Akun siirto taakse

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Onhan ne kestävempiä akkuja, itse lähinnä kuolasin optiman starttiakkua (punaista) koska en tarvitse syväpurkausominaisuuksia. Vielä houkuttelevampi vaihtoehto oli bannerin vastaava starttiakku, kaippa nekin ovat lähes yhtä hyviä kuin optimat vaikka maksavatkin jonkin verran vähemmän.

Lakitekstiä en onnistunut löytämään akun sijoituksesta ja tuuletuksen järjestämisestä, onkohan tässäkin asiassa konttorikohtaisia eroja yhtä paljon mitä niitä laitoksia tässä maassa on? Pitää tuolla venekotelolla koittaa inssin mielipidettä kun tulee tilaisuus.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Mulla kahto vaan että akku pysyy kiinni hyvin. Takakontissa kahdella lattaraudalla ja 4:llä 10millin rassilla on kiinni. Eikä oo mitään tuuletuksia tai koteloita.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Keltainen Optima

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kaverilla on Jeepissä, täyskokosessa Cherokeessa tommonen akku. Pari vuotta sitten auto oli kalliolla erimieltä siitä minne ollaan menossa. Jeeppi putosi kalliolta pers edellä kiveen. Akun kiinnitykset repesi ja se pyöri irtonaisena konehuoneessa. Savu pelmahteli ohjaamoon. Auton sisuksissa oli päävirtakytkin, jonka avulla savuaminen loppui, mutta konepellin auetessa akku hitsaili kipinäryöppyjä. Akku kondikseen ja kiinni irtohihnoilla. Auto vinssillä pois pälkähästä. Varovasti pääkytkin uudelleen päälle. Ei savua, valot palaa. Auto starttaa ja akku ei ole moinenkaan tuosta kohtelusta. Tavallinen virtalähde olisi räjähtänyt. Optima on hyvä akku ja siihen kannattaa pistää rahua kiinni.

Jyrki-boy
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lisättäköön että akun kiinnityksen on sitten kestettävä tulipalo, eli mikään kuormaliina ei kelpaa.
Vauhdin tae - alamäki
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Lakitekstiä akusta ei varsinaisesti ole. Kirjasta löytyy yleislause, jossa edellytetään auton olevan turvallinen ja tarkoituksenmukainen. Tällä katetaan ne kohdat joita ei käytännössa voi erikseen määritellä.
Tulisi entistäkin paksumpi opus jos kaikki mahdolliset asiat kirjoitettaisiin kohta kohdalta säännöiksi. Direktiivien myötä siihenkin valitettavasti ollaan menossa.
Tuuletuksen järjestäminen on sellaista "perimätietoa", joka ei aina ja kaikkialla ilmeisesti tavoita uusia sukupolvia. Voihan kyseessä olla myös "asiakasystävällisyys".
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minulla oli vanhassa liteacessa akku tavaratilan vasemmassa etunurkassa ilman mitään koteloita parista latanpätkästä tehdyillä kiinnikkeillä kiinni. Tuuletuskin pelasi varmasti kun autossa ei ollut väliseinääkään eli siinä kuskin selän takanahan tuo nökötti.

En tiedä oliko tuota esitystä sitten koskaan katsastusmiehelle näytetty, mutta katsastettuna minä sen auton ostin.
No eipä sillä enää ole mitään merkitystä kun kottero meni jollekin virolaiselle jobbarille.

Ilmeisesti tuossakin katsastaja käyttää omaa harkintaansa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Monasti noissa erikseen määrittelemättömissä turvallisuusjutuissa kurkistetaan jotain autourheilulajin sääntökirjaa. Jos täyttää ne säännökset niin menee läpi varmasti. Ja miksi huonommin pitäisi edes tehdä?
Vauhdin tae - alamäki
Jallu

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Mulla oli 100A:ssa akku takaluukussa kun vei 1.4 tekniikka tilaa konehuoneesta, ja ei ollu muutakuin lattarauta akun ympäri ja katsastusmies ei edes katsonut asennusta. hyvin leimattiin monta kertaa... Toi Bilteman akkukotelo on varmaan helpoin tapa pistää akku muualle :D
Vastaa Viestiin