kansi ja vauhtipyörä

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

lada 1300s kirjoitti:Kyllä mulla kans on se 1.5mm otettu 1200 koneesta. Pusritusta näytti mittari 13.5kiloa (onko kilo nyt oikee yksikkö?) Voiko nousta noin paljon? palotiloja ei kyllä ole kuin pyöristelty. En tiedä sitten kestosta.
Ei ole kilo oikea yksikkö, nuo on puristuspaineita mistä puhut. Ja onhan nuo muistettu mitata kaasu täysin auki... Ihan hyvät arvot kyllä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

lada 1300s kirjoitti:Mitenkä muuten nokka vaikuttaa puristuksiin. Kun on iigorilta tulossa virinokka tuohon korkeempi puristeiseen koneeseen.
Tuohon laskennaliseen puristussuhteeseen ei vaikuta nokka millään tavoin. Dynaamiseen puristussuhteeseen kylläkin, eli kun venttiilit ovat pitempään auki kireämmän nokan takia, niin puristuspainetta pääsee karkuun. Tästä johtuen pieni puristussuhde ja kireä nokka ovat todella huono yhdistelmä, ja vastaavasti korkeapuristeinen ja mietonokkainen kone nakuttaa helposti. Nämä menevät ikäänkuin käsi kädessä. Kireä nokka vaatii suuremman puristussuhteen jotta puristuspaine pysyisi samana.

OT, mutta naistonou:

Tätä ilmiötähän hyödynnetään atkinson-työkierrossa, jossa imunokka on todella yliraju ja puristukset jotain 14-15. Eli imutahdin aikana saadaan ylirajulla nokalla sylinteriin vajaa täytös, mutta "normaalilla" pakonokalla saadaan palokaasuille täydellisempi paisuminen. Eli täytetään sylinteri vain puoliksi, mutta annetaan paisua koko tilavuuteensa. Tähän kun yhdistellään sopivasti suorasuihkutus, niin rupeaa olemaan bensakone dieselin hyötysuhteissa, jopa yli.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Kiitos Stefalle vastauksesta sain mielenrauhan. Kyllä tuo paine mitattiin kaasu pohjassa lämpimällä ja kylmällä koneella 13.5:ttä näytti. Tänään kävin nokan matkahuollosta (suurkiitos iigorille) ja pistin paikoilleen. Viikonloppuna pääsee radalle testaamaan ja säätämään syttyä.
veikko_m_

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

Joo eli meinaan nyt sitten ottaa sen millin kannesta pois ja vaiuhtipyärää keventää jonkun verran,mutta kuinka paljon?
SN

Viesti Kirjoittaja SN »

En tiedä mutta arvelen stefan puhuneen läpiä päähänsä Atkinsoneista. http://www.keveney.com/Atkinson.html Tuolla mainittiin eduksi ottomoottoriin verrattuna, erimittaiset iskut, eri tahtien aikana. Koneen erilaisuus selvinnee parhaiten katsomalla animaatiota.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

veikko_m_ kirjoitti:Joo eli meinaan nyt sitten ottaa sen millin kannesta pois ja vaiuhtipyärää keventää jonkun verran,mutta kuinka paljon?
Omasta pyörästäni on otettu n.1700g, sehän on maku asia, niin paljon kannattaa ottaa kun vaan uskaltaa en silti pelkällä sorvilla ottais paljo yli puolta toista kiloo ettei vaan mee liian heikoks.. :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

SN kirjoitti:En tiedä mutta arvelen stefan puhuneen läpiä päähänsä Atkinsoneista. http://www.keveney.com/Atkinson.html Tuolla mainittiin eduksi ottomoottoriin verrattuna, erimittaiset iskut, eri tahtien aikana. Koneen erilaisuus selvinnee parhaiten katsomalla animaatiota.
Jos mietit tuota tarkemmin niin huomaat että idea on juurikin sama. Tuo mainitsemasi animaatio on ikäänkuin "perinteinen" atkinson. Tuo minun kuvailema nykyään käytettävä idea. Etuna vähentynyt mekaniikan tarve, eli kevyempi ja yksinkertaisempi moottori.

Tuolla rajulla imunokalla tehdään juuri tuo vajaa imuisku. Eli nokka pitää venttiilin auki vaikka mäntä tulee jo ylöspäin. Näin laskennallinen "isku" lyhenee vaikka mekaanisesti isku onkin sama kokoajan.

Jos tekniikka kiinnostaa niin etsippä vaikka Toyota Priuksen polttomoottorin tiedot :wink:
Vauhdin tae - alamäki
veikko_m_

Viesti Kirjoittaja veikko_m_ »

Otatin sorvissa kannesta millin ja nyt se hioraan vielä suoraks ja tasaseks...Vauhtipyörää vien huomenna kevennettäväks ja jokuhan vois sanoo et mistä kohdasta sitä kannattais ottaa sitä tavaraa,sisäkehältä ilmeisesti ei kannata ottaa? :roll:
Vastaa Viestiin