On noita Barkas B-1000 tuotu Suomeenkin 60-luvulla jokunen kappale.Tuollainen löytyi pari vuotta takaperin järvenpäästä,huonokuntoisena metsäauto-aihiona,tosin.Jaska HKI kirjoitti:On niitä tehty pakettiautojakin wartburgin moottorilla
http://ifa-freunde-bodensee.de.vu/
Wartburg
Moottorirakenteen tekninen määrittely.Korjatkaa jos olen väärässä.
3-sylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori.Osista koottu ja tasapainoitettu kampiakseli on neljästä kohtaa laakeroitu vierintälaakereilla,joista ajosuunnassa ensimmäinen on uralaakeri (ohjauslaakeri).Muut kolme vierintälaakeria ovat ohjainrenkaattomia rullalaakereita,joiden rullat vierivät välittömästi kampiakselin laakeritappien hiotulla rullaradoilla.Edellämainittujen rullalaakereiden ulkorenkaat ovat yhtenäisiä, ts jakamattomia,ja on ne helpolla puristustiukkuudella sovitettu kampikammiossa oleviin tiloihinsa.Kampikammiot on tiivistety labyrinttitiivisteillä ja päätylaakereiden hohdalla Simmerring-tiivisteillä.Kampiakselin päässä on kolmella katkojankärjellä varustettu kiinteä katkojalaite ilman kierrosluku- ja alipainesäätöä.
3-sylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori.Osista koottu ja tasapainoitettu kampiakseli on neljästä kohtaa laakeroitu vierintälaakereilla,joista ajosuunnassa ensimmäinen on uralaakeri (ohjauslaakeri).Muut kolme vierintälaakeria ovat ohjainrenkaattomia rullalaakereita,joiden rullat vierivät välittömästi kampiakselin laakeritappien hiotulla rullaradoilla.Edellämainittujen rullalaakereiden ulkorenkaat ovat yhtenäisiä, ts jakamattomia,ja on ne helpolla puristustiukkuudella sovitettu kampikammiossa oleviin tiloihinsa.Kampikammiot on tiivistety labyrinttitiivisteillä ja päätylaakereiden hohdalla Simmerring-tiivisteillä.Kampiakselin päässä on kolmella katkojankärjellä varustettu kiinteä katkojalaite ilman kierrosluku- ja alipainesäätöä.
Wartburg vikoja:
-kulkee tavallista paremmin.Laiha seos tukkeutuneen suodattimen tai viallisen pumpun takia.2-tahtinen kulkee laihalla seoksella hyvin,mutta seosvoitelun puute voi aihettaa kiinnileikkautumisen
.
-polttoainetta ei tule vaikka suodatin puhdas.Kampikammion alipainevuoto.Warburgin polttoainepumppu toimii sysäyksittäin kampikammion alipaineella.
-kulkee tavallista paremmin.Laiha seos tukkeutuneen suodattimen tai viallisen pumpun takia.2-tahtinen kulkee laihalla seoksella hyvin,mutta seosvoitelun puute voi aihettaa kiinnileikkautumisen
.
-polttoainetta ei tule vaikka suodatin puhdas.Kampikammion alipainevuoto.Warburgin polttoainepumppu toimii sysäyksittäin kampikammion alipaineella.
No ei kai se seos siitä laihene jos ilman ja bensan suhdetta säädätIdän Ihme 1 kirjoitti:Joo, 2-tahtikoneet toimii paremmin vähän laihemmalla seoksella, mut riskinä tosiaan mainitsemasi riski kiinnileikkaantumisesta... Tuli vaan mieleen et jos tekisi 10% seosta ja sit yrittäisi käyttää optimitehoilla (kierroksilla, alavääntö huononee) "laihalla", olisko mitään järkeä?

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
hmm, lieneekö sitten vain mopoissa seoksen säätö ilman/bensan suhdetta säätämällä
maalaisjärki soveltaa samaa myös 2T autossa, mutta kuka tietää tässä oudossa maailmassa....
karstoittuminen--->nopeutuu jos ajaa rikkaalla?
alakaa unohtua jo nää jutut ku autoväessä ollu
tai auto ja auto, ei oo ainakaan tarvinnu seoksia rukata silti vielä...

karstoittuminen--->nopeutuu jos ajaa rikkaalla?

alakaa unohtua jo nää jutut ku autoväessä ollu

tai auto ja auto, ei oo ainakaan tarvinnu seoksia rukata silti vielä...
No sitä mä justiin ihmettelin, että miten se öljy% siitä bensasta vähenee, jos antaa enemmän ilmaa..Idän Ihme 1 kirjoitti:
Jaa ei seos muutu jos ilman ja bensan suhdetta muuttelee..


