Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

soitin gt-motoriin ja kyselin

niin ahtimia kaasuttimia ja virranjakajaan säätimiä löytyisi vielä hyllystä.

koneet olivat muuten vakioita mutta virranjakajaan asennettiin säädin jolla saatiin sytkää myöhäsemmälle 3 astetta ahtojen noustessa.

eli koneita ei avettu eikä edes puristuksia laskettu.
koneet olivat 1300cc ja 1500cc kokoisia.

vakio pakosarjaa käytettii ja siihen tehtiin vain laipalla jatko ahtimelle.
vakio imusarjaan istutettiin solexin paine kaasutin. joka oli alkujaan tehty relluun.

ahtopaineet oli 0.6 bar
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

iigorr kirjoitti:saakos noita turbo audin mäntiä jostain uusia tai käytettyjä?

vaihdossa saisi turbo volvon mahlet..
saahan niitä kun osaa kysellä :wink: käytetyt on mun männät... uudet maksaa jopa takosia enemmän??!
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

iigorr kirjoitti:soitin gt-motoriin ja kyselin

niin ahtimia kaasuttimia ja virranjakajaan säätimiä löytyisi vielä hyllystä.

koneet olivat muuten vakioita mutta virranjakajaan asennettiin säädin jolla saatiin sytkää myöhäsemmälle 3 astetta ahtojen noustessa.

eli koneita ei avettu eikä edes puristuksia laskettu.
koneet olivat 1300cc ja 1500cc kokoisia.

vakio pakosarjaa käytettii ja siihen tehtiin vain laipalla jatko ahtimelle.
vakio imusarjaan istutettiin solexin paine kaasutin. joka oli alkujaan tehty relluun.

ahtopaineet oli 0.6 bar
Minkä kokoinen se konela-turbon kaasari oli? voiko sitä verrata Weber DAT32:een? Entäs se IHI ahdin? voiko verrata Garrett TO3:een koon puolesta? toimisko DAT32 1600cc koneen ja jonkun pienen alhaalta ahtavan turbon kans vai oisko paineistettu DCOE45 parempi?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Konelan turbon kaasari taisi olla hatrien muistikuvien mukaan noin 40mm ja siis vain 1kurkkuinen eli kokonaisuudessaan paljon pienempi ku dat32. Kyllä sitä ihiä voi verrata garretin 3 sarjaan :D ja paljon pienempihän se on

Kuva
Kuva
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Onkos tuo RHB5?
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

onks sulla Turbiini viä toi IHI?? Mitä se maksaa, laitan sen honda mankiin :wink: :lol: on meinaan sen verran pieni että voi jopa siinä pelata 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

On mulla tuo ihi, mutta se on laakereiltaanleikannu niin lujasti kiinni että ei meinannu vasarallakaan onnisua purkaminen lisäksi pakosipi on sulanu. joo rhb5 se tosaan on ja suresti ihmettelen millaiset pakopaineet se on aiheuttanu.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
mower

Viesti Kirjoittaja mower »

Turbiini kirjoitti:Konelan turbon kaasari taisi olla hatrien muistikuvien mukaan noin 40mm ja siis vain 1kurkkuinen eli kokonaisuudessaan paljon pienempi ku dat32. Kyllä sitä ihiä voi verrata garretin 3 sarjaan :D ja paljon pienempihän se
mulla on tollanen konela turbokaasari, se on kooltaan joku vajaa 40. ja ykskurkkunen. et sattunu iigor kysyyn paljo tollasella virranjakaja jutulla oli hintaa sielä gt motorissa? olikohan 1.3 ja 1.5 erikokoset kaasarit? ei varmaan?
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

mower kirjoitti:
Turbiini kirjoitti:Konelan turbon kaasari taisi olla hatrien muistikuvien mukaan noin 40mm ja siis vain 1kurkkuinen eli kokonaisuudessaan paljon pienempi ku dat32. Kyllä sitä ihiä voi verrata garretin 3 sarjaan :D ja paljon pienempihän se
mulla on tollanen konela turbokaasari, se on kooltaan joku vajaa 40. ja ykskurkkunen. et sattunu iigor kysyyn paljo tollasella virranjakaja jutulla oli hintaa sielä gt motorissa? olikohan 1.3 ja 1.5 erikokoset kaasarit? ei varmaan?
tuskin oli erikokoiset kaasarit. en kysynyt kuin kaasarin hintaa, kun myyjä tuntu olevan vähän "vaikea" tapaus :D ja kaasarille sanoi olevan hintaa n.500e :evil:
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
mower

Viesti Kirjoittaja mower »

mämaksoin siitä kaasarista 30e :D siis siitä paineistetusta solexista
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Turbiini kirjoitti:On mulla tuo ihi, mutta se on laakereiltaanleikannu niin lujasti kiinni että ei meinannu vasarallakaan onnisua purkaminen lisäksi pakosipi on sulanu. joo rhb5 se tosaan on ja suresti ihmettelen millaiset pakopaineet se on aiheuttanu.
Puntossa on samanlainen ihi. Vakiopaineet overboostilla on 1,3bar, koneen kokohan on 1,4 8v ja tuottaa 136 hepoista :D
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

noose01 kirjoitti: Puntossa on samanlainen ihi. Vakiopaineet overboostilla on 1,3bar, koneen kokohan on 1,4 8v ja tuottaa 136 hepoista :D
Tuskin se samanlainen on. Eiköhän RHB5:stä ole yhtälailla eri versioita kuin jostain Garretin TO3:stakin. Onhan tuota Ihiä käytetty esim. 2.2-litraisessa Mazdan pannussa ja Subaruissa ym.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

iigorr kirjoitti:virranjakajaan asennettiin säädin jolla saatiin sytkää myöhäsemmälle 3 astetta ahtojen noustessa.
Aikalailla turhaa vaihtaa säädin jos sillä huimat 3 astetta ajoitusta myöhäistetään...
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

micco kirjoitti:
noose01 kirjoitti: Puntossa on samanlainen ihi. Vakiopaineet overboostilla on 1,3bar, koneen kokohan on 1,4 8v ja tuottaa 136 hepoista :D
Tuskin se samanlainen on. Eiköhän RHB5:stä ole yhtälailla eri versioita kuin jostain Garretin TO3:stakin. Onhan tuota Ihiä käytetty esim. 2.2-litraisessa Mazdan pannussa ja Subaruissa ym.
Totta, ajattelin liian mustavalkoisesti. Ja onhan se ensimmäinen kohde mikä noista vaihdetaan isompaan...
-jusu-
Viestit: 125
Liittynyt: 3.9.2006 19:58
Paikkakunta: Virrat

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Tuli kans hommattua ladaan puhallin, tyyppi on td-04. Joku kiinas tehty varmaan on, eikä ole hinnalla pilattu :D En tiiä onko liian iso 1200:seen koneeseen, mut sen näkee. Kaasaria tässä oon etsiskellyt. Seuraavana modifioin vakio pakosarjaan turbon laipan jne.
Viimeksi muokannut -jusu-, 10.10.2006 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin