ja liikenteeseen. Ilmeisesti tuo ohjainboksi oli jotenkin tiltissä, ja insinöörikuittaus poisti ongelman.
Larsoni

Re: 110:n kaasu panee hanttiin

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Joopati joo,

pikku pikku seilaamista on vielä tyhjäkäynnissä. Muuten on pelittänyt hyvin tuo kaasu "resetin" jälkeen. Pitää koittaa putsata kaasuläppä + kotelo vielä jollakin liuottimella. Tyhjäkäynti normalisoitui silloin taannoin pitkälti jo pelkällä "kuivapyyhinnällä".
Vastaa Viestiin