Kierrosluvun rajoitus kaasuttimen sulkeutuvalla läpällä

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Kierrosluvun rajoitus kaasuttimen sulkeutuvalla läpällä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tässä esimerkissä havainnollistuu,miten asiat ratkaistiin ennen kehittynyttä moottorielektroniikkaa.Solexin malli:

Solex-tehdas on sijoittanut sen kaasuläpän yhteyteen siten,että läppä on laakeroitu vapaasti akseliin ja sitä voi liikuttaa kaasuläpän vivusta (kaasupolkimesta) käsin erikoisen laitteen avulla.Läppä on laakeroitu epäkeskeisesti so. siipipuoliskot ovat eripituisia ja lisäksi suurempi siipipuolisko on täysin avatulla kaasuläpällä hieman viistossa ilmavirtaan nähden.Kun siis ilmavirran nopeus kasvaa riittävän suureksi,tempaa se epäkeskeisyyden ja vinoasennon vuoksi kaasuläpän kiinni,kun tämä kiertovoima voittaa ennalta-asetetun jousivoiman,joka pyrkii pitämään läppää auki-asennossa.Kun läppä on sulkeutunut,laskee moottorin kierrosluku ja ilmavirta heikkenee,jolloin jousivoima voittaa jälleen avaten kaasuläpän.Tähän toimintaan ei voi puutua kaasuläpän avulla.Kierrosluvun säätö tapahtuu vipuvarren pituudella,jousen voimalla,läpän suhteellisella epäkeskeisyydellä keskiakseliinsa nähden.
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Ja mitenkähän pitkään on sohlo solexit mahtanu rajoitella kierroksia niinkun insinöörit on ajatellu??

Vanhemmissa bemareissa on kierrokset rajotettu pyörijässä kiinni olevalla jousikuormitetulla "lisä"lirpakkeella joka roiskii kipunat väärälle sylinterille jakajan pyörimisnopeuden kasvaessa tarpeeksi suureksi = ihan paska systeemi :evil: Huomattiin kun kaveri oli ostanu viritettyyn 2002 bemuun uuden pyörijän,eikä ollu tajunnu repii sitä lirpaketta veke ja ihmetteli et ei kyllä ota jenkaa samalla lailla kun ennen remppaa. :lol:
Se ei skulaa joka skagaa
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Mutta tarvitseeko Ladassa rajoittaa kierroslukua ? Sitten kun ei kierrokset enää nouse niin sehän on sitten siinä. Antaa kiertää vaan...
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tämähän on kuin Briggs & Strattonissa
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Toveri kirjoitti:Mutta tarvitseeko Ladassa rajoittaa kierroslukua ? Sitten kun ei kierrokset enää nouse niin sehän on sitten siinä. Antaa kiertää vaan...
Kyllä se ulvoo siellä maksimikierrosten lähellä sen verran, että tekee jo mieli kattella isompaa pykälää.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Vakiolada rajoittaa kierroksensa ajoissa, mutta viritetyissä rajoitin on paikallaan jottei turhaan riko liikkuvia osia. Käytetyistä osista riippuen johonkin 7000 rpm tietämille melko vakio-osilla olisi hyvä laittaa rajoitin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pavlovits kirjoitti:Tämähän on kuin Briggs & Strattonissa
Vanhat on kovia pelejä. Onko joku muu kokeillu miten B&S nappaa jenkaa kun kaasuttaa suoraan kaasuläpän vivusta? Kiertää ihan törkeesti ja ilman änäriä lyö julmettua ketunhäntää :twisted:

Ei sillä kyllä kehtaa ruohoa ajaa lämä tiskissä, hajoaa vielä :wink: yli 20 vuotta ikää ja vielä pelaa..kova rassi :!:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Pitääkin tehdä mökkileikkuriin ensi kesänä suora putki ja katsoa kuinka se soi. Sopivasti kaasuttelemalla vakiovaimenninkin paukkuu ja lyö liekkiä, saas nähdä kesällä mitä sille kuuluu.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.

Mutta tuollaisen hondan ruohonleikkurinkin saa kiertään aika iloisesti kun vähän leikkii regulaattorin kans. Tullu kerran vastaan sellainen leikkurinmoottori mikä oli tuosta syystä ampunu kiertokangen sylinterin lävitse.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
olisko ollu edellis numero mis toi oli.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

lada-mies kirjoitti:
RussianTUNER kirjoitti:GTI:ssä oli kerran virtuaalituunattu päältäajettava. Oli laitettu lehteen kuukauden vajukkina, kun joka numerossa (tai ainakin suurimmassa nykyisissä) on virtuaalituunattuja autoja.
olisko ollu edellis numero mis toi oli.
eli semmonen lehti mis
on kannessa honda legend näin muistelisin.
mut en iha varma tost kannest ole
täytyy katella mikä oli kannessa ja mikä numero ku jaksaa..
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
spede
Viestit: 357
Liittynyt: 17.6.2005 22:46

Viesti Kirjoittaja spede »

jta kirjoitti:Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Kuva

Tällasen saa ladattua GTA San Andreakseen :lol:
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

O.M kirjoitti:
jta kirjoitti:Dodih. Missähän välissä alkaa löytyyn ruohonleikkureista alusta neonit alumiini vanteet ja takaspoilerit. :lol: En tähän hätään löytäny kuvaa kun joskus jossain näin sellaisen kuvan missä oli hondan ruohonleikkuri tuunattu photoshoppaamalla.
Kuva

Tällasen saa ladattua GTA San Andreakseen :lol:
Ei hitsi. Toi on oikeest sikses nättikin. :lol:
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Neero82

Viesti Kirjoittaja Neero82 »

ei muutakun kierroksie ladan myllyyn , kyllä kestää ja laulaa komeesti!!!!!!!!!
lapsellista touhua ruveta nyt laatoka konetta rajottaa...


Onko kukaa laittanu tota kiekkamittaria samaankohtaan ku mu ladassa???
just ja just riittää noi jenkaluvut... :lol:


http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3716 :lol:
Vastaa Viestiin