Etulaakereiden rasvaus?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Misha

Etulaakereiden rasvaus?

Viesti Kirjoittaja Misha »

Pitääkö ko. toimenpide tehdä kuinka usein -ja miten se tehdään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Mitkä laakerit nyt on tarkasti kyseessä, olisiko etupyöränlaakerit?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kimmo86

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Noista kilometrimääristä en tiedä, miten usein se kuuluisi tehdä mutta viimeistään silloin jos alkavat pitää vonkunaa. Eli keula ylös, etupyörät irti, jarrusatulat irti jonka jälkeen pyörännavan voi irrottaa. Navan mutteri kannattaa löysätä auton ollessa vielä maassa ja pyörien päällä, vaikkei se yleensä kovin tiukalla olekaan. Sitten vaan pyyhkii laakerista vanhat rasvat pois ja uutta tilalle, jonka jälkeen kamat kasaan ja huolellinen kiristys.
Midi^

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

:shock: Empä oo ennen kuullu tuommosesta, kyllä ne laakerit on yleensä vaihtokunnossa kun alkaa pitämään ääntä. :?:
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Luulisin kanssa että laakerit ovat mennyttä jos ääntä kuuluu. Itse olen tyytynyt vaihtamaan pelkät rasvat siitä kupista ja mutterin reunoilta.

Pyöränlaakeria kiristettäessä ei sitten saa käyttää voimaa, se laitetaan niin löysälle että laakerivälykset juuri ja juuri poistuvat. Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

destor kirjoitti:Luulisin kanssa että laakerit ovat mennyttä jos ääntä kuuluu. Itse olen tyytynyt vaihtamaan pelkät rasvat siitä kupista ja mutterin reunoilta.
Minä oon vain aika-ajoin tuohon kuppiin lisännyt rasvaa. Se kun on sen mallinen, että renkaan pyöriessä keskipakovoima painaa sitä rasvaa kohti laakereita. Koskaan ei ole yhteenkään autooni/peräkärryyni tarvinnut laakereita vaihtaa, vaikka aina olen näin menetellyt.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

muistaakseni kuului 40tkm:n huoltoon toi puhdistus ja rasvaus
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

destor kirjoitti:Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.
Mutta vain oikealla puolella, vasemmalla on ihan oikeakätinen kierre.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

AI kirjoitti:
destor kirjoitti:Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.
Mutta vain oikealla puolella, vasemmalla on ihan oikeakätinen kierre.
jaa, toihan on outoa että "vasemmalla on oikeakätinen kierre" :roll: Eikös toi vastakierre ole yleensä "kuskin puolella"?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

jos laakeri hirttää niin mutteri aukeaa eikä pyörä lukkiudu
ja muutenkin löystymisestä selviää pienemällä vaivalla
kuin kiinni hirttäneestä
Kimmo86

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Minulla oli vaan rasvan puutetta, kun alkoi ulista. Eikun lisää rasvaa ja meno jatkuu :arrow:
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

pressa kirjoitti:jos laakeri hirttää niin mutteri aukeaa eikä pyörä lukkiudu
ja muutenkin löystymisestä selviää pienemällä vaivalla
kuin kiinni hirttäneestä
no perhana, enpä älynnyt tota. Ajattelin vain siltä pohjalta, kun esim. tossa Transitissa on kuskin puolella pyöränmutterit vastakierteellä.

Muistuu mieleen tapaus, jossa yksi tuttu kaveri käänsi kaikki vastakierre pyöränpultit poikki vaihtaessaan renkaita Valianttiin. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
amiraali3

Viesti Kirjoittaja amiraali3 »

kyllähän ne saattaa alkaa "äännekkäiksi"ajan myötä ja yleensä rasvaus sekä kiristys auttaa.On hyvä välillä pyörää voimakkaasti ravistamalla tunnustella esiintyykö siinä kippivälystä.Jos pyörä "lonksuu"kannataa katsoa missä vika,pieni välyshän siinä toki kuuluukin olla mutta lämpöiseksi ajettuna se on aika jämpti.Saa oikaista jos on enempi asiantuntemusta jollain.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tulipahan tänään vähän lisäiltyä latan etunapoihin rasvaa. Apukuskin puolelta koitin kiristin laakeria aavistuksen, ei se kyllä loppupeleissä paljoa muuttunut. Ens kerralla kyllä pitää hommata uudet mutterit napoihin, menevät kyllä riittävän tohjoksi kun aukaisee. Napakuppeihin ja mutterien reunoille ja päälle laittelin kunnon köntsät mosrasvaa...

Ei tuota laakeria ihan välyksettömäksi saanut mitenkään, jos kiristi ihan aavistuksenkin niin hyvä että edes pyöri. Joten ihan turhaa työtä taas :lol:

Itseasiassa tuli todettua että tuon pyörän klapin aiheuttaa aivan väljä raidetangon pää :shock: Tätä ei nuori katsastusmies huomannut viime katsastuksessa ja luuli että laakerissa on klappia. Mistäs nyt revitään hyvä raidetangon pää, noita italian paskoja en kyllä ala laittamaan :evil:

Ei ne työt kyllä tekemällä lopu prkl...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jarrullahan on helppo todeta että onko välys laakerissa vai nivelessä. Kaveri painaan jarrua ja ite heiluttelee rengasta. Mikäli vielä on välystä niin se on nivelissä. Mikäli välys häviää niin kyse on laakerista.

Mutta itse aiheeseen... Eipä oo tullu itelläkään koskaan mieleen että tuonnekkinhan nuo rasvat ois hyvä vaihtaa välillä. Mahtaneekohan olla enää kovin häävit nuo rasvat tuolla laakereissa... Pitääkin ottaa nyt 150 000 huollossa mukaan tuo laakereiden rasvaus...

Ja vielä ei se työ tosiaankaan tekemällä lopu... Yhden paikan kun korjaa niin tulee kaksi tilalle.
Vastaa Viestiin