Pohjan öljyäminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Pohjan öljyäminen

Viesti Kirjoittaja nanno »

Mitäs mieltä olette pohjan öljyämisestä ja mitä öljyä siihen käytätte?

Itse öljyän pariin kertaan vuodessa ladan pohjan, ovien sisäpuolen, lokasuojan kaaret, kynnyskotelon, jne...

Öljynä olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä mitä olen löytänyt..
Teräketjuöljyistä kun ei aina selviä ovatko vesiliukoisia vai ei...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Pohjan öljyäminen

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

nanno kirjoitti:Mitäs mieltä olette pohjan öljyämisestä ja mitä öljyä siihen käytätte?

Itse öljyän pariin kertaan vuodessa ladan pohjan, ovien sisäpuolen, lokasuojan kaaret, kynnyskotelon, jne...

Öljynä olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä mitä olen löytänyt..
Teräketjuöljyistä kun ei aina selviä ovatko vesiliukoisia vai ei...
Jos sen noin useasti tekee ja puhtaalla öljyllä ni ei luulis ruostuvan. Itse olen sen verran laiska, että "huollan" autojeni ruostesuojauksen joka toinen kesä. Ja pääsääntöisesti ihan tehdastekoisilla aineilla. Eikä koskaan näitä kovettuvia aineita ruosteen päälle.
Alustamassaa tulee kyllä yleensä jatketua moottoriöljyllä. Sitte ei oo niin nuukaa, vaikka jääkin vähän ruostetta alle.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

alustan\koteloiden suojaukseen olen käyttänyt seuraavan laista molotovinkoktailia teräketjuöljyä + alustamassaa ja ohenteeksi bensaa... suojaa hyvin ja bensalla lantrattuna liottaa alustassa jo olevaa massaa ja tukkii sen halkeamia... toimii
kannattaa tosin irrottaa akku ja antaa biilin huilia yön yli ko. homman jälkeen nii ei bensahöyryt tee daadaasta soihtua :wink:
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Larva1700i

Viesti Kirjoittaja Larva1700i »

Pohjaan avohammasrasvaa niin avot...
Voi myös laittaa kiinteän ruosteen päälle, eikä ruoste leviä.
L Power

Viesti Kirjoittaja L Power »

Massaa pohjaan/helmoihin/kaariin vaseliinia pensselillä massan päälle ja sitte parit ek:t sorapätkällä. ei ole kyllä tähän mennessä pahemmin ruostunu
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

TV:stä näin pohjan öljyämiskonstin auton jalkatilan puolelta.Otetaan matot pois ja levitetään jotain vaseliinia suojattavalle alueelle.Päälle laitetaan jätesäkki.Laitetaan matot takaisin.Koko homma perustuu siihen,että vaselini estää kosketuksen hapen kanssa ja samalla ruostumisen.Ohjelmassa eräs nuorimies näytti kuinka ruostuminen oli lähes pysähtynyt verrattuna suojaamattomaan alueeseen.
Kylmä-Mika

Viesti Kirjoittaja Kylmä-Mika »

Joo se vaseliinijuttu on ihan kätevä se estää hapen ja kosteuden pääsyn... Eli ehkäisee ruostumista samaa käytän virvelin kelassa toimii loistavasti talvellakin kun laittaa sisäosaan kunnolla vaseliiniä. Tosin käytin entisestä työpaikasta "unohtunutta" kärcher painepesurien vaseliinia...

