Kanavien kohdistuksesta
Kanavien kohdistuksesta
Täällä on paljon ollut puhetta imu- ja pakokanavien kohdistuksesta. Kuinkas tuo kohdistus pitäisi oikein tehdä? Meinaan että otetaan kansi pöydällä ja imu- ja pakosarjat viereen. Kuinkas nuo sitten merkitään että tietää paljonko niitä kanavia uskaltaa jyrsiä vai miten tuo homma pitäisi hoitaa?
--
Wellu
--
Wellu
Re: Kanavien kohdistuksesta
Mie olen kohdistellu ne tiivisteen perusteella. Eli pultannu pelkän tiivisteen kiinni kanteen ja piirtänyt tiivisteen reijät,mitä pitkin ajaa tavaraa pois. Ainaskin onnistu tuplakaasareiden imusarjan kanssa.
Re: Kanavien kohdistuksesta
Tiivisteen kanssahan nuo on ollu tapana kohdistella... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kanavien kohdistuksesta
ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kanavien kohdistuksesta
START kirjoitti:ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
Kun venttiilien päästä avartaa niin tarkoitatko että ottaa venttiilin irti ja jyrsii imu/pakokanavaa suuremmaksi venttiilin alta? Milläköhän tuo olisi parasta tehdä? Ei taida ihan pikkudremeli riittää.START kirjoitti:ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
--
Wellu
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kanavien kohdistuksesta
siis sitä kanavan kurvia
katot sitä kanavaa niin luulisi että huomaat on meinaan aika ahdas se mutka
no joo tiedän että ralli miehet naureskelee ja muutkin jotka näistä enemmän tietää mutta ei ladan kanavaa juuri voi huonontaa avartamalla
ite otettiin ihan paineilma vinkulla ja alumiini jyrsin terällä sillä lähtee ihan hienosti tavaraa
katot sitä kanavaa niin luulisi että huomaat on meinaan aika ahdas se mutka
no joo tiedän että ralli miehet naureskelee ja muutkin jotka näistä enemmän tietää mutta ei ladan kanavaa juuri voi huonontaa avartamalla
ite otettiin ihan paineilma vinkulla ja alumiini jyrsin terällä sillä lähtee ihan hienosti tavaraa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kanavien kohdistuksesta
Kanavien kohdistuksessa täytyy ottaa huomiin sekin että tiivistekkin voi tehdä pykälän kanavaan.
Minä tein imu/pakosarjan laipasta pahvisen mallin jonka laitoin kanteen ja hion kanvan ja tiivisteen.
Minä tein imu/pakosarjan laipasta pahvisen mallin jonka laitoin kanteen ja hion kanvan ja tiivisteen.
Lada 1200s/1700cc
Re: Kanavien kohdistuksesta
meikä iskin kannen ja imusarjan väliin keltaista talomaalia ja sitte vedin ne tiukasti kiinni toisiinsa. odotin että maali kuivaa ja aukaisin sen ja aloin viilaamaan!!!! heittoa oli parhaimmillaan hieman yli 4mm!"!!!!
laaborghin on paras
Re: Kanavien kohdistuksesta
Kohdistus kannattaa tehdä kyllä tiivisteen avulla. Se märkä maali leviää siellä välissä kun vetää osat kiinni, ja sen jälkee tarkkuus on mitä on.
Re: Kanavien kohdistuksesta
eo jos osaa homman

ATS 8x13 kirjoitti:Kohdistus kannattaa tehdä kyllä tiivisteen avulla. Se märkä maali leviää siellä välissä kun vetää osat kiinni, ja sen jälkee tarkkuus on mitä on.
