Wartburg

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Jaska HKI kirjoitti:On niitä tehty pakettiautojakin wartburgin moottorilla
http://ifa-freunde-bodensee.de.vu/
On noita Barkas B-1000 tuotu Suomeenkin 60-luvulla jokunen kappale.Tuollainen löytyi pari vuotta takaperin järvenpäästä,huonokuntoisena metsäauto-aihiona,tosin.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Puskuri-ohjelmassa,perjantaina 1.7 muistellaan Warren vaiheita Suomessa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

kiitos, Warrella Virran on ehdottomasti nähtävä. :D
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Moottorirakenteen tekninen määrittely.Korjatkaa jos olen väärässä.

3-sylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori.Osista koottu ja tasapainoitettu kampiakseli on neljästä kohtaa laakeroitu vierintälaakereilla,joista ajosuunnassa ensimmäinen on uralaakeri (ohjauslaakeri).Muut kolme vierintälaakeria ovat ohjainrenkaattomia rullalaakereita,joiden rullat vierivät välittömästi kampiakselin laakeritappien hiotulla rullaradoilla.Edellämainittujen rullalaakereiden ulkorenkaat ovat yhtenäisiä, ts jakamattomia,ja on ne helpolla puristustiukkuudella sovitettu kampikammiossa oleviin tiloihinsa.Kampikammiot on tiivistety labyrinttitiivisteillä ja päätylaakereiden hohdalla Simmerring-tiivisteillä.Kampiakselin päässä on kolmella katkojankärjellä varustettu kiinteä katkojalaite ilman kierrosluku- ja alipainesäätöä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Wartburg vikoja:

-kulkee tavallista paremmin.Laiha seos tukkeutuneen suodattimen tai viallisen pumpun takia.2-tahtinen kulkee laihalla seoksella hyvin,mutta seosvoitelun puute voi aihettaa kiinnileikkautumisen
.
-polttoainetta ei tule vaikka suodatin puhdas.Kampikammion alipainevuoto.Warburgin polttoainepumppu toimii sysäyksittäin kampikammion alipaineella.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Joo, 2-tahtikoneet toimii paremmin vähän laihemmalla seoksella, mut riskinä tosiaan mainitsemasi riski kiinnileikkaantumisesta... Tuli vaan mieleen et jos tekisi 10% seosta ja sit yrittäisi käyttää optimitehoilla (kierroksilla, alavääntö huononee) "laihalla", olisko mitään järkeä?
No ei kai se seos siitä laihene jos ilman ja bensan suhdetta säädät :roll: Varmaan karstassa pytty nopeasti siitä huolimatta ja tehot pois.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

hmm, lieneekö sitten vain mopoissa seoksen säätö ilman/bensan suhdetta säätämällä :shock: maalaisjärki soveltaa samaa myös 2T autossa, mutta kuka tietää tässä oudossa maailmassa....

karstoittuminen--->nopeutuu jos ajaa rikkaalla? :roll:

alakaa unohtua jo nää jutut ku autoväessä ollu :D
tai auto ja auto, ei oo ainakaan tarvinnu seoksia rukata silti vielä...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jaa ei seos muutu jos ilman ja bensan suhdetta muuttelee.. :roll:
No sitä mä justiin ihmettelin, että miten se öljy% siitä bensasta vähenee, jos antaa enemmän ilmaa.. :roll: Jäänyt noi insinööriopinnot käymättä, niin jos joku selittää, että minäkin tajuan. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Ööh.. öljy häviää? Anteeksi, nyt en ymmärtänyt..
Niin mä tarkoitin, että voiko tolla öljy%:ia lisäämällä 2T-bensaan, korvata laihaa bensan ja ilman seosta :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Omistin aikoinaan warre autoja eka -66, tuorein -86. Tämä on kaukaa haettu,moottorisaha leikkaa kiinni kun vedetään säädöt tiukalle, useimmiten laakerivaurio. Siis bensalitraan sekoitettavalla öljyn määrällä ei taida olla ratkaisevaa merkitystä. Tetysti pitää olla se suositusten vähimmäismäärä...Mulle on hebreaa tää tekninen puoli
warre 353w sedan,
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pojathan alkoivat nokittlemaan. Tuossa puhuttiin seoksesta,(ilman ja polttoaineen) sekä sekoitussuhteesta, (Öljyn ja bensan). Jos tuolla 10% bensalla saavutettaisiin mitään etuja, se olisi varmasti otettu yleisesti käyttöön.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Voisin äkkiseltään maalaisjärjellä kuvitella 10% öljyseoksella polttoaineen alkavan olla jo niin paksua, että se ei enää kaasuuntuisi kunnolla kaasuttimessa. Tämä oletettavasti heikentäisi laihemmasta seoksesta saatavan hyödyn nollaan.

Tämä oli siis ihan arvailua. Puhutaan nyt kuitenkin seossuhteesta.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Veljelläni oli aikoinaan tumman vihreä farmari Varre. Olen sellä ajanut muutamia kilometrejä, mielestäni hirveä hökötys, jos Ladaan vertaa.
Varre unohtui katsastaa ja veljeni ajoi sitten katsastattomalla Varrella Turun läänin Koskelta Helsingin keskustaan. Parkkimittarista oli aika loppunut ja lappuliisa oli laittanut maksumääräyksen pyyhkijän alle.
Veljeni ajoi kotiin ja ei maksanut sitä maksumääräystä ja sen perään ei koskaan kyselty. :lol:
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Tärkein asia 2tahtisen voitelussa on tuo polttoaineen ja ilman oikea suhde. Öljyä ei voi eikä kannata sekoittaa maksimissaan kuin joku 8%, jos sitä enemmän laittaa niin kone ei ota enää kierroksia ja karstoittuu hurjasti.

Voitelun lisäksi bensa-öljy seos myös jäähdyttää konetta, eli jos sitä on liian vähän niin vaarana on kiinnileikkautuminen vaikka öljyä olisikin hurumycke bensan seassa. Ja vielä lopuksi, laiha eli happirikas seos polttaa helposti männän puhki.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

äkkiseltään tulisi mieleen sellaiset muuttujat kuin puristukset sekä koneen teho. Enemmän tehoa, hiukan enemmän ölppää...<---edit: virityksestä puhe

itse mopoajoilta opittua: öljyä minimimäärä. se mitä valmistaja/taho joka tietää sanoo

ja seos tietenkin säädetään niin ettei röpötä eikä booaa, eli säätämällä paljonko kone saa ilmaa, tai bensaa, suurentamalla suutinta :roll: tai ilmanottoa :roll: tai päinvastoin kumpaa jompaa...

kai meistä jokainen on mopopoika joskus ollu :D

nii meni alussa vähä ohi tuo 10%, ku puhuttiin seoksesta yms. tuskimpa öljyn lisäämisessä mitään järkeä on, pikemminkin haittaa. se "raja", että ei ihan vielä käy laihalla, lienee vakiokoneessa hyvä. noh, ei ainakaan kannata röpötyttää, ku karstoittaa ja kuluttaa enemmän...

noh mopot on mopoja ja warret warreja ja autot autoja. ugh.
Vastaa Viestiin