Nappis ruiskuksi

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
katastrofv

Nappis ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

Jep, koitin hakua ja sain 7 sivua tekstiä 8) Jotain tarpeellista tietoa löysinkin, mutta en oikein tarkkaa selostusta aiheesta.
Eli, mulla on tuossa kesäkuussa 1987 ensirekisteröity nappis (eli ei tarvi kattia, eihän? eikös se oo vasta 1.7.87 eteenpäin jos koneen vaihtaa tuoreempaan?)
ja 1997 1700i kanttilamppu, niin mitä kaikkea mun pitää ottaa huomioon kun vaihdan nappikseen kantista tekniikan?
Eli tietenkin otan koneen laatikkoineen ja ruiskunjohtosarjan kaikkine piuhoineen ja niitten perässä olevine laitteineen, poljinhässäkän kaasuvaijerin takia, bensalinjat (sopiiko tankki suoraan kanttiksesta täydellisenä?)
Tarviiko se sitä aktiivihiilipömpeliä konehuoneessa, ja jos ei, voiko sen töpselin vaan jättää irti?
Perävälitys kannattaa varmaan jättää toi nappiksen oma 4,3:1 niin saa kiihtyvyyttä?
Lisäilen tähän sitä mukaa kun tulee kysymyksiä..
Jos joku vastaavan projektin tehnyt viitsis ottaa yhteyttä joko sähköpostilla tai privalla ja viitsis heittää pienen projektikertomuksen niin olisin kiitollinen! Tai jos jollain on jotain linkkiä aiheesta niin saa lisätä tähän ketjuun. Ja ois kai tässä jo FAQ ainestakin?
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Tässä destorin kertomus omasta rojektistaan, 1200L '85-> 1700i. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=11368
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

ei kai se niitä aktiivihiili pömpeleitä tarvitse
mutta se mitä katsastusmiehet siitä sanoo niin on sitten eri asia :?:
21013 2300tic
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

Toi olikin ihan hyvä toi destorin projekti-kuvaus, en sitä haulla löytänytkään. Nii-i, tarviikohan toi leimalle sen hiilipömpelin, kun ei kattiakaan ymmärtääkseni tarvitse olla, niin tarviiko muitakaan vähäpäästöisyyys tsydeemeitä... :?:
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

jos se ei ole vähäpäästöinen niin ei kai se tarvitse niitä vähäpäästöisyys juttuja?
21013 2300tic
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ne varusteet mitä uudessa moottorissa on ollut tyyppihyväksyttäessä pitäisi siinä säilyttää vaikka sen vanhempaan koriin laittaa
muuten koneen tyyppihyväksyntä ei ole voimassa
mutta nuo hiilipöntöt on niin harvinaisia ettei katsastumiehet niitä huomaa edes kaivata
tosin vaikka katsastusmies ei huomaisikaan ei tee asiasta laillista vert. ylinopeus josta ei jää kiinni
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

Itsellä oli ne hiili pönpelit roskalavalla kun leimalla kävin eikä mitään kyselly ja päästöistäki läpi. Pöntön johto roikkuu irtonaisena konehuoneessa.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

Aivan, kun oon jostain ollut ymmärtävinäni, ettei ennen 1.7.87 käyttöönotettuun tarvi laittaa kattia jos esim.turbottaa.
Niin ihmetyttää miksi tässä tarvii olla katti jos laittaa tuoremman moottorin? Mitä väliä sillä on jossei kone enää täytä vähäpäästöisen vaatimuksia, jos ei auton niitä tarvi täyttää? Vai onko laki muuttunut ja päästöt meneekin moottorin vuosimallin eikä auton vuosimallin mukaan?
Ei sillä, ettenkö voisi kattia siihen laittaa, mutta mitään siellä ei tule olemaan sisällä... :lol:
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

ei mulla vaan vuoden -85 2102:sen kanssa 1700i koneella kattia kyselleet leimalla..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

Näin asiaan vastasi katsastusmies pohojammaalta;
samiharju kirjoitti:hyvä kysymys, lisää näitä :-)

Elikkäs elikkäs. Auto on aina se joka määrää päästötason, ei moottori. Vähäpäästöinen moottori ei tee koskaan autosta vähäpäästöistä vaikka taannoin virheellisestä näin väitin.. (sori, mun tietämättömyyttä)