laaborghin on paras
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kanavien kohdistuksesta
eipä tuo viila ole mikään paras vehje tuohon.. biltemasta vinku eli ns. paineilma käyttöinen suora hiomakone 11.90€ ja siihen n.10€ jyrsin terä niin alkaa lastua lentään... jos ei oo paineilma mahdollisuutta niin sitten sähköinen vastaava vehje
ei meinaan kannata 20€ takia nylkyttää montaa tuntia viilalla kun "vinkulla" tekis saman kohdistuksen n. puolessa tunnissa 


Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Kanavien kohdistuksesta
pitäis olla laitteet,jos halutaa hyvää(tehoo),eikä tehä,ku ennen vanhaa.Kannella auto viritetää.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kanavien kohdistuksesta
juurikin näin
ite ostettiin läheisestä varaosaliikkeestä paine ilmavinku ja teräs sekä alumiini jyrsin terät ne tosin oli vähän kalliimpia (yhteensä n70e)
ja kannattaa sitten kahtoa että ostaa semmosen jossa on 6millinen istukka
ite ostettiin läheisestä varaosaliikkeestä paine ilmavinku ja teräs sekä alumiini jyrsin terät ne tosin oli vähän kalliimpia (yhteensä n70e)
ja kannattaa sitten kahtoa että ostaa semmosen jossa on 6millinen istukka
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kanavien kohdistuksesta
Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan puhuttiin, että ilma/polttoaineseoksen täytyy pyörteillä imusarjassa ja sylinterissä. Kertoilivat imusarjan ja pakoaukkojen ns.kohdistusvirheen olevan ja auttavan pyörteilyn aikaan saamisessa. Ruiskauttaako nykysysteemit polttoaineen siten, että se pyörteilee tai saa aikaiseksi sitä. Esim. joissakin dieseleissä oli imuventtiilissä erikoinen kaulus pyörteilyn lisäämiseksi. en tiedä tämänpäivän tietoja. Muuttuuko käynti ja miten jos ei muuteta muuta kuin kohdistetaan aukot ja avarretaan kanavia. Olen melkolailla nykyvehkeistä ulkona kuin lumiukko.
Aikoinaan puhuttiin, että ilma/polttoaineseoksen täytyy pyörteillä imusarjassa ja sylinterissä. Kertoilivat imusarjan ja pakoaukkojen ns.kohdistusvirheen olevan ja auttavan pyörteilyn aikaan saamisessa. Ruiskauttaako nykysysteemit polttoaineen siten, että se pyörteilee tai saa aikaiseksi sitä. Esim. joissakin dieseleissä oli imuventtiilissä erikoinen kaulus pyörteilyn lisäämiseksi. en tiedä tämänpäivän tietoja. Muuttuuko käynti ja miten jos ei muuteta muuta kuin kohdistetaan aukot ja avarretaan kanavia. Olen melkolailla nykyvehkeistä ulkona kuin lumiukko.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Kanavien kohdistuksesta
Aikoinaan ongelmana oli polttoaineen pisaroituminen, siksi nuo pyörteilyjutut. Tainno pätee nykyäänkin kaasarikoneessa. Myös yksipisteruiskuista löytyy imusarjasta "siili" useimmiten. Monipisteruisku taas ei moista pyörteilyä tarvitse. Eli ruisku hajottaa polttoaineen paljon paremmin mitä kaasutin. Pakopuolella nuo ovat aina tarpeettomia, tosin eivät haittaakkaan niin kovin koska virtaus on niin pyörteinen muutenkin. Tosin pakopuolelle välillä tehdään tahallaan porras primääristä kanteen, eli siis primääri isompi kuin kanava. Tällä halutaan estää mahdollista paluuvirtausta.Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan puhuttiin, että ilma/polttoaineseoksen täytyy pyörteillä imusarjassa ja sylinterissä. Kertoilivat imusarjan ja pakoaukkojen ns.kohdistusvirheen olevan ja auttavan pyörteilyn aikaan saamisessa. Ruiskauttaako nykysysteemit polttoaineen siten, että se pyörteilee tai saa aikaiseksi sitä. Esim. joissakin dieseleissä oli imuventtiilissä erikoinen kaulus pyörteilyn lisäämiseksi. en tiedä tämänpäivän tietoja. Muuttuuko käynti ja miten jos ei muuteta muuta kuin kohdistetaan aukot ja avarretaan kanavia. Olen melkolailla nykyvehkeistä ulkona kuin lumiukko.
Dieselit taas ovat asia erikseen, koska polttoainetta ei erikseen sekoiteta ilmaan, vaan suihkutetaan suoraan sylinteriin. Eli sylinterissä pitää olla voimakas pyörteily, jotta happi saadaan hyödynnettyä. Sylinterin pyöteistä on erotettavissa kaksi päälajia, "whirl" ja "tumble". Diesel tarvitsee ensimmäisen ja bensakone pärjää jälkimmäisellä. Siksi dieseleissä ovat imukanavat ja -venttiilit vähän jänniä ja ahtopaineet kovia.
Kanavien kohdistamisella on varmaankin vaikutus vain positiivinen, kanavien isontaminen taas huonontaa alakierrosten käyttäytymistä ja voi tuoda ylös vähän lisää. Kanavien isontamista kuitenkin on niin monenlaista. Kokoa tärkeämpi olisikin muoto, virtausnopeus kun kuitenkin on tärkeä juttu. Eli pieni, mutta hyvän muotoinen kanava toimii niin alhaalla kuin ylhäälläkin, iso huonon muotoinen ei toimi alhaalla eikä ylhäälläkään.
Toivottavasti valotti hieman.
Vauhdin tae - alamäki