Nopeusmittari

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja XXX »

Ladani (21053 ,vm. 1994) nopeusmittarin asteikolla on kolme punaista viivaa. Yksi niistä on vähän alle satasen kohdalla. Mikä on näiden merkkien tarkoitus?
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Ykkösellä ekaan viivaan, kakkosella toiseen jne.Siis maximissaan.Se on sellainen köyhän miehen kierroslukumittari.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Toveri Sladimir kirjoitti:Ykkösellä ekaan viivaan, kakkosella toiseen jne.Siis maximissaan.Se on sellainen köyhän miehen kierroslukumittari.
Hm, mä olen ajanut niin, että kakkosella ekaan, kolmosella tokaan jne. Vähän on huudatusta ykkösellä ajella neljäkymppiä :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Viesti Kirjoittaja XXX »

Kun katti oli mennyt tukkoon, niin ajoin kolmosella reilua satasta että palaisi karstat pois. :oops:
ВАЗ-21053 Жигули
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

ei oo vielä paljonkaan kiekkoja noitten viivojen kohalla.
ainakaan mun latuskassa.
21013 2300tic
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Muut viivat on suhteellisen järkevästi, paitsi että ykkösellä 40 km/h, ei p*rkele :shock: Varmaakin tarkoitettu vaihdettavaksi kakkoselta kolmoselle tuossa kohtaa.

Ohjekirjassa lukee noille selityksenä jotain "suurin sallittu ajonopeus kullakin vaihteella" tms.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Ykkösellä 5500rpm vastaa 40km/h nopeutta 58cm korkeilla renkailla ja 4,1 perällä.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

kylläse ykkösellä vähä vonkasee ku 40km/h kierrättää.. :) mut eihän lada kierroksia pelkää..?
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tämän keskustelun alkuunpanija ei ole lukenut Ladan käyttöohjekirjaa tai sitten hänellä ei ole sitä ja se on huonoasia. Käyttöohjekirjaa pitäisi sen takia lukea niin hyvin, että osaa autoa käyttää. Auton valmistaja on antanut hyvät ohjeet auton käytölle ja niitä noudattamalla Lada kestää ja palvelee omistajaa pitkään. Vääränlainen käyttö tai huoltojen laiminlyönti
saattaa aiheuttaa toiminta ongelmia autossa ja tai ajomatka keskeytyy.
Siis Ladaan voi tulla sellainen vaurio, että ajamista ei voi jatkaa. Kerron tässä yhteydessä siskoni auton käytöstä. Hän osti aikoinaan lähes uuden Toyota Corollan. Kun autolla oli ajettu yli 30tkm, niin kysyin kerran oletko vaihdattanut öljyt moottoriisi. Siskoni ihmeissään, että pitääkö sellaiset vaihtaa. No hän oli ajanut yli 40tkm kunnes hän vei autonsa huoltoon ja kun Corollalla oli ajettu 100tkm, niin eteen tuli moottorin vaihto ja samalla tetysti kytkinkin vaihdettiin, kun oli pitänyt kytkinpolkimella jalkaa aina, ajon aikana. Siskoni ei ollut lukenut tai ei välittänyt käyttöohjekirjan neuvoista. Täs kohtaa hiukan yleistän. (ollut naisen käytössä)
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Viesti Kirjoittaja XXX »

Tuli vielä mieleen, että mites lähelle nuo viivat sattuvat kolmella suurimmalla vaihteella ajettaessa moottorin vääntömomentin huippukohtia?
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuolta TM:n sivulta löytyy taulukko teoreettisista nopeuksista suurimman väännön ja tehon kierrosluvuilla. Siitä voi myös räknätä mihin asti vaihteilla voi vinguttaa.
Tuossa jutussa on kyllä nelivaihteinen Lada 4,1 perällä mutta ajaa asiansa.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

no mä en noista viivoista välitä vaihan silloin ku tuntuu siltä!
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Ahaa nyt selvis noitten viivojen tarkotus, vaikka jotian tommosta kyllä aavistelinkin. Monesti tulee kyllä kierrätettyä tota kolmosta tonne 120 asti, kun toi kone herää vasta kunnolla eloon siinä 90:n tienoilla..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Paljonko ne teidän ladanne oikein kiertävät kun kehtaa vetää kolmosella 120? :D

Satasessa on ihan pakko heittää neloselle, enempää ei juuri kehtaa vedättää ja kaikenlisäksi kulku tuntuu vain hyytyvän tiettyjen kierroksien jälkeen (huomaa selvästi vedätettäessä kakkosella vähänkään rajummin)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tuo 120 on kolmosella ehkä vielä karvan liian vähän jos haetaan hyvää kiihtyvyyttä, nelosella nappiksen mittari melkein tappiin ja vitosta sisään ennenkuin neula pysähtyy :wink:
Vastaa Viestiin