Samaran kiihtyvyys vs. 110
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Samaran kiihtyvyys vs. 110
Ajatusleikkinä vertailin uuden ralliluokan vakio 1600 autojen kiihtyvyyksiä vertailukohteena 110. Miksi 16 v 1.5:n ja 16 v 1.6:n kiihtyvyys on sama vaikka tehoeroa on 8 hp? Miksi suihku-Samara kiihtyy samaan vaikka tehoa on lähes 30 hp vähemmän? Painoeroa on reilu 100 ja perävälitys toinen, mutta silti? Ja vanhempi Samara on tehokkaampi, kevyempi ja laiskempi. Onko nämä kiihtyvyyslukemat hatusta repäistyjä?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
olisko painoero? 8-venttiilissä on kai enempi vääntöä alakierroksilla, helpottaisko kiihdytystä? olisko tämä alavääntö sitten erona ruisku ja kaasarisamaranvälilläkin, vaikka siis tehoa on kuitenkin enempi kaasarimallissa? kai se auttaa, jos voimaa on paremmin ja tasaisesti tarjolla alustalähtien. välitykset kun on samat ja jo pienempikin voima riittää niille välityksille, niin sitten ei enää ole suurta merkitystä jos sitä voimaa on koneessa enempi tjsp. tää nyt oli jotain arvelua, viriukot osaanneevat teorioita perustella tarkemmin.

Samaran kiihtyvyydet
Taitavat olla maahantuojan ilmoittamat kiihtyvyydet hatusta revittyjä, vaihtelevat 12.5-15s 0-100 välillä lähteestä riippuen.
Huippunopeudeksi samaralle ilmoitetaan TM-taulukossa 156km/h..
Mittarin mukaan 96vm. kulkee karvan yli 170km/h loivaan alamäkeen, ja bosch samara 1.5 kulki tasan 160 hätäkäytöllä.(nakutusanturi rikki)
1.3 axteekilla pääsi 155km/h loivaan alamäkeen kun oikein revitti.
Ja nämähän on koitettu sitten lentokentällä.. mutta pointtina on että mitatut ja ilmoitetut arvot poikkeavat toisistaan aika lailla.
Tänne muuten pitäisi ehdottamasti laittaa autojen todelliset suoritusarvot esille.
Huippunopeudeksi samaralle ilmoitetaan TM-taulukossa 156km/h..
Mittarin mukaan 96vm. kulkee karvan yli 170km/h loivaan alamäkeen, ja bosch samara 1.5 kulki tasan 160 hätäkäytöllä.(nakutusanturi rikki)
1.3 axteekilla pääsi 155km/h loivaan alamäkeen kun oikein revitti.
Ja nämähän on koitettu sitten lentokentällä.. mutta pointtina on että mitatut ja ilmoitetut arvot poikkeavat toisistaan aika lailla.
Tänne muuten pitäisi ehdottamasti laittaa autojen todelliset suoritusarvot esille.