Akun siirto taakse
Akun siirto taakse
Jostakin luin että akun jos siirtää taakse niin akku pitää laittaa suljettuun koteloon ja siitä tuuletus ulkoilmaan auton ulkopuolelle. Peräkonttiinhan tuo olisi tarkoitus siirtää, mutta pitääkö sille oikeasti tehdä jokin suljettu tuuletusjärjestelmä? Pääseekö ongelmasta eroon jos käyttää erikoisempaa akkua, kuten Optiman Yellow Top akkua? Vai lasketaanko takavetoisessa peräkontti jo sinällään riittävästi ohjaamosta eristetyksi ettei noita asioita tarvitse huomioida?
Normiakku tulee koteloida ja huolehtia että kotelossa on riittävä ilmanvaihto. Ja koteloinnissa otettava huomioon ettei ole mitään herkästi palavaa siinä kotelossa. Ja luulisin että tuollainen hyytelö/huoltovapaa akkukin tulee koteloida. Näistä en anna 100% takuuta että pitää paikkansa mutta näin mä oon asian kuitenkin ymmärtäny.
Tuo peräkonttihan ei oikeestaan oo milläänlailla eristetty ohjaamosta. Eihän siinä ole kun penkki ja ohut levy välissä.
Tuo peräkonttihan ei oikeestaan oo milläänlailla eristetty ohjaamosta. Eihän siinä ole kun penkki ja ohut levy välissä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Jos laittaa akun peräloosteriin niin kannattaa kattoo sellanen akku jossa on kennot "suljettu" ja kannessa huohotusletku jonka sit vie auton ulkopuolelle, toinen vaihtoehto on sit käyttää just jotain Optiman Yellow Toppia tai Bannerin Running Bullia yms. hyytelöakkuja.
Akku ei tarvitte kummosta kipinää että mojahtaa jos ei pääse höyryt haihtuun.
Mikä idea on laittaa akku loosteriin?? Kakkosakun ymmärrän loosterissa jos ei konehuoneeseen mahdu ja jos haluaa vähän muutella painojakaumaa mutta käyttöakku peräluukkuun??
Matka laturilta peräluukkuun tulee niin pitkäksi että saat käyttää jotain 75-100mm2 kaapelia ettei tuu kauheita jännitehäviöitä ja sit kaapeleitten läpivientien kanssa täytyy olla tarkkana!
Akku ei tarvitte kummosta kipinää että mojahtaa jos ei pääse höyryt haihtuun.
Mikä idea on laittaa akku loosteriin?? Kakkosakun ymmärrän loosterissa jos ei konehuoneeseen mahdu ja jos haluaa vähän muutella painojakaumaa mutta käyttöakku peräluukkuun??
Matka laturilta peräluukkuun tulee niin pitkäksi että saat käyttää jotain 75-100mm2 kaapelia ettei tuu kauheita jännitehäviöitä ja sit kaapeleitten läpivientien kanssa täytyy olla tarkkana!
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Ei mahdu ainakaan vaakaimut pitkällä imusarjalla jos akku on omalla paikalla
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
akku
Itse siirsin akun takakonttiin katsastusmiehen ohjeiden mukaan. Riittää kun on koteloitu ja lujasti kiinni. Kävin ostamassa Biltemasta venetarvikepuolelta muovisen akkukotelon joka ruuvataan/pultataan kiinni.Vaikka auto kaatuisi niin nesteet pysyvät kotelossa eivätkä valu pitkin poikin. Tuuletus hoituu kun kotelossa on tuuletusraot kannen ja rungon välissä. Ei tarvitse olla mikään erikoinen akku/kotelo, kunhan akku pysyy paikallaan ,nesteet pysyy sisällä ja kaasut pääsevät pois.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
Re: akku
Noniin!ss127 kirjoitti:Itse siirsin akun takakonttiin katsastusmiehen ohjeiden mukaan. Riittää kun on koteloitu ja lujasti kiinni. Kävin ostamassa Biltemasta venetarvikepuolelta muovisen akkukotelon joka ruuvataan/pultataan kiinni.Vaikka auto kaatuisi niin nesteet pysyvät kotelossa eivätkä valu pitkin poikin. Tuuletus hoituu kun kotelossa on tuuletusraot kannen ja rungon välissä. Ei tarvitse olla mikään erikoinen akku/kotelo, kunhan akku pysyy paikallaan ,nesteet pysyy sisällä ja kaasut pääsevät pois.

Sieltähän se käytännön toteutus tuli, tuo vaikuttaakin erinomaisen helpolta systeemiltä. Tarkoitatko että tuossa kotelossa on kannen ja rungon välissä tuuletusaukot, jolloin kaasut pääsevät tavaratilaan? Pitäisikö ne johtaa vielä tavaratilasta ulos esim letkun avulla?
akku
Kaasut pääsevät pois kotelosta juuri kannen ja kotelon välistä tavaratilaan.Se riittää.Vaiko meinaako joku keittää akkunsa niin hyvin että kaasua muodostuu niin paljon ettei takakontin tuuletus riitä estämään kaasuräjähdystä?? Homma oli helppo ja halpa. Kestävyyskin on ihan riittävän hyvä. 4 eri ukkoo duunissa kävi repimässä sitä eikä pettänyt.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
Ahaa, elikä ideana ei olekaan johtaa kaasuja pois auton sisältä, vaan koteloida akku jolloin se kelpaa. Tietysti kaasu laimenee kun se sekoittuu takakontin suurempaan ilmamäärään, mutta uskoin että päälimmäinen idea olisi juuri ollut kaasujen johtaminen pois kontista. No ei se mitään, parempi näin. Nyt onkin helppo toteuttaa akun kiinnitys ja kotelointi.
Mulla on nappikses ollu akku peräkontissa vastaavan tyyppisessä telineessä kuin Ladan oma konehuoneessa, ja homma oli katsastusessa ok...samovaari kirjoitti:Akun tuuletuksen täytyy olla ulkoilmaan. Veneen akkukotelo on kyllä hyvä estämään napojen oikosulun ja nesteiden roiskumisen, tuuletusletkun pitää kuitenkin mennä ulos.
Räjähtämisvaara on tosin pieni, mutta olemassa. Varsinkin, jos tankki on tavaratilassa, ei ole tarpeellista kokeilla onneaan.


Ja juuri kaasareiden takia akku on siirrettävä perä konttiin ja muutenkin saadaan ns. "huoltotilaa" konehuoneeseen... Myös auton paino jakaumaa saadaan paremmaksi... Ja vaikka tuo muutos on painon kannalta marginaalinen, niin sillä myös oma pieni vaikutus ns. inertia voimiin... Juuri ton takia ollaan sijoitettu akku aivan takakontin etuosaan...

Sen verran vielä että vaikka Optima on kallis akku, mutta maksaa kyllä itsensä takaisin... Voin kokemuksesta suositella...
Joo, kyllähän se pidempi ikäinen on... Ja kylmäkäynnistysvirta on noin 3 kertaa parempi kuin vastaavassa lyijyakussa...cassu kirjoitti:Tommonen Optima-akku olis kyllä kova. Ostohalut vaan karisee aina hintoja katsellessa. Taitavat olla melkolailla pitkäikäisempiä kuin tavalliset akut?mickey-69 kirjoitti:Sen verran vielä että vaikka Optima on kallis akku, mutta maksaa kyllä itsensä takaisin... Voin kokemuksesta suositella...

Hinta on kyllä kieltämättä aika hävytön, mutta on tietysti rahalle enemmän vastinettakin... 179e pystyis tuollaista myymään...