Pohjan öljyämiseen käytän öljyn ja tervan seosta heh heh auto tuoksuu vuoden tervalle... Mutta ei ruost :D
Jeltsin
Viestit: 231
Liittynyt: 18.1.2005 20:29
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Eiköhän noihin ruosteen estohommiin parhaiten niihin tarkoitetut aineet,toki parempi kait öljykin on kuin ei mitään.Itselle ei ole kyllä ikinä tullu mieleen ruveta autoa öljyämään.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan noihin tullut sovellettua massoja, öljyä ja tervaakin. Joka kevät ja syksy melkein tehtävä kun ajaa paljon sorateitä ja suolattuja teitä. Ensin kivet hakkaa ja sitten suola syö. Paras konsti tietysti hiekkapuhallus, pohjamaali ja massa jos ruostetta on jo päässyt syntymään. Toki ehkäisyllä tätä tulee välttää.
Vauhdin tae - alamäki
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Putsaatteko pohjaa koskaan ennen uudelleenmassausta? Vai vedättekö vaan vanhan päälle uudet tavarat? Mites noi kotelon rasvaukset? Jollain erikoishommelilla sinne ruikkaatte? On meinaa vuosi sitten ostohetkellä täysin ruosteeton kaveri alkanu pikkuhiljaa osoittamaan kukkimisen merkkejä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Kylmä-Mika

Viesti Kirjoittaja Kylmä-Mika »

Ainahan se kannattaa puhdistaa tai ainakin yrittää :P

Oma lattara ei korista kuki vielä kauheasti mutta eipä ole tullu tuonne pohjaan katsottua. Pitäis nostaa ylös ja tutkia ja muutenkin pikkuisen huoltaa. Kiristää ketju jne... Ei vaan ole saanut aikaiseksi vielä :oops:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pitänyt periaatteena että ruosteen päälle ei laiteta mitään. Eli putsataan ja puhdas pelti käsitellään, helmakotelot olen käyttänyt liikkeessä käsiteltävänä. Maksaa 20€ kun helmojen sisään puhalletaan kotelosuoja...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Misha kirjoitti:Putsaatteko pohjaa koskaan ennen uudelleenmassausta? Vai vedättekö vaan vanhan päälle uudet tavarat? Mites noi kotelon rasvaukset? Jollain erikoishommelilla sinne ruikkaatte? On meinaa vuosi sitten ostohetkellä täysin ruosteeton kaveri alkanu pikkuhiljaa osoittamaan kukkimisen merkkejä.
Olen pessy pohjan painepesurilla. Vanhan massan päälle ei tarvi laittaa uutta. Jos maassa on lähtenyt, mutta alla maalipinta niin siihen massaa. Jos taas on alkanut jo ruostumaan niin hiekkapuhallus, vähintään pohjamaali ja sitten massa. Massa ei pysy pelkässä pellissä, välissä pitää olla vähintään pohjamaali, mielellään pintamaalikin.
Kotelo-/alusta-/kiveniskumassa ruisku letkulla maksaa abaut. 20Euroa ja litran purkki kotelosuojaa 7Euroa. Noiden lisäksi tarvii paineilmaa...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Jaska HKI kirjoitti:TV:stä näin pohjan öljyämiskonstin auton jalkatilan puolelta.Otetaan matot pois ja levitetään jotain vaseliinia suojattavalle alueelle.Päälle laitetaan jätesäkki.Laitetaan matot takaisin.Koko homma perustuu siihen,että vaselini estää kosketuksen hapen kanssa ja samalla ruostumisen.Ohjelmassa eräs nuorimies näytti kuinka ruostuminen oli lähes pysähtynyt verrattuna suojaamattomaan alueeseen.
Näytti ihan toimivalta se Puskurissa esitelty keino. Mutta uudehkoihin käyttöautoihin suosittelisin ihan oikeaa ruostesuojausta. Maksaa tietysti jonkin verran, mutta eipä tarvii ihan heti ruveta peltitöitä tekemään. Tietty sitten, jos ei pidä autoaan käytössä pitkään, niin on jo vähän toinen juttu.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
ladalada

Viesti Kirjoittaja ladalada »

Pohja/kaaret on pestävä huolella, jos sinne jää paskaa/ruostetta/märkää niin mätänee aivan varmasti. Tämä koskee ainakin alustamassan käyttöä.
Vastaa Viestiin