![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3-ovinen | 5-ovinen | sedan | Konela tuning |
![]() ![]() ![]() |
LADA SAMARA 1,3 3-ovinen (VAZ-2108)
|
Malli | 1,3 3-ov | 1,1 City | ||
---|---|---|---|---|
Tyyppi | VAZ-2108 | VAZ-21081 | ||
myyty vuosina | 1986-1996 | 1989-1991 | ||
MITAT JA SUORITUSARVOT | ||||
pituus | 4006 mm | |||
leveys (ilman peilejä) | 1650 mm | |||
korkeus (ilman kuormaa) | 1402 mm | |||
akseliväli | 2460 mm | |||
raideleveys etu/taka | 1390/1360 mm | |||
korinylitys etu/taka | 785/761 mm | |||
rekisteröity | 5 henkilölle | |||
omapaino | 920 kg | 920 kg | ||
kantavuus | 450 kg | |||
tavaratila | 330/640 litraa | |||
kääntösäde | 5,2 metriä | |||
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h | 38 metriä | |||
huippunopeus | 148 km/h | 140 km/h | ||
kiihtyvyys 0-100 km/h | 16 s | 20 s | ||
MOOTTORI | ||||
Tyyppi | VAZ-2108 | VAZ-21081 | ||
malli, sijainti | nelisylinterinen, nelitahtinen, rivimoottori edessä poikittain | |||
sylinterin tilavuus | 1,288 litraa | 1,099 litraa | ||
sylinterin halkaisija x iskunpituus | 76x71 mm | 76x60,6 mm | ||
puristus suhde | 9,9 | 9,0 | ||
venttiilejä per sylinteri | 2 | |||
Suurin teho | 48 kW 65 hv 5600 r/min | 41 kW 56 hv 5600 r/min | ||
suurin vääntö | 96 Nm 3500 r/min | 80,5 Nm 3500 r/min | ||
tyhjäkäynnin kierrosluku | 800-850 r/min | |||
sylinterien työjärjestys | 1-3-4-2 | |||
polttoainejärjestelmä | DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 2108-1107010 | DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 21081-1107010 | ||
polttoaine | vähintään 92 oktaaninen bensiini | |||
VOIMANSIIRTO | ||||
kytkin | kuiva, yksilevyinen | |||
kytkimen käyttö | vaijerikäyttöinen | |||
vaihteisto | neli tai viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu | nelivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu | ||
vaihteiston välitykset vaihteisto ensimmäinen vaihde toinen vaihde kolmas vaihde neljäs vaihde viides vaihde peruutus vaihde |
VAZ-2108(3) 3,636 1,95 1,357 0,941 (0,784) 3,53 |
VAZ-2108 3,636 1,95 1,357 0,941 - 3,53 |
||
vetopyörästö | 3,94 tai 4,13 | |||
vetotapa | etupyöräveto | |||
ALUSTA | ||||
etujousitus | joustintuet, poikittaiset tukivarret sekä kallistuksen vakaaja | |||
takajousitus | yhdysheiluriakselisto, joustintuet | |||
vanne | teräslevypyörä | |||
vanne koko | 4,5J-13H2 tai 5J-13H2 | |||
rengas | sisärenkaaton vyörengas | |||
rengas koko | 165/70R13 | |||
OHJAUS | ||||
ohjausjärjestelmän kuvaus | hammastanko-ohjaus, nivelletty ohjausakseli | |||
JARRUT | ||||
käyttöjarru, edessä | levyt, automaattisäätöiset | |||
käyttöjarru, takana | rummut, automaattisäätöiset | |||
käyttöjarrujärjestelmä | hydraulinen, kaksipiirinen, alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili | |||
seisontajarru | käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen, takajarruihin vaikuttava | |||
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ | ||||
tyyppi | 12V, miinusmaadoitteinen | |||
akku | 6ST-55A, 55 Ah | |||
laturi | 37.3701 tyyppinen 55A | |||
käynnistin moottori | 29.3708 tyyppinen, teho 1,3 kW | |||
virranjakaja | 40.3706 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä | 40.3706-10 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä | ||
KORI JA VARUSTEET | ||||
tyyppi | VAZ-2108 | |||
malli | kokometallinen, itsekantava, kolmiovinen monikäyttöinen | |||
kojelauta | 2108 |
Malli | 1,5 3-ov | 1,5i 3-ov | |
---|---|---|---|
Tyyppi | VAZ-21083 | VAZ-21083-20 | |
