Kanavien kohdistuksesta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
wellu

Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Täällä on paljon ollut puhetta imu- ja pakokanavien kohdistuksesta. Kuinkas tuo kohdistus pitäisi oikein tehdä? Meinaan että otetaan kansi pöydällä ja imu- ja pakosarjat viereen. Kuinkas nuo sitten merkitään että tietää paljonko niitä kanavia uskaltaa jyrsiä vai miten tuo homma pitäisi hoitaa?

--
Wellu
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja miksu »

Mie olen kohdistellu ne tiivisteen perusteella. Eli pultannu pelkän tiivisteen kiinni kanteen ja piirtänyt tiivisteen reijät,mitä pitkin ajaa tavaraa pois. Ainaskin onnistu tuplakaasareiden imusarjan kanssa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tiivisteen kanssahan nuo on ollu tapana kohdistella... :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja START »

ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
wellu

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

START kirjoitti:ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
START kirjoitti:ja jos se kansi on irrallaan pöydällä niin ei ole pahahomma vähän avartaa sitä sieltä venttaalien päästä (no joutuu ne venttiilit purkaan mutta..) sieltä se meinaan ahistaa aika lailla
Kun venttiilien päästä avartaa niin tarkoitatko että ottaa venttiilin irti ja jyrsii imu/pakokanavaa suuremmaksi venttiilin alta? Milläköhän tuo olisi parasta tehdä? Ei taida ihan pikkudremeli riittää.

--
Wellu
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja START »

siis sitä kanavan kurvia
katot sitä kanavaa niin luulisi että huomaat on meinaan aika ahdas se mutka


no joo tiedän että ralli miehet naureskelee ja muutkin jotka näistä enemmän tietää mutta ei ladan kanavaa juuri voi huonontaa avartamalla
ite otettiin ihan paineilma vinkulla ja alumiini jyrsin terällä sillä lähtee ihan hienosti tavaraa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

Kanavien kohdistuksessa täytyy ottaa huomiin sekin että tiivistekkin voi tehdä pykälän kanavaan.
Minä tein imu/pakosarjan laipasta pahvisen mallin jonka laitoin kanteen ja hion kanvan ja tiivisteen.
Lada 1200s/1700cc
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja säätänä »

meikä iskin kannen ja imusarjan väliin keltaista talomaalia ja sitte vedin ne tiukasti kiinni toisiinsa. odotin että maali kuivaa ja aukaisin sen ja aloin viilaamaan!!!! heittoa oli parhaimmillaan hieman yli 4mm!"!!!!
laaborghin on paras
ATS 8x13

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Kohdistus kannattaa tehdä kyllä tiivisteen avulla. Se märkä maali leviää siellä välissä kun vetää osat kiinni, ja sen jälkee tarkkuus on mitä on.
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja säätänä »

eo jos osaa homman 8)


ATS 8x13 kirjoitti:Kohdistus kannattaa tehdä kyllä tiivisteen avulla. Se märkä maali leviää siellä välissä kun vetää osat kiinni, ja sen jälkee tarkkuus on mitä on.
laaborghin on paras
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

eipä tuo viila ole mikään paras vehje tuohon.. biltemasta vinku eli ns. paineilma käyttöinen suora hiomakone 11.90€ ja siihen n.10€ jyrsin terä niin alkaa lastua lentään... jos ei oo paineilma mahdollisuutta niin sitten sähköinen vastaava vehje :? ei meinaan kannata 20€ takia nylkyttää montaa tuntia viilalla kun "vinkulla" tekis saman kohdistuksen n. puolessa tunnissa :lol:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja Marko »

pitäis olla laitteet,jos halutaa hyvää(tehoo),eikä tehä,ku ennen vanhaa.Kannella auto viritetää.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja START »

juurikin näin
ite ostettiin läheisestä varaosaliikkeestä paine ilmavinku ja teräs sekä alumiini jyrsin terät ne tosin oli vähän kalliimpia (yhteensä n70e)
ja kannattaa sitten kahtoa että ostaa semmosen jossa on 6millinen istukka
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan puhuttiin, että ilma/polttoaineseoksen täytyy pyörteillä imusarjassa ja sylinterissä. Kertoilivat imusarjan ja pakoaukkojen ns.kohdistusvirheen olevan ja auttavan pyörteilyn aikaan saamisessa. Ruiskauttaako nykysysteemit polttoaineen siten, että se pyörteilee tai saa aikaiseksi sitä. Esim. joissakin dieseleissä oli imuventtiilissä erikoinen kaulus pyörteilyn lisäämiseksi. en tiedä tämänpäivän tietoja. Muuttuuko käynti ja miten jos ei muuteta muuta kuin kohdistetaan aukot ja avarretaan kanavia. Olen melkolailla nykyvehkeistä ulkona kuin lumiukko.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kanavien kohdistuksesta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan puhuttiin, että ilma/polttoaineseoksen täytyy pyörteillä imusarjassa ja sylinterissä. Kertoilivat imusarjan ja pakoaukkojen ns.kohdistusvirheen olevan ja auttavan pyörteilyn aikaan saamisessa. Ruiskauttaako nykysysteemit polttoaineen siten, että se pyörteilee tai saa aikaiseksi sitä. Esim. joissakin dieseleissä oli imuventtiilissä erikoinen kaulus pyörteilyn lisäämiseksi. en tiedä tämänpäivän tietoja. Muuttuuko käynti ja miten jos ei muuteta muuta kuin kohdistetaan aukot ja avarretaan kanavia. Olen melkolailla nykyvehkeistä ulkona kuin lumiukko.
Aikoinaan ongelmana oli polttoaineen pisaroituminen, siksi nuo pyörteilyjutut. Tainno pätee nykyäänkin kaasarikoneessa. Myös yksipisteruiskuista löytyy imusarjasta "siili" useimmiten. Monipisteruisku taas ei moista pyörteilyä tarvitse. Eli ruisku hajottaa polttoaineen paljon paremmin mitä kaasutin. Pakopuolella nuo ovat aina tarpeettomia, tosin eivät haittaakkaan niin kovin koska virtaus on niin pyörteinen muutenkin. Tosin pakopuolelle välillä tehdään tahallaan porras primääristä kanteen, eli siis primääri isompi kuin kanava. Tällä halutaan estää mahdollista paluuvirtausta.

Dieselit taas ovat asia erikseen, koska polttoainetta ei erikseen sekoiteta ilmaan, vaan suihkutetaan suoraan sylinteriin. Eli sylinterissä pitää olla voimakas pyörteily, jotta happi saadaan hyödynnettyä. Sylinterin pyöteistä on erotettavissa kaksi päälajia, "whirl" ja "tumble". Diesel tarvitsee ensimmäisen ja bensakone pärjää jälkimmäisellä. Siksi dieseleissä ovat imukanavat ja -venttiilit vähän jänniä ja ahtopaineet kovia.

Kanavien kohdistamisella on varmaankin vaikutus vain positiivinen, kanavien isontaminen taas huonontaa alakierrosten käyttäytymistä ja voi tuoda ylös vähän lisää. Kanavien isontamista kuitenkin on niin monenlaista. Kokoa tärkeämpi olisikin muoto, virtausnopeus kun kuitenkin on tärkeä juttu. Eli pieni, mutta hyvän muotoinen kanava toimii niin alhaalla kuin ylhäälläkin, iso huonon muotoinen ei toimi alhaalla eikä ylhäälläkään.

Toivottavasti valotti hieman.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin