Eipäs tullu mieleenkään tuo...no mutta väljä se raidetangon pää kuitenkin on koska rengasta heilutettaessa nivel muljuaa ihan kotitarpeiksi. Kuskin puolella ei ole juuri mitään klappia, aivan pieni vain jonka juuri tuntee.jta kirjoitti:Jarrullahan on helppo todeta että onko välys laakerissa vai nivelessä. Kaveri painaan jarrua ja ite heiluttelee rengasta. Mikäli vielä on välystä niin se on nivelissä. Mikäli välys häviää niin kyse on laakerista.
Etulaakereiden rasvaus?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kun nyt lueskelin nuo laakerin rasvausohjeet niin täytyy sanoa että olen vähän eri mieltä
No määhän toki saan tohon remonttiin kulumaan paljon enemmän aikaa toki
1. Hommaa uudet mutterit tai edes toiset käytetyt joissa tuo hakattu lukkokohta on eri kohdassa.
2. Avaa mutteri ja laita joku puhdas rätti odottamaan kun ulompi laakeri tipahtaa ja voit auttaa asiaa liikuttamalla napaa toisella kädellä mutta todennäköisesti laakeri on jo maassa paskaisena ennenkuin ehdit edes ajatella mitään...
3. Vedä napa pois.
4 Siivoa vanhat rasvat pois navasta ja laakereista. Paperia ja paineilmaa...
5 Oikein paskaiset (vanhat rasvat) laakerit/navat kannattaa putsata vaikka polttoöljyllä/dieselillä ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi.
6. Tunge laakerin rullien ja koolien väliin rasvaa prässillä jossa piikki päässä (omatekoinen tai tehdastekoinen aivan sama) Tärkeä
7. Laita navan sisäosa puolilleen uutta vaseliinia. (Vähempikin voi riittää mutta ite laitan näin...)
8. Laita napa, ulkolaakeri, prikka ja mutteri takaisin.
9. Kiristä mutteria kunnes napa ei enää pyöri herkästi.
10. Asentele jarrut ja muut hilppeet takaisin (paitsi rasvakuppi - tai saa olla pölysuojana kevyesti painettuna) ja laita pyörä paikalleen.
11. Nyt kun kaikki on paikallaan ja jarrut eivät hinkkaa, löysää mutteri ja kiristä sen verran että pyörä pyörii herkästi ja pysähtyessään lähtee jopa hienoisesti takaisinpäin = edellyttää ettei mikään muu paikka hinkkaa kiinni ja että laakerit ovat kohtuu hyväkuntoiset. Huonoista laakereista tota välystä ei saa aina pois muttei se niin vaarallista...
Ja voin varmuudella sanoa ettei rasva mene sisempään laakeriin pelkästään rasvakuppiin lisäämällä

Laakeriin menee yllättävän vähän rasvaa sen ympäriltä joten tuo piikki systeemi on ehdoton jos haluaa että laakerit kestävät ja saavat kunnon voitelun. Erään mielipiteen (pomo joskus töissä) ei noihin napoihin muuta rasvaa tarvita kuin piikillä rullien ja koolien väliin...


1. Hommaa uudet mutterit tai edes toiset käytetyt joissa tuo hakattu lukkokohta on eri kohdassa.
2. Avaa mutteri ja laita joku puhdas rätti odottamaan kun ulompi laakeri tipahtaa ja voit auttaa asiaa liikuttamalla napaa toisella kädellä mutta todennäköisesti laakeri on jo maassa paskaisena ennenkuin ehdit edes ajatella mitään...
3. Vedä napa pois.
4 Siivoa vanhat rasvat pois navasta ja laakereista. Paperia ja paineilmaa...
5 Oikein paskaiset (vanhat rasvat) laakerit/navat kannattaa putsata vaikka polttoöljyllä/dieselillä ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi.
6. Tunge laakerin rullien ja koolien väliin rasvaa prässillä jossa piikki päässä (omatekoinen tai tehdastekoinen aivan sama) Tärkeä
7. Laita navan sisäosa puolilleen uutta vaseliinia. (Vähempikin voi riittää mutta ite laitan näin...)
8. Laita napa, ulkolaakeri, prikka ja mutteri takaisin.
9. Kiristä mutteria kunnes napa ei enää pyöri herkästi.
10. Asentele jarrut ja muut hilppeet takaisin (paitsi rasvakuppi - tai saa olla pölysuojana kevyesti painettuna) ja laita pyörä paikalleen.
11. Nyt kun kaikki on paikallaan ja jarrut eivät hinkkaa, löysää mutteri ja kiristä sen verran että pyörä pyörii herkästi ja pysähtyessään lähtee jopa hienoisesti takaisinpäin = edellyttää ettei mikään muu paikka hinkkaa kiinni ja että laakerit ovat kohtuu hyväkuntoiset. Huonoista laakereista tota välystä ei saa aina pois muttei se niin vaarallista...
Ja voin varmuudella sanoa ettei rasva mene sisempään laakeriin pelkästään rasvakuppiin lisäämällä



Laakeriin menee yllättävän vähän rasvaa sen ympäriltä joten tuo piikki systeemi on ehdoton jos haluaa että laakerit kestävät ja saavat kunnon voitelun. Erään mielipiteen (pomo joskus töissä) ei noihin napoihin muuta rasvaa tarvita kuin piikillä rullien ja koolien väliin...

124/2101 practical beauty