myyty vuosina | 1987-1995 | 1995-2003 | |
MITAT JA SUORITUSARVOT | |||
pituus | 4006 mm | ||
leveys (ilman peilejä) | 1650 mm | ||
korkeus (ilman kuormaa) | 1402 mm | ||
akseliväli | 2460 mm | ||
raideleveys etu/taka | 1390/1360 mm | ||
korinylitys etu/taka | 785/761 mm | ||
rekisteröity | 5 henkilölle | ||
omapaino | 920 kg | 1010 kg | |
kantavuus | 450 kg | ||
tavaratila | 330/640 litraa | ||
kääntösäde | 5,2 metriä | ||
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h | 38 metriä | ||
huippunopeus | 156 km/h | 155 km/h | |
kiihtyvyys 0-100 km/h | 13 s | 12,5 s | |
MOOTTORI | |||
Tyyppi | VAZ-21083 | VAZ-2111-83 | |
malli, sijainti | nelisylinterinen, nelitahtinen, rivimoottori edessä poikittain | ||
sylinterin tilavuus | 1,499 litraa | 1,499 litraa | |
sylinterin halkaisija x iskunpituus | 82x71 mm | 82x71 mm | |
puristus suhde | 9,9 | ||
venttiilejä per sylinteri | 2 | ||
Suurin teho | 55 kW 75 hv 5600 r/min | 52 kW 71 hv 4800 r/min | |
suurin vääntö | 106 Nm 3500 r/min | 118 Nm 2800 r/min | |
tyhjäkäynnin kierrosluku | 800-850 r/min | 850 +/-50 r/min | |
sylinterien työjärjestys | 1-3-4-2 | ||
polttoainejärjestelmä | DAAZ Solex kaksikurkkuinen alaimukaasutin 21083-1107010 | GM elektroninen monipisteruiskutus | |
polttoaine | vähintään 92 oktaaninen bensiini | lyijytön 95 oktaaninen bensiini | |
VOIMANSIIRTO | |||
kytkin | kuiva, yksilevyinen | ||
kytkimen käyttö | vaijerikäyttöinen | ||
vaihteisto | neli tai viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu | viisivaihteinen, kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu | |
vaihteiston välitykset vaihteisto ensimmäinen vaihde toinen vaihde kolmas vaihde neljäs vaihde viides vaihde peruutus vaihde |
VAZ-2108(3) 3,636 1,95 1,357 0,941 (0,784) 3,53 |
VAZ-21083 3,636 1,95 1,357 0,941 0,784 3,53 |
|
vetopyörästö | 3,94 tai 4,13 | ||
vetotapa | etupyöräveto | ||
ALUSTA | |||
etujousitus | joustintuet, poikittaiset tukivarret sekä kallistuksen vakaaja | ||
takajousitus | yhdysheiluriakselisto, joustintuet | ||
vanne | teräslevypyörä | ||
vanne koko | 4,5J-13H2 tai 5J-13H2 | ||
rengas | sisärenkaaton vyörengas | ||
rengas koko | 165/70R13 | ||
OHJAUS | |||
ohjausjärjestelmän kuvaus | hammastanko-ohjaus, nivelletty ohjausakseli | ||
JARRUT | |||
käyttöjarru, edessä | levyt, automaattisäätöiset | ||
käyttöjarru, takana | rummut, automaattisäätöiset | ||
käyttöjarrujärjestelmä | hydraulinen, kaksipiirinen, alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili | ||
seisontajarru | käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen, takajarruihin vaikuttava | ||
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ | |||
tyyppi | 12V, miinusmaadoitteinen | ||
akku | 6ST-55A, 55 Ah | ||
laturi | 37.3701 tyyppinen 55A | 94.3701 tyyppinen 80A | |
käynnistin moottori | 29.3708 tyyppinen, teho 1,3 kW | ||
virranjakaja | 40.3706 kärjetön, keskipako ja alipainesäätimellä | jakajaton, GM elektroninen suorasytytys | |
KORI JA VARUSTEET | |||
tyyppi | VAZ-2108 | ||
malli | kokometallinen, itsekantava, kolmiovinen monikäyttöinen | ||
kojelauta | 2108 |
KOJELAUTA 2108
Katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero, hylly (ei GM ruiskumalleissa, hyllyn tilalla ruiskun ohjain peitettynä levyllä), takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin, ajovalokytkin, hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin, lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi, savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen säädin.
Mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, ECON- (alipaine-), lataus-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo, takasumuvalot, takalasin lämmitys, varoitusvalot: öljypaine, lataus, seisontajarru, jarrunestemäärä, polttoaineen loppuminen, hätävilkku, rikastin (kaasutin malleissa), STOP varovalo joka palaa aina kun palaa jokin punaisista varovaloista. Ruiskumalleissa lisäksi kojelaudan keskikonsolissa Check Engine varoitusvalo.
KOJELAUTA 21083 "korkea"
katkaisimet ja varusteet: virtalukko, säädettävät ilmasuulakkeet kojelaudan keskellä sekä päissä, hansikaslokero, hylly, takalasin lämmittimen kytkin, takasumuvalo kytkin, ajovalokytkin, hätävilkkukytkin, lämmityspuhaltimen käyttökytkin, lämmön/ilmamäärän säädin, puhallus ilman suuntauksen säätimet (2 kpl), radion paikka, tuhkakuppi, savukkeen sytytin, mittarivalojen säädin, hydraulinen ajovalojen säädin, ajonestolaitteen tunnistin (1998 lähtien), paikka ajotietokoneelle, kaiuttimen paikat (2 kpl)
mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, osamatka-, jäähdytysnesteen
lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot,
kaukovalot, suuntavalo (2 kpl), takasumuvalot, takalasin lämmitys,
varoitusvalot: öljypaine, lataus, Check Engine, seisontajarru-, polttoaineen
loppuminen, avoimen oven varoitusvalo, nestemäärien yms tarkkailujärjestelmän
varoitusvalot: STOP varovalo joka palaa aina kun palaa jokin punaisista
varovaloista, TEST-valo palaa aina kun virta on kykettynä, mutta
auto ei käy, jarrunesteen- jäähdytysnesteen-, lasinpesunesteen-,
moottorin öljyn määrien varoitusvalot sekä varoitusvalot
hajonneesta polttimosta sekä jarrupalojen kuluneisuudesta.
OHJAUSAKSELIN KYTKIMET
Vasen : suuntavalo- ja ajovalokytkin, ylöspäin vilkku oikealle ja alaspäin vilkku vasemmalle, ylös ja alaspäin on kytkimessä välivaihe joka ei lukitu, mutta käyttää suuntavaloja niin kauan kuin vivusta pidetään. Työntämällä kaukovalot (mikäli ajovalot on kytkettynä kojelaudan kytkimestä), vetämällä kaukovalovilkku.
oikea: etulasin pyyhinpesurin kytkin, keskimmäinen asento
pyyhkimet ei kytketty, toinen asento (ylöspäin) jaksotettu pyyhintä,
kolmas asento (ylin) jatkuva pyyhintä, vetämällä sähköinen
lasinpesin ja automaattinen pyyhintä noin 3 kertaa, työntämällä
takalasin pyyhin (1. asento), takalasin pyyhin ja pesuri (2. asento),
kytkimestä ylöspäin on välivaihe joka ei lukitu, mutta
pyyhin toimii.