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Omistin aikoinaan warre autoja eka -66, tuorein -86. Tämä on kaukaa haettu,moottorisaha leikkaa kiinni kun vedetään säädöt tiukalle, useimmiten laakerivaurio. Siis bensalitraan sekoitettavalla öljyn määrällä ei taida olla ratkaisevaa merkitystä. Tetysti pitää olla se suositusten vähimmäismäärä...Mulle on hebreaa tää tekninen puoli
warre 353w sedan,
Voisin äkkiseltään maalaisjärjellä kuvitella 10% öljyseoksella polttoaineen alkavan olla jo niin paksua, että se ei enää kaasuuntuisi kunnolla kaasuttimessa. Tämä oletettavasti heikentäisi laihemmasta seoksesta saatavan hyödyn nollaan.
Tämä oli siis ihan arvailua. Puhutaan nyt kuitenkin seossuhteesta.
Tämä oli siis ihan arvailua. Puhutaan nyt kuitenkin seossuhteesta.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Veljelläni oli aikoinaan tumman vihreä farmari Varre. Olen sellä ajanut muutamia kilometrejä, mielestäni hirveä hökötys, jos Ladaan vertaa.
Varre unohtui katsastaa ja veljeni ajoi sitten katsastattomalla Varrella Turun läänin Koskelta Helsingin keskustaan. Parkkimittarista oli aika loppunut ja lappuliisa oli laittanut maksumääräyksen pyyhkijän alle.
Veljeni ajoi kotiin ja ei maksanut sitä maksumääräystä ja sen perään ei koskaan kyselty.
Varre unohtui katsastaa ja veljeni ajoi sitten katsastattomalla Varrella Turun läänin Koskelta Helsingin keskustaan. Parkkimittarista oli aika loppunut ja lappuliisa oli laittanut maksumääräyksen pyyhkijän alle.
Veljeni ajoi kotiin ja ei maksanut sitä maksumääräystä ja sen perään ei koskaan kyselty.

Tärkein asia 2tahtisen voitelussa on tuo polttoaineen ja ilman oikea suhde. Öljyä ei voi eikä kannata sekoittaa maksimissaan kuin joku 8%, jos sitä enemmän laittaa niin kone ei ota enää kierroksia ja karstoittuu hurjasti.
Voitelun lisäksi bensa-öljy seos myös jäähdyttää konetta, eli jos sitä on liian vähän niin vaarana on kiinnileikkautuminen vaikka öljyä olisikin hurumycke bensan seassa. Ja vielä lopuksi, laiha eli happirikas seos polttaa helposti männän puhki.
Voitelun lisäksi bensa-öljy seos myös jäähdyttää konetta, eli jos sitä on liian vähän niin vaarana on kiinnileikkautuminen vaikka öljyä olisikin hurumycke bensan seassa. Ja vielä lopuksi, laiha eli happirikas seos polttaa helposti männän puhki.
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
äkkiseltään tulisi mieleen sellaiset muuttujat kuin puristukset sekä koneen teho. Enemmän tehoa, hiukan enemmän ölppää...<---edit: virityksestä puhe
itse mopoajoilta opittua: öljyä minimimäärä. se mitä valmistaja/taho joka tietää sanoo
ja seos tietenkin säädetään niin ettei röpötä eikä booaa, eli säätämällä paljonko kone saa ilmaa, tai bensaa, suurentamalla suutinta
tai ilmanottoa
tai päinvastoin kumpaa jompaa...
kai meistä jokainen on mopopoika joskus ollu
nii meni alussa vähä ohi tuo 10%, ku puhuttiin seoksesta yms. tuskimpa öljyn lisäämisessä mitään järkeä on, pikemminkin haittaa. se "raja", että ei ihan vielä käy laihalla, lienee vakiokoneessa hyvä. noh, ei ainakaan kannata röpötyttää, ku karstoittaa ja kuluttaa enemmän...
noh mopot on mopoja ja warret warreja ja autot autoja. ugh.
itse mopoajoilta opittua: öljyä minimimäärä. se mitä valmistaja/taho joka tietää sanoo
ja seos tietenkin säädetään niin ettei röpötä eikä booaa, eli säätämällä paljonko kone saa ilmaa, tai bensaa, suurentamalla suutinta


kai meistä jokainen on mopopoika joskus ollu

nii meni alussa vähä ohi tuo 10%, ku puhuttiin seoksesta yms. tuskimpa öljyn lisäämisessä mitään järkeä on, pikemminkin haittaa. se "raja", että ei ihan vielä käy laihalla, lienee vakiokoneessa hyvä. noh, ei ainakaan kannata röpötyttää, ku karstoittaa ja kuluttaa enemmän...
noh mopot on mopoja ja warret warreja ja autot autoja. ugh.