Kierrosluvun rajoitus kaasuttimen sulkeutuvalla läpällä
Kierrosluvun rajoitus kaasuttimen sulkeutuvalla läpällä
Tässä esimerkissä havainnollistuu,miten asiat ratkaistiin ennen kehittynyttä moottorielektroniikkaa.Solexin malli:
Solex-tehdas on sijoittanut sen kaasuläpän yhteyteen siten,että läppä on laakeroitu vapaasti akseliin ja sitä voi liikuttaa kaasuläpän vivusta (kaasupolkimesta) käsin erikoisen laitteen avulla.Läppä on laakeroitu epäkeskeisesti so. siipipuoliskot ovat eripituisia ja lisäksi suurempi siipipuolisko on täysin avatulla kaasuläpällä hieman viistossa ilmavirtaan nähden.Kun siis ilmavirran nopeus kasvaa riittävän suureksi,tempaa se epäkeskeisyyden ja vinoasennon vuoksi kaasuläpän kiinni,kun tämä kiertovoima voittaa ennalta-asetetun jousivoiman,joka pyrkii pitämään läppää auki-asennossa.Kun läppä on sulkeutunut,laskee moottorin kierrosluku ja ilmavirta heikkenee,jolloin jousivoima voittaa jälleen avaten kaasuläpän.Tähän toimintaan ei voi puutua kaasuläpän avulla.Kierrosluvun säätö tapahtuu vipuvarren pituudella,jousen voimalla,läpän suhteellisella epäkeskeisyydellä keskiakseliinsa nähden.
Solex-tehdas on sijoittanut sen kaasuläpän yhteyteen siten,että läppä on laakeroitu vapaasti akseliin ja sitä voi liikuttaa kaasuläpän vivusta (kaasupolkimesta) käsin erikoisen laitteen avulla.Läppä on laakeroitu epäkeskeisesti so. siipipuoliskot ovat eripituisia ja lisäksi suurempi siipipuolisko on täysin avatulla kaasuläpällä hieman viistossa ilmavirtaan nähden.Kun siis ilmavirran nopeus kasvaa riittävän suureksi,tempaa se epäkeskeisyyden ja vinoasennon vuoksi kaasuläpän kiinni,kun tämä kiertovoima voittaa ennalta-asetetun jousivoiman,joka pyrkii pitämään läppää auki-asennossa.Kun läppä on sulkeutunut,laskee moottorin kierrosluku ja ilmavirta heikkenee,jolloin jousivoima voittaa jälleen avaten kaasuläpän.Tähän toimintaan ei voi puutua kaasuläpän avulla.Kierrosluvun säätö tapahtuu vipuvarren pituudella,jousen voimalla,läpän suhteellisella epäkeskeisyydellä keskiakseliinsa nähden.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 6.11.2003 15:34
Ja mitenkähän pitkään on sohlo solexit mahtanu rajoitella kierroksia niinkun insinöörit on ajatellu??
Vanhemmissa bemareissa on kierrokset rajotettu pyörijässä kiinni olevalla jousikuormitetulla "lisä"lirpakkeella joka roiskii kipunat väärälle sylinterille jakajan pyörimisnopeuden kasvaessa tarpeeksi suureksi = ihan paska systeemi
Huomattiin kun kaveri oli ostanu viritettyyn 2002 bemuun uuden pyörijän,eikä ollu tajunnu repii sitä lirpaketta veke ja ihmetteli et ei kyllä ota jenkaa samalla lailla kun ennen remppaa. 
Vanhemmissa bemareissa on kierrokset rajotettu pyörijässä kiinni olevalla jousikuormitetulla "lisä"lirpakkeella joka roiskii kipunat väärälle sylinterille jakajan pyörimisnopeuden kasvaessa tarpeeksi suureksi = ihan paska systeemi


Se ei skulaa joka skagaa
Kyllä se ulvoo siellä maksimikierrosten lähellä sen verran, että tekee jo mieli kattella isompaa pykälää.Toveri kirjoitti:Mutta tarvitseeko Ladassa rajoittaa kierroslukua ? Sitten kun ei kierrokset enää nouse niin sehän on sitten siinä. Antaa kiertää vaan...
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vanhat on kovia pelejä. Onko joku muu kokeillu miten B&S nappaa jenkaa kun kaasuttaa suoraan kaasuläpän vivusta? Kiertää ihan törkeesti ja ilman änäriä lyö julmettua ketunhäntääPavlovits kirjoitti:Tämähän on kuin Briggs & Strattonissa

Ei sillä kyllä kehtaa ruohoa ajaa lämä tiskissä, hajoaa vielä


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit.
En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Mutta tuollaisen hondan ruohonleikkurinkin saa kiertään aika iloisesti kun vähän leikkii regulaattorin kans. Tullu kerran vastaan sellainen leikkurinmoottori mikä oli tuosta syystä ampunu kiertokangen sylinterin lävitse.

Mutta tuollaisen hondan ruohonleikkurinkin saa kiertään aika iloisesti kun vähän leikkii regulaattorin kans. Tullu kerran vastaan sellainen leikkurinmoottori mikä oli tuosta syystä ampunu kiertokangen sylinterin lävitse.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
olisko ollu edellis numero mis toi oli.RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
täytyy katella mikä oli kannessa ja mikä numero ku jaksaa..lada-mies kirjoitti:olisko ollu edellis numero mis toi oli.RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Ei hitsi. Toi on oikeest sikses nättikin.O.M kirjoitti:jta kirjoitti:Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit.En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Tällasen saa ladattua GTA San Andreakseen

Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
ei muutakun kierroksie ladan myllyyn , kyllä kestää ja laulaa komeesti!!!!!!!!!
lapsellista touhua ruveta nyt laatoka konetta rajottaa...
Onko kukaa laittanu tota kiekkamittaria samaankohtaan ku mu ladassa???
just ja just riittää noi jenkaluvut...
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3716
lapsellista touhua ruveta nyt laatoka konetta rajottaa...
Onko kukaa laittanu tota kiekkamittaria samaankohtaan ku mu ladassa???
just ja just riittää noi jenkaluvut...

http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3716