vuonna 1990 Kaikkien Samara mallien jousitusta madallettiin ja lisäksi Suomessa aloitettiin asentamaan kaikkiin myytäviin Samara malleihin länsimainen musta jäähdyttimen säleikkö alkuperäisen tilalle. | |
Keväällä 1991 tuli vuodeksi myyntiin, viralliseen hinnastoon, Suomessa koristeltu versio Lada Samara 1,5 Carlotta 3-ov varusteluun kuului mm. alumiinivanteet, koria kiertävä levikesarja, uudet verhoilut, sumuvalot. | |
|
|
Myöhemmin vuonna 1991 auto sai Suomessa katalysaattorin, kaasutin säädettiin uusiin arvoihin. Samarat vain viisivaihteisina. | |
Vuodesta 1992 voimaan tulleet kiristyneet pakokaasupäästö normit, muuttivat Samaran kaasuttimen sähköohjatuksi 21083-1107010-62 Axtec versioksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi. | |
TEKNISET TIEDOT kat-malli Moottori 1,3: teho DIN 45 kW 61 hv 5600 r/min - suurin vääntö 96 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin Moottori 1,5: teho DIN 49 kW 67 hv 5600 r/min - suurin vääntö 106 Nm 3500 r/min - Polttoainejärjestelmä: DAAZ Solex Axtec sähköisesti ohjattu emulsiotyyppinen kaksikurkkuinen alaimukaasutin |
|
Vuonna 1994 malliston ilmettä yhtenäistettiin ja myös 3-ovinen sai uudet etupään pellit ja matalan jäähdyttimen säleikön. | |
Vuonna 1996 yhdessä jälleenmyyjän hinnastossa olen nähnyt merkittynä mallin Lada Samara 1,3i 3-ov ja onhan niitä ainakin pieniä määriä tehty, mutta onko niitä Suomessa, vai oliko kyseessä painovirhe. | |
1998 tuli valinnaiseksi varusteeksi uusi ”korkea” kojelauta 21083. | |
Vuonna 2001 Suihku-Samara sai tehokkaamman ruiskumoottorin VAZ-2111 Lada 110-sarjasta, joka täyttää Euro-3 päästövaatimukset. Kaikissa myytävissä autoissa vakiona korkea kojelauta. | |
TEKNISET TIEDOT Bosch ruiskulla Moottori: tyyppi VAZ-2111 teho DIN 57 kW 78 hv 5400 r/min - suurin vääntö 119 Nm 2800 r/min - Polttoainejärjestelmä: Bosch elektroninen monipisteruiskutus Sähköjärjestelmä: elektroninen Bosch suorasytytys järjestelmä |
|
|
TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö 42 litraa 95E
moottori jäähdytysjärjestelmä mukaanlukien lämmityslaite
7,8 litraa jäähdytysneste
moottorin voitelujärjestelmä 3,5 litraa moottoriöljy
vaihteisto 4-vaiht. 3,1 litraa moottoriöljy
vaihteisto 5-vaiht. 3,3 litraa moottoriöljy
iskunvaimennin etujousituksessa 0,31 litraa iskunvaimennin öljy
iskunvaimennin takajousituksessa 0,25 litraa iskunvaimennin öljy
jarrujärjestelmä 0,435 litraa jarruneste DOT-4
lasin-/valojenpesunestesäiliö 4,2 litraa* vesi/lasinpesuneste
*säiliön malista riippuen
SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä moottorissa
imuventtiili 0,2 +/- 0,05
pakoventtiili 0,35 +/- 0,05
minimi kierrosluku tyhjäkäynnillä 750-800 r/min
pienin öljynpaine 5600 r/min 4,5-6,5 kp/cm2
pienin öljynpaine tyhjäkäynnillä 0,8 kp/cm2
jäähdytysnesteen pinnan korkeus paisuntasäiliössä
25-30 mm min. merkin yläpuolella
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla painettaessa 10 - 15 mm
- moniurahihna 6-7 mm
sytytystulppien kärkiväli - kaasutin malli 0,7 - 0,8 mm
sytytystulppien kärkiväli - ruisku malli 1,00 - 1,13 mm
sytytyksen ennakko 1100 moottori 6 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1300 moottori 1 +/- 1 astetta ennen ykk
sytytyksen ennakko 1500 moottori 4 +/- 1 astetta ennen ykk
kytkin polkimen kokonaisliike 125 - 135 mm
ohjauspyörän vapaaliike 5 ast
etupyörien auraus kuormitettuna 0 +/-1 mm
etupyörien camber-kulma kuormitettuna 0 ast 30'
etupyörien Caster-kulma kuormitettuna 1 ast 30' +/-30'
jarrujen kitkapinnan minimi paksuus 1,5 mm
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana 1,9-2,0