Morjens,
jälleen pitää kysyä neuvoa, kun ei oikein ymmärrys riitä. Tuossa taannoin tuli ongelmaa satakympin tyhjäkäynnin kanssa. Se aaltoili 800-1200 välissä. Putsasin kaasuläpän, ja tyhjäkäynti asettui. Meni muutama viikko, ja nyt auto ei kylmänä vastaa kaasupolkimeen kunnolla. Lisäksi tyhjäkäynti aaltoilee jälleen moottorin ollessa lämmin.
Eli kaasua hieman painettaessa, paikallaan tai liikkeelle lähtiessä, auto ikäänkuin pyrkii tukehtumaan. Vasta reilumalla polkaisulla ottaa kierroksia. Kun normaali käyntilämpötila on saavutettu, kaasu toimii lähes oikein.
Nimittäin sellainen juttu siinä on vielä, että kierrokset ei oikein nätisti nouse esim. risteyksestä lähtiessä. Se ikäänkuin ihan vähän "röpöttää" tai panee hanttiin kihdyttäessä. Asiantilaan ei vaikuta se, onko ulkona pakkasta vai lämpöasteita. Tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu viime syksynä.
Mitäs tuumaatte, mistä tuota kannattaisi alkaa penkomaan?
110:n kaasu panee hanttiin
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Ehkäpä kaasuläpän asennontunnistin, tyhjäkäyntimooottori tai ilmamäärämittari viallinen tai niissä kontaktihäiriöitä. Vaikea sanoa tarkkaa syytä. Itselläkin aaltoilee tyhjäkäynti, kun moottori on noin 50 asteinen, eikä ole asettunut, vaikka oonkin vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän tunnistimen.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Tuo röpöttely ja vastustelu viittais ilmamäärämittariin
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Onkos se ilmamäärän mittari se laite, joka on tuossa ilmanputsarin yhteydessä? Olisi nurkissa yksi Samarasta ylijäänyt. Jos se vaikka kävisi tuohon...
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Tuon läpän asentotunnistimen mittailin läpi silloin, kun tyhjäkäynti alkoi oireilla ensimmäisen kerran. Oli ainakin silloin ok, mutta lienee syytä jälleen tarkistaa.Sepi kirjoitti:Ehkäpä kaasuläpän asennontunnistin, tyhjäkäyntimooottori tai ilmamäärämittari viallinen tai niissä kontaktihäiriöitä. Vaikea sanoa tarkkaa syytä. Itselläkin aaltoilee tyhjäkäynti, kun moottori on noin 50 asteinen, eikä ole asettunut, vaikka oonkin vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän tunnistimen.
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Ans kattoa... näpläsin liittimiä, otin hetkeksi akun irti, ja ainakin pihassa kaasu pelaa nyt normaalisti. Huomasin, että suutinsiltaan menevä bensaputki heiluu, kun sitä heiluttaa. Ei varmaan kuuluisi olla tommottis löysällä.
Edit: ei pysty kiristämään, kun se suutinsillan puoleinen mutteri pyörii mukana. Enkä saa siitä toisesta mutterista otetta viilaamatta suutinsillan päätyä matalaksi.
Muuten vaan kirjoitan tähän ylös, että Samaran ilmamäärämittari ei ainakaan heittämällä sovi, liittimessä on kolme johtoa. Satakympissä taas on neljä johtoa.
Katsotaan nyt, miten tuo yleensä pelaa tämän viikonlopun.
Edit 2: Tänä aamuna (23.2) lähti aivan normaalisti käyntiin, ja liikenteeseen. Ilmeisesti tuo ohjainboksi oli jotenkin tiltissä, ja insinöörikuittaus poisti ongelman.
Edit: ei pysty kiristämään, kun se suutinsillan puoleinen mutteri pyörii mukana. Enkä saa siitä toisesta mutterista otetta viilaamatta suutinsillan päätyä matalaksi.
Muuten vaan kirjoitan tähän ylös, että Samaran ilmamäärämittari ei ainakaan heittämällä sovi, liittimessä on kolme johtoa. Satakympissä taas on neljä johtoa.
Katsotaan nyt, miten tuo yleensä pelaa tämän viikonlopun.
Edit 2: Tänä aamuna (23.2) lähti aivan normaalisti käyntiin, ja liikenteeseen. Ilmeisesti tuo ohjainboksi oli jotenkin tiltissä, ja insinöörikuittaus poisti ongelman.
Re: 110:n kaasu panee hanttiin
Joopati joo,
pikku pikku seilaamista on vielä tyhjäkäynnissä. Muuten on pelittänyt hyvin tuo kaasu "resetin" jälkeen. Pitää koittaa putsata kaasuläppä + kotelo vielä jollakin liuottimella. Tyhjäkäynti normalisoitui silloin taannoin pitkälti jo pelkällä "kuivapyyhinnällä".
pikku pikku seilaamista on vielä tyhjäkäynnissä. Muuten on pelittänyt hyvin tuo kaasu "resetin" jälkeen. Pitää koittaa putsata kaasuläppä + kotelo vielä jollakin liuottimella. Tyhjäkäynti normalisoitui silloin taannoin pitkälti jo pelkällä "kuivapyyhinnällä".