Vauhtipyörän pultit

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ammattimies

Vauhtipyörän pultit

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

Moro.
Onko kellään kokemuksia. Mulla alko koneesta kuulumaan kolinaa, niin otin vaihdelaatikon irki niin huomasin että vauhtipyörän kuudesta pultista oli neljä katkennut, ja kaksi oli sormikireydellä..
asetelmassa, kytkinlevyn vastalevyn kaikki 3 pelti luiskaa jotka sitoo asetelman oli menny poikki..
ihan hyvät kipinät tuli pihalle kun vauhtipyörä "irtos"...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan noista tarinaa ollut aina toisinaan. Ne kannattaa vetää ihan reilusti yli sen momentin (8,5 kpm) ja vaikka laittaa liimatippa väliin. Vedä joku reilu 100Nm ne kiinni. Hakuna toimii vaikka "vauhtipyörä AND momentti".
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Pari kokemusta löytyy.
Toinen oli Lada 1600 TC turbotettuna ja vauhtipyörän pultit normaalisti momenttiin väännettynä. Yksi ripeämpi lähtö ja kaikki pultit poikki. Uudet pultit ja liimaa väliin jonka jälkeen kesti törkeää rässimistä.
Sitten oli Mitsun Colt Turbo jolla oli ajeltu jo jonkin aikaa kun vein sen tehopenkkiin. Ekan vedon jälkeen alkoi kuulua kolinaa ja pultithan siellä oli löystyneet. Liimaa väliin ja kunnolla kiinni jonka jälkeen kesti vaikka tehoa lisättiin vielä reilusti.
vftsevo2

pultit

Viesti Kirjoittaja vftsevo2 »

joo kokemuksia kyllä piisaa.kannattaa kattoo että onko vauhtipyörän reijistä tullu soikeet. vaikka pultit o kireellä ni pyärä klappaa,ja tulosha tiedetää,lada ottaa kierroksia ko kimin mersu,näin ne ruottin pojjaat kirjotti mun tempauksest.
Stone

Viesti Kirjoittaja Stone »

Juu,multakin on irronnu vauhtipyärä. 1200 ahrettu.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Pantiin kymmenenmillin tiukat tapit pulttien väliin jopa rupes pysymään pyörä kiinni tasapainotus on tärkein rojekti.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Kevyt 3510 gr tasapainoitettu vauhtipyörä vakio kiinnityksellä.Ei ole vielä irronnut.Ja kierroksiakin ottaa reilusti.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
vftsevo2

pultit

Viesti Kirjoittaja vftsevo2 »

mulla on ja noi 10mm tapit mut neki meni poikki,sitte toi lada nikkari meinas et tarviin kevyemmän pyörän jotta en sais pultteja enää poikki,eikä kyl menykkää,tarvii koputtaa puuta
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

joskus käyny niinkin että kampuran pää ollu vähän kiero sillon ei auta muu kun oikasu ja taas kestää
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

elmeri racing team kirjoitti:joskus käyny niinkin että kampuran pää ollu vähän kiero sillon ei auta muu kun oikasu ja taas kestää
Tuota melkein väittäisin ongelmaksi jos eivät pyörät kestä kiinni. Jonnekkin taisinkin kirjoitella mitä mieltä olen tapituksista :roll:
Vauhdin tae - alamäki
ammattimies

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

sain sen kuntoon, tosin en sillä irronneella vauhtipyörällä, koska oli reiät vähän sorvautuneet...
käytiin viikonlopulla ajelemassa hyvinkään jossain x-treme tapahtumassa.
Oli ihan hullun mukavaa hommaa...
http://www.x-treme.fi/gallery/view_albu ... me=album67
oltiin kavereitten kans edustamassa lada kantaa sielä...
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

ammattimies kirjoitti:sain sen kuntoon, tosin en sillä irronneella vauhtipyörällä, koska oli reiät vähän sorvautuneet...
käytiin viikonlopulla ajelemassa hyvinkään jossain x-treme tapahtumassa.
Oli ihan hullun mukavaa hommaa...
http://www.x-treme.fi/gallery/view_albu ... me=album67
oltiin kavereitten kans edustamassa lada kantaa sielä...
Mikäs se tämmöinen X-treme tapahtuma on?Aika eritasoista kalustoa samaan aikaan radalla.Saattaa olla nopeuseroa Subaru WRX sti:n ja tiisseli Hiacen välillä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

Laitoin tossa larvan konetta paikoilleen ja ensin meinasin unohtaa paine asetelman ja kytkin levyn, no laitoin ne sitten kuitenkin helpottaa ajamista kummasti, mutta sitä kuitenkiin kysyisin että mitens toi vauhtipyörän momentti 8.5 kpm sanoo ohjekirja mutta kun ei ollut kirjaa paikalla niin muistelin että tommonen 10 kpm on varmaan hyvä.

mitä se saattaa rikkoa kun vetää 1.5 kpm liian tiukkaan.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

TC:n kirja antaa noille muistaakseni peräti 160Nm. Tuohon olen nuo itse kiskonut eikä ole ongelmaa ollut. 8,5 kpm en uskaltaisi jättää :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin