Etulaakereiden rasvaus?
Etulaakereiden rasvaus?
Pitääkö ko. toimenpide tehdä kuinka usein -ja miten se tehdään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Noista kilometrimääristä en tiedä, miten usein se kuuluisi tehdä mutta viimeistään silloin jos alkavat pitää vonkunaa. Eli keula ylös, etupyörät irti, jarrusatulat irti jonka jälkeen pyörännavan voi irrottaa. Navan mutteri kannattaa löysätä auton ollessa vielä maassa ja pyörien päällä, vaikkei se yleensä kovin tiukalla olekaan. Sitten vaan pyyhkii laakerista vanhat rasvat pois ja uutta tilalle, jonka jälkeen kamat kasaan ja huolellinen kiristys.
Luulisin kanssa että laakerit ovat mennyttä jos ääntä kuuluu. Itse olen tyytynyt vaihtamaan pelkät rasvat siitä kupista ja mutterin reunoilta.
Pyöränlaakeria kiristettäessä ei sitten saa käyttää voimaa, se laitetaan niin löysälle että laakerivälykset juuri ja juuri poistuvat. Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.
Pyöränlaakeria kiristettäessä ei sitten saa käyttää voimaa, se laitetaan niin löysälle että laakerivälykset juuri ja juuri poistuvat. Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.
Minä oon vain aika-ajoin tuohon kuppiin lisännyt rasvaa. Se kun on sen mallinen, että renkaan pyöriessä keskipakovoima painaa sitä rasvaa kohti laakereita. Koskaan ei ole yhteenkään autooni/peräkärryyni tarvinnut laakereita vaihtaa, vaikka aina olen näin menetellyt.destor kirjoitti:Luulisin kanssa että laakerit ovat mennyttä jos ääntä kuuluu. Itse olen tyytynyt vaihtamaan pelkät rasvat siitä kupista ja mutterin reunoilta.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
jaa, toihan on outoa että "vasemmalla on oikeakätinen kierre"AI kirjoitti:Mutta vain oikealla puolella, vasemmalla on ihan oikeakätinen kierre.destor kirjoitti:Kaiken lisäksi tämä mutteri on vielä vääränkätisellä kierteellä, eli avatessa käännetään kiinnipäin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
no perhana, enpä älynnyt tota. Ajattelin vain siltä pohjalta, kun esim. tossa Transitissa on kuskin puolella pyöränmutterit vastakierteellä.pressa kirjoitti:jos laakeri hirttää niin mutteri aukeaa eikä pyörä lukkiudu
ja muutenkin löystymisestä selviää pienemällä vaivalla
kuin kiinni hirttäneestä
Muistuu mieleen tapaus, jossa yksi tuttu kaveri käänsi kaikki vastakierre pyöränpultit poikki vaihtaessaan renkaita Valianttiin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
kyllähän ne saattaa alkaa "äännekkäiksi"ajan myötä ja yleensä rasvaus sekä kiristys auttaa.On hyvä välillä pyörää voimakkaasti ravistamalla tunnustella esiintyykö siinä kippivälystä.Jos pyörä "lonksuu"kannataa katsoa missä vika,pieni välyshän siinä toki kuuluukin olla mutta lämpöiseksi ajettuna se on aika jämpti.Saa oikaista jos on enempi asiantuntemusta jollain.
Tulipahan tänään vähän lisäiltyä latan etunapoihin rasvaa. Apukuskin puolelta koitin kiristin laakeria aavistuksen, ei se kyllä loppupeleissä paljoa muuttunut. Ens kerralla kyllä pitää hommata uudet mutterit napoihin, menevät kyllä riittävän tohjoksi kun aukaisee. Napakuppeihin ja mutterien reunoille ja päälle laittelin kunnon köntsät mosrasvaa...
Ei tuota laakeria ihan välyksettömäksi saanut mitenkään, jos kiristi ihan aavistuksenkin niin hyvä että edes pyöri. Joten ihan turhaa työtä taas
Itseasiassa tuli todettua että tuon pyörän klapin aiheuttaa aivan väljä raidetangon pää
Tätä ei nuori katsastusmies huomannut viime katsastuksessa ja luuli että laakerissa on klappia. Mistäs nyt revitään hyvä raidetangon pää, noita italian paskoja en kyllä ala laittamaan 
Ei ne työt kyllä tekemällä lopu prkl...
Ei tuota laakeria ihan välyksettömäksi saanut mitenkään, jos kiristi ihan aavistuksenkin niin hyvä että edes pyöri. Joten ihan turhaa työtä taas

Itseasiassa tuli todettua että tuon pyörän klapin aiheuttaa aivan väljä raidetangon pää

Ei ne työt kyllä tekemällä lopu prkl...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jarrullahan on helppo todeta että onko välys laakerissa vai nivelessä. Kaveri painaan jarrua ja ite heiluttelee rengasta. Mikäli vielä on välystä niin se on nivelissä. Mikäli välys häviää niin kyse on laakerista.
Mutta itse aiheeseen... Eipä oo tullu itelläkään koskaan mieleen että tuonnekkinhan nuo rasvat ois hyvä vaihtaa välillä. Mahtaneekohan olla enää kovin häävit nuo rasvat tuolla laakereissa... Pitääkin ottaa nyt 150 000 huollossa mukaan tuo laakereiden rasvaus...
Ja vielä ei se työ tosiaankaan tekemällä lopu... Yhden paikan kun korjaa niin tulee kaksi tilalle.
Mutta itse aiheeseen... Eipä oo tullu itelläkään koskaan mieleen että tuonnekkinhan nuo rasvat ois hyvä vaihtaa välillä. Mahtaneekohan olla enää kovin häävit nuo rasvat tuolla laakereissa... Pitääkin ottaa nyt 150 000 huollossa mukaan tuo laakereiden rasvaus...
Ja vielä ei se työ tosiaankaan tekemällä lopu... Yhden paikan kun korjaa niin tulee kaksi tilalle.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05