-auton ollessa vanhempi kun tuo 1.7.87 riittää päästöistä selvitykseksi pelkkä katsastuksenaikainen päästömittaus, ei ole väliä mikä moottori paikalla on, kattihommat yms saa poistaa huoletta kunhan se tavallinen katsastuksenaikainen tai max 3kk ennemmin tehty päästömittaus menee läpi.
-auton ollessa 1.7.87 tai uudempi ei-vähäpäästöinen vaaditaan siihen asennettavasta moottorista valmistajan selvitys päästötasosta; esim kattikoneista ei ole varmuutta täyttävätkö ne auton käyttöönottoajankohdan mukaisia vaatimuksia ilman kattia / onko edes testattu koskaan. Tämän selvityksen voi kiertää asentamalla autoon katalysaattorin. HUOM! Autosta ei silti tule vähäpäästöistä vaikka siinä katin näköinen pahka pitää putkessa ollakin.. puhutaan ns "kylmästä katista".
-jos otteessa lukee "vähäpäästöinen" (tai "kolmitoimikatalysaattori", tarkoittavat samaa asiaa) saa siihen asentaa vain ja ainoastaan vähäpäästöisen moottorin. jos auton paperissa lukee esim vain "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" ei sillä ole päästötason kannalta mitään merkitystä.
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

en missään kohtaa ole väittänyt että
auton päästövaatimukset muuttuisivat moottorin mukaan
vaan sen että autoon laitettavan mootorin tulee olla sillä varustuksella kuin se on tyypitetty
eli katti putkessa (ei tarvitse toimia)
mutta jos löydät tyypityslapun moottoristailman kattia niin silloin sitä ei siellä tarvita
mutta laittakaa kuinka haluatte nämä samat jutut on täällä jo niin monta kertaa että aivan turhaan näitä uudelleen kirjoittaa
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

pressa kirjoitti:en missään kohtaa ole väittänyt että
auton päästövaatimukset muuttuisivat moottorin mukaan
vaan sen että autoon laitettavan mootorin tulee olla sillä varustuksella kuin se on tyypitetty
eli katti putkessa (ei tarvitse toimia)
mutta jos löydät tyypityslapun moottoristailman kattia niin silloin sitä ei siellä tarvita
mutta laittakaa kuinka haluatte nämä samat jutut on täällä jo niin monta kertaa että aivan turhaan näitä uudelleen kirjoittaa

Pressa hoi; Löysin tälläsen sun kirjoittaman viestin yhdestä ketjusta;

Lähetetty: 10.6.2005 18:03 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

"team pa
en tiedä mitä siellä kylällä tehdään mutta auton tulee täyttää sen päästövaatimiksen joka sen vuosimallisessa autossa on
eli vaikkahan vaihtaa nappikseen vuoden 2099 moottorin niin sen on täytettävä vain vuoden 1988 päästönormin jos auto on vm -88
eikä sitä mikään paikallisteknikko muuksi muuta
peppu voi mutta aken tarkastaja paikalle jos ei he muuten ymmärrä mitä säädöksissä sanotaan"


Eli nimenomaa! Täytyy läpäistä ne päästövaatimukset, mitkä AUTON vuosimalli määrää! Toi mun nappis on ennen 1.7.1987 ensirekisteröity, eli siihen riittää, kun se menee käytönaikaisesta pakokaasutestistä läpi. Ei tarvi olla kattia putkessa, eikä tarvi täyttää ton 1700i koneen päästönormeja. Hiukan ihmettelinkin, miten autosta voi tulla vähäpäästöinen, jos se olisi esim. ennen 78 otettu käyttöön, jolloin ei tarvi päästömittausta ollenkaan.
Eli jos ei tiedä mistä puhuu, tai ei kiinnosta lukea tekstiä niin tarkkaan että ymmärtää mitä on lukenut, niin ei tarvi vastata.
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

katastrofv kirjoitti:Eli jos ei tiedä mistä puhuu, tai ei kiinnosta lukea tekstiä niin tarkkaan että ymmärtää mitä on lukenut, niin ei tarvi vastata.
no huh huh
laita koneesi kuinka haluat
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei morjens, pitäkää ladat orkkiksena nii ei tarvii pohtia näitä ihme juttuja jotka on täälläkin jo monta kertaa kirjoitettu, sitä paitsi konttorilla ne viranpuolesta parhaiten nää asiat tietää, täällä voidaan arpoa vaikka 10 vuotta näitä asioita, siinä ajassa olisi auto jo leimattu uudella hienolla tehomyllyllä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
katastrofv

Viesti Kirjoittaja katastrofv »

En laita niin kuin haluan, vaan niin kuin laki ja asetukset määräävät. Edelleen, jos et vieläkään ymmärtänyt, tämä on ensirekisteröity ennen 1.7.1987 joka tässä tapauksessa on se taikasana.
Vastaa Viestiin