110 kone vs takapotkun kone

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Eeeeeiköhän toi kanttilamppuun passaa kun sama öljyntäyttö korkkikin :lol:

Imusarjan on kyllä sijottanu aika huumorilla.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Viesti Kirjoittaja START »

IlkkaHe kirjoitti:Eeeeeiköhän toi kanttilamppuun passaa kun sama öljyntäyttö korkkikin :lol:

Imusarjan on kyllä sijottanu aika huumorilla.
kyllä varmaan menee joo kun on noin samanlaiset :D
helppohan se imusarja on irti ottaa jos venttilin säätöö tarvii tehä
ei tossa kyllä muuta järkee oo paitsi että tolla puloella on enemmän tilaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Voi olla ettei tyyppihyväksyntää saisi autolle jossa imusatsi sojottais kuljettajan puolen etulokasuojan ulkopuolella, joten aika luonnollista on että imusarja on käännetty koneen päälle.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

mutta satakympissähän on kone poikittain, joten imusarja tuskin sojottaisi sivulla?
mutta tilan säästämiseksi tuo kuitenkin on tuohon päälle laitettu.
21013 2300tic
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ainakin pienemmissä 16 venttiilisissä ei venttiilejä tarvitse säätää ja jos isompaa sattuu tulemaan niin siinä vaiheessa alkaa olla sama paljon on rojua edessä, ei sitä isompaa remppaa kuitenkaan edes vuosittain tehdä, muutenkaa nykyautoja ole tarkotettu korjattavaksi, pari vuotta, uutta tilalle ja vanha paaliin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tila-auton valmistus loppuu kyllä. Eihän sellaisen jyrän valmistus kannata, kuka sellaista haluaisi!? Voin kertoa tämän sellaista kokeneena.
Eipä sellaista ole edes raipossa, chevy niva siellä kyllä on / oli.

Tuossa tila-autossahan piti olla 1,7 kone hydraulisilla nostajilla? Eli ilmeisesti nivan koneessa uusi kansi?

Sanotaanko että tuo satakympin 16v kone ei varmasti ole sen heikompi kuin 8v! mulla on 244000km ajettu ja avaamaton. Ei vie öljyä, ei savuta, ei vuodaöljyä, käy nätimmin kuin yksikään 8v kone. Ei edes nostajat kilkata yhtään!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Aika pirun pitkä imusarja ja menee koko kannen yli!
Mikäs järki tuossa on?
Pitkällä imusarjalla saadaan vääntöä... lyhyellä kiertoo koneesee....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

larssi21074 kirjoitti:Tila-auton valmistus loppuu kyllä. Eihän sellaisen jyrän valmistus kannata, kuka sellaista haluaisi!? Voin kertoa tämän sellaista kokeneena.
Eipä sellaista ole edes raipossa, chevy niva siellä kyllä on / oli.

Tuossa tila-autossahan piti olla 1,7 kone hydraulisilla nostajilla? Eli ilmeisesti nivan koneessa uusi kansi?
No jos tila-auto tarvis saada, niin Suomesta puuttuu selkeästi sellainen minkä haluaisin, eli Lada merkkinen tai muu neuv... eiku venäläinen. Olihan tuota tarkoitus tehdä vain takavedollakin. Tuo Nivan nelivetotekniikka ei kyllä tuo mieleen kovin mukavaa matka-autoa.

En hajuakaan mitä kaikkea moottoria tossa tila-autossa lopulta oli, mutta ainakin olen kuullut että 21213 (1,7 kaasutin) 21214 (1,7 ruisku) 2130 (1,8 kaasutin) 2130-10 (1,8 ruisku) ja 21203 (2,0i 16v ruisku) käsittääkseni ruiskut oli lähinnä 1,8 versioita ja sitä hydraulinostajilla versiota ei paljon käytetty muutenkaan, että olisko mahtanu olla tossakaan. Mikähän siinä hydraulinostaja koneessa mahtoi olla kun ei yleistynyt, mahtaako edes Chevy Nivassa olla sitä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ekat tais olla noita 1,7 ruiskuja.
Se mitä pääsin kokeilemaan oli 1,7i, sama lätkä kontin luukussa kuin nivassa.

Koneessa piti olla omistajan mukaan hydr.nostimet mutta konehuoneeseen en tainnut katsoa, vai oliko niin ettei konetta kunnolla nähnyt..
Käsitin että koneen lohko on sama 21214 mutta kansi uusi.

Tuo auto oli aivan järkyttävä tapaus, aivan kuin kirveellä veistetty kaikki. Päältäpäin kelvollinen mutta laatu aivan hirveää, tais olla ensimmäisiä kappaleita. Voihan tuo olla kätevä laite huonokuntoisilla teillä maaseudulla kun vaaditaan kuljetustilaa mutta ei sillä pitäis ajaa yli 60kmh.

Ajo-ominaisuuksista tuli mieleen pönttö-uaz.. :cry:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Magnum2300

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

Tarkennettakoon aiempia lausuntoja imusarjan pituuden syystä. Imusarjan pituudella haetaan vääntöhuipun sijainti oikealle kohdalle kierrosalueella. Pitkä imusarja parantaa alavääntöä, lyhyt siirtää vääntöhuippua korkeammille kierroksille. Imusarjaan syntyy venttiilien sulkeutumisesta ja avautumisesta johtuen pulsseja. Jollakin kierrosalueella tämä pulssien tiheys aiheuttaa imusarjassa resonanssi-ilmiön (seisova aalto?), joka ikäänkuin pakkaa ilmaa (seosta) tehokkaammin koneeseen. Imusarjan pituus vaikuttaa siihen, mille kierrosalueelle resonanssitaajuus asettuu.

