---> 85E etanolibensiinin tankkaaminen

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kasvikunta köyhtyy koska sokeritärkkelyspohjaisille kasveille pitäisi raivata lisää peltotilaa esim. sademetsistä.

Työläisiä riistettäisiin vielä enemmän lisääntyneiden viljelysten myötä, näin tapahtuu kyllä missä tahansa viljelyn lisääntymisessä.

Joet saastuisivat lisääntyneen peltoalan lannoituksen vuoksi, suurempi lannoitteen valuma jokiin, kuten myös ihan luonnollinen valuma koska muokatusta maasta aina liukenee veteen ravinteita enemmän mitä kasvillisuuden sitomasta maaperästä. Jokiin tuleva humuskuormitus voi kanssa lisääntyä mikäli lisääntyneiltä pelloilta pääsee valumaan suoraan jokeen irtonaista hienojakoista maa-ainesta veden mukana.
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Raivataanhan niitä sademetsiä muutenkin...ja voihan ruokoa tms. kai muualllakin viljellä kuin sademetsissä?

Niin raivataankin. Se ei kuitenkaan ole puolustus sille että lisäraivaukset olisivat hyväksyttäviä. Jos viljelala ei muuten riitä sen lisääminen on helpointa sademetsästä, maaperä on valmiiksi viljavaa yms.

Viljelijöitä riistetään siksi, että kehitysmaiden rikkailla on toistaiseksi tapana riistää huonommassa asemassa olevia. Sillä tavalla kun rikastuu lisää.

No vähän voi tulla valumia, mutta mitä sitten..rajataan ne valuma-alueet ja pidetään asiattomat poissa..

Brasiliassahan luonnonsuojelu on lähinnä kaikkien sydäntä. Täällä Suomessa meidänkin varmasti pitäisi käydä sieltä ottamassa oppia maatalouden päästöjen vähentämisessä. Täällä kun ei kaikista ponnisteluista huolimatta ole saatu asiaa vielä hallintaan. Brasiliassa tietysti asia hoidettaisiin esimerkillisesti. :lol:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

samovaari kirjoitti:Raivataanhan niitä sademetsiä muutenkin...ja voihan ruokoa tms. kai muualllakin viljellä kuin sademetsissä?

Niin raivataankin. Se ei kuitenkaan ole puolustus sille että lisäraivaukset olisivat hyväksyttäviä. Jos viljelala ei muuten riitä sen lisääminen on helpointa sademetsästä, maaperä on valmiiksi viljavaa yms.
Sademetsän maaperä ei todellakaan ole viljavaa, siinä voi yhen tai kaksi satoa tuottaa ja se siitä. Se tekee sen raivaamisesta vielä älyttömämpää.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
4d sedan

Viesti Kirjoittaja 4d sedan »

Mene ihmeessä tojotamies sinne Brasiliaan konsultiksi, kun sulla on homma hallinnassa. Turha sitä täällä on spekuloida.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ensin kyselet Ladistien kokemuksia etanolibensasta ja kun asiasta viriää keskustelua, niin et ota tosissaan? Herää kysymys, että miksi yleensä kyselet :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Mosse Pösö

Biopensa

Viesti Kirjoittaja Mosse Pösö »

Käsittääkseni edes bensiinin lisäaine mtbe ei Suomessa ole biopohjainen, korjatkaa jos olen väärässä. Pensaan sekoitettiin etanolia kokeilu-mielessä viime kesänä, kokeilu onnistui hyvin. Ruotsissakin bi-fuelit ovat pelanneet. Luonnollisesti etanolin heikko haihtuvuus napakemmilla pakkasilla voi haitata käynnistyvyyttä.

TM testaili joskus, että kaasari vehkeet pelaa jopa 20-30% seoksella ilman muutoksia. Ainakin sivuventtiilinen ruohonleikkuri pelasi lähes 50% masinol-E95 seoksella (kokeilin).

Luulis kohta olevan kotimaistakin biopensaa tarjolla kun sulkivat toisen sokeritehtaan...
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Sokeriruoko toki kasvaa muuallakin kuin sademetsissä. Sitä muuta viljelyalaa ei kuitenkaan riitä, jos halutaan lisätä sokeriruokoviljelmiä niin paljon kuin kuvitelmat etanolipolttoaineen käytön lisäämiseksi edellyttävät.

Suomessa maatalouden rakennemuutos on aiheuttanut tilanteen missä peltoalaa pidetään tukien takia kesannolla ja yritetään miettiä miten maanviljelijöiden elinkeino voitaisiin parhaiten turvata. Joten täällä on jo peltoa, pitäisi vain saada jotakin järkevää viljeltävää.

Viittaan taas kysymykseeni, pitäisikö kulutusta pienentää vai keksiä korvikepolttaineita.

Riistämiskysymys on sen varran laaja aihepiiri ettei sitä tällä foorumilla kuitenkaan ratkaista. Mielestäni kuitenkin työstä pitää maksaa asiallinen korvaus, eikä maksimoida jo hyvinvoivan väestönosan kulutusjuhlaa.

Suomen päästöjä ei ole saatu halutussa määrissä kuriin verrattuna siihen mitä ne ovat Suomessa aikaisemmin olleet.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Tässäkinhän on taas näistä suomen päättäjien arvovalinnoistakin suurelta osin kyse. Veikkasin, että nimenomaan noilla samovaarin mainitsemilla kesantopelloilla voitaisiin kasvattaa varsin paljon etanolin valmistukseen käypää tavaraa.

Ongelmahan tulee siinä, että se ei ole halpaa, vaikkakin olisi sitten suht ekologista, kun sitä ei edes tarvitsisi rahdata kaukaa. Lisäksi se toisi uuden tulonlähteen tälläkin hetkellä varsin tiukilla oleville maanviljelijöille...

Tämä kotimainen vaihtoehto tuskin tulee toteutumaan, ikävä kyllä... Tätä perustelisin sillä, että tällä hetkellä kesannointi ym. tuet tulevat pääosin EU:lta, sensijaan tälläinen energiatuki olisi pakostakin valtion varoista maksettava. Lisäksi bensasta saadut verotulot vähenisivät, koska osa autoilijoista siirtyisi ekologisempaan vaihtoehtoon, jota taas ei voitaisi verottaa yhtä raskaasti kuin bensaa.

Eli valtio joutuisi korottamaan tämän oikeasti ekologisemman vaihtoehdon valitessaan joko muita veroja (esim. tavallisen bensan), tai vaikkapa auton käyttömaksuja, tai molempia edellämainittuja. Olisi kyllä ihme, että nykypäättäjillä moiseen valintaan selkärankaa olis, tuijottavat niin paljon niitä kannatuslukujaan kuitenkin.

Samaa mieltä olen monen aiemman kirjoittajan kanssa, että ulkomailta rahdatun etanolin ekologisuus lienee monasti aika hakusessa... Siitä asiasta en kuitenkaan jaksa mainita sen enempää.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Vastaa Viestiin