VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Näin kätevästi pääsee 2000-mallin Samaran lämmityslaitteeseen käsiksi. Ei tarvitse irrottaa kojelautaa.
Liitteet
IMG_0165 pieni.JPG
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lämmityslaitteen vika, heikosto avautuva tuulilasin läppä. Korjaus: reikä hiottu dremelillä vasemmasta reunasta noin 3mm leveämmäksi.
Käyttövipuun porattu reikä kauemmaksi vivun varteen. Vaijerin toiseen päähän kennon kotelon sivussa ei pääsyt käsiksi, siksi oli pakko kiristää vaijeri käyttövivun päästä. Lämpöläpän vaijeri kennon kotelon vasemmassa kyljessä kiristettiin myös.
Liitteet
läppävika
läppävika
Viimeksi muokannut samaraxx, 8.5.2020 8:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Saharamaali on nyt telattu kahteen kertaan, rekisterikilven aluspelti ja syylärin ritilä on vain kertaalleen maalattu. Huomenna ne maalataan toiseen kertaan. Väri näytti keltaiselta, vähän kuin Fiat 600 vaalean keltainen tai VW kuplaakin on ollut suurin piirtein tämän värisenä. Mutta kun viereen laittaa kirkkaan keltaisen peltiosan, niin se auto näyttääkin hiekan väriseltä. Ehkä Gobin autiomaa on tämän värinen, mutta kyllä Saharakin tietyssä valaistuksessa tällainen.
Vielä pitää takalokarit laittaa paikoilleen ja oviaukkoja maalailla. Vapuksi uskaltaa jo varmasti luvata ajoon.Huoltokirjakin on sävy sävyyn tähän Ladaan.
Lada on niin pieni, että 1L maalia riitti, maksoi alle kolmekymppiä. Maalausrullia ja hiomapaperiakin kului, mutta viidelläkympillä on maalausurakka hoitui. Vanteet ovat Ladan orkkisharmaat, niitä vähän fiksaillaan, ehkä mustat mutterikoristeet on pakko hankkia.
Paljon kalliimmaksi tuli tyhjäkäyntiongelma. Lambda-anturi, tyhjäkäyntimoottori, ilmamassamittari, moottorin suojapellit, jakohihna+vesipumppusetti, lämmityslaitteen hana. Ainakin parisataa ekeä ne kustansi. Työtä oli 500 euron edestä, mutta pakotin itseni tekemään homman ilmaiseksi. Koronaterapiallakin on hintansa. En koskaan enää milloinkaan tässä elämässä osta katsastajan vikalistalla olevaa autoa, se on fakta homma.
Liitteet
Erämaan kettu alkaa hahmottua.
Erämaan kettu alkaa hahmottua.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Niin se vain aika kuluu. Löysin vanhan Polaroid kuvan vuodelta 2001. Silloinkin Ladan korjauskustannukset harmittivat, kuten kuvaan rustatusta tekstistä näkyy. Huomatkaa autojen välissä aito DDR-aikainen AKA-pölynimijä. Takavetoon olin hakenut Smedsiltä vauhtispoilerin.
Ostin tämän 2105 Ladan joululahjaksi itselleni Rinta-Joupilta. Soitin liikkeeseen ja sanoin, että ostan auton, jos saatte sen käyntiin, pakkasta oli 20 astetta. Arvelin, että jos se nyt käynnistyy, niin on vielä hyvä peli. Hetken päästä soitettiin, että voin tulla hakemaan sen. Ajoin polkupyörällä liikkeeseen ja siinä se Lada ruoskutti keskellä pihaa. Kustannusten harmitus alkoi, kun paljastui, että kannentiivisteen vaihdon jälkeen edelleen meni vedet ja öljyt sekaisin. Piti ostaa uusi kannentiivistesarja ja ostaa toinen sylinterinkansi, se oli jostain halki ilmeisesti se ensimmäinen. Sitten alkoi kaasuttimen säätö, ei millään kiihtynyt. Lopuksi hommasin vanhemman mallin kaasuttimen ilman alipaineluistia. Siinä on sellainen pakko-ohjattu kakkoskurkku. Jo alkoi Lada kiihtyä niinkuin pitääkin. Paljon muutakin rassausta tuossa oli, joka tuli hintoihin. Virranjakajassa oli klappia jne.
Liitteet
IMG_0162.JPG
Viimeksi muokannut samaraxx, 24.6.2020 8:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Tässä on valmis Erämaan Kettu on koko komeudessaan. Noin 100 km ajoa on takana, moottori on erityisen pirteä, voi liittyä Bosch-järjestelmään.