Virityshommista enemmän tietävät voivat korjata virheitäni.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Resonanssi ahtamiseksihan tuota joskus kutsutaan.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tarvit vaan muuttuvan venttiilienajoituksen ja muuttuvapituuksisen imusarjan niin homma toimii. Muuten vain parannat huonoja puolia hyvien kustannuksella. Hondan systeemit on nykyään aika hienoja kun kaivavat yli 160Nm vääntöjä 1,8:sta 2000 ja 6000 välillä. Eli pitkä imusarja nostaa vääntöä alempana ja lyhyempi ylempänä. Tosiaan seisova aaltoliike ja Helmoltz-resonanssi ovat noita juttuja. Jos mitat ovat vakioita niin kierroskaistakin on hyvin kapea.

Jos teet venttiilienajoituksella vääntöä alas ja imusarjalla ylös,niin saat varmaan koneen joka on aika hengetön koko kierrosalueen läpi. Mutta toimii tosiaan jotenkin kaikkialla. Vaparin täytössuhde on rajallinen ja teho haetaan kierroksilla, tällöin ala- ja keskikierrokset usein kärsivät.

Itse teen imusarjan resonanssin suurinpiirtein siihen mihin kierrokset putoavat kun vaihdetaan isompaa pykälää ja pakosarjan jopa hieman sen alle. Tosin nuo kierrokset ovat jossain ~5000, jolloin saa riittävän alueen koneelle ja suht nöyrän käytöksen. Huipputehot sitten kärsii, mutta jotain on tingittävä. Tuo siksi että vakiovenat toimivat aika ok sinne asti mihin männätkin kestävät kieroksia. Joten summana vetoalueelle pitäisi noin saada suurin keskimääräinen teho :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mahtaa aika hurjasti lisätä alavääntöä toi 16v koneen imusarja, jos sama vaikutus tulee jos sillä, kun takavetoihin laitetaan kaasuttimen alle paksumpi bakeliitti. se kuitenkin aika paljon vähemmän pidentää imusarjaa (etäisyyttä kaasuläpältä venttiilille)

Kalinaan on suunniteltu juurikin tuollaiset muuttuvapituuksiset imusarjat, mitenkähän ne mahtaa käytännössä toimia, kun yhtälailla tosta koneen yli niitä imuputkia vedetään. Ja mahtaako venäläisten systeemi sitten toimia 100%, siinä ehkä syy ettei niitä koneita vieläkään ole saatavilla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voi olla juuri noin, että ilma ohjataan eri reittejä eri kierrosalueilla. On myös systeemejä jotka muuttavat portaattomasti pituutta. Jälkimmäisiä ei hirveästi taideta harrastaa muuten kuin kilpakäytössä. Formuloistahan nuo nyt kiellettiin... Hitusen googlettelemalla löytyy helposti infoa ja kuvia, jos on englanti hanskassa. Kotimaisella vaikka alkuun http://koti.mbnet.fi/parkatti/resonanssiahtaminen.php

Kanavien pyörteilyominaisuudet eivät oikein ole olleet arvossaan sen jälkeen kun kaasuttimet kehittyivät edes hieman. Pyörteily kun aiheuttaa virtaushäviötä. Esimerkkinä vaikka kuplan kannet, kanava on kahteen suuntaan kaareva ja vaikka kannet virtaisivat penkissä hyvin ja koneessa on lyhyt isku ja suuri poraus, niin kiertää tuo ei tahdo millään. Pyörteily on hyvä juttu vasta sylinterissä, sinne seos vaan pitää saada mahdollisimman kovalla vauhdilla ja pienillä häviöillä. Siksi se kanavan muoto, ei koko.

Laskureita noilla pakosarjoille löytyy yllättäen netistä. Mm. "wallace racing" tarjoilee kaikenlaisia laskimia. Tai vaikkapa threadi dassemiehiltä: http://www.dnsf.org/forum/index.php?top ... .msg226222 jossa viitataan virittäjän käsikirjaan. Jotkut myös valitsevat sisähalkaisijaa suurinpiirtein pakovenan, tai -kanavan poikkipinta-alan mukaan. Minimitilavuutena jotkut pitävät 6 kertaa yhden sylinterin tilavuutta. Sitten noihin voi tehdä resonanssikammioita tehostaakseen ominaisuuksia. Noita näkyilee ehkä useiten 4A-GE -koneiden kupeissa. Sitten voi vielä jatkaa perehtymistä erimuotoisiin ja pituuksisiin kollektoreihin, jne. Lopuujen lopuksi parhaat putkistot tehdään useiden penkkivetojen kautta koeajamalla erilaisia yhdistelmiä.

Tuo esim. 5000 sen takia että moottori antaa enemmän tehoa esim 7-tuhannella minuuttikierroksella, mitä tuolla viidellä. Niin olisiko se lisäteho enemmän tarpeen sinne viiteen kuin seitsemään tuhanteen? Kuten sanoin, hitusen häviää huipputehossa, mutta vetoalueen keskimääräinen teho on korkeampi noin :wink:

Jaahas, päivän romaani on valmis :lol:
Vauhdin tae - alamäki
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Anna palaa vaan, Stefa! :wink: Kiinnostaa kovasti virittämisen teoreettinen puolikin, ite ainakin luen mielelläni pidemmätkin selostukset.
Vastaa Viestiin