Kannatan GM-Samaran tekniikka, mutta kyllä tälläkin ajaa. Biltemasta pitää hakea vielä pölykapselit, niin saan uutta ilmettä . Kiinasta on tulossa myös mustat mutterinkoristeet, jotka laitetaan beigen värisiin Ladan peltivanteisiin. Flekti huutaa edelleen kun moottorin sammuttaa, lämpö ei tosin nouse yli 100 asteen. Pitää kokeilla vaihtaa uusi paisuntasäiliön korkki, jos sillä olisi jotain vaikutusta.
Liitteet
IMG_20200429_173803_LI 2.versio.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 9474
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko niitä lämpöanturin johtoja tarkistettu? Siis purettu sitä kangas sukkaa ja sen alta sen matkaa, mitä menee isoon nippuun...
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Tarkistettu on. Moottorin lämpömittari toimii muuten hyvin. Nousee siihen sataseen kuten kuuluukin. Jos olisi oikosulussa, pitäisi näyttää väärin.
Yksi vaihtoehto on, että se lämpötilan anturi on väärästä mallista. tuotatin sen kerran Venäjältä, että ehkä kannattaa tilata uusi anturi varmuuden vuoksi. Termostaattikin on uusi Gates laatuosa. Sen vaihdon jälkeen en huomannut mitään eroa alkuperäiseen termostaattiin.
Viimeksi muokannut samaraxx, 8.5.2020 8:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Vappuajelulla sattui hauska episodi. Kesken ajon alkoi kuulua kovempaa ääntää moottorin suunnalta. Hiljensin vauhtia, nytkö tuo perkules hajoaa käsiin. Sammutin stereotkin, jotta melun laatu selviäisi paremmin. Pikkuhiljaa lisäsin vauhtia ja tarkkailin ääniä. Se taisikin olla aukealla kohdalla iskenyt sivutuuli, joka lisäsi melua. Kuskin puolen ovessa tiivisteet on aika finaalissa. Ei kun lisää hanaa, ja 8V laulamaan oikein kunnolla.
Vappuillan kruunasi noin klo 23.00 1TVRUS Europen lähettämä Filip Kirkorovin konsertti. Konsertti olisi ollut vielä parempi, jos esitys olisi ollut autoni vuosimallia, mutta hyvä ohjelma se oli joka tapauksessa, hienot lavastukset ja esiintyjät.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Taas on Ladaa fiksailtu. Vasemmasta kynnyksestä löytyi pari reikää ja ne hitsattiin. Samalla vaihdatin polttoaineen suodattimen. Sateen jälkeen oli märkää tullut tavaratilaan, ilmankos se oli ruostunut puhki. Pitää hakea uusi tiiviste ja sen jälkeen majoittua sateen aikana takapenkille ja tarkkailla sateen tunkeutumista sisätiloihin. Voi olla, että takavalo vuotaa tiivisteestään.
Tein myös aidon neuvostohenkisen, ellei peräti yleisliittolaisen korjauksen. Juutuubivideoita katsellessa olen huomannut, että venäläisillä on paremmat hitsausvehkeet ja jopa työkalut kuin meikäläisellä. Siksi toverihenkinen korjaustaito on hiipunut sielläkin.
Hyvänä esimerkkinä neuvostohenkisestä työmetodista käy tämä. K-750 varapyörän pinnat oli korvattu peltilaikoilla, kun pinnoja ei ollut.
Tähän pyörään tein myös oman panokseni. Sivuvaunun pyörä vempotti ja pinnoista suuri osa oli ruostunut jumiin. Löysäsin ne pinnat mitkä pystyi ruuvaamaan nipoistaan ja sitten lekalla hakkasin(kakkosnelonen välissä) vanteen suhteellisen suoraksi. Sitten kiristin ne pinnat, mitkä pystyi. aika hyvä tuli.
Varapyöräkotelon vanerisuoja oli siis haljennut. Popniittasin taitetun sinkatun pellin vanerin reunaan. Byggmaxista ostin Volkkarin tavaratilaan 2400 x1220 levyn, josta jäi värkkiä yli Ladallekin. Mutta miksi vaihtaa uusi, kun voi korjata? Olisi ollut sääli heittää 20 vuotta auton mukana pyörinyt osa hukkaan.
Katolle pitää asentaa vielä suksitelineet ja niihin työvalo. Suuntaan sen valon taaksepäin, Ladakuskia ei kiinnosta eteen tuleva, vaan mitä taakse on jäänyt. :D
Edit 25.5. Takavalojen tiivisteet tarkistettu. Oikealla ei ollut tiivistettä lainkaan. Tein mopon 5mm bensaletkusta tiivisteen ja molempiin lyhtyihin vielä silikonia tiivisteen päälle tiiviyden varmistukseksi. Nyt tarvittaisiin sadetta, jotta korjauksen tulos selviäisi.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Työvalot lisättiin suksitelineisiin. Vararengas katolla olisi kiva, mutta se on liian suuritöinen. Jos on ehdotuksia, mistä vetää kaapeli näille valoille, niin ehdotukset ovat tervetulleita. Nyt voi Juhannus tulla, Lada on valmiina. Takaturvavöiden kiinnityspisteet pitää vielä etsiä, pääsivät katoamaan hitsausrojektissa.
Netistä löysin vertailukohteeksi Citroen 2CW Saharan, neliveto ja moottorit molemmissa päissä. Uskallan väittää, että Lada on nopeampi aavikolla, eikä maksa sataa tuhatta euroa.
Edit 7.6. parin sadepäivän jälkeen on tullut selväksi, että vettä ei enää tule takakonttiin. Takaluukun tiivistettä ei tarvinnut vaihtaa lainkaan. Takavalojen tiivisteet tai ainakin toinen niistä oli syynä takakontin pohjan mätänemiseen. Kaikki eivät välitä, vaikka koko auto mätänisi piittaamattomuuden takia. :(
Edit 8.6. Pesin painepesurilla moottorin ja vaihdelaatikon, koska venttiilikopantiiviste oli ollut ennen meikäläisen venttiilien säätöä kyljellään etupuolella ja öljyä oli puskenut joka paikkaan. Laitoin kangastukon imusarjan eteen ennen pesua ja pesun jälkeen moottorin käyntiin. Sinnehän se rätti vilahti ja juuttui kaasuläppään. En heti hoksannut asiaa ja ryhdyin korjaamaan kaasuvaijeria ja tyhjäkäyntimoottoria. Silloin selvisi, että kaasuvaijeri oli ollut liian kireällä. Taisin itse olla syyllinen, kun viime syksynä yritin saada tähän tyhjäkäyntiä. Löysäsin kaasuvaijerin ja tyhjäkäyntimoottori pääsee vihdoin tositoimiin. Nyt moottori ja laatikko hohtavat kuin uutena, keväällä uusittu venttiilikopantiiviste ja loctite-silikoni on pitänyt öljyt hyvin koneen sisällä.
Edit 15.6. Vihdoin sain Ladan niin kuumaveriseksi, että jäähdytysjärjestelmään muodostui hieman painetta. Syksystä asti vapaasti hengittävä painekorkki oli ollut paikoillaan. Hommasin uuden painekorkin eikä silläkään muodostunut toukokuussa painetta, kunnes tuli 24 astetta hellettä. Nestetaso on pysynyt hyvin lämmityslaitteen hanan vaihtamisen jälkeen. Täytyy tehdä jotain virtojen pois kytkemisen jälkeen hurraavalle flektille.
Paljonkohan tällaisesta helmestä kannattaisi pyytää? Olisko 800 euroa liikaa? Tehokas moottori, vain korissa pientä rapeutta takana.
Liitteet
Somisteita lisätty.
Somisteita lisätty.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Luin muiden Ladakuskien kokemuksia autoistaan. Flektin pyörimiseen turhaan voisi vaikuttaa puhaltimen rele, Onkohan se standardi rele vai spesiaali?
Toinen vinkki turhaan lämpötilan liian korkeaan lukemaan tuli Lada 110 kokemuksista. Täytyy heti mennä vääntelemään sitä mittarivalaistuksen säätöä, jos se vaikuttaisi mittariin jotenkin. Muuten on projekti hoidossa, Kun sateet loppuvat, pitää viimeistellä kynnysten maalausta. Vasemmalle jäi ruostepaukama, kun tein huolimattomasti pohjatyöt.
Lisäys: Ei auttanut yhtään väännellä mittarivalojen säätöä, neula näyttää vakaasti 100 astetta.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Tuli mieleen, että voisin käydä katsastamassa tämän ajopelin. Varasin ajan ja sitten menin tutkimaan, että kaikki pelaa. Käsijarru ei ottanut yhtään kuskin puolella. Laitoin uudet vaijerit. Sitten vielä viimeinen silmäys pohjaan, ettei ole mitään reikää. Perkules, menin sörkkimään palkkia oikealla takana pyöränkotelossa. Siinä on joku 8mm metalliputki, oisko bensaputki? Sen alle oli kertynyt rapaa ja niin oli reikä syntynyt. Ei tullut katsastamisesta mitään. Peruin ajan. Kabiinissa lämmönsäätimien kehikko oli hieman painunut. Kun irrotin sen kotelon, koko säätöhässäkkä irtosi autosta ja molemmat korvakkeet on poikki. Kyllä säätämistä piisaa... Pitää siirtää remontit kevääseen, silloin ruuvausintoa piisaa paremmin.
Vastaa Viestiin